Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: Vad hände med eventet, Apple?

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99macs redaktör försöker tolka Apple, och frågar sig vad som hände med det förväntade mars-eventet. Kommer det i april, eller blir det inget? Och var är Ipad Pro?

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-22 14:04

Vad händer med Apple är nog en bättre fråga...

Det som brådskar är Mac-datorer.

- MacBook är för lam, daterad och dyr
- MacBook Air är för daterad och dyr
- MacBook Pro är för dyr
- MacMini är för daterad, inflexibel och dyr
- iMac är för daterad, inflexibel och dyr
- MacPro är för daterad och dyr

På iOS-sidan visade även Apple igår hur tämligen förvirrade bolaget är. Get som FOCUS back.

- Good / better / best på respektive produkt
- Tydliga uppgraderingsteg. iPad är otroligt förvirrad nu. Den minsta, kostar mer än en större, sen finns en lika stor men lite annorlunda... Alla har olika hårdvara, inkonsekvent för användaren och utvecklare.

Jag tror Apple borde titta på vad Steve Jobs gjorde när han kom till Apple 1997. Rensa upp och göra tydligare produkter. Pro-segmentet är i galet behov av en oversight också.

Jag tror inte det blir ett riktigt stort Apple event förrän i September nån gång. I samband med jubileums iPhonen.
Då ska väl det nya högkvarteret vara färdigt också.

Apple ska snart börja inflyttningen till Apple Park.
Lugna ner er lite....det händer nog grejer efter flytten är klar.
Misstänker att den processen har varit mycket i fokus för äpplena

Dom ska släppa en ny MacPro som ser ut som nya huset. Cirkelformad med plats för blomma/blomkruka i mitten. 30 cm i diameter. Det är det dom håller på och smusslar om. Släpps när4 dom har inflyttkalaset.

Tror att de vill ha ett fullspäckat release-party när Apple park är färdigt.
iPad pro innehåller säkert nyheter de inte vill avslöja innan iPhones release.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det som brådskar är Mac-datorer.
- MacBook Air är för daterad och dyr

Oroväckande delux. Skolmarknaden skriker efter en ny $900-$1000 dator.
Men de kanske kör en höst till med samma Air, jag har slutat bry mig och eleverna förstår ändå inte skillnaden. :/

Ursprungligen av Chaosstar:

Oroväckande delux. Skolmarknaden skriker efter en ny $900-$1000 dator.
Men de kanske kör en höst till med samma Air, jag har slutat bry mig och eleverna förstår ändå inte skillnaden. :/

Skolmarknaden skriker efter $200-$600 (max) och där finns Chromebook samt Windows.
Lite off för Apple där.

Ursprungligen av Anderlind:

Skolmarknaden skriker efter $200-$600 (max) och där finns Chromebook samt Windows.
Lite off för Apple där.

Sett många skolbarn med Mac av olika slag de fått Låna av skolan.

Ursprungligen av Anderlind:

Skolmarknaden skriker efter $200-$600 (max) och där finns Chromebook samt Windows.
Lite off för Apple där.

Jo och fri tillgång till all världens böcker helt gratis osv osv.

Det jag menar är att betala 10k för en bärbar Mac är ändå okej, men gränsen ligger där någonstans.
Dvs Apple måste nog ha en bärbar i den prislappen om de ska behålla skolmarknaden.

En normal skolas budget:
Löner: 70 %
Lokaler 20 %
Allt annat: 10 %

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-23 14:51
Ursprungligen av Anderlind:

Skolmarknaden skriker efter $200-$600 (max) och där finns Chromebook samt Windows.
Lite off för Apple där.

Nej då, Tim Croock säger ju att du kan klara dig med en iPad istället!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-23 14:58
Ursprungligen av Chaosstar:

Jo och fri tillgång till all världens böcker helt gratis osv osv.

Det jag menar är att betala 10k för en bärbar Mac är ändå okej, men gränsen ligger där någonstans.
Dvs Apple måste nog ha en bärbar i den prislappen om de ska behålla skolmarknaden.

Ja, det där tror jag faller in under många personers budget…

- Syrran ville ha en Macbook av något slag, helst under 10 000 kr. Det fanns under mellandagarna ett alternativ - en "good enough" MacBook Air med c:a 12-18 mån gammal hårdvara, vilket är sorgligt.
- Flickvännen ville ha en Mac för primärt retouch i Photoshop, helst under 20 000 kr. Det finns då inte så många val. En iMac hamnar på över 20 000 kr och MacBook Pro hamntar över 25 000 kr. Det fanns inga alternativ, jag fick rekommendera en PC istället.

Så här illa har det aldrig varit som Apple-ägare. Sista MacPro'n jag köpte privat 2008 gav ofantligt mycket "bang for the buck". Idag, 9 år senare, kan jag betala ungefär lika mycket och få ungefär lika snabb maskin.

https://marco.org/2013/12/22/mac-pro-pricing-...

På Power Mac-tiden kunde man få bra maskiner under 20 000 kr.

Edit: En del av prisjusteringarna för oss i Svearike är pga växlande dollarkurs. Fortfarande, vi kan relatera oss till alternativ på Svenska marknaden och man får mycket PC för pengarna idag jämfört med Apple.

Cook har ju fullt upp med att kritisera Trump.

Ursprungligen av Erik.dv:

Ja, det där tror jag faller in under många personers budget…

- Syrran ville ha en Macbook av något slag, helst under 10 000 kr. Det fanns under mellandagarna ett alternativ - en "good enough" MacBook Air med c:a 12-18 mån gammal hårdvara, vilket är sorgligt.
- Flickvännen ville ha en Mac för primärt retouch i Photoshop, helst under 20 000 kr. Det finns då inte så många val. En iMac hamnar på över 20 000 kr och MacBook Pro hamntar över 25 000 kr. Det fanns inga alternativ, jag fick rekommendera en PC istället.ill

Så här illa har det aldrig varit som Apple-ägare. Sista MacPro'n jag köpte privat 2008 gav ofantligt mycket "bang for the buck". Idag, 9 år senare, kan jag betala ungefär lika mycket och få ungefär lika snabb maskin.

https://marco.org/2013/12/22/mac-pro-pricing-...

På Power Mac-tiden kunde man få bra maskiner under 20 000 kr.

Edit: En del av prisjusteringarna för oss i Svearike är pga växlande dollarkurs. Fortfarande, vi kan relatera oss till alternativ på Svenska marknaden och man får mycket PC för pengarna idag jämfört med Apple.

Skillnaden förutom valutakursen är väl också att menas PC har sänkt priserna så har Apple haft kvar sina priser.
Dock så fanns det ju alternativ för dina prisklasser.
Apple har väl ändå macs med skärm från 9000-32000 med ett jämnt mellanrum på 2000.

Sen har du ju några fördelar man glömmer titta på när man väljer en Mac, kolla på detta klippet från 1:00 ungefär.
https://youtu.be/NWp9k2lydtk

Men köp det som gör dig och dina nära nöjd, ju färre köpare desto större chans att Apple förändrar något och tyvärr säljer macs fortfarande. ?

  • Medlem
  • 2017-03-23 22:44
Ursprungligen av Erik.dv:

Vad händer med Apple är nog en bättre fråga...

Det som brådskar är Mac-datorer.

- MacBook är för lam, daterad och dyr
- MacBook Air är för daterad och dyr
- MacBook Pro är för dyr
- MacMini är för daterad, inflexibel och dyr
- iMac är för daterad, inflexibel och dyr
- MacPro är för daterad och dyr

På iOS-sidan visade även Apple igår hur tämligen förvirrade bolaget är. Get som FOCUS back.

- Good / better / best på respektive produkt
- Tydliga uppgraderingsteg. iPad är otroligt förvirrad nu. Den minsta, kostar mer än en större, sen finns en lika stor men lite annorlunda... Alla har olika hårdvara, inkonsekvent för användaren och utvecklare.

Jag tror Apple borde titta på vad Steve Jobs gjorde när han kom till Apple 1997. Rensa upp och göra tydligare produkter. Pro-segmentet är i galet behov av en oversight också.

Kunde inte skrivit det bättre själv
Dessutom håller Apple på att bli så tråkiga
Hoppas det blir lite fart med iPhone 8

Ursprungligen av PaO:

Kunde inte skrivit det bättre själv
Dessutom håller Apple på att bli så tråkiga
Hoppas det blir lite fart med iPhone 8

Du som älskar samsung, vad har de att erbjuda bortsett från mobiler som man vill uppgradera vart 2-4e år? ?
Tvn har jag inte uppgraderat sen 2010 ?
Sen dess har jag ägt 3 ipads, två Apple tv.
Macs räknar jag inte med då jag köpt dessa begagnade men 4 st är det nog ?

Vill bara påpeka att det vi tycker är tråkigt är då vi inte fått en wow-effekt från någon produkt på länge.
Galaxy S8 har ju inget nytt på tapeten heller.
Det är samma utveckling vart man än vänder i det mobila.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-24 01:15
Ursprungligen av Mackan1984:

Skillnaden förutom valutakursen är väl också att menas PC har sänkt priserna så har Apple haft kvar sina priser.
Dock så fanns det ju alternativ för dina prisklasser.
Apple har väl ändå macs med skärm från 9000-32000 med ett jämnt mellanrum på 2000.

Sen har du ju några fördelar man glömmer titta på när man väljer en Mac, kolla på detta klippet från 1:00 ungefär.
https://youtu.be/NWp9k2lydtk

Men köp det som gör dig och dina nära nöjd, ju färre köpare desto större chans att Apple förändrar något och tyvärr säljer macs fortfarande. ?

Okej, vilken Mac ska jag välja om jag vill kunna köra Photoshop och spela lite spel? Jag tänker mig något i stil med en i5 eller i7, minst 16 GB RAM, 256 GB SSD och en HDD för filer / spel, typ ett Radeon RX480 / GTX 1060-klassat kort, och under 20 000 kr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-24 01:17

Det är helt riktigt vissa saker fungerar otroligt bra på Apples maskiner, speciellt FCPX, trotts undermåttlig hårdvara. Tänk vad som skulle hända med modern hårdvara under huven...

Ursprungligen av Erik.dv:

Okej, vilken Mac ska jag välja om jag vill kunna köra Photoshop och spela lite spel? Jag tänker mig något i stil med en i5 eller i7, minst 16 GB RAM, 256 GB SSD och en HDD för filer / spel, typ ett Radeon RX480 / GTX 1060-klassat kort, och under 20 000 kr.

Spela lite spel men ändå ha ett gtx 1060-klassat kort lät väldigt motsägelsefullt ?
Det finns ju macar du kommer upp 30-40 fps med exempelvis GTA V.

Men annars gör du som jag, en Mac för ett ändamål och en PC för spel.
PC äger spelmarknaden och så kommer det förbli.

Det är svårt att motivera Tim Cook & Co att slänga in en dyrare och större komponent när pc-marknaden går neråt i försäljning och Mac fortsatt på en stigande trend år mot år.

Även om det skulle börja gå neråt så är det inte värt att satsa på gpun för det.
Apple säljer färdiga paket och spelarna vill ha komponenter.

Sen har du bekymret med Mac OS, du hittar inte alla spelen direkt.
Utan måste likförbannat installera Windows.
Så om du köper en Mac för 10-12.000:-, en extern gpu+gtx1060 för 6.000:-
(https://www.akitio.com/expansion/node)
Så är det Windows du lirar på.

Senast redigerat 2017-03-24 05:07
  • Medlem
  • 2017-03-24 05:10
Ursprungligen av Mackan1984:

Du som älskar samsung, vad har de att erbjuda bortsett från mobiler som man vill uppgradera vart 2-4e år? ?
Tvn har jag inte uppgraderat sen 2010 ?
Sen dess har jag ägt 3 ipads, två Apple tv.
Macs räknar jag inte med då jag köpt dessa begagnade men 4 st är det nog ?

Vill bara påpeka att det vi tycker är tråkigt är då vi inte fått en wow-effekt från någon produkt på länge.
Galaxy S8 har ju inget nytt på tapeten heller.
Det är samma utveckling vart man än vänder i det mobila.

Jag menar inte att Apple behöver revolutionera fler industrier / marknader. De har gjort detta med framförallt iPod / musik och iPhone / Appar och det är mer än man kan begära av ett företag. Men idag verkar Apple vara rädda att förlora den enorma ekonomiska vinsten vilket gör att de stagnerar och enbart följer andra. De håller även fortfarande fast vid sitt ekosystem dator / platta / mobil i samverkan och där tex IOS ser rätt likt ut från år till år. Varför inte utveckla bättre mjukvara till iPad så man kan utnyttja den bättre.

Samsung är ju mycket bredare med allt från luftvärmepumpar och vitvaror till datorer och mobiler. Men om vi tittar på mobiler och S8 så har Samsung sedan bloatware kungen S5 ändrar sitt utseende där S8 verkar vara ännu bättre än S7. Många funktioner som Samsung haft länge hittar till sist in i vanilla Android. En Samsung telefon är mångt och mycket en stand alone dator och ingen del i ett ekosystem och nu med S8 och Desktop Experience tar Samsung det ett steg längre även om MS var först. Utseende så leder Samsung utvecklingen med böjbar OLED och design. Samsung har satsat på VR, de har lanserat Pay i Sverige och egenskaper som IP68 och snabb trådlösladdning i en premium design gör en komplett mobil. Där IOS blivit mer och mer spretigt har Android /Samsung blivit mer och mer renodlat och om man aldrig sett en telefon innan är Android idag lättare än IOS att lära sig.

Det jag gillar med Samsung flaggskepp är att de är state of the art power maskiner som om man orkar ta till sig alla funktioner kan effektivisera både det privata och arbetslivet. Speciellt med Note funktioner och s-pen

Det jag gillar med Samsung är att de inte är rädda att satsa på bred front gällande produkter till hemmet. Och deras förhoppningar är nog att när IOT slår igenom så har de allt förberett i tvättmaskin, kyl och frys, luftvärmepump, TV, datorer, surfplattor, mobil mm mm

Ursprungligen av PaO:

Jag menar inte att Apple behöver revolutionera fler industrier / marknader. De har gjort detta med framförallt iPod / musik och iPhone / Appar och det är mer än man kan begära av ett företag. Men idag verkar Apple vara rädda att förlora den enorma ekonomiska vinsten vilket gör att de stagnerar och enbart följer andra. De håller även fortfarande fast vid sitt ekosystem dator / platta / mobil i samverkan och där tex IOS ser rätt likt ut från år till år. Varför inte utveckla bättre mjukvara till iPad så man kan utnyttja den bättre.

Samsung är ju mycket bredare med allt från luftvärmepumpar och vitvaror till datorer och mobiler. Men om vi tittar på mobiler och S8 så har Samsung sedan bloatware kungen S5 ändrar sitt utseende där S8 verkar vara ännu bättre än S7. Många funktioner som Samsung haft länge hittar till sist in i vanilla Android. En Samsung telefon är mångt och mycket en stand alone dator och ingen del i ett ekosystem och nu med S8 och Desktop Experience tar Samsung det ett steg längre även om MS var först. Utseende så leder Samsung utvecklingen med böjbar OLED och design. Samsung har satsat på VR, de har lanserat Pay i Sverige och egenskaper som IP68 och snabb trådlösladdning i en premium design gör en komplett mobil. Där IOS blivit mer och mer spretigt har Android /Samsung blivit mer och mer renodlat och om man aldrig sett en telefon innan är Android idag lättare än IOS att lära sig.

Det jag gillar med Samsung flaggskepp är att de är state of the art power maskiner som om man orkar ta till sig alla funktioner kan effektivisera både det privata och arbetslivet. Speciellt med Note funktioner och s-pen

Det jag gillar med Samsung är att de inte är rädda att satsa på bred front gällande produkter till hemmet. Och deras förhoppningar är nog att när IOT slår igenom så har de allt förberett i tvättmaskin, kyl och frys, luftvärmepump, TV, datorer, surfplattor, mobil mm mm

Som sagt Samsung har ingen produkt som man vill uppgradera efter 2-4 år förutom sin mobil.

Sen den här desktop experience kommer bli lika hit som Windows alternativ tyvärr.
Då vi vill ha fickdatorn och inte att mobilen är datorn.
Jo om den går att ställa i dockan och Windows 10/Mac OS hoppar igång på skärmen.
Det som antagligen både S8 och Microsoft (vad den nu hette) erbjuder är ett skal av android/Windows mobile och ger inte mer än när jag speglar bilden från min iPhone/iPad till tvn.

Apple kommer antagligen släppa sitt filsystem som ska fungera oavsett iOS/macos men grundkärnan till att folk köper en smartphone kommer förbli surf/socialt/appar.

VR kommer fortsätta vara lika nischad som den varit, enligt webben har ju försäljningen redan gått neråt.

Det som gjorde Pokémon Go stort var inte AR i sig.
Det var en kombination av Nintendos gulliga monster, "geocaching"-sättet med en nypa AR som ett bär på toppen.
VR/AR kommer att finnas där men det är ingen kioskvältare.

IOT-produkter finns som är kompatibla till iOS redan nu och det är inte Apples prioritering att ordna själva.

Jag försöker inte var negativ till nya innovationer men t ex desktop experience är inte intressant förrän det blir en x86-kompatibel upplevelse.
9/10 S8-ägare kommer antagligen inte använda det/använda det första veckan.
VR är dyrt och ensamt, spel där man samlas ett helt gäng brukar fånga människan mest, se Pokémon Go eller Nintendo Wii sports.

LG har ju ett lika stort finger i höjbara oled och innan du vet ordet kommer fler aktörer vara lika långt.
Det är inte mycket man kan hitta på med en skärm och en baksida.

Samsung väntade till galaxy S6 med att hinna ikapp utseenden som bl.a. iPhone hade och de var ändå störst av tillverkarna av android.

Inget kommer att förändras på det mobila som ingen annan redan har gjort.
I september kommer iPhone med en liknande b-t-s-ratio och säkert nån laddning som du anser att man ska ha 2017.

Jag misstänker att Apple inte släpper något nytt om de inte tror att det säljs på egen hand i 50 miljoner ex först.

Där har du Apples problem.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-03-24 22:22

Apple - We used to make computers.

R.I.P Apple. Vi hade en fantastisk period tillsammans.

Man ska inte måla "fan på väggen", men trist nog så känns det som att Apple har kört fast.

  • Medlem
  • 2017-03-25 08:12
Ursprungligen av Mackan1984:

Som sagt Samsung har ingen produkt som man vill uppgradera efter 2-4 år förutom sin mobil.

Sen den här desktop experience kommer bli lika hit som Windows alternativ tyvärr.
Då vi vill ha fickdatorn och inte att mobilen är datorn.
Jo om den går att ställa i dockan och Windows 10/Mac OS hoppar igång på skärmen.
Det som antagligen både S8 och Microsoft (vad den nu hette) erbjuder är ett skal av android/Windows mobile och ger inte mer än när jag speglar bilden från min iPhone/iPad till tvn.

Apple kommer antagligen släppa sitt filsystem som ska fungera oavsett iOS/macos men grundkärnan till att folk köper en smartphone kommer förbli surf/socialt/appar.

VR kommer fortsätta vara lika nischad som den varit, enligt webben har ju försäljningen redan gått neråt.

Det som gjorde Pokémon Go stort var inte AR i sig.
Det var en kombination av Nintendos gulliga monster, "geocaching"-sättet med en nypa AR som ett bär på toppen.
VR/AR kommer att finnas där men det är ingen kioskvältare.

IOT-produkter finns som är kompatibla till iOS redan nu och det är inte Apples prioritering att ordna själva.

Jag försöker inte var negativ till nya innovationer men t ex desktop experience är inte intressant förrän det blir en x86-kompatibel upplevelse.
9/10 S8-ägare kommer antagligen inte använda det/använda det första veckan.
VR är dyrt och ensamt, spel där man samlas ett helt gäng brukar fånga människan mest, se Pokémon Go eller Nintendo Wii sports.

LG har ju ett lika stort finger i höjbara oled och innan du vet ordet kommer fler aktörer vara lika långt.
Det är inte mycket man kan hitta på med en skärm och en baksida.

Samsung väntade till galaxy S6 med att hinna ikapp utseenden som bl.a. iPhone hade och de var ändå störst av tillverkarna av android.

Inget kommer att förändras på det mobila som ingen annan redan har gjort.
I september kommer iPhone med en liknande b-t-s-ratio och säkert nån laddning som du anser att man ska ha 2017.

Jag misstänker att Apple inte släpper något nytt om de inte tror att det säljs på egen hand i 50 miljoner ex först.

Där har du Apples problem.

Just precis Apple är tråkiga

Oavsett vad man tycker så pushar Samsung alla sina produkter framåt. Apple säljer så gammalt som möjligt till så högt pris som möjligt för att de är rädda om vinsten

Med alla personer som jobbar på Apple och den kassa de har så kan de om de vill och vågar men inget händer

Ursprungligen av PaO:

Just precis Apple är tråkiga

Oavsett vad man tycker så pushar Samsung alla sina produkter framåt. Apple säljer så gammalt som möjligt till så högt pris som möjligt för att de är rädda om vinsten

Med alla personer som jobbar på Apple och den kassa de har så kan de om de vill och vågar men inget händer

Jag tror snarare att det är du som går i marknadsförings-fällan.
Du tycker att trådlös laddning är att gå framåt menas det är känt att inte ens 1/4 använder funktionen.

Apple försökte lägga in sånt här med 3D touch och vi såg hur det gick...

Om Apple kommer på en funktion de tror blir en kioskvältare så lovar jag att de släpper den.

Spåna själv en kvart vad du tror skulle kunna göra en smartphone till kioskvältare.
Vi har nått en topp där samsung och apple lever på folks två-års cykel.
En trådlös laddning eller mini-funktion gör väldigt lite skillnad.

Vad gäller vinst så var iPhone 4 billigare att tillverka än iPhone 7.
Du minns ju vad världen tyckte om den ?
Var det inte den din sista iPhone?

Senast redigerat 2017-03-25 14:40
  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-03-25 17:06
Ursprungligen av Mackan1984:

Du som älskar samsung, vad har de att erbjuda bortsett från mobiler som man vill uppgradera vart 2-4e år? ?
Tvn har jag inte uppgraderat sen 2010 ?
Sen dess har jag ägt 3 ipads, två Apple tv.
Macs räknar jag inte med då jag köpt dessa begagnade men 4 st är det nog ?

Vill bara påpeka att det vi tycker är tråkigt är då vi inte fått en wow-effekt från någon produkt på länge.
Galaxy S8 har ju inget nytt på tapeten heller.
Det är samma utveckling vart man än vänder i det mobila.

Håller med att Samsung normalt är otroligt ospännande. Det enda undantaget jag kan komma på var väl Note 7 i höstas.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-03-25 17:12
Ursprungligen av sextontio:

R.I.P Apple. Vi hade en fantastisk period tillsammans.

Man ska inte måla "fan på väggen", men trist nog så känns det som att Apple har kört fast.

Jag håller med.

Vill byta ut min nuvarande MBPr 15" i7 late 2012 till en ny, men är bara betydligt dyrare och sämre modeller att välja på.

Jag önskar att de skulle ha mycket mer fokus på Macar, och mer fokus på Pro-marknaden (även om jag inte tror det kommer hända - snarare tvärt om).

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-03-25 17:16
Ursprungligen av Mackan1984:

Jag tror snarare att det är du som går i marknadsförings-fällan.
Du tycker att trådlös laddning är att gå framåt menas det är känt att inte ens 1/4 använder funktionen.

Kanske bara en fjärdedel som använder det, men jag personligen tycker det är grymt smidigt. Har det på min jobbtelefon (Microsoft Lumia 950XL) och dottern har det på sin Galaxy S6. Vi kör på trådlösa laddare ifrån Ikea i både kök och hon på sitt skrivbord. Riktigt smidigt och enkelt. Skönt att slippa en massa trista laddsladdar framme i hemmet.

Saknar att jag inte kan ladda min privata iPhone, och frugan blev irriterad när hon märke att hennes jobb-iPhone inte fungerade att ladda så.

Ursprungligen av Erik.dv:

- MacPro är för daterad och dyr

Dumpa den larviga "pro"-maskeraden och stoppa i en vanlig 4-kärnig i5/i7 och ett(!) Radeon RX480 för $1600-1800/18-20kkr. Då hade Apple kunna leverera en riktigt bra desktop-mac igen.
Gamla rivjärnet är fortfarande den bästa pro-maskinen IMO.

Bevaka tråden