Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket är det värt att laga en Macbook för?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2017-03-22 16:19

Min 2 år gamla Macbook har lagt av och angiven lagning är satt till nästan 10k... :-/ Var skulle ni sätta smärtgränsen för en lagning?

  • Medlem
  • 2017-03-22 16:22
Ursprungligen av Yepa:

Min 2 år gamla Macbook har lagt av och angiven lagning är satt till nästan 10k... :-/ Var skulle ni sätta smärtgränsen för en lagning?

Vad en likadan kostar begagnad, högst.

  • Medlem
  • 2017-03-22 16:40
Ursprungligen av Alix:

Vad en likadan kostar begagnad, högst.

Tack för svar.

Låter rimligt. Plågsamt dyra saker och ting blev...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-03-22 16:55

Är den 2 år har du reklamationsrätt, förutsatt att du inte gjort sönder något såklart.

  • Medlem
  • 2017-03-22 16:58
Ursprungligen av Yepa:

Tack för svar.

Låter rimligt. Plågsamt dyra saker och ting blev...

Som Json_81 skriver kan du faktiskt omfattas av den treåriga reklamationsrätten.

Ursprungligen av Json_81:

Är den 2 år har du reklamationsrätt, förutsatt att du inte gjort sönder något såklart.

??

Har du nån bra hemförsäkring kanske du kan få ut lite pengar på den. Bra tillfälle att uppgradera i så fall.

  • Medlem
  • 2017-03-23 11:02

Tack för tipsen!

Hur knepigt är det att öppna upp och kopiera filerna från ssd:n så jag åtminstone inte blir av med all data?
Såg ut att behövas nån specialskruvmejsel (torx)? Har mac:s ssd:er nån annan kontakt än vanliga hdd:er (SATA/EIDE)?

  • Medlem
  • 2017-03-23 11:28

Kungliga länkar. Tack!

  • Medlem
  • 2017-03-23 16:51

Jag har en MBP 2012 retina som strulat en hel del. Lever på nåder då jag inte är helt säker på om jag får igång den efter omstart. Tänkte köra så länge det bara går. Skulle kosta 7500kr att byta logikkort. Tveksamt på en 4 1/2 åring då batteri tangenter, skärm mm inte är i nyskick direkt. Tänker inte betala 27000kr för en ny. Nu har jag köpt en 480 gb ssd med extern låda från OWC/MacSales i USA. https://eshop.macsales.com/search/ssd+for+mac...
Stoppat in ssd:n i masen och flyttat ut den i datorn (256gb) till externa lådan. Skitenkelt! När datorn pajar kan jag ta ut 480gb och sätta i lådan. Då har jag en startupdisk med det senaste på. Drygt 3000kr med tull och frakt. Alternativt kan man ju nöja sig med lådan när den dagen kommer.

Snacka med Troy Elliot i Jönköping. Han lagar Macar på komponentnivå (jag antar att det är nåt kort som pajjat?). Det blir *betydligt* billigare än att ta det via en Apple-verkstad!

http://www.jonkopingmacreparation.eu

1
Bevaka tråden