Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Epson vill inte batcha längre.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2017-03-22 07:16

Jag har en Epson 4870 Photo och har kört den några år nu. Men allt efter jag har uppdaterat systemet har den blivit lite gnällig... Den vill inte batcha längre. Förr kunde jag lägga in 24 negativ och låta scannern arbeta någon timme och så var allt klart. Nu stannar den efter varje bild och går i vila om jag inte sitter vid datorn och klickar på skanner programmet. Det finns inte några senare uppdateringar på Epsons programvara att ta hem längre. På den nya iMacen har jag Sierra.
Finns det någon inställning som jag missat eller något annat systemprogram som skall uppdateras för att det skall fungera? Finns det alternativ till skanningsprogrammet - förutom Vuescan som jag jag tycker är lite dyrt för en hobbyverksamhet. Tacksam för alla svar som gör skanningen av familjebilderna smidigare!

Har du testat programmet "Bildinsamling"?

  • Medlem
  • Lund
  • 2017-03-22 07:57
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du testat programmet "Bildinsamling"?

Ja men den verkar inte fungera, tappar kontakten och verkar dessutom inte kunna batcha. Men det går kanske att ställa in...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-03-22 09:42

Om du är nöjd med programmet i övrigt kanske du kan använda Automator för att klicka åt dej

  • Medlem
  • Lund
  • 2017-03-23 07:14
Ursprungligen av kenjon:

Om du är nöjd med programmet i övrigt kanske du kan använda Automator för att klicka åt dej

En god tanke fast jag vet inte hur man skriver att automatorn skall sätta på skannern när det eventuellt blir en paus.
Det som förändrats är ju att skannern styrde datorn innan men nu styr datorn skannern. Tidigare så kunde jag skanna in flera bilder i rad under en timme, tex negativ och högupplösning men idag går inte det. Är något annat program i gång så fortsätter inte skannern att jobba alltid.

  • Medlem
  • Lund
  • 2017-03-25 16:18
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du testat programmet "Bildinsamling"?

Kom på hur man använder "bildinsamling" och det är ju ett bra program. Kanske inte lika snabbt och efffektivt som Epsons men förvånande bra. Jag har aldrig fattat att det gick att använda så avancerat. Tack så mycket för att du tipsade mig Jesper!!

  • Medlem
  • Lund
  • 2017-03-25 16:21

Jag installerade en ny version som Epson skickade mig och nu vill inte programmet ens starta... Dom kände inte ens till den version jag hade innan som fungerade hjälpligt och verkar allmänt okunniga. Snälla hjälpsamma men ställde till det ordentligt... Programsymbolen hoppar till en gång och sen stannar den oöppnad. Någon som känner till fenomenet. Bildinsamling programmet fungerar så det finns kontakt. Tack för tidigare svar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-28 22:12
Ursprungligen av ariis:

Jag installerade en ny version som Epson skickade mig och nu vill inte programmet ens starta... Dom kände inte ens till den version jag hade innan som fungerade hjälpligt och verkar allmänt okunniga. Snälla hjälpsamma men ställde till det ordentligt... Programsymbolen hoppar till en gång och sen stannar den oöppnad. Någon som känner till fenomenet. Bildinsamling programmet fungerar så det finns kontakt. Tack för tidigare svar.

Om programmet går att starta men kraschar så kan det finns skräp i systemet eller att den saknar något, ex Java. Testa att radera gamla och nya Epson programmen helt med AppCleaner och sedan installera på nytt.

I vissa fall kan korrigering av rättigheter av systemet hjälpa.

Senast redigerat 2017-03-28 22:28

Testa först om programmet funkar under ett nytt konto för att se om det verkligen är skräp i systemet under ditt ordinarie användarkonto.

(Systeminställningar -> Användare och grupper)

Själv kör jag VER3.49SV (Universal) ihop med min Epson GT-1500 under El Capitan 10.11.6. Programmet är noga med att scannern måste vara inkopplad och ha strömmen påslagen vi programstart.

Misstänker att Epson kör med samma programvara till de flesta scanners. Gränssnittet ser iaf likadant ut för Epson V600 och uråldriga Epson 640U.

1
Bevaka tråden