Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdatera från Yosemite till Sierra?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-17 14:13

Jag har en en MBP 2015 15” AMD med OS X Yosemite och undrar om det är smärtfritt att uppdatera till macOS Sierra? Numera är jag mån om att all mjukvara fungerar och brukar därför släpa efter en generation av OS för att alla utvecklare ska hinna anpassa sina program.

Program som jag är beroende av är i stort de vanliga i Adobe familjen, Rhino 3D, Epson Scan och VMware Fusion. Och sedan finns det en myriad av utils som jag gillar, men där kanske något bryts.

Hur är era erfarenheter av macOS Sierra? Har det varit en mjuk övergång till ett välputsat system eller känns det som en mellanversion, likt Lion?

Senast redigerat 2017-03-17 16:10

Funkar fint för mig. Allt flyter på. Men som alltid, de som kanske är speciellt mån om att vissa program lirar bra bör alltid kolla upp lite extra innan man hoppar in i en helt ny version. Kolla på respektive företags site gällande systemstöd.

Och ta backup!

  • Medlem
  • 2017-03-17 17:47

En mellanversion. El Capitan är klart stabilare. Men Bilder i Sierra är mycket bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-17 19:51
Ursprungligen av Alix:

En mellanversion. El Capitan är klart stabilare. Men Bilder i Sierra är mycket bra.

Tack Alix!
Märkligt att OS X (vägrar nästan att skriva macOS) på senare tid har börjat likna Windows i den meningen att varannan version är stabil och genomarbetad.

Ursprungligen av iSweden:

Hur är era erfarenheter av macOS Sierra? Har det varit en mjuk övergång till ett välputsat system eller känns det som en mellanversion, likt Lion?

För mig är Sierra minst lika bra som El Capitan. Men alla har väl sina egna erfarenheter...

  • Medlem
  • 2017-03-17 20:40
Ursprungligen av iSweden:

Tack Alix!
Märkligt att OS X (vägrar nästan att skriva macOS) på senare tid har börjat likna Windows i den meningen att varannan version är stabil och genomarbetad.

Man har infört nya funktioner och stöd för ny hårdvara (touch bar exempelvis) i Sierra som sammantaget (inte nödvändigtvis var för sig) ger en del problem. Här kan man läsa följande: ”Apple spent the better part of the last year delivering small and important upgrades to OS X El Capitan, which may leave it the best option for many users as we enter 2017. After a lengthy developer and public beta period that squashed many bugs, there are still some macOS Sierra problems that users need to keep in mind before upgrading.” Och angående de buggarna kan man läsa här. Det finns annat smått och gott också, som kanske inte är lika viktigt. El Capitan var dock bra från början eftersom versionen huvudsakligen var en spit and polish-version av Yosemite när det äntligen hade blivit stabilt. Sedan blev det bara bättre. Så har man inget uttalat behov av Sierra föreslår jag att du väntar. För egen del upplever jag Sierra som stabilt och bra nog, men så använder jag det inte till något särskilt avancerat och jag använder inte Siri, Apple Watch eller annat. Bilder är som sagt bra. Det är därför jag är kvar på Sierra, annars hade jag väntat. Sierraversionens Bilderbibliotek är inte bakåtkompatibelt.

Ursprungligen av Alix:

En mellanversion. El Capitan är klart stabilare. Men Bilder i Sierra är mycket bra.

Använder själv inte "bilder" men är nyfiken på vad du menar med att bilder är jättebra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-03-18 01:41

Gör en CCC till en extern hårddisk och installera Sierra på den, och testa. Är du nöjd, CCCa till din interna.

Apropå föregående inlägg så kan man kanske förtydliga att "gör en CCC" och det nyuppfunna verbet "CCCa" betyder alltså "Klona disken med hjälp av programmet Carbon Copy Cloner", vilket kanske inte är självklart för alla, eller helt lätt att googla sig fram till.

Och det finns ju även andra klonings-appar, t.ex. SuperDuper.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-03-18 10:42

Funkar det inte att klona med Disk Utility längre?
Någon här skrev en fin instruktion/howto om detta ämnet för ett tag sedan.

Ursprungligen av mattiL:

Funkar det inte att klona med Disk Utility längre?

Jo, det funkar väl också. Men i mina ögon är det enklare med Carbon Copy Cloner eller SuperDuper.

  • Medlem
  • 2017-03-18 13:13

Följande i Terminalen borde funka:

sudo dd if=/dev/disk0 of=/dev/disk1 bs=32M

Förutsatt att det finns EN disk i datorn och EN disk ansluten till den och att de är formaterade lika (+JHFS). Plus givetvis att den anslutna disken rymmer innehållet...

Är man osäker på diskarnas namn kan man i Terminalen först köra:

diskutil list

Delkommandot "bs=32M" handlar bara om att låta datorn jobba så effektivt med RAM som möjligt. Större blocksizes kan fungera de också, men I/O sätter ändå en övre gräns för prestanda. Man kan testa 64 eller 128 i stället för 32.

Disclaimer: Jag tar inget ansvar för uppfuckade diskar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-18 15:13
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Apropå föregående inlägg så kan man kanske förtydliga att "gör en CCC" och det nyuppfunna verbet "CCCa" betyder alltså "Klona disken med hjälp av programmet Carbon Copy Cloner", vilket kanske inte är självklart för alla, eller helt lätt att googla sig fram till.

Och det finns ju även andra klonings-appar, t.ex. SuperDuper.

Tack för hjälpen, men jag är gammal i gården. Jag trodde inte att det betydde Karlstad Congress Culture Centre, Combined Community Codec Pack eller Союз Советских Социалистических Республик.

  • Medlem
  • 2017-03-18 16:22
Ursprungligen av calinou:

Använder själv inte "bilder" men är nyfiken på vad du menar med att bilder är jättebra.

Det är off topic, men du kan läsa här.

Ursprungligen av Alix:

Följande i Terminalen borde funka:

sudo dd if=/dev/disk0 of=/dev/disk1 bs=32M

Förutsatt att det finns EN disk i datorn och EN disk ansluten till den och att de är formaterade lika (+JHFS). Plus givetvis att den anslutna disken rymmer innehållet...

Är man osäker på diskarnas namn kan man i Terminalen först köra:

diskutil list

Delkommandot "bs=32M" handlar bara om att låta datorn jobba så effektivt med RAM som möjligt. Större blocksizes kan fungera de också, men I/O sätter ändå en övre gräns för prestanda. Man kan testa 64 eller 128 i stället för 32.

Disclaimer: Jag tar inget ansvar för uppfuckade diskar

Det här är absolut inget att rekommendera om man inte är säker i terminalen! Att köra DD på en disk som inte är monterad read-only är att be om problem.
Block size (bs=XXXX) har inget direkt att göra med RAM. Det är blockstorleken som läses/skrives till disk. En blockstorlek som passar disken är mer lämplig, gamla diskar hade 512 bytes sektorstorlek, Jag skulle tippa på en blockstorlek någonstans 1M eller 2M ger bäst prestanda, men det är inget man bara kan säga sådär utan det får man nästan testa sig fram till. En större blockstorlek ger inte nödvändigtvis bättre prestanda.

Under BSD är det också rekommenderat att använda rdiskX istället för diskX. Det går bra mycket fortare eftersom de är "råa" och inte buffrade.

Dessutom behöver inte diskarna vara formaterade på något särskilt sätt. När du kör DD klonar du allt från ett ställe till ett annat (i normalfallet, DD kan mycket mer) och så får du med partitionskartan och filsystemen. Att formatera den nya disken innan är bara ett onödigt steg på vägen. Faktiskt så behöver inte det systemet du använder för att köra DD på ens veta vilket filsystem det är på diskarna, för allt den gör är en blockvis kopiering (i fallet med infil och utfil som diskar).

Ska man klona på detta sättet bör man starta upp på en annan disk än den man ska kopiera från (och till!).

Helt ärligt tycker jag förslaget om CCC eller Superduper är de bästa sättet för de allra flesta istället för att göra detta eftersom det är så lätt att det blir fel om man inte har tungan rätt i mun.

  • Medlem
  • 2017-03-18 17:43
Ursprungligen av suddgummi:

Det här är absolut inget att rekommendera om man inte är säker i terminalen! Att köra DD på en disk som inte är monterad read-only är att be om problem.
Block size (bs=XXXX) har inget direkt att göra med RAM. Det är blockstorleken som läses/skrives till disk. En blockstorlek som passar disken är mer lämplig, gamla diskar hade 512 bytes sektorstorlek, Jag skulle tippa på en blockstorlek någonstans 1M eller 2M ger bäst prestanda, men det är inget man bara kan säga sådär utan det får man nästan testa sig fram till. En större blockstorlek ger inte nödvändigtvis bättre prestanda.

Under BSD är det också rekommenderat att använda rdiskX istället för diskX. Det går bra mycket fortare eftersom de är "råa" och inte buffrade.

Dessutom behöver inte diskarna vara formaterade på något särskilt sätt. När du kör DD klonar du allt från ett ställe till ett annat (i normalfallet, DD kan mycket mer) och så får du med partitionskartan och filsystemen. Att formatera den nya disken innan är bara ett onödigt steg på vägen. Faktiskt så behöver inte det systemet du använder för att köra DD på ens veta vilket filsystem det är på diskarna, för allt den gör är en blockvis kopiering (i fallet med infil och utfil som diskar).

Ska man klona på detta sättet bör man starta upp på en annan disk än den man ska kopiera från (och till!).

Helt ärligt tycker jag förslaget om CCC eller Superduper är de bästa sättet för de allra flesta istället för att göra detta eftersom det är så lätt att det blir fel om man inte har tungan rätt i mun.

Nej, Terminalen kan ställa till med mycket. Själv använder jag CCC.

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2017-03-19 07:07
Ursprungligen av marcushedenstrom:

För mig är Sierra minst lika bra som El Capitan. Men alla har väl sina egna erfarenheter...

Jag tycker med att Sierra är minst lika bra som El Capitan. Har inga problem med Sierra och övergången har varit hur enkelt och bra som helst. Inga program som slutade att fungera här, men det är nog från person till person och vilka program man använder

Ursprungligen av marcushedenstrom:

För mig är Sierra minst lika bra som El Capitan. Men alla har väl sina egna erfarenheter...

Har uppdaterat från El Capitan till Sierra och det känns som att min dator är som ny, trögar inte alls nu längre.

1
Bevaka tråden