Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook PRO 13" med eller utan touch bar.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte en MacBook PRO (early 2015) i julas. Tanken att jag kanske borde köpt en av dom nya med touch bar för några extra K och hålla mig mera up to date.
När jag kikat lite djupare i det fick jag syn på att den nya versionen inte har några USB-portar, bara 4 thunderbolt-utgångar om jag minns rätt. Och den där touch baren vet jag inte ens vad jag ska med till, bra för mediaredigering har jag hört nånstans. Det är inte min grej, så jag behåller nog hellre de klassiska F-tangenterna. Sen är väl den nya snäppet vassare prestandamässigt, konstigt annars.
Summa kardemumma, hade jag fått byta rakt av mot en ny så tror jag till och med att jag hade avstått.
Största minuset är nog USB-portarna, det är så skitsmidigt att ha en eller ett par USB-utgångar på sin dator.

Vad tycker ni? Håller ni med mig? Eller har jag fått något helt om bakfoten?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-03-17 07:19

Det är USB-C på den nya, så USB har den.
Men eftersom kontakten är annorlunda behövs adapter / ny kabel för de flesta prylar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-17 09:34
Ursprungligen av Skumtomte:

Köpte en MacBook PRO (early 2015) i julas. Tanken att jag kanske borde köpt en av dom nya med touch bar för några extra K och hålla mig mera up to date.
När jag kikat lite djupare i det fick jag syn på att den nya versionen inte har några USB-portar, bara 4 thunderbolt-utgångar om jag minns rätt. Och den där touch baren vet jag inte ens vad jag ska med till, bra för mediaredigering har jag hört nånstans. Det är inte min grej, så jag behåller nog hellre de klassiska F-tangenterna. Sen är väl den nya snäppet vassare prestandamässigt, konstigt annars.
Summa kardemumma, hade jag fått byta rakt av mot en ny så tror jag till och med att jag hade avstått.
Största minuset är nog USB-portarna, det är så skitsmidigt att ha en eller ett par USB-utgångar på sin dator.

Vad tycker ni? Håller ni med mig? Eller har jag fått något helt om bakfoten?

Om det inte hade varit någon prisskillnad så hade jag tyckt att du haft fel (och hade varit bättre att välja grundmodellen av 13" utan touchbar för dig isf). Men håller med om att prisskillnaden är inte värt det för ditt användningsområde. Att bara ha USB-C kommer vara riktigt trevligt när det används överallt, men vi är inte där ännu.

Ursprungligen av Skumtomte:

...inte har några USB-portar, bara 4 thunderbolt-utgångar om jag minns rätt...

13-tums-modellen utan touchbar har två st Thunderbolt 3-portar.
Modellerna med touchbar (både 13 och 15 tum) har fyra st.

Men Thunderbolt 3 är samtidigt också USB (närmare bestämt USB 3.1 gen 2), så det är alltså i praktiken USB-portar - men med en annan kontakt, och behöver adapter för att användas med "vanliga" USB-prylar.

Ursprungligen av Json_81:

Det är USB-C på den nya, så USB har den.
Men eftersom kontakten är annorlunda behövs adapter / ny kabel för de flesta prylar.

Ursprungligen av tooobe:

Om det inte hade varit någon prisskillnad så hade jag tyckt att du haft fel (och hade varit bättre att välja grundmodellen av 13" utan touchbar för dig isf). Men håller med om att prisskillnaden är inte värt det för ditt användningsområde. Att bara ha USB-C kommer vara riktigt trevligt när det används överallt, men vi är inte där ännu.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

13-tums-modellen utan touchbar har två st Thunderbolt 3-portar.
Modellerna med touchbar (både 13 och 15 tum) har fyra st.

Men Thunderbolt 3 är samtidigt också USB (närmare bestämt USB 3.1 gen 2), så det är alltså i praktiken USB-portar - men med en annan kontakt, och behöver adapter för att användas med "vanliga" USB-prylar.

Ska man köpa adaptrar, spec om det är apples egna grejer springer totalkostnaden gärna iväg lite. Har redan fått köpa en ethernet-adapter till denna pjäsen. Dessutom vill man väl ha lite easy "plug'n'play" sådär, och inte 4 portar som nästan ingen använder utan adapter.
Tror nog USB 2.0/3.0 kommer fortsätta dominera de närmsta 2-3 åren.

Fast det kanske är ett bra alternativ för andra.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-03-17 13:54
Ursprungligen av Skumtomte:

Ska man köpa adaptrar, spec om det är apples egna grejer springer totalkostnaden gärna iväg lite. Har redan fått köpa en ethernet-adapter till denna pjäsen. Dessutom vill man väl ha lite easy "plug'n'play" sådär, och inte 4 portar som nästan ingen använder utan adapter.
Tror nog USB 2.0/3.0 kommer fortsätta dominera de närmsta 2-3 åren.

Fast det kanske är ett bra alternativ för andra.

Vi får hoppas på många early adaptors, så att vi andra senare får njuta av mer strömlinje formade kontakter. Så min rekomendation är köp den. Touch Bar blir också trevlig ifall många appar börjar stöda den. Men gör de inte det blir det en flopp. Men nu finns ju både pixelmator och final cut pro med stöd för den.
Hoppas det kommer till annat också, excel är en app som jag gärna hade touchbar till.

Men jag vill ha en desktop, min 11 år gamla Mac Pro är aningen föråldrad. Behoven har ändrats lite, behöver ingen Pro maskin, men 1300€ för en dator med 256 ssd och fastlött 16GB ram. Samt osäker om man kan lägga in en sekundär hårddisk. Nej, jag väntar tills de bygger en vettig maskin. Den gamla Mac Pron var ett kap på sin tid. Den enda datorn från Apple nu som är någorlunda vettigt prissat är iMac 27". Men jag vill inte ha en dator fast i skärmen, blir fort gammal dator i en bra skärm.

Ursprungligen av juanito:

Vi får hoppas på många early adaptors...

*adopters*

  • Medlem
  • International user
  • 2017-03-17 14:06
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

*adopters*

Jepp.

Edit: Näe.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-03-17 14:08
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

*adopters*

https://en.wiktionary.org/wiki/adoptor

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-17 14:25

MBP 2015 är äkta Pro, kanske den sista. Du ska vara glad.

Nej, nya MBP är inte alltid snabbare. Gamla 2015 15” ligger fortfarande högre än nya 2016 hos Geekbench:
https://browser.primatelabs.com/mac-benchmark...

Om du inte har höga krav på prestanda så är MBP 13” 2016 sansTB helt ok. Och det enda värdiga valet inom MBP 2016, synd att den bara har tvåkärnig CPU.

Det finns ändlöst med artiklar från missnöjda användare om nya MBP 2016. Detta har varit den största kontroversen inom Mac-svären på mycket länge, ja kanske någonsin.

Om du läser på
https://www.reddit.com/r/apple/
http://appleinsider.com
eller kanaler på youtube så hittar du snabbt väldigt många som är kritiska till nya Pro. Och jag har aldrig sett så många power-users returnera sin nya dator som med MBP 2016. Dåliga designval, många barnsjukdomar och sanslösa priser!

Ursprungligen av juanito:

Edit: Näe.

Jo.

På Wiktionary-sidan som du länkar till står att adoptor är en alternativ form av adopter, så jag skulle nog säga att adopter är lite mer rätt an adoptor.

Men oavsett vilken av dem som är mest rätt, så är båda definitivt mer rätt an adaptor som du skrev först.

Senast redigerat 2017-03-17 14:39
  • Medlem
  • International user
  • 2017-03-17 15:01
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo.

På Wiktionary-sidan som du länkar till står att adoptor är en alternativ form av adopter, så jag skulle nog säga att adopter är lite mer rätt an adoptor.

Men oavsett vilken av dem som är mest rätt, så är båda definitivt mer rätt an adaptor som du skrev först.

Nja adoptor är nog det mer rätta, jag gissar adopter är en modernisering alternativt en amerikanisering. Lite som ni svenskar gör, säger och skriver arton istället för aderton, där det senare är svenska och det tidigare slang

Men nu gissar jag.

Ursprungligen av juanito:

Nja adoptor är nog det mer rätta, jag gissar adopter är en modernisering...

Nope.

1. Det står ju - på sidan som du själv hänvisar till - att adoptor är en alternativ form av adopter. Alltså är adopter den ursprungliga varianten.

2. Och om inte det räcker som argument, så kan man ju kolla Google:
- early adopter, ca 1.600.000 träffar.
- early adoptor, ca 25.000 träffar.

Ber om ursäkt till alla andra för vårt offtopic-sidospår här.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-03-20 21:18
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nope.

1. Det står ju - på sidan som du själv hänvisar till - att adoptor är en alternativ form av adopter. Alltså är adopter den ursprungliga varianten.

2. Och om inte det räcker som argument, så kan man ju kolla Google:
- early adopter, ca 1.600.000 träffar.
- early adoptor, ca 25.000 träffar.

Ber om ursäkt till alla andra för vårt offtopic-sidospår här.

Få är dom som har rätt.

1
Bevaka tråden