Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nintendo Switch tidig succé

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nintendo Switch är den snabbast säljande konsolen i företagets historia, och Zelda det mest populära lanseringsspelet.

Läs hela artikeln här

Jag väntar nog med switch tills jag ser om det kommer mer lockande titlar än Zelda.
Ägde Wii U och kände att plattform-spel var inte riktigt min grej och bytte till ps4 för GTA mfl som jag trodde skulle portas.

Kan fortfarande plocka upp och spela Mario 64 och älska det men sen dess har jag varit svårflörtad.

Mario Party spelar jag och sambon nästan en gång i veckan på gamecube, kanske släpps något i den serien som gör att jag köper den.

Såg på youtube att dockningsstationen repar skärmen lätt så skaffa skärmskydd, Jakob och Andreas ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-03-07 15:02
Ursprungligen av Mackan1984:

Såg på youtube att dockningsstationen repar skärmen lätt så skaffa skärmskydd, Jakob och Andreas ?

Haha, jag har faktiskt inte lyft ut min Switch ur dockan sedan jag skaffade den eftersom jag inte har något skyddande fodral än (mitt Zelda-märkta fodral dyker upp om några dagar). Men ett skärmskydd blir det definitivt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-07 16:48

Intressant produkt som dessvärre verkar ha lite barnsjukdomar. Zelda fungerar ex. bättre i hand-held mode kontra att ha enheten i dockan. Det ska även bli intressant att se om appar som Netflix, Viaplay m.m. kommer till enheten. Wii U var ju värdelös på den fronten i att den inte ens hade en Bluray-spelare.

Ursprungligen av ekloev:

Haha, jag har faktiskt inte lyft ut min Switch ur dockan sedan jag skaffade den eftersom jag inte har något skyddande fodral än (mitt Zelda-märkta fodral dyker upp om några dagar). Men ett skärmskydd blir det definitivt

Var Zelda så bra som det verkar?
Såg att någon hade denna lösningen för att undvika repor på ett Nintendo-forum ?

Repor behöver inte alla oroa sig för.

Tyvärr är det en del som fått en docka om inte är rak utan böjd.

Ursprungligen av Erik.dv:

Intressant produkt som dessvärre verkar ha lite barnsjukdomar. Zelda fungerar ex. bättre i hand-held mode kontra att ha enheten i dockan. Det ska även bli intressant att se om appar som Netflix, Viaplay m.m. kommer till enheten.Wii U var ju värdelös på den fronten i att den inte ens hade en Bluray-spelare.

Nintendo switch har ingen möjlighet till Bluray heller (den har ju ingen Skivspelare)
Som det verkar nu är det nog bäst att vänta in en Revision 2, och då har det förhoppningsvis släppts mer än 1 spelvärt spel. Eftersom jag är 0 intresserad av bärbarheten hade jag även gärna sett en stationär version för någon tusenlapp lägre pris. Då slipper de ju skärm och batteri i alla fall och kan bygga den i ett enklare chassi. De släppte ju en budgetvariant av 3ds utan 3d och sålde den billiggare exempelvis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-07 22:12
Ursprungligen av Jonatatatan:

Nintendo switch har ingen möjlighet till Bluray heller (den har ju ingen Skivspelare)
Som det verkar nu är det nog bäst att vänta in en Revision 2, och då har det förhoppningsvis släppts mer än 1 spelvärt spel. Eftersom jag är 0 intresserad av bärbarheten hade jag även gärna sett en stationär version för någon tusenlapp lägre pris. Då slipper de ju skärm och batteri i alla fall och kan bygga den i ett enklare chassi. De släppte ju en budgetvariant av 3ds utan 3d och sålde den billiggare exempelvis.

Jo, att Switchen saknar Blu-ray vet jag. Men om den även kommer sakna bra play-app-stöd så blir det potentiellt en halvdan plattform. Vi vet redan att main-stream PC / konsol-spel troligen aldrig kommer utvecklas för Switchen då plattformen är på tok för svag hårdvarumässigt och jag tror även utvecklare är oroliga för en Wii U 2.0.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-08 08:48

https://youtu.be/cbRA1mCbrac

Ovan är minst sagt oroväckande.

PS4 - 60 fps hög kvalité
Switch - 20-30 fps mindre hög kvalité

Det är på sitt sätt kul att Apple... Nintendo gör sin egna grej. Men det är också lite trist att se hur långt efter hårdvaran är.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-03-08 10:01
Ursprungligen av Erik.dv:

https://youtu.be/cbRA1mCbrac

Ovan är minst sagt oroväckande.

PS4 - 60 fps hög kvalité
Switch - 20-30 fps mindre hög kvalité

Det är på sitt sätt kul att Apple... Nintendo gör sin egna grej. Men det är också lite trist att se hur långt efter hårdvaran är.

Absolut, men samtidigt har Tomb Raider från 2013 portats till Nvidia Shield TV som använder mer eller mindre samma krets som Switch.

https://www.youtube.com/watch?v=3jzgeuWMqws

Där fungerar spelet bra, så problemet med Dragon Quest Heroes II kan också bero på dåligt optimeringsjobb från Square Enix utvecklare. Att bilduppdateringen sjunker till 20-ish fps så fort strider inträffar är dock en indikation på att ARM-kärnorna i Tegra X1 kanske inte är tillräckligt vassa för att hantera mer komplexa beräkningar, vilket kan vara ett problem för multiplattformstitlar som ska portas till Switch. Om så är fallet får vi hoppas på att Switch säljer så pass bra att företagen är villiga att investera så pass mycket resurser som krävs för att få spelen optimerade för Switch-hårdvaran.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-03-08 12:58

Även om Nintendo har varit innovativa när det kommer till alternativa kontroller och sådant. Så tror jag inte att de har en framtid inom konsoller. De borde spendera pengarna på spelutveckling till andra typer av kontroller/enheter eftersom de titlar de har är så pass eftertraktade.

Jag tror också att en stor skillnad för Nintendo idag, som inte existerade när jag växte upp för 30 år sedan, är att vi föräldrar som köper konsolerna också är spelare. Det betyder (för min del) att jag föredrar en PS4 (eller i teorin också en xbox) eftersom den har de titlar jag är intresserad. Jag köper inte en extra "barnkonsol", så mina barn får klara sig utan Zelda och spela det finns tillgängligt till PS4:an.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-03-08 13:20
Ursprungligen av andas:

Även om Nintendo har varit innovativa när det kommer till alternativa kontroller och sådant. Så tror jag inte att de har en framtid inom konsoller. De borde spendera pengarna på spelutveckling till andra typer av kontroller/enheter eftersom de titlar de har är så pass eftertraktade.

Jag tror också att en stor skillnad för Nintendo idag, som inte existerade när jag växte upp för 30 år sedan, är att vi föräldrar som köper konsolerna också är spelare. Det betyder (för min del) att jag föredrar en PS4 (eller i teorin också en xbox) eftersom den har de titlar jag är intresserad. Jag köper inte en extra "barnkonsol", så mina barn får klara sig utan Zelda och spela det finns tillgängligt till PS4:an.

Jag tror nog att Nintendo har en relevant plats att fylla i dagens uppställningar av konsoler med Switch. Det är möjligt att producera snygga och bra spel i dockat läge, samtidigt som du får en bärbar spelkonsol med grafik som vida överträffar det som finns på marknaden (PS Vita, 3DS, Android/IOS-plattor). Nintendo och deras närmaste utvecklare har visat att de kan göra otroligt mycket med klen hårdvara. Se bara på Metroid Prime 3: Corruption till Wii som såg väldigt läckert ut trots en enkel spelmotor och underliggande hårdvara. Att kunna ta med mig läckra spelupplevelser på bussen, tåget eller flygplanet och fortsätta där jag var hemma i lägenheten är väldigt tilltalande för mig som annars spelar mycket på PS4 Pro och en PC.

Men med det sagt gör Nintendo många obegripligt korkade drag med Switch. Bland de värsta är att man inte kan synkronisera sparfiler med någon molntjänst, och det går inte heller att säkerhetskopiera sparfiler på något sätt. Om ens konsol går sönder är det med andra ord kört, bara att spela om 50+ timmar i Zelda exempelvis. Helt hål i huvudet, där hoppas jag att Nintendo jobbar på en fix som inte släpps i en allt för avlägsen framtid.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-03-08 13:51
Ursprungligen av ekloev:

Jag tror nog att Nintendo har en relevant plats att fylla i dagens uppställningar av konsoler med Switch. Det är möjligt att producera snygga och bra spel i dockat läge, samtidigt som du får en bärbar spelkonsol med grafik som vida överträffar det som finns på marknaden (PS Vita, 3DS, Android/IOS-plattor). Nintendo och deras närmaste utvecklare har visat att de kan göra otroligt mycket med klen hårdvara. Se bara på Metroid Prime 3: Corruption till Wii som såg väldigt läckert ut trots en enkel spelmotor och underliggande hårdvara. Att kunna ta med mig läckra spelupplevelser på bussen, tåget eller flygplanet och fortsätta där jag var hemma i lägenheten är väldigt tilltalande för mig som annars spelar mycket på PS4 Pro och en PC.

Men med det sagt gör Nintendo många obegripligt korkade drag med Switch. Bland de värsta är att man inte kan synkronisera sparfiler med någon molntjänst, och det går inte heller att säkerhetskopiera sparfiler på något sätt. Om ens konsol går sönder är det med andra ord kört, bara att spela om 50+ timmar i Zelda exempelvis. Helt hål i huvudet, där hoppas jag att Nintendo jobbar på en fix som inte släpps i en allt för avlägsen framtid.

Jag hoppas du har rätt. Nintendo har alltid varit innovativa och konkurrens är bra! Men precis som du säger så är inte Nintendo vidare strategiska och har många gånger fallit på det.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-03-08 13:58
Ursprungligen av Mackan1984:

Var Zelda så bra som det verkar?
Såg att någon hade denna lösningen för att undvika repor på ett Nintendo-forum ?

Oj missade att svara på detta! Jag har inte hunnit spela så mycket av Zelda som Jakob eftersom jag recenserat andra tidskrävande spel åt FZ, men av de timmar jag spenderat med spelet hittills har jag varit helt förälskad. Det finns ett tydligt arv i Zelda samtidigt serien moderniseras på helt rätt sätt. Gillar särskilt hur historieberättandet tagit ett steg framåt jämfört med tidigare Zelda-titlar. Och jag kan spendera en hel kväll med att bara jaga kreatur, plocka äpplen och laga till mat och elixir. De shrines jag har besökt hittills har varit något enkla jämfört med traditionella Zelda-dungeons, men samtidigt väldigt roliga så det är inget större klagomål.

Ursprungligen av andas:

Även om Nintendo har varit innovativa när det kommer till alternativa kontroller och sådant. Så tror jag inte att de har en framtid inom konsoller. De borde spendera pengarna på spelutveckling till andra typer av kontroller/enheter eftersom de titlar de har är så pass eftertraktade.

Jag tror också att en stor skillnad för Nintendo idag, som inte existerade när jag växte upp för 30 år sedan, är att vi föräldrar som köper konsolerna också är spelare. Det betyder (för min del) att jag föredrar en PS4 (eller i teorin också en xbox) eftersom den har de titlar jag är intresserad. Jag köper inte en extra "barnkonsol", så mina barn får klara sig utan Zelda och spela det finns tillgängligt till PS4:an.

Vad lustigt.. Jag, som spelande förälder, vill att mina barn ska få uppleva samma goa spelkänsla som jag gjorde och därför har vi Nintendo hemma och absolut inget Xbox eller PS4. För sådana spel har vi alla en varsin dator.. Vi är alla olika tydligen

Nintendos största argument till att få sålt 10-20-100 miljoner konsoler är väl ändå Mario/Zelda och deras innovativa hårdvara.

De har ju lite av Apples strategi att till skillnad från Sony och MS inte sälja något som de inte går vinst på.

Både Playstation och Xbox går ju alltid ut i försäljning där de går back på varje konsol tills komponent-kostnaden kommer ikapp.

Genom att slå ihop sin kundbas i switch från 3DS (63 miljoner) och Wii U (13 miljoner) så blir det ju en succé.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-08 22:23
Ursprungligen av ekloev:

Absolut, men samtidigt har Tomb Raider från 2013 portats till Nvidia Shield TV som använder mer eller mindre samma krets som Switch.

https://www.youtube.com/watch?v=3jzgeuWMqws

Där fungerar spelet bra, så problemet med Dragon Quest Heroes II kan också bero på dåligt optimeringsjobb från Square Enix utvecklare. Att bilduppdateringen sjunker till 20-ish fps så fort strider inträffar är dock en indikation på att ARM-kärnorna i Tegra X1 kanske inte är tillräckligt vassa för att hantera mer komplexa beräkningar, vilket kan vara ett problem för multiplattformstitlar som ska portas till Switch. Om så är fallet får vi hoppas på att Switch säljer så pass bra att företagen är villiga att investera så pass mycket resurser som krävs för att få spelen optimerade för Switch-hårdvaran.

Även Zelda droppar till 20 fps. På både Wii U och Switch. Märkligt nog presterar det bättre i portabelt läge men det verkar fortfarande lida av prestandaproblem.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-03-08 22:28
Ursprungligen av Erik.dv:

Även Zelda droppar till 20 fps. På både Wii U och Switch. Märkligt nog presterar det bättre i portabelt läge men det verkar fortfarande lida av prestandaproblem.

Mja, Zelda kan droppa till runt 20 fps på Switch, men det är väldigt ovanligt. Däremot förekommer det en del prestandaproblem i dockat läge, när man sveper över vyer med stora landskap, i strider med flera fiender etc, men det är inte lika illa som på Wii U. Anledningen till att det presterar bättre i portabelt läge är att spelet endast renderas i 720p där, till skillnad från dockat läge när det renderas i 900p. Det är en ganska stor skillnad i vilka hårdvaruresurser som krävs.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-03-09 09:33
Ursprungligen av Tjosansa:

Vad lustigt.. Jag, som spelande förälder, vill att mina barn ska få uppleva samma goa spelkänsla som jag gjorde och därför har vi Nintendo hemma och absolut inget Xbox eller PS4. För sådana spel har vi alla en varsin dator.. Vi är alla olika tydligen

Jaha där föll mitt resonemang. Men vi har ingen lysande statistik ännu, så det är svårt att veta vilken typ av oss två som överväger. Jag ska väl erkänna att det står ett Wii där hemma och att vi tankat ned massa gamla NES spel till det. Så mina barn får också uppleva vad jag upplevde... och jag har en NES i en pappkasse också ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-09 11:57
Ursprungligen av ekloev:

Mja, Zelda kan droppa till runt 20 fps på Switch, men det är väldigt ovanligt. Däremot förekommer det en del prestandaproblem i dockat läge, när man sveper över vyer med stora landskap, i strider med flera fiender etc, men det är inte lika illa som på Wii U. Anledningen till att det presterar bättre i portabelt läge är att spelet endast renderas i 720p där, till skillnad från dockat läge när det renderas i 900p. Det är en ganska stor skillnad i vilka hårdvaruresurser som krävs.

Problemet är att du pratar om en konsol för ca 4500 kr som vid release redan har massiva prestandaproblem när konsolen ska vara som snabbast - i dockat läge.

Jag spelar primärt på PS4 och PC och var inte alls taggad på Nintendo Switch när den presenterades, men ju mer jag läste på om den ju mer sugen blev jag på att köpa den till min barn (5 och 3). Har försökt spela lite PS4 med dem, men utöver spelet Playroom till PlayStation Camera så har de inte fallit tycke alls pga en enda anledning - de tycker att PS4-kontrollen är alldeles för stor. De får inte till styrningen.

De små joycon-kontrollerna till Switch kommer att bli perfekt för dem. Nu ska vi bara invänta Mario Kart så får vi äntligen ett spel vi kan spela tillsammans. Fram till dess köpte jag Zelda (inte mitt typ av spel vanligen men 98/100 på Metacritic gick inte att blunda för), mysigt spel men också en fingervisning att hårdvaran är i klenaste laget. Smålaggar då och då.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-03-09 12:08
Ursprungligen av Erik.dv:

Problemet är att du pratar om en konsol för ca 4500 kr som vid release redan har massiva prestandaproblem när konsolen ska vara som snabbast - i dockat läge.

Absolut, och det är en stor besvikelse. Jag hoppas att utvecklare, Nintendos egna och externa, lyckas optimera koden för hårdvaran längre fram så att de kan nå god bilduppdatering även i dockat läge. Antingen det eller att de skalar ner spelmotorns grafiska komplexitet så att den fungerar bra i båda lägen. Det skulle ju så klart vara trist, att den som sitter med en 4K-tv på 65 tum får se en uppskalad 900p-motor med nedskalade grafiska effekter. Men jag tror att utvecklarna med tiden kommer lära sig att dimensionera spelen efter vad konsolen klarar i både dockat och bärbart läge. Kunde Monolith Soft få Xenoblade Chronicles X att flyta bra på Wii U är jag helt övertygad om att kompetenta utvecklare kommer få snygga spel att flyta bra på Switch, det kanske tar ett litet tag bara.

1
Bevaka tråden