Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari har svårt att ladda 99mac

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-25 08:47

Jag har tidigare startat en tråd om att jag har svårt att ladda vissa hemsidor. Hittar tyvärr inte den tråden. Men för de flesta sidor upphörde problemet, men det kvarstår på 99mac.se. Jag har alltid de senaste uppdateringarna. Kör MBA med 1,4 GHz Intel Core i5.

Felet yttrar sig som att nedladdningen av en sida stannar upp, men ser den blå stapeln som stannar efter ca 20-25%. Där kan den stå ett tag och sedan "lossnar" det och sidan laddas eller så avbryts nedladdningen och det står att Safari kan inte öppna sidan. Servern som sidan finns på svarar inte.

Är det bara jag som har problem med just 99mac? Hur kan jag felsöka/åtgärda? Idag är det bara på denna sida jag har problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-27 11:40
Ursprungligen av xms67:

Jag har tidigare startat en tråd om att jag har svårt att ladda vissa hemsidor. Hittar tyvärr inte den tråden. Men för de flesta sidor upphörde problemet, men det kvarstår på 99mac.se. Jag har alltid de senaste uppdateringarna. Kör MBA med 1,4 GHz Intel Core i5.

Felet yttrar sig som att nedladdningen av en sida stannar upp, men ser den blå stapeln som stannar efter ca 20-25%. Där kan den stå ett tag och sedan "lossnar" det och sidan laddas eller så avbryts nedladdningen och det står att Safari kan inte öppna sidan. Servern som sidan finns på svarar inte.

Är det bara jag som har problem med just 99mac? Hur kan jag felsöka/åtgärda? Idag är det bara på denna sida jag har problem.

Antar att du tänkte på den här tråden: MBA blir mkt varm (från inlägg #15)

Där försökte du ju att ändra DNS-server från din internetleverantörs till Googles, men det verkade inte hjälpa?

Uppstår problemet även i andra webläsare som Firefox eller Chrome? Om det bara är i Safari så är ju problemet inringat, kanske något tillägg du installerat? Du hade ju generella problem med Safari tidigare i den andra tråden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-30 08:40
Ursprungligen av IngoX:

Antar att du tänkte på den här tråden: MBA blir mkt varm (från inlägg #15)

Där försökte du ju att ändra DNS-server från din internetleverantörs till Googles, men det verkade inte hjälpa?

Uppstår problemet även i andra webläsare som Firefox eller Chrome? Om det bara är i Safari så är ju problemet inringat, kanske något tillägg du installerat? Du hade ju generella problem med Safari tidigare i den andra tråden.

Tack, där var den. Det uppstår inte varje gång så det är svårt att säga. Testar Chrome just nu för att se om det är Safari. Men vill ju kunna använda Safari. Det enda tillägg jag har installerat är adblock. Och den har jag avaktiverat för 99mac.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-01 17:58
Ursprungligen av xms67:

Tack, där var den. Det uppstår inte varje gång så det är svårt att säga. Testar Chrome just nu för att se om det är Safari. Men vill ju kunna använda Safari. Det enda tillägg jag har installerat är adblock. Och den har jag avaktiverat för 99mac.

Din felbeskrivning får mig i första hand att tänka att det kan vara DNS-problem som gör att det blir en fördröjning när reklamen ska hämtas från en annan server. Men det verkade du ju ha uteslutit genom att testa annan DNS. Men man kan ju även tänka sig att en buggig adblocker ger liknande symtom, så om det funkar utan problem i Chrome så kan det vara värt att testa i Safari med helt avinstallerad adblocker. Men det är svårt att felsöka fel som bara finns ibland...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-02 00:32
Ursprungligen av IngoX:

Din felbeskrivning får mig i första hand att tänka att det kan vara DNS-problem som gör att det blir en fördröjning när reklamen ska hämtas från en annan server. Men det verkade du ju ha uteslutit genom att testa annan DNS. Men man kan ju även tänka sig att en buggig adblocker ger liknande symtom, så om det funkar utan problem i Chrome så kan det vara värt att testa i Safari med helt avinstallerad adblocker. Men det är svårt att felsöka fel som bara finns ibland...

Testar att avinstallera Adblock helt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-07 23:04

Avinstallerade Adblock men ingen skillnad på 99mac. Te.x just nu är det näst intill omöjligt att surfa här via Safari. Chrome fixar det dock.

Vad kan detta bero på? Vad ska jag göra? Ingen annan som har detta problem? Jag har inga tillägg installerade.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-07 23:43

Tänkte just svara att det du kan göra ytterligare för att felsöka Safari är att radera all webplatshistorik och slänga Safarins plist-fil och starta om.

MEN..

Då fick jag själv just problem. Hade laddat tre 99-trådar i separata flikar. Det var bara flikens huvud som laddades med trådens namn, resten av sidan förblev tom. Växlade snabbt över till Chrome, där laddades första sidan, men sedan när jag klickade på en tråd laddades all text men alla den trådens bilder stod bara och snurrade och väntade på att laddas. Nästa tråd jag klickade på så blev det timeout, "sidan kan inte öppnas"

Åter tillbaks till Safari, en sida laddades snabbt, nästa sida fick jag timeout. Nu löper allt på igen.

Summa summmarum, just nu samma problem både i Chrome och Safari. Verkar som om 99mac eller någon server mellan mig och 99mac har hicka några sekunder/halvminut i taget. Surfar med ethernetkabel via Comhem och använder Googles DNS.

Tillägg: Borde naturligtvis testat även någon annan sida än 99mac, men hann inte tänka på det innan allt löpte på snabbt och smidigt igen. Det händer då och då (högst en gång i veckan) att jag upplever sådan här kortvarig interethicka, men vad jag minns sker det även på andra forum/sidor, är alltid kortvarigt, försvinner efter någon minut, och jag har tänkt att det nog är Comhem-uppkopplingen.

Senast redigerat 2016-10-08 00:04
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-08 13:47

Chrom har bara hakat upp sig någon enstaka gång när jag surfar på 99mac. Men det har som sagt hänt. Via Safari kan det ibland nästan vara omöjligt att surfa här.

Problemet med att radera all webbhistorik är ju just att allt raderas..?. Plist-fil vet jag inte vad det är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-03 08:20

Har fortsatta och ökande problem om jag surfar via Safari. Testat via Chrome ett tag nu. Det finns ingen sida som så ofta får laddas om eller går segt som 99mac när jag använder Chrome. Safari är mycket värre, men Chrome strular alltså också när jag surfar 99mac.

Ursprungligen av xms67:

Har fortsatta och ökande problem om jag surfar via Safari. Testat via Chrome ett tag nu. Det finns ingen sida som så ofta får laddas om eller går segt som 99mac när jag använder Chrome. Safari är mycket värre, men Chrome strular alltså också när jag surfar 99mac.

Vad konstigt, jag har aldrig haft några problem med 99mac på Safari, varken på mobil eller dator. Jag ska försöka kolla runt lite och se om vi bättre kan förstå varför det är så. Återkommer!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-01-27 08:33
Ursprungligen av amandareventlid:

Vad konstigt, jag har aldrig haft några problem med 99mac på Safari, varken på mobil eller dator. Jag ska försöka kolla runt lite och se om vi bättre kan förstå varför det är så. Återkommer!

Tänkte påminna om detta..:) Mina problem kvarstår. Via Safari misslyckas laddning periodvis säkert vid 75% av tillfällena. Jag får använda Chrome för att kunna läsa och skriva här. Men, även Chrome har problem på 99mac. Inte alls lika ofta som Safari. Men dels tar det ibland ovanligt lång tid att ladda en sida, typ 2-4 sekunder, och ibland misslyckas det helt. Misslyckas helt sker vid ca 5-10% av gångerna och segheten uppstår vid ca 10-20% av gångerna.

Ursprungligen av xms67:

Tänkte påminna om detta..:) Mina problem kvarstår. Via Safari misslyckas laddning periodvis säkert vid 75% av tillfällena. Jag får använda Chrome för att kunna läsa och skriva här. Men, även Chrome har problem på 99mac. Inte alls lika ofta som Safari. Men dels tar det ibland ovanligt lång tid att ladda en sida, typ 2-4 sekunder, och ibland misslyckas det helt. Misslyckas helt sker vid ca 5-10% av gångerna och segheten uppstår vid ca 10-20% av gångerna.

Hejsan,
Har testat själv under en tid men inte lyckats få fram de problemen du beskriver, inte med någon av mina enheter varken hemma eller på jobbet. Vi har också tagit kontakt med vår utvecklare för att se om han kan lista ut vad som kan vara problemet. Det är dock svårt att komma vidare då vi själva inte lyckas reproducera problemet :/

Har du samma problem oavsett om du går in på 99mac hemifrån eller från annan plats? Och har du möjlighet att testa olika enheter?

Är det fler i forumet som har samma problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-01-29 12:00
Ursprungligen av jakobnilsson:

Hejsan,
Har testat själv under en tid men inte lyckats få fram de problemen du beskriver, inte med någon av mina enheter varken hemma eller på jobbet. Vi har också tagit kontakt med vår utvecklare för att se om han kan lista ut vad som kan vara problemet. Det är dock svårt att komma vidare då vi själva inte lyckas reproducera problemet :/

Har du samma problem oavsett om du går in på 99mac hemifrån eller från annan plats? Och har du möjlighet att testa olika enheter?

Är det fler i forumet som har samma problem?

Jag ska prova mig fram och se om jag kan isolera problemen. Min känsla är att det troligen hänger på datorn. Men, varför så koncentrerat till 99mac??? Jag har ända sedan denna dator landade hemma upplevt att den är något mer instabil i Safari(om man nu kan säga så) än min förra MBA. Men problemen är ytterst små på alla andra sidor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-02 09:13

En liten uppdatering. Problemen kvarstår. Jag kör numera mycket via Chrome vilket minskar problemen en del, men absolut inte helt. Jag har tyvärr inte haft möjlighet att prova på andra datorer och via andra nätverk. Men det jag tycker mig notera är att det verkar som att det är så att sidorna inte laddas ned helt och hållet. Man märker till exempel att jag ofta inte kan gilla ett inlägg förrän efter ganska lång tid. Men jag är så oteknisk att jag vet inte om det problemet är något annat. Men rent logiskt(?) tänker jag att om en sida inte laddas helt förrän efter lång tid så hinner jag läsa det som står på sidan men när jag ska klicka mig vidare, på ett eller annat sätt, blir det fel då förra sidan inte är laddad helt. Det slutar då med ett felmeddelande. För att få bra flyt använder jag både Safari och Chrome. Om den ena webbläsaren hänger upp sig går jag till den andra. Och då fungerar den för ett klick(Chrome ofta för många).

Felmeddelandena ser ut så här:
Safari

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-02 09:14

Chrome

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-04 11:25

Tog med datorn till ett par bekantas sommarstuga. De går ADSL som fungerar extremt bra Men framförallt så fungerar 99mac perfekt via Safari. Frågan är vad detta betyder för mig? Det skulle ju tyda på att felet ligger efter datorn. Men varför bara på 99mac?

Jag har tidigare bytt från bredbandsleverantörens DNS till Googles. Blev ingen skillnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-05 15:22

Kommer hem och testar 99mac och det tar tvärstopp. Det har alltså fungerat bra hos våra bekanta i deras sommarstuga med ADSL(oväntat snabb dock) och hemma med fiber fungerar det mycket knackigt. Chrome fungerar bättre än Safari men inte bra.

Hur ska jag felsöka detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-06 22:26

Laddade ner ny drivrutin till min router nyss. Och utöver att Safari blev blixtsnabbt så har jag nu klickat runt på 99mac utan minsta lilla störning. Nu har ju mitt problem kommit och gått även om det har hållit i sig extrem länge nu, sedan i somras, så jag törs inte ropa hej ännu. Men just nu flyter det på extremt bra.

1
Bevaka tråden