Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oculus Rift för Mac "inte planerat"

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Grundaren av Oculus vill gärna se stöd för VR-plattformen på Mac, men i dagsläget finns inga planer på det.

Läs hela artikeln här

Jag ser hellre att Sony ger samma stöd för OS X som en hel del övrig utrustning de har tillgängligt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-03-02 19:01

Meningslöst så länge inte apple stoppar in ett vettigt grafikkort i någon dator så jag förstår dem.

I långa loppet så tror jag även dessa 3D-satsningar kommer till Mac.
Trenden generellt är ju att NYA spel släpps idag ofta även till Mac, något som förr var undantag eller icke existerande.
I detta fall handlar det ju om att extrema grafikkort krävs, men om några år så är den saken ingen begränsning...vad som är "extremt" idag är standard imorgon.
Laptops/Macbook's kan vi nog tänka bort i många år innan det lirar dessa nya 3D-grejer, men stationärt...jag har en känsla av att spelutvecklare idag inte alls tänker bort Mac som dom gjorde förr. Min unge lirar så det ryker och det är ganska sällan hon vill ha ett spel som inte finns för Mac (vi har bara Macs). För 5+ år sedan fanns ju "inget" för Mac. Nog har det hänt något...och det är nog en kombination av två saker (tror jag):

1. Andelen Macar i förhållande till totalen (privatägande) har ökat.
2. Dagens spel tas fram på ett sätt (game engines etc) som gör det enklare att porta till alla möjliga plattformar. Jisses...många spel släpps inte bara till Mac och Windows numera, utan också till Linux!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-03 13:14

Huvudproblematiken nu är väl att ingen av Apple datorer når bas-målet för VR - ett GTX 970. Bollen och felet ligger nog mycket hos Apple och deras val av undermåttliga GPU:er över dessvärre allt för lång tid.

Jo, men det där löser sig - snart har alla nya datorer lägsta-nivån för Oculus (2-4 år) och innan dess har dom portat sina grejer till OSX och sedan kanske priset blir vettigt så att deras 3D-prylar faktsikt köps av folk.

Ursprungligen av Erik.dv:

Huvudproblematiken nu är väl att ingen av Apple datorer når bas-målet för VR - ett GTX 970. Bollen och felet ligger nog mycket hos Apple och deras val av undermåttliga GPU:er över dessvärre allt för lång tid.

Ursprungligen av Erik.dv:

Huvudproblematiken nu är väl att ingen av Apple datorer når bas-målet för VR - ett GTX 970. Bollen och felet ligger nog mycket hos Apple och deras val av undermåttliga GPU:er över dessvärre allt för lång tid.

Mac pro hade ju varit en fin VR-maskin med sina dubbla grafikkort om de bara inte hade varit FYRA ÅR GAMLA!

Ursprungligen av Demiurgen:

Jo, men det där löser sig - snart har alla nya datorer lägsta-nivån för Oculus (2-4 år) ...

Jag skulle inte räkna kallt med den trenden. Vår snart fem år gamla hemma-iMac har fortfarande mycket snabbare GPU (och CPU också) än nuvarande topp-mac mini exempelvis.

1
Bevaka tråden