Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Iphone dumpar Lightning-kontakten

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-01 14:43
Ursprungligen av keptang:

På flygplan t.ex.

Sedan när får man inte använda trådlösa lurar på flygplan? Det har jag aldrig varit med om.

Ursprungligen av zinned:

Sedan när får man inte använda trådlösa lurar på flygplan? Det har jag aldrig varit med om.

Upp till flygbolaget/kaptenen, ett exempel.

Citat:

Enheter som är tillåtna inkluderar: smartphones, surfplattor, e-boksläsare, mediaspelare, radioapparater, kameror, hörlurar (förutom trådlösa Bluetooth-hörlurar), handhållna spel, personsökare och vissa typer av medicinsk utrustning.

Du behöver använda hörlurar om din enhet spelar upp ljud. Trådlösa Bluetooth-hörlurar är inte tillåtna.

Enheter som aldrig får användas ombord: e-cigaretter, trådlösa Bluetooth-hörlurar, fjärrstyrda leksaker, tv-apparater, sändare, VHF-skannermottagare och alla enheter som har mobiltelefonnätet aktiverat.

Men det kanske passar bättre i en annan tråd egentligen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-01 14:56
Ursprungligen av keptang:

Upp till flygbolaget/kaptenen, ett exempel.

Men det kanske passar bättre i en annan tråd egentligen.

Det måste vara väldigt få bolag som av någon outgrundlig anledning förbjuder trådlöst i luften. Jag har aldrig varit med om det, aldrig hört om någon som varit med om det.

Aha...det visste jag inte (flyger aldrig). Så Bluetooth anses störa utrustning...kan vara logiskt...om t.ex. 100 passagerare sitter med Bluetooth så blir det ju en j-a massa radiotrafik som studsar runt i det lilla aluminiumröret (flygplan). Å andra sidan kör man ju själv WiFi i flyplan numera (tror jag...folk sitter väl och surfar på flyget numera?), men WiFi har kanske en frekvens som inte stör likamycket...eller så är det så att WiFi PLUS 100 separata Bluetooth-källor blir FÖR mycket?
Kan också vara så att man inom ett par år visst får köra Bluetooth...snart är det nog bara det som gäller om man vill lyssna på sin smartphone med lurar (sladdar försvinner nu inför våra ögon...utvecklingen är ostoppbar).

När Apple började kränka iPhones utan minitele så drog jag omedelbart slutsatsen att analogt ljud/minitele snart är ett minne blott på alla smartphones och har sedan dess helt gått över till BT-lurar (jag har dock alltid varit en advikat för analoga och att slippa hålla reda på om lurar är laddade eller inte...batteriproblematiken...men jag böjer mig för fakta och anpassar mig).
Är det verkligen någon som tror att det finns nyproducerade smartphones med minitele/analogt ljud om 5 år? Oavsett märke/tillverkare?

Ursprungligen av keptang:

På flygplan t.ex.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-01 15:21
Ursprungligen av Demiurgen:

Å andra sidan kör man ju själv WiFi i flyplan numera (tror jag...folk sitter väl och surfar på flyget numera?), men WiFi har kanske en frekvens som inte stör likamycket...

BT kör väl på 2,45 GHz och WiFi främst på 2,4 GHz så det är nog ingen praktisk skillnad.

För övrigt så har det väl tidigare i stort sett konstaterats att mobila enheters eventuella störningsrisk är typ noll, så att flygbolagen fortfarande håller fast i dessa gamla normer är märkligt.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2017-03-01 16:34

Blir nog bra / dock framtiden ser delvis trådlöst ut i många av dess former ?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-01 16:50
Ursprungligen av The Cat:

Snabb fråga. Varför?

Enkelheten, smidigheten, logiken. Enkelheten vid köp av tillbehör. Smidigheten som för ett tag sedan när jag skulle lyssna på något via min MBA och bara hade hörlurar med lightning-kontakt. Logiken i att så långt det bara går förse sina produkter med enkelt(inte via adapter) användbara kontakter som passar varandra.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2017-03-01 17:30

Jag tänker mer att Apple behåller lightning och använder USB-C i andra änden. Vad som än händer så kommer det att bli klagomål.

OM USB-C verkligen blir den stora enheltiga standarden så kan man en vacker dag köpa en ny sladd på Pressbyrån, Konsum och 7eleven. Det är DIT vi ska. Det är DET det handlar om...en standard som batterier t.ex. (AA & AAA t.ex.), filmrullar (före digitaliseringen), etc. Minns t.ex. VHS och kassettband; dessa kunde man köpa i Pressbyrån etc! MiniDV-band var också så dominerande ett tag så att man kunde köpa dom på ala möjliga ställen...ställen som i övrigt inte hade videoutrustning.
Det är det det handlar om.

1:50 in i klippet.

  • Medlem
  • 2017-03-02 04:56
Ursprungligen av keptang:

1:50 in i klippet.

Vi får väl se om USB-C kommer före man plockar bort porten helt ?

  • Medlem
  • International user
  • 2017-03-03 12:53
Ursprungligen av Chaosstar:

Det kan ju tänkas att iPad får Thunderbolt 3-protokollet men inte iPhone.

Behöver inte thunderbolt, det räcker med USB-C det är ju ändå samma kontakt och kan blandas relativt fritt.

Bevaka tråden