Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är du bra på Illustrators Perspektiv-verktyg?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, sitter med version 2017 av Illustrator i Mac.

Ska lägga logotyper i perspektiv på olika produktfoton.
I Photoshop finns det som heter Vanishing Point som är väldigt enkelt men jag skulle vilja lösa det i Illustrator för att behålla logotypen som vektorgrafik.

Jag brukar lösa det mesta själv men Illustrators perspektiv-verktyg förstår jag mig inte på.

Ta som exempel bilden som jag har bifogat. Hur förändrar jag ett perspektivplan som kan läggas på den översta ytan så jag kan släppa en logo där så den hamnar i rätt perspektiv?

Mycket tacksam om någon kan berätta hur det går till.
Hittar inget exempel på Youtube som visar just ett sånt här exempel.

/Bengt

Ursprungligen av schröder:

Hej, sitter med version 2017 av Illustrator i Mac.

Ska lägga logotyper i perspektiv på olika produktfoton.
I Photoshop finns det som heter Vanishing Point som är väldigt enkelt men jag skulle vilja lösa det i Illustrator för att behålla logotypen som vektorgrafik.

Jag brukar lösa det mesta själv men Illustrators perspektiv-verktyg förstår jag mig inte på.

Ta som exempel bilden som jag har bifogat. Hur förändrar jag ett perspektivplan som kan läggas på den översta ytan så jag kan släppa en logo där så den hamnar i rätt perspektiv?

Mycket tacksam om någon kan berätta hur det går till.
Hittar inget exempel på Youtube som visar just ett sånt här exempel.

/Bengt

tor inte det går... Perspektivstödlinjerna är för att rita (alltså från grunden) i perspektiv och har en begränsing i att punkterna är låsta till varandra i samma plan. Eftersom din bild är aningen roterad (skjuvad) och skärningspunkterna för perspektivlinjerna inte ligger i våg så kommer du inte heller kunna få stödlinjerna att passa.

så här tänker jag...
https://www.dropbox.com/s/s1ol7wgjnserl80/lin...

Senast redigerat 2017-02-28 00:37
Ursprungligen av martinator:

tor inte det går... Perspektivstödlinjerna är för att rita (alltså från grunden) i perspektiv och har en begränsing i att punkterna är låsta till varandra i samma plan. Eftersom din bild är aningen roterad (skjuvad) och skärningspunkterna för perspektivlinjerna inte ligger i våg så kommer du inte heller kunna få stödlinjerna att passa.

så här tänker jag...
https://www.dropbox.com/s/s1ol7wgjnserl80/lin...

Tack för ditt svar. Men då var det inte fel på mig att jag har rivit av mig allt hår för att få det att funka i Illustrator

Önskar mig Photoshops "Vanishing point"- funktion till både Illustrator och InDesign eller att funktionen i Photoshop kunde arbeta med Smart objekt.

Men men får se om jag kan komma på någon lösning med dagens verktyg

Det finns en lösning.... Inte optimal på något sätt - men en lösning

  • Rita stödlinjer som följer formen.

  • Klistra in logo > gruppera den

  • Objekt > Förvräng omslag > skapa med nät

  • Rutnät 1x1

  • Placera hörnpunkter i skärningen på stödlinjerna

  • Sen kommer det lite krångliga att justera ankarna så att de följer stödlinjerna. Görs med direktmarkerings-pilen (A)

  • Se till att du inte drar för mycket i dem så de blir längre eller kortare för då förvränger du logon rätt rejält, men det lär du märka.

  • Till sist minska ner det till lagom storlek.

Senast redigerat 2017-03-01 13:40
Ursprungligen av martinator:

...(bild i Dropbox)...

Om du bifogar bilden direkt i inlägget i stället, så lever bilden kvar i tråden även efter att du raderar den från din Dropbox. Nu är väl risken uppenbar att det blir en död länk inom kort.

Ursprungligen av martinator:

Det finns en lösning.... Inte optimal på något sätt - men en lösning
https://www.dropbox.com/s/6v4pnkweyzjqh2w/per...

  • Rita stödlinjer som följer formen.

  • Klistra in logo > gruppera den

  • Objekt > Förvräng omslag > skapa med nät

  • Rutnät 1x1

  • Placera hörnpunkter i skärningen på stödlinjerna

  • Sen kommer det lite krångliga att justera ankarna så att de följer stödlinjerna. Görs med direktmarkerings-pilen (A)

  • Se till att du inte drar för mycket i dem så de blir längre eller kortare för då förvränger du logon rätt rejält, men det lär du märka.

  • Till sist minska ner det till lagom storlek.

Hej, tack för ditt svar.

Tror jag testade detta men när jag länkade om till nya logotyper så blev dessa inte korrekta. Jag måste ju ha en lösning som funkar med Smarta objekt/länkade logotyper så jag bara behöver uppdatera en länk från en logo till en annan så ska logotypen bytas automatisk på alla produkter.

Det är en hel del meckande men vinsten kommer ju när man har gjort det på samtliga produkter.
Helt klart värt att göra en ny test igen när jag får en lucka.

/Bengt

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du bifogar bilden direkt i inlägget i stället, så lever bilden kvar i tråden även efter att du raderar den från din Dropbox. Nu är väl risken uppenbar att det blir en död länk inom kort.

Ska ha det i åtanke, tack för infon.
Har gjort bot och bättring - är nu bifogad

Senast redigerat 2017-03-01 13:41
1
Bevaka tråden