Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern SSD via USB-C är det något att ha?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2017-02-24 13:29

Hej,
Det är som så att jag endast har 256GB i min MBP och jag håller på en del med VM maskiner som tar ca 20GB styck.
Även så kan det var skönt att ha en extern som man har lite backup mot m.m.

Som att jag har en MBP 2016 så har jag ju USB-C och så kollade jag runt lite efter en extern SSD med just USB-C och den billigaste jag kunde hitta var denna:
http://www.apple.com/se-edu/shop/product/HKQR...

Är det något att ha? Jag tänkte ha den när man sitter vid skrivbordet och håller på och arbetar med virtuella maskiner och även om man håller på med "hemma filmer" dvs redigerar filmer som man har på barnen och så.

Edit:
Hittade även denna:
https://www.netonnet.se/art/dator/externlagri...

Senast redigerat 2017-02-24 13:39
Ursprungligen av Calby:

Hej,
Det är som så att jag endast har 256GB i min MBP och jag håller på en del med VM maskiner som tar ca 20GB styck.
Även så kan det var skönt att ha en extern som man har lite backup mot m.m.

Som att jag har en MBP 2016 så har jag ju USB-C och så kollade jag runt lite efter en extern SSD med just USB-C och den billigaste jag kunde hitta var denna:
http://www.apple.com/se-edu/shop/product/HKQR...

Är det något att ha? Jag tänkte ha den när man sitter vid skrivbordet och håller på och arbetar med virtuella maskiner och även om man håller på med "hemma filmer" dvs redigerar filmer som man har på barnen och så.

Edit:
Hittade även denna:
https://www.netonnet.se/art/dator/externlagri...

Bara att handla och se glad ut. Det kommer att gå alldeles jättefort med bägge dessa diskar!

  • Medlem
  • 2017-02-24 14:09
Ursprungligen av Niklasinorr:

Bara att handla och se glad ut. Det kommer att gå alldeles jättefort med bägge dessa diskar!

Googlade lite och verkar som att Samsung disken går snabbast.

Jag har en externHDD som sitter I routern som agerar Time Machine backup, men den går över Wifi och jag tänkte ha den kvar.
Och externaSSD köra VM maskiner ifrån m.m som att det är SSD och med USB-C så lär man ju inte tappa farten och bör fungera smärtfritt att köra tunga filer från den.

Apples USAP-drivis verkar inte stödja UNMAP (motsv TRIM). Då kan det vara en idé att avsätta en oanvänd partition innan man börjar använda disken för att hålla hastigheten uppe om man kommer skriva mycket data till den. Många SSD via USB stödjer inte ens UNMAP (exvis Samsung T3), så det må kanske vara hänt.

Jag gissar att dessa 500GB har ca 9% "gömt" utrymme för skrivningar. Avsätt då exempelvis en 30GB eller 60GB-partition i skivverktyg för öka till ~15% eller 20%.

Senast redigerat 2017-02-26 18:48
  • Medlem
  • 2017-02-26 22:25
Ursprungligen av gabriela:

Apples USAP-drivis verkar inte stödja UNMAP (motsv TRIM). Då kan det vara en idé att avsätta en oanvänd partition innan man börjar använda disken för att hålla hastigheten uppe om man kommer skriva mycket data till den. Många SSD via USB stödjer inte ens UNMAP (exvis Samsung T3), så det må kanske vara hänt.

Jag gissar att dessa 500GB har ca 9% "gömt" utrymme för skrivningar. Avsätt då exempelvis en 30GB eller 60GB-partition i skivverktyg för öka till ~15% eller 20%.

Va? Det blev en T3.
Partiom för skrivning sköter väll macOS?

Jag förstår inte frågan.
Har du omformaterat disken till HFS/"Mac OS Extended"? Om du endast kommer använda den till din mac är det att rekommendera. Då kan du även passa på att skapa en extra partition som du inte använder (dvs utan filsystem!).

Såvitt jag vet så finns det inget sätt alls att nollställa oanvända block över USB utan stöd för UNMAP/TRIM, så när alla block har blivit använda kan man förvänta sig en mätbar – om i bästa fall inte märkbar – prestandaförlust.
Ju mer ledigt utrymme du har, desto mindre blir den förlusten. ("ledigt" betyder här "aldrig använt")

Senast redigerat 2017-02-27 12:31
  • Medlem
  • 2017-02-27 12:22
Ursprungligen av gabriela:

Jag förstår inte frågan.
Har du omformaterat disken till HFS/"Mac OS Extended"? Om du endast kommer använda den till din mac är det att rekommendera. Då kan du även passa på att skapa en extra partition som du inte använder (dvs utan filsystem!).

Så vitt jag vet så finns det inget sätt alls att nollställa oanvända block över USB utan stöd för UNMAP/TRIM, så när alla block har blivit använda kan man förvänta sig en mätbar – om i bästa fall inte märkbar – prestandaförlust.
Ju mer ledigt utrymme du har, desto mindre blir den förlusten. ("ledigt" betyder här "aldrig använt")

Okej, så det du rekommenderar är att jag ska lämna en del opartionerat för att "reservera" utrymme så att jag inte fyller hela disken för då blir den slöare.
Stämmer det?

Det skulle isf fylla samma funktion att hålls koll så att man inte fyller hela disken?

Ursprungligen av Calby:

Okej, så det du rekommenderar är att jag ska lämna en del opartionerat för att "reservera" utrymme så att jag inte fyller hela disken för då blir den slöare.
Stämmer det?

Ja.

Citat:

Det skulle isf fylla samma funktion att hålls koll så att man inte fyller hela disken?

Nej.

Poängen är att du ska ha block på disken som ALDRIG har blivit skrivna till.

  • Medlem
  • 2017-02-27 12:44
Ursprungligen av gabriela:

Ja.

Nej.

Poängen är att du ska ha block på disken som ALDRIG har blivit skrivna till.

Aha okej, hur stort ska de blocket vara då?
Min disk är 512GB

Se ovan.
Jag hade nog valt ~30GB. Det motsvarar totalt 14.5% avsatt utrymme om jag inte räknar fel.

Ursprungligen av gabriela:

Apples USAP-drivis verkar inte stödja UNMAP (motsv TRIM). Då kan det vara en idé att avsätta en oanvänd partition innan man börjar använda disken för att hålla hastigheten uppe om man kommer skriva mycket data till den. Många SSD via USB stödjer inte ens UNMAP (exvis Samsung T3), så det må kanske vara hänt.

Jag gissar att dessa 500GB har ca 9% "gömt" utrymme för skrivningar. Avsätt då exempelvis en 30GB eller 60GB-partition i skivverktyg för öka till ~15% eller 20%.

Intressant tips. Är detta något du har kommit fram till själv eller kan du hänvisa till någon SSDtillverkare som rekommenderar detta ?

Ursprungligen av sesailorse:

Intressant tips. Är detta något du har kommit fram till själv eller kan du hänvisa till någon SSDtillverkare som rekommenderar detta ?

samsung själva tipsar om detta i deras verktyg magician som enbart finns till Windows.

  • Medlem
  • 2017-02-27 22:16
Ursprungligen av sesailorse:

Intressant tips. Är detta något du har kommit fram till själv eller kan du hänvisa till någon SSDtillverkare som rekommenderar detta ?

10-28% rekommenderar samsung officiellt

  • Medlem
  • 2017-02-27 22:17
Ursprungligen av gabriela:

Se ovan.
Jag hade nog valt ~30GB. Det motsvarar totalt 14.5% avsatt utrymme om jag inte räknar fel.

75GB är 15% av 500GB

OK, thx, ska leta efter mer info hos Samsung. Eller har ni några länkar?

  • Medlem
  • 2017-02-28 10:08
Ursprungligen av gabriela:

Apples USAP-drivis verkar inte stödja UNMAP (motsv TRIM). Då kan det vara en idé att avsätta en oanvänd partition innan man börjar använda disken för att hålla hastigheten uppe om man kommer skriva mycket data till den. Många SSD via USB stödjer inte ens UNMAP (exvis Samsung T3), så det må kanske vara hänt.

Jag gissar att dessa 500GB har ca 9% "gömt" utrymme för skrivningar. Avsätt då exempelvis en 30GB eller 60GB-partition i skivverktyg för öka till ~15% eller 20%.

Hur gör man en tom partion i macOS? Jag kan inte hitta hur man gör, jag kan inte göra det i skivhanteran.

Välj bara 'partitionera' i skivverktyg. Du måsta ha valt fysiska disken/ssd'n.

  • Medlem
  • 2017-02-28 12:47
Ursprungligen av sesailorse:

Välj bara 'partitionera' i skivverktyg. Du måsta ha valt fysiska disken/ssd'n.

Jag har det, men jag kan inte välja att en viss del inte ska partioneras dvs lämnas opartinerad.

Gör två partioner varav den ena är på 75 GB (enl ovan). Vad jag förstår ska det göra tricket. Någon annan kanske vet bättre.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-02-28 17:52
Ursprungligen av Calby:

Jag har det, men jag kan inte välja att en viss del inte ska partioneras dvs lämnas opartinerad.

Gör en backup innan du testar att ändra partitionerna!

  • Medlem
  • 2017-02-28 18:59

Körbe Windows 10 i paralleles och raderade 10% av volymen så nu är 50GB säkrat
Kan inte klaga på hastigheten får jä*ligt fort.

Ursprungligen av sesailorse:

OK, thx, ska leta efter mer info hos Samsung. Eller har ni några länkar?

Från "hästens mun": http://www.samsung.com/semiconductor/minisite...

Ursprungligen av Calby:

75GB är 15% av 500GB

Ja, men 9% (~50 GB) är redan avsatt av kontrollern och kan inte ses i diskverktyg.

Din disk är alltså "egentligen" 512 GiB = 512 * (1024/1000)**3 GB = ~550 GB.

Ursprungligen av gabriela:

Thx.
Om SSD'n supportar TRIM är denna åtgärd då onödig ?

Nja, visst klarar man sig nog med mindre avsatt utrymme om disken stödjer TRIM/UNMAP. MEN – framförallt kan man styra upp det i efterhand om man märker att prestanda börjar dippa efter hårt skrivande.
Inte så med USB-diskarna, då får man köpa en ny om den blir för långsam!

EDIT: som konkret exempel - använder man en SSD i en hemmagjord Fusion Drive är disken nästan alltid knökfull. TRIM & CO har då mycket begränsade möjligheter att fungera som tänkt men mer avsatt utrymme hjälper alltid.

Senast redigerat 2017-03-01 22:38
  • Medlem
  • 2017-03-02 12:12

Jag har avsatt 50GB som opartionerat just nu, så för mig är det inga som helst problem

Läste dokumentationen från Samsung och enligt denna verkar det vara overkill med en tom partition för en 'client pc': 'Therefore, under a light workload in a client PC application, users don’t need to set additional OP space. However, under a heavy workload (for example, a server, data center or heavy workload client PC applications), a minimum of 6.7% OP is recommended and over 20% and even 50% is being used.'

"under a light workload in a client PC application" – men då behöver man kanske inte en SSD till att börja med heller?

Man får ju förstås tolka skriften som man vill. Jag har ett flertal SSDs i Macar med Trim enablat och har aldrig avsatt en icke använd partition. Det har alltid funkat bra. Skriften säger, som jag tolkar det, att op är onödigt för en konsumentpc men kan ge effekt för en server. Och man frågar sig om förlusten av utrymme motsvaras av en vinst i livslängd för en SSD i en konsumentpc.

  • Medlem
  • 2017-03-04 12:47
Ursprungligen av sesailorse:

Man får ju förstås tolka skriften som man vill. Jag har ett flertal SSDs i Macar med Trim enablat och har aldrig avsatt en icke använd partition. Det har alltid funkat bra. Skriften säger, som jag tolkar det, att op är onödigt för en konsumentpc men kan ge effekt för en server. Och man frågar sig om förlusten av utrymme motsvaras av en vinst i livslängd för en SSD i en konsumentpc.

Handlar ju om hastighet med, jag vill inte förlora utrymme samtidigt som jag vill få ut Max hastighet från min externa ssd

Byter dator var 4-5år så så länge min SSD lever för det så är jag nöjd.

Bevaka tråden