Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brinnande Iphone 7 Plus sprids på Twitter

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I en uppmärksammad video på Twitter börjar en Iphone 7 Plus ryka och smälter av överhettning. Apple säger nu att de utreder händelsen.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2017-02-24 11:06

Inte för att försvara Apple här men, personen har ett skal på sin telefon vilket man tydligt kan se.
En iPhone är inte gjord för att ha skal runt sig för att täcka botten när telefonen blir varm lär den värmen ta vägen någonstans annars kan det börja brinna eller te.x smälta plast m.m.

@Calby Men apple tillverkar och säljer ju egna skal. De släppte ju till och med ett supersnyggt skal med inbyggt batteri så man får nog utgå från att i alla fall Iphone 6s var byggt för skal konstant även under laddning. Iphone 7 kanske är sämre av sämre kvalitet dock.

Kanske vore en bra ide att skaffa en "Lipo påse" att ha mobilen i när den laddas.
Är rekommenderat när man använder lipobatterier vilket är vanligt inom diverse hobby grejer eftersom de batterierna är brandfarliga.
Även om risken är liten så är det ju lite trevligt att inte dö pga en telefon började brinna när man sov. Eller så laddar man telefonen full innan man går och lägger sig.

Ursprungligen av Calby:

...En iPhone är inte gjord för att ha skal runt sig...

Jaså? Varför säljer då Apple egna skal?

  • Medlem
  • 2017-02-24 11:54

Fake News

  • Medlem
  • 2017-02-24 11:55
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jaså? Varför säljer då Apple egna skal?

Det missade jag totalt, konstigt värmen ska ju avledas inte stängas in.
Nåja, då borde personen få kompensation för att telefonen har brunnit om Apple säljer egna skal kan dom inte gömma sig bakom det.
Då får vi hoppas att användaren hade original laddare så att hon kan få ersättning av Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-24 12:27
Ursprungligen av Calby:

Inte för att försvara Apple här men, personen har ett skal på sin telefon vilket man tydligt kan se.
En iPhone är inte gjord för att ha skal runt sig för att täcka botten när telefonen blir varm lär den värmen ta vägen någonstans annars kan det börja brinna eller te.x smälta plast m.m.

Det där stämmer ju inte för fem öre, sluta gissa och uttala dig som att du vet säkert är du snäll!

  • Medlem
  • 2017-02-24 12:40
Ursprungligen av tooobe:

Det där stämmer ju inte för fem öre, sluta gissa och uttala dig som att du vet säkert är du snäll!

För det första så kan det mycket väl vara som jag säger, du vet väll själv att om en telefon blir varm så blir den het på baksidan och om hennes skal är ett "piratskal" dvs hennes plast inte klarar av värmen så kan det börja brinna.

Samma sak som att du inte kan sätta in vilken plast som helst i micron.

Så mitt uttalande kan visst det stämma, och du, håll en trevligare ton så blir det trevligare för alla.

Sen missade jag att Apple själv sålde skal, och det är det ända som jag har missat.
Resten av det jag säger kan mycket väl stämma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-24 13:01
Ursprungligen av Calby:

För det första så kan det mycket väl vara som jag säger, du vet väll själv att om en telefon blir varm så blir den het på baksidan och om hennes skal är ett "piratskal" dvs hennes plast inte klarar av värmen så kan det börja brinna.

Samma sak som att du inte kan sätta in vilken plast som helst i micron.

Så mitt uttalande kan visst det stämma, och du, håll en trevligare ton så blir det trevligare för alla.

Sen missade jag att Apple själv sålde skal, och det är det ända som jag har missat.
Resten av det jag säger kan mycket väl stämma.

Min mening är absolut inte att skapa en otrevlig stämning men det är svårt att hålla en "trevligare ton" när dina uttalanden så tydligt visar att du inte har någon som helst koll på vad du pratar om... Blir bara så trött på folk som gissar och uttalar sig som om det vore vedertagna fakta.

Nej jag vet inte att en telefon kan bli så het på baksidan att plasten i skalet börjar brinna. Och då har jag ändå haft många "piratskal". Förklara gärna för mig hur en plast som "inte klarar av värmen" (som du påstår - hur varm tror du att mobilen blir egentligen?) kan få själva mobilen (i metall) att börja brinna? Hur kan du likställa det med plast i micron?

I princip ALLA mobilbränder beror på fel/skador i själva batteriet. Har ingenting med skal att göra. Men bevisa mig gärna fel (med bevis, inte din "känsla" eller "det kan visst i teorin gå till så").

Ursprungligen av Calby:

För det första så kan det mycket väl vara som jag säger, du vet väll själv att om en telefon blir varm så blir den het på baksidan och om hennes skal är ett "piratskal" dvs hennes plast inte klarar av värmen så kan det börja brinna.

Samma sak som att du inte kan sätta in vilken plast som helst i micron.

Så mitt uttalande kan visst det stämma, och du, håll en trevligare ton så blir det trevligare för alla.

Sen missade jag att Apple själv sålde skal, och det är det ända som jag har missat.
Resten av det jag säger kan mycket väl stämma.

Fast det verkar ju inte vara skalet som började "brinna" utan själva telefonen och att det sedan smälte skalet? Men tror inte heller Apples egna skal tål "brand" .

  • Medlem
  • 2017-02-24 13:13
Ursprungligen av Jonatatatan:

Fast det verkar ju inte vara skalet som började "brinna" utan själva telefonen och att det sedan smälte skalet? Men tror inte heller Apples egna skal tål "brand" .

Hur allt började kan jag inte säga, utom min gissning var att telefon blev varm och sedan började skalet smälta / brinna.
Eller så är det som du säger att telefon började brinna först, jag får anta att Apple kommer göra ett uttalande i frågan inom kort och så får vi vårt svar.

Nej, det tål nog inte brand men det är nog gjort av sådan plast att det ska tåla upp till xx grader innan det börjar smälta / ta skada.
Medans om du har 3rd party skal från te.x Thailand så kanske det bara tål till xx grader och därför tar det mer skada alt. skada före.

Det är många "nog" och "kanske"...

  • Medlem
  • 2017-02-24 13:18
Ursprungligen av tooobe:

Min mening är absolut inte att skapa en otrevlig stämning men det är svårt att hålla en "trevligare ton" när dina uttalanden så tydligt visar att du inte har någon som helst koll på vad du pratar om... Blir bara så trött på folk som gissar och uttalar sig som om det vore vedertagna fakta.

Nej jag vet inte att en telefon kan bli så het på baksidan att plasten i skalet börjar brinna. Och då har jag ändå haft många "piratskal". Förklara gärna för mig hur en plast som "inte klarar av värmen" (som du påstår - hur varm tror du att mobilen blir egentligen?) kan få själva mobilen (i metall) att börja brinna? Hur kan du likställa det med plast i micron?

I princip ALLA mobilbränder beror på fel/skador i själva batteriet. Har ingenting med skal att göra. Men bevisa mig gärna fel (med bevis, inte din "känsla" eller "det kan visst i teorin gå till så").

Jag påstår absolut inte att du har fel, det kan mycket väl vara batteriet. Det där om att plast tål olika mycket kan vi iaf säga att det är fakta för olika typer av plast tål olika mycket - för om du inte tror mig om det så får du googla själv.
Det är precis som att olika typer av stål eller olika typer av ädelstenar tål olika mycket.

Jag kan säga att gällande min (dåligt exempel kanske min) MBP 2016 som blev så het på chassit att man inte ens kunde ta på den och att man svettades om händerna när man skrev på tangentbordet hade du lagt en vanlig plastpåse därpå så hade den förmodligen börjat smälta.
Bytte självfallet ut den direkt som att det var något fel på den, vad det var fel vet jag inte.

Men som sagt, jag visste inte ens att Apple gjorde egna skal, så jag kan mycket väl ha haft fel - och jag uppskattar självfallet om man blir rättad då det är så man lär sig.

  • Medlem
  • 2017-02-24 16:23

Inget ovanligt i sig
Mobiler brinner upp hela tiden
Problemet var att Note 7 gjorde det i en sådan omfattning att man var tvungen att lägga ned

Ursprungligen av PaO:

Inget ovanligt i sig
Mobiler brinner upp hela tiden
Problemet var att Note 7 gjorde det i en sådan omfattning att man var tvungen att lägga ned

Dock blev denna viral, så Apple är nog nervösa ?

En mobiltelefon blir inte så varm att plast smälter/börja brinna vid normal användning. Att ett skal skulle göra att temperaturen stiger hundratalsgrader är inte möjligt. Smältpunkten för många plaster ligger över 150° C, flampunkt lär vara mycket högre.

Ursprungligen av hummel:

En mobiltelefon blir inte så varm att plast smälter/börja brinna vid normal användning.

Nä, men om den är defekt.

  • Medlem
  • 2017-02-24 20:24
Ursprungligen av Mackan1984:

Dock blev denna viral, så Apple är nog nervösa ?

När Note 7 fadäsen stod som högst var där ett antal iPhones som brann upp. Till och med en som exploderade i ansiktet på en kille
Sånt händer
Detta är ingen stor sak

Tillverkar man hundra miljoner exemplar av en batteridriven elektroteknisk produkt - oavsett produkt - så kommer några att brinna upp. Det är enkel matematik.
Skickar man upp tusentals flygplan så kommer några att störta ner.
Pumpar man in tusentals bilar på ett vägsystem så kommer några att krocka.

Ursprungligen av PaO:

När Note 7 fadäsen stod som högst var där ett antal iPhones som brann upp. Till och med en som exploderade i ansiktet på en kille
Sånt händer
Detta är ingen stor sak

Jo men det var olika modeller utav iPhone.
Är känsligare med senaste modellen, allra helst med note 7 så nära i minnet.
När note 7 brann så var det ju ett par mindre kända modeller av samsung som också brann men som bara spädde på note 7's brandrisk.

  • Medlem
  • 2017-02-24 20:47
Ursprungligen av Demiurgen:

Tillverkar man hundra miljoner exemplar av en batteridriven elektroteknisk produkt - oavsett produkt - så kommer några att brinna upp. Det är enkel matematik.
Skickar man upp tusentals flygplan så kommer några att störta ner.
Pumpar man in tusentals bilar på ett vägsystem så kommer några att krocka.

Lysande ?

  • Medlem
  • 2017-02-24 20:48
Ursprungligen av Mackan1984:

Jo men det var olika modeller utav iPhone.
Är känsligare med senaste modellen, allra helst med note 7 så nära i minnet.
När note 7 brann så var det ju ett par mindre kända modeller av samsung som också brann men som bara spädde på note 7's brandrisk.

Hade detta varit samma vecka som den lanserades - kanske
Men nu 6 månader senare
Knappast

  • Medlem
  • 2017-02-24 21:39
Ursprungligen av PaO:

Hade detta varit samma vecka som den lanserades - kanske
Men nu 6 månader senare
Knappast

Säg inte det. Jag tror knappast att de tillverkar allihop innan release och sedan skickar ut dem från lager. De kan ha tillverkat en helt ny batch med nya batcher batterier...

  • Medlem
  • 2017-02-24 22:51
Ursprungligen av Alix:

Säg inte det. Jag tror knappast att de tillverkar allihop innan release och sedan skickar ut dem från lager. De kan ha tillverkat en helt ny batch med nya batcher batterier...

Genom att Googla "iPhone 7 burning" får man direkt upp ett fall i oktober 2016 och ett i november 2016. Varav en under en flygning.
Så är det hela tiden när man tillverkar miljoner exemplar
Detta är samma sak

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-25 15:06

Det är egentligen märkligt att inte fler mobiler brinner. Högt energiinnehåll i var mans ficka, i en enhet som utsätts för våld, extrema temperaturer och förhållanden.

Oavsett orsaken till det virala haveriet, så börjar jag nu bli allvarligt orolig för om detta i längden kommer ha samma effekt som Samsung-fiaskot. Jag ställer mig nu frågan om detta kommer att påverka huruvida det i framtiden över huvud taget kommer vara tillåtet att ha med sig sin iPhone n[s] på flygplan?
Dessutom, kommer detta få ännu mer långtgående konsekvenser? Hur länge kan det komma dröja innan mobiltelefoner blir totalförbjudna på flygningar? Flygbranchen är som bekant extremt nojjig när det kommer till potentiella säkerhetsproblem, oavsett om de är reella eller imaginära. Ett faktiskt exempel på denna överdrivna försiktighet jag råkade ut för för några veckor sedan: Ett kinesiskt flygbolag har börjat förbjuda även påslagna telefoner i "flight-mode" då bolaget tror att radio-delen är fortsatt påslagen för nödsamtal även i det läget (störningskänsligheten hos flygplan behöver vi inte ta upp här, men det är relativt oproblematiskt att säga att den är såpass god idag att "flight-mode" egentligen inte längre är något som är strikt nödvändigt).
Jag själv reser ofta (varannan till var tredje vecka i snitt) och behöver kunna ha med mig min telefon.

Senast redigerat 2017-02-25 22:29

Vi vet inte hur många telefoner som brinner upp. Någon enstaka hamnar på Internet/media - man råkar se en av dessa - vad kan man dra för slutsats? Svar: Nada.
Det finns ingen statistik - inga fakta.

Jag såg ett FB-inlägg en gång om en ny cykel (Cresent) som gick av första dagen (ramen) - det handlar om svetsning och robotar. Vad vet jag om denna cykel och hur vanligt detta är? Svar: Ingenting.

När man läser att företag drar in produkter...DÅ vet man att det är skit på gång.

Det finns väl andra anledningar än rena produktfel. Om telefonen utsätts för yttre våld kan det säkert hända att några av batteriets celler punkteras och då finns det ju en uppenbar risk för brand. Säkert många som har en liten buckla på baksidan av telefonen - på framsidan spricker ju skärmen istället. Säger inte att det är så men det behöver inte alltid vara "fel på produkten" det kan vara handhavandefel.

Ursprungligen av martinator:

Det finns väl andra anledningar än rena produktfel. Om telefonen utsätts för yttre våld kan det säkert hända att några av batteriets celler punkteras och då finns det ju en uppenbar risk för brand. Säkert många som har en liten buckla på baksidan av telefonen - på framsidan spricker ju skärmen istället. Säger inte att det är så men det behöver inte alltid vara "fel på produkten" det kan vara handhavandefel.

Bara en liten kommentar angående batterier...
Moderna telefoner har ett batteri bestående om en cell. Det var förr tiden man hade multipla celler i batterier för telefoner.
Att böja eller vrida en battericell är inte bra utan då riskerar man att orsaka kortslutning, moderna batterier kanske 40C, dvs en ström som är 40 gånger högre än kapaciteten (inte helt korrekt uttryckt men vi ska inte krångla till det här). Exempel, batteriet har 2000 mAh (2 Ah) kapacitet så kan man generera en ström på 80 A under en kort tid och det ger då en effekt på några hundra watt (jämför med en astral glödlampa hur varm den blir...).

Ursprungligen av hummel:

Bara en liten kommentar angående batterier...
Moderna telefoner har ett batteri bestående om en cell. Det var förr tiden man hade multipla celler i batterier för telefoner.
Att böja eller vrida en battericell är inte bra utan då riskerar man att orsaka kortslutning, moderna batterier kanske 40C, dvs en ström som är 40 gånger högre än kapaciteten (inte helt korrekt uttryckt men vi ska inte krångla till det här). Exempel, batteriet har 2000 mAh (2 Ah) kapacitet så kan man generera en ström på 80 A under en kort tid och det ger då en effekt på några hundra watt (jämför med en astral glödlampa hur varm den blir...).

Tack för klargörandet.

Bevaka tråden