Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ja e så jävla glad idag!

Tråden skapades och har fått 3729 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-02-27 11:47

Ny ambulans beställd (på XC90), dock 3 mån leveranstid... (kanske skulle kopiera till surtråden)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-02-27 15:09
Ursprungligen av kenjon:

Ny ambulans beställd (på XC90), dock 3 mån leveranstid... (kanske skulle kopiera till surtråden)

Nice car har inte sett en XC90 som ambulans förut, spännande om så är fallet.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-02-28 08:31

Biopremiär ikväll! Ska bli helt galet att se mitt eget nylle på vita duken.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-02-28 10:04
Ursprungligen av cubeis:

Nice car har inte sett en XC90 som ambulans förut, spännande om så är fallet.

Den första kommer till Örebro under mars.

Ursprungligen av kenjon:

Ny ambulans beställd (på XC90), dock 3 mån leveranstid... (kanske skulle kopiera till surtråden)

Ny Volvo V90 Cross Country beställd.
6 månaders leveranstid.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-02 11:19
Ursprungligen av pmarriott:

6 månaders leveranstid.

Vid det laget är det ju aktuellt för nästa årsmodell...?

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2017-03-02 11:25
Ursprungligen av pmarriott:

Ny Volvo V90 Cross Country beställd.
6 månaders leveranstid.

Riktigt avis. Själv får jag konka runt i min V40cc 2017.

Ursprungligen av zinned:

Vid det laget är det ju aktuellt för nästa årsmodell...?

Jupp. Det är modellår 2018 jag får. Så här ser den ut som jag har valt.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-03-02 17:13
Ursprungligen av pmarriott:

Jupp. Det är modellår 2018 jag får. Så här ser den ut som jag har valt.

Jag fick vänta nästan 9 månader på min V90, fick den för två veckor sedan.
Fast två månader var behandlingstiden inom mitt företag och dessutom vid semestertid.

Så Volvo tog bara 6 månader på sig att tillverka bilen...

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-03-02 22:55

Vad är poängen med cross country förutom plasten runt hjulen?

Ursprungligen av flygarn:

Vad är poängen med cross country förutom plasten runt hjulen?

Fyrhjulsdrift

  • Medlem
  • 2017-03-03 08:47
Ursprungligen av flygarn:

Vad är poängen med cross country förutom plasten runt hjulen?

Högre markfrigång och därmed sämre väghållning. Obegripligt att folk betalar extra för sämre vägegenskaper. Den absoluta majoriteten av alla XC-modellerna lämnar aldrig ens de asfalterade vägarna, det ses i de flesta fall som en ren statussymbol. (Men inte alltid)

Ursprungligen av Dalle:

Högre markfrigång och därmed sämre väghållning. Obegripligt att folk betalar extra för sämre vägegenskaper. Den absoluta majoriteten av alla XC-modellerna lämnar aldrig ens de asfalterade vägarna, det ses i de flesta fall som en ren statussymbol. (Men inte alltid)

Tycker personligen den är snyggare och om jag ska få till de exteriöra detaljerna på en "standard" V90 som jag vill ha dem, så landar den på nästan 600 000:-. AWD kan du ju få även på en standard V90, och det saknar jag på den V70 jag har nu. Och när man som jag ligger och kör flera hundra mil per vecka så är det förvånande vilken skillnad de extra 6 cm högre bil gör för hur man upplever trafiken framåt. 6 cm högre lastutrymme gör det även lite lättare när man ska ha in och ut tunga grejor ur lastutrymmet.
Ska däremot bli kul att köra den på de mindre landsvägarna. När jag har möjlighet så sätter jag ofta GPS'en att välja kortaste väg och det brukar bli en roligare väg att köra än att sitta timme efter timme på en motorväg.

Gladast blir man när våren är på gång igen:
https://youtu.be/1nXrMUrCtkA

Jag är så glad för jag har fått leka med barnasinnet igen.
Sovit max 6 timmar denna helg (iofs inte slut ännu).

Pimplar kaffe och spelar nya Breath of the Wild.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2017-03-05 15:26

Våren närmar sig Södermanland. Dessa små växter visade sig för mig under dagens fotopromenad.

Ja, eftersom det är snabb offsite-backup jag behöver så är det här väl inget att sura över?

Skön tråd!!

Här i dagarna fyllde jag år och då jag är en stor spelnörd så hade min flickvän letat rätt på The Legend of Zelda: Breath of the Wild som presentf. Hon hade även läst att man dessutom behövde ett Nintendo Switch för att spela det, så då gav hon mig det också i födelsedagspresent! Förmodligen min bästa födelsedag i vuxen ålder! Var som ett litet barn när jag öppnade paketen och nu kan jag knappt slita mig från spelet!

Rekommenderas verkligen! Link är i högform!

Inlägg redigerat, §9. /mod

Senast redigerat 2017-03-24 09:55
  • Medlem
  • 2017-03-24 09:14

Två Metallica-biljetter fixade till mig och sambon inför deras första besök i Stockholm 2018.

  • Medlem
  • 2017-03-24 18:47

Fick tillbaka min förlovningsring som en snäll granne hittat i sandlådan på en lekplats!! ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-27 09:11

PREMIÄRVECKA FÖR ALLSVENSKAN!

ÄNTLIGEN!

Idag blev elomdragningen i min lägenhet klar. Borta är alla ojordade uttag o takkontakter som riskerade att falla sönder, liksom centralen med tre säkringar för hela tvåan.

Nu har jag istället snygga Schneider exxact uttag, bla ett m två jordade o sex euro samt en jordad o två euro(från sidorna). Nya centralen har snabbsäkringar o den är förberedd för min nästkommande renovering -köksbyte.

Jag har nu fyra fasta nätverkspunkter i vardagsrummet som går ut till hallen där jag ska sätta ett skåp uppe mot taket för routrar o Nas.

?

Ursprungligen av Mymac4ever:

Idag blev elomdragningen i min lägenhet klar. Borta är alla ojordade uttag o takkontakter som riskerade att falla sönder, liksom centralen med tre säkringar för hela tvåan.

Nu har jag istället snygga Schneider exxact uttag, bla ett m två jordade o sex euro samt en jordad o två euro(från sidorna). Nya centralen har snabbsäkringar o den är förberedd för min nästkommande renovering -köksbyte.

Jag har nu fyra fasta nätverkspunkter i vardagsrummet som går ut till hallen där jag ska sätta ett skåp uppe mot taket för routrar o Nas.

?

Vän av petimeter, Snabbsäkringar heter egentligen Dvärgbrytare på elektrikerspråk.

Fick du jordfelsbrytare i skåpet med?

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-04-14 18:31
Ursprungligen av Sixten:

Vän av petimeter, Snabbsäkringar heter egentligen Dvärgbrytare på elektrikerspråk.

Fick du jordfelsbrytare i skåpet med?

Automatsäkring är väl lika vedertaget som Dvärgbrytare? (snabbsäkring har jag aldrig hört dock )

  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-04-14 20:36
Ursprungligen av Sixten:

Vän av petimeter, Snabbsäkringar heter egentligen Dvärgbrytare på elektrikerspråk.

Fick du jordfelsbrytare i skåpet med?

Vän av största allmänhet. Är det inte obligatoriskt med tillägg av jordfelsbrytare vid slika installationer?

  • Medlem
  • Orust
  • 2017-04-14 22:26

Att Brynäs vinner i Scandinavium över Frölunda i match 7 gör mej extra glad. Nu ska jag fira lite extra

Ursprungligen av Sixten:

Vän av petimeter, Snabbsäkringar heter egentligen Dvärgbrytare på elektrikerspråk.

Fick du jordfelsbrytare i skåpet med?

Tror snabbsäkring är lekmansspråk, dvärgbrytare låter bekant. I vilket fall som helst är det iaf inte skruvade porslinssäkringar.

Detta borde vara jordfelsbrytaren, har tyvärr ingen bättre bild fn.

Jobbet är gjort av auktoriserad elektriker från firman jag jobbar på o e-som jag jobbar där får jag ett prima pris: jag betalar för materialet o jobbar in timmarna ?

Ursprungligen av Mymac4ever:

Tror snabbsäkring är lekmansspråk, dvärgbrytare låter bekant. I vilket fall som helst är det iaf inte skruvade porslinssäkringar.

Detta borde vara jordfelsbrytaren, har tyvärr ingen bättre bild fn.

Jobbet är gjort av auktoriserad elektriker från firman jag jobbar på o e-som jag jobbar där får jag ett prima pris: jag betalar för materialet o jobbar in timmarna ?

Just att en utbildad elektriker gjort det ä kanon. Man skall inte acceptera ngt annat. Skulle du får ett fel som t ex leder till en brand kan försäkringsbolaget kräva få se vem som gjort installationen. Har man då "fuskat" själv...

Av samma anledning kan jag säga att jag, som har behörighet, aldrig skulle acceptera att lägga golvvärmeslinga i badrum. Gör man fel där dör folk. När folk dör blir det jobbigt - den som fuskat ihop golvet kan nog räkna med åtal....

Jordfelsbrytare har en liten "testknapp" på, trycker man inn den, pang och allt slocknar... som det bör.
Jordfelsbrytarens jobb är att bryta strömmen om den börjar gå "fel väg", t ex höljet på en apparat blir strömförande.
Säkringar är till för att skydda apparaten, jordfelsbrytaren människor.

Sedan säger en del "automatsäkring" - för man flippar ju bara upp den igen när den löst ut. Man skall dock veta att efter ett antal utlösningar och flipp skall den bytas, för det är inte alls säkert den bryter vid märkströmmen längre.

Snabbsäkringar har jag hört från folk här i Göteborg. Men det var länge sedan.

  • Medlem
  • 2017-04-16 21:18

För att jag vann en auktion idag på en Applemus! Bra pris också.

Var så jäkla rädd och osäker när jag fick veta att jag och flickvännen väntar barn nr 2. Nu några dagar senare är allt mycket klarare och jag älskar familjen! Lycka

Bevaka tråden