Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google Authenticator - nyckel?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-27 10:33

Ska logga in på ett google-konto. Det krävs tvåstegsverifiering. Nu fungerar inte min Autenticator. Antagligen för jag bytt till en iPhone 7. Appen finns kvar och jag anger min mejladress. Men hur får jag tag i den efterfrågade nyckeln? Jag har försökt att via Googels hemsida för att förstå och komma igång(igen). Men utan resultat. Om jag loggar in på mitt konto hos Google så står det att jag redan har en aktiv autenticator så där kan jag inte beställa en ny nyckel.

Du får logga in med andra alternativ som brukar finnas som val, SMS/uppringning/mail till annat konto t.ex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-27 11:08
Ursprungligen av keptang:

Du får logga in med andra alternativ som brukar finnas som val, SMS/uppringning/mail till annat konto t.ex.

Löste just denna inloggning så. Men frågan är hur jag får igång Autenticatorn(?)? Kanske bästa att radera den och skaffa "en ny". Ska prova ikväll

Ursprungligen av xms67:

Löste just denna inloggning så. Men frågan är hur jag får igång Autenticatorn(?)? Kanske bästa att radera den och skaffa "en ny". Ska prova ikväll

Du måste registrera om med en ny.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-27 12:17
Ursprungligen av keptang:

Du måste registrera om med en ny.

Det verkade onekligen så. Frågan är varför de inte kan skriva det tydligt?

Ursprungligen av xms67:

Det verkade onekligen så. Frågan är varför de inte kan skriva det tydligt?

Det kan den inte veta eftersom den inte vet att en gammal finns på din gamla telefon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-27 15:33
Ursprungligen av keptang:

Det kan den inte veta eftersom den inte vet att en gammal finns på din gamla telefon.

Hehe.. Så sant så..:) Men jag tänkte på Googles supportsida.

Ursprungligen av xms67:

Hehe.. Så sant så..:) Men jag tänkte på Googles supportsida.

Det framgår nog när du aktiverar tjänsten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-27 19:02

RAderade och laddade ned på nytt. Nu fungerar det, även om jag tycker det känns som en omväg.

Står klart och tydligt när du aktiverar tjänsten. Du får till och med ett antal engångskoder som backup för att komma åt om appen mot förmodan inte fungerar av diverse olika anledningar.

Du har väl skrivit upp dem nu när du nollställde Authenticator?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-27 19:52
Ursprungligen av Borttaget:

Står klart och tydligt när du aktiverar tjänsten. Du får till och med ett antal engångskoder som backup för att komma åt om appen mot förmodan inte fungerar av diverse olika anledningar.

Du har väl skrivit upp dem nu när du nollställde Authenticator?

Jag föredrar att bli vrålförbannad om det inte fungerar jämfört med att skriva ut(digitalisering) några koder!!!

För övrigt laddade jag ned igen och inte framgick detta någonstans. Möjligen i det finstilta... Men även om det står tydligt, halvtydligt eller osynligt skulle det mest normala vara att ha informationen vråltydligt på supportsidan. Jag är verkligen inte den sista idioten som är född..;) Borttaget

Senast redigerat 2018-07-23 15:39
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-28 20:14

2FA är ett kraftfullt skydd. Reservkoderna, och reservkanalerna (SMS/röstmeddelande)* kan vara enda räddningen om du blir av med appen/enheten.

Google Authenticator är en ok app. Men vad händer om du blir av med mobilen? Byter mobil? Inte har mobilen tillgänglig? Eller om nån kommer över din mobil när den är olåst?

Andra appar, såsom Authy och 1Password är enhetsoberoende. Du kan ha "nummergenereraren" på datorn, mobilen och surfplattan samtidigt, och dessa kan du skydda med lösen/TouchID. Nu rasar säkert folk i stugorna och hävdar att jag går emot själva iden med 2FA.** Visst, det ökar attackytan, men jag som inte skyddar statshemligheter föredrar smidigheten att ha mina lösenord på flera enheter.
Som dessutom skyddas med lösen/TouchID. Google's app gör det inte.
Chansen att banditen kommer över mitt google-lösenord är liten, men den finns. Chansen att han kommer över mitt google-lösenord, och lösenkoden till min mobil/dator utöver google-lösenordet ser jag som bra mycket mindre.

Det finns inget som är 100% säkert. Det finns däremot allt möjligt från 0 till 99,99% säkerhet.

*Nej, SMS är inte "säkert" mot myndigheter/länder. Men det skyddar mot partnern/chefen/enskild bandit om de kommer över din kod.
**Att ha både lösenord och "nummergenereraren" i samma app, såsom 1Password, är lite som att lägga alla ägg i samma korg. Men det är användarvänligt och bra mycket säkrare än bara lösenord i 1P. Själv kör jag Authy, just för att det går att skydda med lösen.

1
Bevaka tråden