Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort Extreme utöka trådlöst nätverk med JensenOfScandinavia som basenhet

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Har sökt runt nu i ett par timmar utan resultat, mycket frustrerande.
Jag hyr en stuga på en gård. Den är placerad ca 30 meter från stora gårdshuset. Fiber finns bara i det stora huset och vi skall således dela internet. Där finns en router, en Jensen Of Scandinavia 89300, och i mitt fönster får jag bra täckning. Men nu till frågan:

Hur kopplar jag ihop min AirPort Extreme med den routern?
Alltså hur går jag till väga, steg för steg för att få min AirPort att utöka den wifi-signal jag får från Jensen-routern?

Via kabel eller sladd? Har du inte täckning på det trådlösa ute i gårdshuset så är kabel att föredra om du vill ha signal.

Jo, precis som jag skrev så har jag täckning i det fönster som vätter mot gårdshuset, och därför vill jag givetvis först prova att använda min AirPort Extreme som repeater till Jensen-routern (jag hoppas att uttrycken är rätt).
För att se om det ger tillräckligt hög bandbredd och stabilitet. Om inte så är gräva ner kabel inte att tala om, på tok för stor arbetsinsats, då får mobilen vara modem och onlinespel förblir oåtkomligt...

"and allow them time to appear in the AirPort Menu Extra"

Denna meny hittar jag inte alls i AirPort-verktyget, någon som vet var den finns?

Det enda jag hittat hittills är någon som skrivit att det ENDAST fungerar om alla routers i nätverket är Apples AirPort. Men det var skrivet 2015, någon som vet om det stämmer?

Enligt Apple supporterar dem bara trådlös extender om alla produkterna kommer från Apple.

När man använder kabel emellan kan det kvitta för då kan man själv bara kongifurera airport som passiv vare sig den förstår eller inte vad den är ansluten till.

Härligt, bara att punga upp till ytterligare en airport extreme då, kashing för apple...

Och min MBPr 2011 som just börjar kruppa ihop...

  • Medlem
  • Hjo
  • 2017-02-26 12:31

Jag antar att du testat med att ställa AE i fönstret och sätta den i "anslut till trådlöst nätverk" och ev gå med tråd därifrån om den får kontakt?

Köp en trådlös repeater, finns mängder av tillverkare. Jag tycker TP Link funkar bra som budget, D-link har jag inget förtroende för.

Ett annat alternativ är att skaffa en uppsättning med Homeplugs. Om din el är dragen direkt från gårdshuset (ingen egen elmätare) kan det vara värt ett försök. Du får då en ethernetport i eluttaget på bägge sidor där du kan plugga in en kabel direkt i routern och hos dig direkt i din Airport.

1
Bevaka tråden