Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jakob testar hörlurarna Beats X

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av jakobnilsson:

Det är alltså precis som annat ljud - är det AAC skickas det utan konvertering, är det annat format konverteras det till AAC.

Okej. Vad innebär det för mig som ljudlyssnare? Om jag minns rätt så har jag mestadels AAC och mp3. Tänker framför allt skillnaden mellan apple music och spotify.

Ursprungligen av skrotnisse92:

Vad innebär det för mig som ljudlyssnare?...

Min gissning är att det betyder ingenting - du hör förmodligen ingen skillnad.

Men det beror ju lite på vilken kvalitet (bithastighet) du har på dina AAC och MP3.

  • Medlem
  • 2017-02-25 17:36

Sommaren närmar sig, och jag tänker köpa en Apple Watch samt nya trådlösa hörlurar jag kan koppla till Spotify när jag joggar. @jakobnilsson, är det här den bästa man kan få för max 2000 kr? De verkar ju riktigt bra, men finns det någon bättre i den prisklassen?

Ursprungligen av skrotnisse92:

Okej. Vad innebär det för mig som ljudlyssnare? Om jag minns rätt så har jag mestadels AAC och mp3. Tänker framför allt skillnaden mellan apple music och spotify.

Det innebär att AAC kan skickas direkt utan att behöva komprimeras igen, vilket innebär ytterligare kvalitetsförsämring. MP3-filer konverteras om, men hur stor skillnad som hörs beror nog framförallt på ursprungsmusikens kvalitet, genre och dina öron.

Ska också sägas att de flesta andra trådlösa lurar använder bluetooth-standarden SBC istället för AAC, och då konverteras all musik om. Även här skiljer det sig åt, också beroende på hörlurarna och dess element. Jag imponerades t ex av ljudet i JBL UA trots att de använder SBC.

Ursprungligen av WiFi:

Sommaren närmar sig, och jag tänker köpa en Apple Watch samt nya trådlösa hörlurar jag kan koppla till Spotify när jag joggar. @jakobnilsson, är det här den bästa man kan få för max 2000 kr? De verkar ju riktigt bra, men finns det någon bättre i den prisklassen?

Tja, det beror på. Jag tycker BeatsX utmärkte sig främst vad gäller att snabbt och smidigt växla mellan uppspelning från Apple Watch, IPhone och Mac samt med musik från Apple Music, som är särskilt mastrad för att låta väl i komprimerat format.

Mot Spotify tyckte jag inte lurarna lät alls lika bra, men godkänt. Hade jag bara använt Spotify, och inte behövt växla enhet så ofta hade jag nog valt de liknande JBL UA, eller kanske Jaybird X3 som Amanda testade nyligen. Ju mer Apple-grejor och tjänster du använder, desto bättre val är BeatsX.

Är det samma problem med Spotify vs AirPods ?
dvs blir Apple-Music-ljudet bättre i AirPods jmf med Spotify ?

Lyssnade lite på Spotify idag. Ganska stor skillnad skulle jag vilja påstå. Mycket tunnare ljud. Mycket varmare med Apple music & iTunes.

Har fortfarande El Capitan pga vet ej om min dator klarar av macOS Sierra - Har läst någonstans att hörlurarna kräver att man har macOS Sierra - kan det stämma?

Ursprungligen av flodinos:

Är det samma problem med Spotify vs AirPods ?
dvs blir Apple-Music-ljudet bättre i AirPods jmf med Spotify ?

Jag upplevde inte samma stora skillnad med dem, men behöver lyssna lite mer noga och jämföra Spotify / Apple Music för att ge ett bra svar. Behöver bara få tag på ett par AirPods

Ursprungligen av calinou:

Har fortfarande El Capitan pga vet ej om min dator klarar av macOS Sierra - Har läst någonstans att hörlurarna kräver att man har macOS Sierra - kan det stämma?

Det som kräver Sierra är för att synkningen över iCloud ska fungera, det vill säga hörlurarna minns enheten och kan lätt parkoppla mellan telefon, platta, dator & klocka. Det borde inte vara några problem att parkoppla mot El Capitan, men då kommer de fungera som "vanliga dumma" bluetooth-lurar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-01 12:29

Dum fråga:
Hur fungerar det med att ha flera enheter till lurarna?
Exempel: Jag har lurarna till min iPhone och lyssnar på musik. Jag sätter mig vid datorn och jobbar. Jag surfar och nu kommer ett videoklipp på datorn där jag vill höra ljudet i lurarna. Efter en stund ringer telefonen och jag vill svara. Hur kopplas lurarna tillbaka (jag kör inte telefon via datorn)?

Sker omkopplingen automagiskt eller måste jag pilla någonstans vid varje switch? Var pillar jag? Kan jag vara uppkopplad mot två enheter samtidigt (ljudet mixas)?

Ursprungligen av pesc:

Dum fråga:
Hur fungerar det med att ha flera enheter till lurarna?
Exempel: Jag har lurarna till min iPhone och lyssnar på musik. Jag sätter mig vid datorn och jobbar. Jag surfar och nu kommer ett videoklipp på datorn där jag vill höra ljudet i lurarna. Efter en stund ringer telefonen och jag vill svara. Hur kopplas lurarna tillbaka (jag kör inte telefon via datorn)?

Sker omkopplingen automagiskt eller måste jag pilla någonstans vid varje switch? Var pillar jag? Kan jag vara uppkopplad mot två enheter samtidigt (ljudet mixas)?

Ljudet kan inte mixas, och det funkar helt enkelt så att du vid datorn väljer BeatsX i bluetooth-menyn och klickar på anslut. På telefonen samma sak, du väljer från kontrollpanelen. Får du ett samtal kan du där välja uppspelningsenhet.

Hej! Hjälp! Jag har bara kunnat parkoppla mina BeatsX en gång med min MBP 13" touch-bar. Nu går det inte längre alls. MBP'n ser BeatsX men vägrar koppla upp

Någon som har aning? Annars får det bli besök på Apple Store.

Ursprungligen av el gringo:

Hej! Hjälp! Jag har bara kunnat parkoppla mina BeatsX en gång med min MBP 13" touch-bar. Nu går det inte längre alls. MBP'n ser BeatsX men vägrar koppla upp

Någon som har aning? Annars får det bli besök på Apple Store.

Gör om parkopplingen?

i min hets så tryckte jag på 'glöm beatsx' på mac'en och jag har googlat hur man gör för att 'minnas' den men inte hittat ngt :-/ sett att andra har liknande problem.

  • Medlem
  • 2017-03-08 22:44

Fick mina Beats X-hörlurar för några dagar sedan och dem är väl helt okej. Ljudet är bra, parkopplingen är simpel men sladden är otroligt störande när man joggar. Den fladdrar och krockar liksom... Kanske blir en retur, jag vet inte, men annars är dem helt okej!

Ursprungligen av gabriela:

Men det låter märkligt(!).
Jakob kanske kan dubbelkolla att spotify verkligen strömmar i 320kbps? 160kbps kan ju absolut låta lite soppigt om man lyssnar noga.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Ja du har rätt, om vi bara jämför själva strömmarna från Apple Music och Spotify så är båda formaten jämförbara vad gäller kvalitet. Om vi utgår från att vi strömmar med högsta kvalitet över ett Wifi-nätverk (de flesta tjänster sänker bithastigheten över mobila nätverk) så har Apple Music 256kbps AAC och Spotify som högst 320kbps Ogg Vorbis. Spelar du upp i hörlur med kabel låter det så.

Problemet uppstår när musikfilen ska skickas vidare över Bluetooth till de trådlösa hörlurarna. Standardsättet att göra det heter SBC (Low Complexity Subband Coding), och i princip kan vi säga att ljudet då komprimeras en gång till. Det är alltså ungefär som att du skulle koda en låt från en CD-skiva i 320kbps, och därefter komprimera den filen igen; då skulle ytterligare information försvinna. Det finns däremot andra så kallade codec som hörlurstillverkare och mobiltillverkare kan bygga in stöd för. Apple har ett som heter AAC, och är just anpassat för att skicka AAC-filer direkt över Bluetooth så att ingen ytterligare komprimering behövs. Detta finns i BeatsX, men det kan allså inte musiken från Spotify använda sig av.

Sen ska det sägas att det handlar inte BARA om komprimering. Jag har testat lurar som bara använder SBC som ändå låter förnämligt, exempelvis JBL UA som jag nämner i artikeln. Det handlar tror jag om finjustering av ljudet mot olika typer av ljudkällor, och självklart också rent fysiskt vad lurarna har för högtalarelement. I ett par stora dunderhörlurar exempelvis är det lättare att höra bristerna i en komprimering, något som kanske inte framträder i ett par enklare lurar. I det här fallet får jag intrycket att Apple/Beats skräddarsytt ljudet för att låta bra mot Apple Music, och det gör de verkligen.

PS: I testet var det högsta kvalitet på Spotify, alltså 320kbps.

Jag sitter här med ett par BeatsX och jag antar att du har lite bättre öron än mig, för jag tycker det låter jättebra från Spotify. Jag var beredd att gå över till Apple Music om det skulle låta (för mig) markant sämre att strömma från Spotify, men tack och lov gjorde det inte det. Om något låter Apple Music sämre för mig, eftersom jag tappar möjligheten att finjustera ljudet genom den equaliser som Spotify har.

När jag och några kompisar A/B-testade FLAC mot mp3 V0 med min nya stereo för några år sedan så var jag typ sämst av alla att märka någon skillnad. Så jag är dålig på att höra små detaljer.

Skitnöjd med lurarna, enda tråkiga är att kabelljudet är markant; alltså ljudet som uppstår när kablaget stöts i. Så oavsett hur bra de tål fukt så känns det som att löprunda i BeatsX går fetbort.

Vill bara följa upp med att jag nu lärt mig hur jag kopplar mellan olika devices. Man skall ju först och främst hålla inne 'synk-knappen' på beatsx tills det att den kommer upp på device'n. Jag är väldigt nöjd själv. Men jag kan förstå om man inte vill jogga med dem för sladden har ju en viss tyngd och sladden som hänger är lite vinglig när man rör sig. Där tror jag nog att AirPods kanske är bättre? om de sitter fast i örat vill säga

men jag ville ha mina för passiv noice-cancelling och att jag vill kunna styra volym och hoppa till nästa låt utan att säga till Siri...typ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-16 12:23
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du hade kontrollerna på höger sida, så tror jag att du hade lurarna på fel håll.

(Se produktbilder här)

Ursprungligen av jakobnilsson:

Haha du har rätt! Jag har alltid haft kontrollpanelen på höger sida på tidigare lurar, och det känns väldigt naturligt för mig. Det finns ingen märkning på själva lurarna vad som är höger eller vänster, men däremot är de vinklade lite. Intressant nog tyckte jag att de kändes bättre vinklade bakåt, dvs med kontrollen på höger sida.

Nu är frågan, ska jag lära om för att ha lurarna "rätt", och lida av att behöva styra med vänster hand, eller gå runt som en pajas och ha lurarna åt fel håll

EDIT: Vid närmare granskning står det en märkning på sladden under öronsnäckorna, som utpekat ska kontrollpanelen vara på vänster sida.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag testade nu att vända på mina. Inte så stor påverkan på ljudet som jag trodde att det skulle vara, men de satt väldigt konstigt.

Köpte ett par Beats X i veckan. Det roligaste är att jag på något osannolikt sätt kom ihåg att du skrev att kontrollen skulle vara på höger sidan, så jag började så. Sedan såg jag några produktbilder där antingen folk hade den på vänster sida eller så var lurarna fotade så att man förstår att det ska vara på vänster sida. Bytte då sida och tyckte att de satt sämre..?. Gick nu in i din gamla recension för att kolla och hittar sedan dessa poster..?. Nu har jag dem rätt igen..?

Efter några dagar med dem så tycker jag att de verkligen är prisvärda. Bra ljud, för sitt pris, jag älskar W1 och laddning via lightning. Batterikapaciteten är mycket bra.

Det negativa är att jag med samtliga in-ear har svårt att få lurarna att sitta fast i öronen, så även med dessa. Håller nu på att testa de olika "kuddarna" för att se vilka som passar bäst. Sedan tycker jag att sladdarna slår i kläderna eller halsen lite för hårt. Jag köpte dessa då jag tappat bort mina AirPods och vill inte köpa nya nu när ryckte går om AirPods2. Då köpte jag hellre de här, dela för att det var billigare och dels för att de kan fylla en funktion som komplement till AirPods2 när de nu kommer. Sedan har hustrun redan slagit fast att om jag är så korkad och slösaktig att jag köper så pass dyra lurar i väntan på ännu dyrare lurar så ser hon dessa som sina så fort AirPods2 landar..??

Ps1. Nuförtiden följer inga vingar med och heller inget fodral att stoppa dem i. Det är faktiskt ett litet minus. Men inget jag tänkte på när jag la beställningen. Hade din (och några andras) recension i huvudet så jag tog för givet att de skulle komma med.
Ps2. Kanske ska tillägga att jag läste recensionen relativt nyligen(igen) så det var inte så att jag kom ihåg detta med hö/vä efter två år... Man är ju ingen elefant direkt...?

Ursprungligen av xms67:

...Det roligaste är att jag på något osannolikt sätt kom ihåg att du skrev att kontrollen skulle vara på höger sidan...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du hade kontrollerna på höger sida, så tror jag att du hade lurarna på fel håll.

Men mitt inlägg handlade ju om att man inte skulle ha kontrollen på höger sida.

Så hela ditt första stycke känns lite märkligt... Tvärtom på något sätt...

Senast redigerat 2019-03-16 13:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-16 19:29
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men mitt inlägg handlade ju om att man inte skulle ha kontrollen på höger sida.

Så hela ditt första stycke känns lite märkligt... Tvärtom på något sätt...

För att reda ut hö/vä-gate så avgå mitt första stycke inte dig..?. Vi måste lägga till perspektivet upp och ned eller före och efter. Jag avsåg det som så att säga låg ovanför din kommentar, själva artikeln. Den som kom före din kommentar..?. Men huvudsaken är att jag nu vet hur jag ska använda lurarna. kontrollen till vänster vilket ger en något sämre passning i mina öron..?

Ursprungligen av xms67:

Ps1. Nuförtiden följer inga vingar med och heller inget fodral att stoppa dem i. Det är faktiskt ett litet minus. Men inget jag tänkte på när jag la beställningen. Hade din (och några andras) recension i huvudet så jag tog för givet att de skulle komma med.

Kul att det blev ett köp! Faktiskt så har jag ett extra par vingar om du vill ha. PM:a adressen bara så postar jag.

Ursprungligen av skrotnisse92:

Okej. Vad innebär det för mig som ljudlyssnare? Om jag minns rätt så har jag mestadels AAC och mp3. Tänker framför allt skillnaden mellan apple music och spotify.

Du kommer inte höra någon skillnad skulle jag tro! Om du inte är väldigt ung eller har superöron! Jag har tränade öron då jag spelar musik själv. Tyvärr är jag inte 15 år längre och har säkert sabbat mycket av min hörsel med väldigt högt ljud i mina dagar. Men någon större skillnad hör man inte mellan AAC och mp3. Till och med FLAC och mp3 är svårt att höra skillnad på.

Bevaka tråden