Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Overscan saknas på Macbook Air, Bilden fylls inte ut

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja!
Har precis skaffat en begagnad skärm (HP ZR2440w) som jag tänkte använda på skrivbordet till Min MacBook Air (13-inch, Early 2014) Problemet är att bilden inte fylls ut till kanterna på skärmen. Vet att det in vanliga fall ska finnas ett reglage för detta i inställningar. Men just för denna skärm så saknas den. Har pillat runt på skärmens inställningar också. Men det enda som går att ändra på är overscan på/av. När den är på blir bilden för stor och när den är av blir bilden för liten.
Har ställt in macen på 1920X1200 precis som rekommenderat.
Har dessutom BootCamp installerat och har testat med windows. Där fungerar skärmen klockrent! Testade då att inställer HPs assistans program på windows 10 men programmet hittar inte skärmen. Misstänker att det är för att jag använder adapter (MiniDisplay to HDMI, Exibel)
Skulle vara så enkelt om bara overscan dök upp på macen. Någon som har ett förlaga på hur jag kan gå till väga?

  • Medlem
  • 2017-02-24 17:59

Ändra till scaled så borde den dyka upp.

Ursprungligen av Dalle:

Ändra till scaled så borde den dyka upp.

Den gör ju inte det ?

  • Medlem
  • 2017-02-24 18:17

Kikade nu på min Mac Mini från 2011 med en Acer 27"-skärm 1080p ansluten via HDMI. Och du har helt rätt, den inställningen verkar ha försvunnit i senare version av MacOs. Märkligt.

Ursprungligen av Dalle:

Kikade nu på min Mac Mini från 2011 med en Acer 27"-skärm 1080p ansluten via HDMI. Och du har helt rätt, den inställningen verkar ha försvunnit i senare version av MacOs. Märkligt.

Nej, inställningen finns kvar i aktuell version av macOS. Apple har inte tagit bort den. Det måste vara något annat problem.

Skärmdump från macOS 10.12.3, Mac Mini Late 2012, LG 60" Plasma ansluten via en Yamaha Reciver)

Ursprungligen av Sir N.:

Nej, inställningen finns kvar i aktuell version av macOS. Apple har inte tagit bort den. Det måste vara något annat problem.

Skärmdump från macOS 10.12.3, Mac Mini Late 2012, LG 60" Plasma ansluten via en Yamaha Reciver)

Samma här, fast med en mini behöver man ingen adapter.

Skärmen känns inte av korrekt av MacOS tror jag pga. adaptern.

Är det inte så att det snackas en del genom DVI och HDMI? Om inte bild/ljudleverantören - i detta fall en dator (via grafikkortet) får rätt info så kan den inte göra rätt för sig. Jag har då genom åren fått upp varierade inställningsmöjligheter i mina Macar beroende på vilken TV eller skärm jag kopplat in - det ser inte likadant ut jämt i Inställningar.

Ursprungligen av Demiurgen:

Är det inte så att det snackas en del genom DVI och HDMI? Om inte bild/ljudleverantören - i detta fall en dator (via grafikkortet) får rätt info så kan den inte göra rätt för sig. Jag har då genom åren fått upp varierade inställningsmöjligheter i mina Macar beroende på vilken TV eller skärm jag kopplat in - det ser inte likadant ut jämt i Inställningar.

Precis så.

Ursprungligen av keptang:

Samma här, fast med en mini behöver man ingen adapter.

Jag svarade på Dalles inlägg som hade en mini med HDMI-ansluten och som trodde det var att funktionen funnits men tagits bort i aktuell macOS-version.

1
Bevaka tråden