Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur stor hårddisk i en 4400?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-08-27 19:59

Hej. Jag har just införskaffat en PM4400 för en mycket liten slant.
Ska använda den som server.

Några frågor:
Finns det en gräns för hur stor hårddisk man kan stoppa i den?

Det ser ut som att det finns en plats under cd-n för en extra hårddisk. Går det?

Vad ska man köra för OS på den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-27 20:08

Jag har faktiskt en sån där gammal rackare i ett hörn. Yellow Dog Linux funkar vansinnigt dåligt på en sån. Åtminstone är grafiken inte ett dugg accelererad och går mycket segt, så jag rekommenderar Mac OS 8.1 eller 8.6, eller kanske Linux utan GUI.

Man kan klämma in en eller två hårddiskar till, en under CD-spelaren och en under nätdelen, men jag skulle inte rekommendera det. Det blir nog rätt hett där inne om man gör det. 4400 är en dumt konstruerad, ful, PC-aktig Mac. (Huvudhårddisken sitter ju på en smidig "utriggare" av plåt, en rätt smart lösning egentligen.)

Ett tips: ryck bort strömförsörjningen till den bullriga fläkten framför processorn och sätt dit en liten processorfläkt istället. Datorn blir betydligt tystare då.

  • Medlem
  • 2003-08-27 20:15

Du kan ha en (eller flera) 120GB ATA/100 som max.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-27 21:10

OK, så yellow dog är ingen bra idé. Finns det någon annan linuxvariant som funkar bättre, tror ni?
Kräver Debian mycket? Jag har väldigt dålig koll på Linux, det här blir mitt första trevande steg in i den världen. Men jag har vänner som nog kan hjälpa mig, så att inte 99mac får ta allt

Debian kan vara hur "light" som helst, men det gäller väl de flesta Linuxar. Det beror mest vad du skall göra, köra tunga GUIn och massor av servrar.

För några år sedan (runt 2000) körde jag Linux på min 5500/225. Även om grafiken aldrig var accelererad så funkade dåvarande Gnome 1.4 helt ok. Dagens Gnome 2.X skulle vara hopplöst.
Möjligt att BlackBox/FluxBox/OpenBox/YouNameItBox skulle rulla fint.

Vad skall du ha den till?

Testa GnuMP3d om du vill ha den som MP3-server, underbart program. (Hoppas den funkar på en gammal maskin.)

Jag gillar Debian, väldigt smidigt.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-28 00:45

Jag ska ha den till att ha en massa mp3or på, och andra filer. Inte spela dem på den, utan bara spela i andra maskiner i mitt lilla nätverk.
Jag är totalt newbie på detta, så det kanske inte är så det funkar.

Senare (när bostream kommer till mig) ska jag ha den som en liten webb och kanske epost-server.

Allt förutsatt att det går.

1
Bevaka tråden