Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utbytesenhet - gammal eller ny enhet?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min iPhone 6 gjorde en saltomortal och hamnade i backen så att glaset sprack i en mängd sprickor. Jag lämnade in telefonen på en AASP och idag kom domen. De vill inte byta glaset utan ge mig en utbytesenhet istället mot en kostnad på 3500:-. Jag har aldrig behövt göra något tidigare så jag undrar egentligen vad "utbytesenhet" innebär? Är det en ny enhet, en begagnad enhet i nyskick eller en begagnad enhet som man märker är använd?

  • Medlem
  • 2015-12-10 21:37

Det är en enhet där kretskortet, själva "telefonen" är en utbytesenhet. Men där allt utanpå som chassi, skärm och batteri är nytt.

Ursprungligen av Dalle:

Det är en enhet där kretskortet, själva "telefonen" är en utbytesenhet. Men där allt utanpå som chassi, skärm och batteri är nytt.

Tack för ett snabbt svar! Bara för att vara tydlig, det är en redan färdig enhet vi talar om, eller? Man kommer inte att pilla isär min telefon och flytta innanmätet till ett nytt chassie?

  • Medlem
  • 2015-12-10 21:56

Det är en annan enhet. Se bara till att ha en fräsch säkerhetskopia på din nuvarande lur. Skifta simkortet mellan enheterna och återställ utbytestelefonen från din säkerhetskopia så är du på banan igen.

Om du har någon garanti kvar på din iPhone 6 så flyttas den automatiskt över till utbytestelefonen.

Ursprungligen av Dalle:

Det är en annan enhet. Se bara till att ha en fräsch säkerhetskopia på din nuvarande lur. Skifta simkortet mellan enheterna och återställ utbytestelefonen från din säkerhetskopia så är du på banan igen.

Om du har någon garanti kvar på din iPhone 6 så flyttas den automatiskt över till utbytestelefonen.

Tack för förtydligandet!

Så som en Apple Store-kille uttryckte det: Allt du kan ta på + batteriet är nytt. Resten kan vara begagnat.

Hur kan man vara säker på att all beg elektronik i en utbytesenhet inte har defekter? Det måste ju vara enorma tester och hur kan detta vara lönsamt?

Chassi, skärm, kamera, etc. (alltså allt på "utsidan" av telefonen) plus batteriet är helt nytt. Resten kan vara återanvänt. Enheterna är dock kontrollerade av Apple och skall hålla samma kvalitet som en ny enhet i kartong.

  • Medlem
  • 2017-02-23 16:38
Ursprungligen av Brynge:

Chassi, skärm, kamera, etc. (alltså allt på "utsidan" av telefonen) plus batteriet är helt nytt. Resten kan vara återanvänt. Enheterna är dock kontrollerade av Apple och skall hålla samma kvalitet som en ny enhet i kartong.

Enheten håller en högre kvalite än vad en ny enhet gör, detta pga. att när Apple massproducerar enheter så tar dom ut låt oss säga var 100 enhet för en QA kontroll.
Men med utbytesenheter så kollar dom varje enhet.

Sen är det inte säkert att enheten är en begagnad heller, när telefonerna är spritt nya te.x om dom inte har utbytesenheter för iPhone 7 så produceras enheter som kommer bli märkta som utbytesenheter dvs utan kartong, laddare osv.
Dom tas helt enkelt ut ur det vanliga ledet.

Som en annan ovan skrev hur kan det löna sig? Ja, en iPhone kostar nog inte mer än ca 3500kr för Apple, dom säljer miljoner med telefoner och dom har redan fått igen det dom har lagt ut på att tillverka / uppfinna produkten.

Hur ser man tillverknings år vet du det?

Ursprungligen av Calby:

Enheten håller en högre kvalite än vad en ny enhet gör, detta pga. att när Apple massproducerar enheter så tar dom ut låt oss säga var 100 enhet för en QA kontroll.
Men med utbytesenheter så kollar dom varje enhet.

Sen är det inte säkert att enheten är en begagnad heller, när telefonerna är spritt nya te.x om dom inte har utbytesenheter för iPhone 7 så produceras enheter som kommer bli märkta som utbytesenheter dvs utan kartong, laddare osv.
Dom tas helt enkelt ut ur det vanliga ledet.

Som en annan ovan skrev hur kan det löna sig? Ja, en iPhone kostar nog inte mer än ca 3500kr för Apple, dom säljer miljoner med telefoner och dom har redan fått igen det dom har lagt ut på att tillverka / uppfinna produkten.

Ursprungligen av Mac Jonson:

Hur ser man tillverknings år vet du det?

Det finns ett antal sajter där man kan skriva in serienummer, och få reda på t.ex vilken modell det är och när den tillverkades (år och vecka).

Här är ett exempel:
http://sndeep.info/en

  • Medlem
  • 2017-02-28 12:47
Ursprungligen av Mac Jonson:

Hur ser man tillverknings år vet du det?

Ingen aning, men googlade snabbt och fick upp den här artikeln.
Vet att man kan se det på serienumret iaf.

https://www.technohacker.com/how-to-find-the-...

1
Bevaka tråden