Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa bootbar USB för Windows i macOS

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, som rubriken lyder så vill jag skapa en Windows10 bootbar USB-disk från min macOS. Tidigare kunde man använda BootCamp för att skapa en sådan USB men det verkar vara borttaget i El Capitain och senare. Kör 10.11.6.

http://www.windowscentral.com/how-create-wind...

Jag har också 10.11.6 och får ett meddelande om att inget USB-minne är istoppat om jag kör Bootcamp assistenten och klickar vidare efter att bara ha valt att ladda ner Windowsdrivrutinerna. Får en varning dock om att jag ingen optisk läsare har (har optibay där istället).

Har du pluggat in ett USB-minne och klickat dig igenom guiden? Vad får du för felmeddelande?

Ursprungligen av suddgummi:

Jag har också 10.11.6 och får ett meddelande om att inget USB-minne är istoppat om jag kör Bootcamp assistenten och klickar vidare efter att bara ha valt att ladda ner Windowsdrivrutinerna. Får en varning dock om att jag ingen optisk läsare har (har optibay där istället).

Har du pluggat in ett USB-minne och klickat dig igenom guiden? Vad får du för felmeddelande?

Fast jag vill ENBART skapa en bootbar USB-sticka. Tidigare fick man ju det här valet:

Nu kommer jag direkt till detta:

OK. Jag vet inte vilken Mac du har, men jag har samma rutor som du.
Lösningen? Kopiera Boot Camp Assistant från Applications/Utilities till en annan mapp.
Högerklicka på den kopierade Boot Camp Assistanten, välj Show Package Content. Navigera till Contents och hitta Info.plist. Högerklicka och välj att öppna med Textedit.
Hitta raden där det står "PreUSBBootSupportedModels". Ta bort "Pre".
Kontrollera att din maskinvara finns med mellan array-taggarna. Min var det så det enda jag behövde göra var att ta bort "Pre".
Spara filen och kör din modifierade Boot Camp Assistant. I mitt fall fick jag upp rutan, men har inget USB-minne att testa med här.

Måste Windows Support Software vara installerat innan?

Ursprungligen av primu[s]®:

Hej, som rubriken lyder så vill jag skapa en Windows10 bootbar USB-disk från min macOS. Tidigare kunde man använda BootCamp för att skapa en sådan USB men det verkar vara borttaget i El Capitain och senare. Kör 10.11.6.

http://www.windowscentral.com/how-create-wind...

Jag har använt denna WINtoUSB

Ursprungligen av primu[s]®:

Måste Windows Support Software vara installerat innan?

Hur menar du innan?
Jag testade att göra ett USB-minne med Windows 10 nu när jag kom hem. Valde att inte ladda ner Windows Support Software, det har jag gjort tidigare via Action -> Download Windows Support Software och lagt undan i en katalog. Dessa drog jag bara över till USB-stickan.

Får du upp rutan alls med val om att göra en USB-sticka?
Jag tror att om du har en mycket modernare Mac än vad jag har (MacbookPro8,3 - MBP16 Early 2011) så kanske den tror att du vill installera på din dator direkt och erbjuder dig inte alternativet att göra ett USB-minne...
I så fall föreslår jag att du kikar i Info.list och ser om din modell är listad någon annan stans än under PreUSBBootSupportedModels (som blir USBBootSupportedModels) och tar bort det därifrån.
Gjorde en liten animation som beskriver stegen jag tog för att modifiera min Bootcamp Assistant:

Hur jag än gjorde så kom första alternativet inte upp, även om jag la till min hårdvara "MacBookPro11,4" i filen. Jag gav upp och fick låna en Windowsburk. Tack ändå.

Jag gav mig på lite experimenterande då det verkligen inte finns något användbart verktyg i övrigt som skapar en ordentlig Windows 7/8/10 USB utan problem.

Det går att modifiera p-list till Boot Camp så man får allt man vill ha.
Lösning om du vill pilla själv hittar på denna länk.
https://discussions.apple.com/thread/5479879?...

Själv ville jag inte förstöra originalet så jag kopierade hela Boot Camp-applikationen och modifierade p-list.

Gör åtminstone en backup innan du pillar!

EDIT: USB-sticka fungerade på en Mac. Men den fungerade då inte alls på min HP-laptop jag har liggandes.
Så jag låter detta stå kvar men är då inte säker på detta som universell lösning.

Ursprungligen av Borttaget:

Jag gav mig på lite experimenterande då det verkligen inte finns något användbart verktyg i övrigt som skapar en ordentlig Windows 7/8/10 USB utan problem.

Det går att modifiera p-list till Boot Camp så man får allt man vill ha.
Lösning om du vill pilla själv hittar på denna länk.
https://discussions.apple.com/thread/5479879?...

Själv ville jag inte förstöra originalet så jag kopierade hela Boot Camp-applikationen och modifierade p-list.

Gör åtminstone en backup innan du pillar!

EDIT: USB-sticka fungerade på en Mac. Men den fungerade då inte alls på min HP-laptop jag har liggandes.
Så jag låter detta stå kvar men är då inte säker på detta som universell lösning.

Det är väl bara det att DARequiredROMVersions inte verkar finnas i senaste plist för Boot camp

Senast redigerat 2018-07-23 15:46
Ursprungligen av matssoderstrom:

Jag har använt denna WINtoUSB

Funkar det smärtfritt, med denna intressanta app, både vid skapande, och sedan när man sen kör Win10?
Funkar även windows uppdateringar som dom ska?
Vore ju jädra smidigt att ha Win10 på en liten bärbar SSD som jag har och kunna köra den på vilken som helst av mina Macar istället för att som nu ha en Win-licens på varje och dessutom en licens av Paralells på varje. Skulle spara massor av tid och pengar.

Ursprungligen av CekariYH:

Funkar det smärtfritt, med denna intressanta app, både vid skapande, och sedan när man sen kör Win10?
Funkar även windows uppdateringar som dom ska?
Vore ju jädra smidigt att ha Win10 på en liten bärbar SSD som jag har och kunna köra den på vilken som helst av mina Macar istället för att som nu ha en Win-licens på varje och dessutom en licens av Paralells på varje. Skulle spara massor av tid och pengar.

Ja det fungerar utmärkt. Uppdateringar i windows fungerar också. Jag har ännu inte provat den på mer än en Mac så jag kan inte svara på hur den reagerar med licenser när man kör den från en annan Mac. Jag återkommer när jag har testat det.

1
Bevaka tråden