Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPods redan idag!

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2017-02-03 14:13
Ursprungligen av Optih:

Tack för tipset!
Handlade ett par Airpods i Hedemora idag så nu finns bara tre kvar där.(Såg dock bara en kvar på hyllan)

Gött! Audiovideo lär ju vara glada iaf att dom går åt.

Dom är "backorderd" till mars nu iaf så lär ta ett tag för butiker att få in dom.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-02-04 19:44

Någon som vill ha ett par helt nya, oöppnad förpackning, köpta på Apple Store Emporia igår?

Köpte dem som present till fjällan men hon vill inte ha dem så jag tänkte ge någon här chansen att hugga dem. I annat fall lämnar jag bara tillbaka dem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-02-06 11:22

Ingen som vill köpa dem? Tyckte folk skrev här innan att det var så dålig tillgång men nu är det ingen som vill ha dem

Det gör inte mig något, jag lämnar bara tillbaka dem, utan jag tänkte mest vara snäll

  • Medlem
  • 2017-02-06 11:40

Finns ett par på AudioVideo i Gävle nu med för dom som är nyfikna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-02-06 12:52

FYI, mina är nu övertagna av ny ägare.

Ursprungligen av Erikfridell:

Här kommer ett litet tips till er som är trötta på att vänta på era AirPods. (som aldrig kommer)
Jag har själv försökt få tag i ett par senaste månaden.. Inte ens på besök i Asien hittade jag ett par.
I Sverige finns de ingenstans och leveranstider skjuts upp hela tiden. MEN....

Jag har senaste tiden scannat Prisjakt efter butiker med AirPods på lager utan att hitta några.
I dag när jag gjorde min "dagliga koll" bestämde jag mig för att kolla lite närmre på några butiker.
Det visar sig då att Audio Video:s lagerstatus på Prisjakt enbart gäller deras webbshop och att de otroligt nog har ca. 30 ex. uppdelat på ca. 16 butiker runt om i landet. Audio Video är vad jag förstått inte så populärt längre, så kanske är det just därför ingen orkat kolla hos dom.

Så, jag ringde upp några butiker för att se om det verkligen var sant, vilket det var!
Slutade med att en butik debiterade mitt kort direkt över telefon och skulle skicka AirPodsen så fort det bara gick.

Lycka till med shoppingen! De lär ta slut snabbt!

https://www.audiovideo.se/telefon-och-gps/mob...

Butiker med lagerstatus just nu:
Anderstorp 1
Eskilstuna 3
Hedemora 4
Härnösand 2
Laholm 2
Lidingö 3
Mjölby 1
Mora 1
Norsjö 1
Nynäshamn 2
Rättvik 1
Sala 1
Sollefteå 3
Storuman 1
Söderhamn 2
Tranås 1

Underbart, tack för tipset. Fick tag på ett par i Eskilstuna.

Senast redigerat 2017-02-07 09:41
Ursprungligen av pumpernickle:

Underbart, tack för tipset. Fick tag på ett par i Eskilstuna.

Härligt att höra! Hoppas du blir nöjd med dom.

Senast redigerat 2017-02-07 09:41

Helnöjd. Ser verkligen fram mot att flera tillverkare, alternativt Apple, tillverkar liknande lurar (med alla dess fördelar jämfört med traditionella bt-lurar som är så jäkla flak) med bättre ljudkvalitet!

  • Medlem
  • 2017-02-07 15:29

Jag har problem med mina dom ger ifrån sig ett "poppande" / "clickande" ljud ibland.
OM jag är i samtal och skakar huvudet som att man menar "nej" så kommer ljudet.

Både på högra och vänstra, hemskt irriterande.
Ibland kommer det utan att jag rör på mig också.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-02-07 16:59

Antal 0 i Härnösand nu!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-02-07 17:26

Fast man kan ju fundera om det var så klokt att köpa dessa lurar, jag talade ett par minuter i dem innan samtalet bröts i lurarna... :/
Musiklyssning fungerar felfritt verkar det som.

Senaste firmware 3.5.1 är det i alla fall.

  • Medlem
  • 2017-02-07 17:29
Ursprungligen av mattiL:

Fast man kan ju fundera om det var så klokt att köpa dessa lurar, jag talade ett par minuter i dem innan samtalet bröts i lurarna... :/
Musiklyssning fungerar felfritt verkar det som.

Senaste firmware 3.5.1 är det i alla fall.

Jag upplever problem med kan du pröva att luta huvudet fram och tillbaka i sidled under tiden du är i ett samtal och se om det "klickar" i dina med?

Problemet verkar bara vara i samtal och inte när man lyssnar på musik.

Hmm. Får undersöka närmare om det är hårdvara eller mjukvara.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-02-07 17:37
Ursprungligen av Calby:

Jag upplever problem med kan du pröva att luta huvudet fram och tillbaka i sidled under tiden du är i ett samtal och se om det "klickar" i dina med?

Problemet verkar bara vara i samtal och inte när man lyssnar på musik.

Hmm. Får undersöka närmare om det är hårdvara eller mjukvara.

Kan testa lite i morgon, om nu någon vill tala med mig..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-02-08 09:40
Ursprungligen av Calby:

Jag har problem med mina dom ger ifrån sig ett "poppande" / "clickande" ljud ibland.
OM jag är i samtal och skakar huvudet som att man menar "nej" så kommer ljudet.

Både på högra och vänstra, hemskt irriterande.
Ibland kommer det utan att jag rör på mig också.

Du skakar inte huvudet så pass att du aktiverar Siri och det är den aktiveringen du hör?

  • Medlem
  • 2017-02-08 11:46
Ursprungligen av zinned:

Du skakar inte huvudet så pass att du aktiverar Siri och det är den aktiveringen du hör?

Nope utom det kommer ibland bara man är ute och går.
Ringde iaf AppleCare och dom skickar ut replacements till mig med UPS och så får jag skicka tillbaka dom andra.

Jag har egentligen köpt dom hos en ÅF (Audio Video) Men som att det skulle ta sådan tid pga. ÅF har begränsad tillgång till dessa så valde AppleCare att göra en replacement på dessa själva.
Så jag får ett par nya som kommer från Holland.

Edit: ska ta ca 4-5 arbetsdagar då deras replacement inte har samma lager som dom nya.

Tips, om man tappar en snäcka så kan man köpa endast en ny snäcka för endast 699kr eller ja endast men billigare än helt nya.
Lika så kan man köpa ett nytt case bara om det går sönder också.

Har ni något fler knep på var man kan få tag i airpods snabbt? Beställt från elgiganten men det är ju kö. Apple har ju 6veckor. Komplett säger 17 feb.

  • Medlem
  • 2017-02-08 12:05
Ursprungligen av skrotnisse92:

Har ni något fler knep på var man kan få tag i airpods snabbt? Beställt från elgiganten men det är ju kö. Apple har ju 6veckor. Komplett säger 17 feb.

Kontakta någon av följande Audio Video butik och be dom skicka dom till dig, jag betalade med Swish till Bollnäs och en annan i tråden betalade med kort över telefon.
Här ser du vilka som har dom i lager:

Audio Video Anderstorp1
Audio Video Eskilstuna2
Audio Video Hedemora2
Audio Video Mjölby1
Audio Video Mora1
Audio Video Nynäshamn1
Audio Video Rättvik1
Audio Video Sollefteå1
Audio Video Söderhamn1

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-02-08 19:54
Ursprungligen av Calby:

Jag upplever problem med kan du pröva att luta huvudet fram och tillbaka i sidled under tiden du är i ett samtal och se om det "klickar" i dina med?

Problemet verkar bara vara i samtal och inte när man lyssnar på musik.

Hmm. Får undersöka närmare om det är hårdvara eller mjukvara.

Jag har inte lyckats höra något klickande ljud, så kanske det bara var dina lurar med detta problem.

Dock har jag märkt att det verka lätt att tappa kontakten mellan telefon och lurar, särskilt om Apple Watch inte är i flygplansläge.....

Suck, alpha/beta-testare igen.

  • Medlem
  • 2017-02-09 18:50
Ursprungligen av mattiL:

Jag har inte lyckats höra något klickande ljud, så kanske det bara var dina lurar med detta problem.

Dock har jag märkt att det verka lätt att tappa kontakten mellan telefon och lurar, särskilt om Apple Watch inte är i flygplansläge.....

Suck, alpha/beta-testare igen.

Har du uppdaterat FW på airpodsen?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-02-09 19:28
Ursprungligen av Calby:

Har du uppdaterat FW på airpodsen?

Det gick automatiskt, version 3.5.1 (när jag kollade i går).

  • Medlem
  • 2017-02-09 22:06
Ursprungligen av mattiL:

Det gick automatiskt, version 3.5.1 (när jag kollade i går).

Nyaste iOS betorna på alla enheter?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2017-02-09 22:23

AudioVideo får tydligen in leveranser löpande, idag råkade jag titta på Anderstorp, plötligt hade de 4 st på lager, nu har dom bara 3...får mina på måndag. Har även beställt fr Elgiganten, men det verkar dröja så det kommer väl in därifrån också helst innan sommaren...?

  • Medlem
  • 2017-02-10 07:40
Ursprungligen av Hjopek:

AudioVideo får tydligen in leveranser löpande, idag råkade jag titta på Anderstorp, plötligt hade de 4 st på lager, nu har dom bara 3...får mina på måndag. Har även beställt fr Elgiganten, men det verkar dröja så det kommer väl in därifrån också helst innan sommaren...?

Dom kanske har något centrallager på audio video.
För enligt Apple skickas de inte ut längre till ÅF iaf.

Inne på dag 3 och mina replacement har inte ens skickats från Apple ?

Ursprungligen av Calby:

Kontakta någon av följande Audio Video butik och be dom skicka dom till dig, jag betalade med Swish till Bollnäs och en annan i tråden betalade med kort över telefon.
Här ser du vilka som har dom i lager:

Audio Video Anderstorp1
Audio Video Eskilstuna2
Audio Video Hedemora2
Audio Video Mjölby1
Audio Video Mora1
Audio Video Nynäshamn1
Audio Video Rättvik1
Audio Video Sollefteå1
Audio Video Söderhamn1

Tack för tipset med Audio Video!
Åkte till Rättvik och fick tag i ett exemplar

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-02-10 17:58
Ursprungligen av Calby:

Nyaste iOS betorna på alla enheter?

Nej, ingen beta på luren, det är min tjänstetelefon.
Får vänta på 10.3 release.

Tack så mycket för tipset.

Köpte ett par hos Sollefteå butiken, när de väl kom fram så visade det sig vara ett visnings-ex eller återlämnings-ex, så jag skickade tillbaka dessa. Otroligt fult gjort av dem eftersom de tog betalt fullpris samt att de inte nämnde något om detta. Tog dessutom 200Kr frakt, som jag sedan krävde tillbaka pga deras misstag.

Kontaktade sedan annan Audio Video annan ort, och nu har de skickat iväg ett par (sista paret), och dessa är helt ny oöppnade. Blev dessutom ingen fraktavgift, så är ganska nöjd.

Så otroligt dåligt gjort av Apple, än idag finns det ingen butik i hela Sverige som har dessa förutom ett par Audio video butiker.

  • Medlem
  • 2017-02-21 07:39
Ursprungligen av Darwichee:

Tack så mycket för tipset.

Köpte ett par hos Sollefteå butiken, när de väl kom fram så visade det sig vara ett visnings-ex eller återlämnings-ex, så jag skickade tillbaka dessa. Otroligt fult gjort av dem eftersom de tog betalt fullpris samt att de inte nämnde något om detta. Tog dessutom 200Kr frakt, som jag sedan krävde tillbaka pga deras misstag.

Kontaktade sedan annan Audio Video annan ort, och nu har de skickat iväg ett par (sista paret), och dessa är helt ny oöppnade. Blev dessutom ingen fraktavgift, så är ganska nöjd.

Så otroligt dåligt gjort av Apple, än idag finns det ingen butik i hela Sverige som har dessa förutom ett par Audio video butiker.

Apple store får in dom lite titt som tätt men dom säger inte när dom får leveranser men ca 2ggr månaden.

Oj, väldigt fult gjort av audio video där.
Tur att vi har distansavtalslagen så man kan skicka tillbaka.

Blev lite förskräckt av tandborstbilderna som florerade i media ett tag ;), men sitter nu med ett par poddar och undrar nu varför jag väntade så länge.

Lurarna är mycket trevliga och det blir aldrig sladd igen. Jag tycker de kan bäras i timmar utan problem.

De första två dagarna kändes det som om de inte satt riktigt i öronen men sedan insåg jag att det bara var en vanesak.
Ljudet är marginellt bättre än de som följde med 7:an med sladd, som i sin tur var marginellt bättre än dess föregångare vilket är himla trevligt.

En av anledningarna till köpet i mitt fall var för att kunna ligga på kudden med ena luren i och även dela med mig av ljud, jag brukar plöja igenom några timmars serier ibland tills ögonen grusas och då är det störigt med sladdar och skit. Här är det full pott.

Att inte kunna styra ljudet på lurarna är ett lyxproblem som bara uppstår när man är en bit ifrån ljudkällan.
Har man lurar med sladd så sitter man fast så det är lika långt till knapparna nu som då med enda skillnaden att man inte har knapp på sladden, för mig är det ett ickeproblem.

Laddningsetuiet lät omständligt men det är fantastiskt bra, lurarna laddas hela tiden när man inte lyssnar på något, smart.
Enda orosmomentet är dagen man glömmer etuiet hemma.

Själva handoff är bra men inte perfekt. Det tog ett tag innan jag lärde mig hur det fungerade och så länge datorn är nedslängd eller motsvarande så sker hoppet relativt smidigt.
En annan liten detalj gör gällande när man lyssnar på musik på datorn och det ringer i telefonen, förutom att svara via datorn så har jag inte kommit på någon bra sätt att svara på telefonen (så man kan gå iväg). Har någon tips?

För er som pysslat lite med Bluetooth har kanske noterat att man kan skicka ljud i olika kHz, lägre ger sämre ljud och högre bättre. Har man jobbat med ljud så har man säkert hört den lägre kvaliteten någon gång och detta upplever jag i vissa tillfällen vid synkning.
Ibland efter att kopplingen gjorts ofta till dator så sker det efter ett par sekunder en omsynkning, man hör då en kort stund en lägre kHz som växlar över till högre kHz. Innan detta sker är ljudet redan bra. Detta är Bluetooth-specifikt men frågan är om det är något som uppstår med dessa lurar pgr av mjukvara eller att det helt enkelt är den synkningsprocessen som görs. Någon mer som också upplever detta ibland?

Fått mina Airpods nu, otroligt nöjd men måste erkänna att maxvolymen är lite väl för lågt, minst 1-2 punkter till så hade det varit perfekt.

har en fråga. Skall man stänga av dessa när man inte använt dessa, eller det kanske inte går att göra? Det räcker att alltså bara sätta in dem i fodralet igen , och inget mer än så ?

Hur är era erfarenheter med airpods och Apple TV?

Där är jag lite mer ambivalent. Eftersom jag är hörselskadad så tycker jag att det är väldigt bra att kunna lyssna på Apple TV via air pods men eftersom Apple TV fungerar som andra device så stjäl då air podsen allt ljud och min fru blir utan. (Ok, vi kan dela ett par men det blir inte riktigt samma sak)

Parkopplingen mot Apple tv är också lite knepigare. Jag måste manuellt koppla ihop dem hela tiden

Har ni några reflektioner?

Bevaka tråden