Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med kontakter i appen Meddelanden

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej medlemmar

Jag köpte idag en iPhone 7 plus 128GB och valde att ställa in den som ny iPhone. Jag laddade sedan ner alla appar jag använder och ställde in dem. När jag nu skall skicka ett sms till min syster finns hon inte med under kontakter i Meddelandeappen. Det konstiga är dock att hon finns med under Kontakter i Telefonappen och appen för Kontakter. Som det är nu måste jag klicka på t.ex appen Kontakter, leta upp min syster, klicka på henne och sedan klicka på knappen Meddelanden. Varför är det på detta viset? Varför kan jag inte bara få upp henne som kontakt i Meddelandeappen?

Jag har kollat och detta problem gäller inte bara min syster utan även andra kontakter. I vissa fall finns kontakten med men inte alla nummer. De konton jag har inlagt under Inställningar - Kontakter är iCloud, Gmail och Outlook. Gmail är valt som förval. Allt inställt precis som i min förra telefon där det fungerade som det skulle. Jag har suttit med dem bredvid varandra och jämfört.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-02-19 00:47

Kan det bero på om de har enbart iCloud som adress i sin iMessage, eller om de har telefonnummer där?

Edit: Med Meddelanden avser du kanske Facebooks app? I så fall strunta i min fråga ovan.

Ursprungligen av kenjon:

Kan det bero på om de har enbart iCloud som adress i sin iMessage, eller om de har telefonnummer där?

Edit: Med Meddelanden avser du kanske Facebooks app? I så fall strunta i min fråga ovan.

Jag vet inte vad de har i sin iMessage då nästan ingen jag känner har det pga Androidtelefoner.
Med Meddelandeappen menar jag den gröna appen som heter Meddelanden och som man skickar sms med.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-02-19 09:20
Ursprungligen av nyllet83:

Hej medlemmar

Jag köpte idag en iPhone 7 plus 128GB och valde att ställa in den som ny iPhone.

På detta sätt får du ingen historik med dig från den gamla mobilen. Därför måste du skicka ett meddelande för att en person ska dyka upp i appen. Det är helt i sin ordning.

Om du däremot hade valt att återställa med en säkerhetskopia hade du också fått behålla all historik. Förmodligen står det i något support-dokument hos Apple om iMessage eller säkerhetskopia.

Ursprungligen av frazze:

På detta sätt får du ingen historik med dig från den gamla mobilen. Därför måste du skicka ett meddelande för att en person ska dyka upp i appen. Det är helt i sin ordning.

Om du däremot hade valt att återställa med en säkerhetskopia hade du också fått behålla all historik. Förmodligen står det i något support-dokument hos Apple om iMessage eller säkerhetskopia.

Jag tycker det verkar konstigt att man inte direkt kan skicka sms från Meddelanden när kontakterna uppenbarligen finns på telefonen. Känns lite omständligt att behöva gå via Kontakter för att kunna skicka sms.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-02-19 09:52
Ursprungligen av nyllet83:

När jag nu skall skicka ett sms till min syster finns hon inte med under kontakter i Meddelandeappen. Det konstiga är dock att hon finns med under Kontakter i Telefonappen och appen för Kontakter.

Bara för att förtydliga, vad menar du med kontakter i Meddelandeappen? Gör du så att du klickar på symbolen för Nytt meddelande (rutan med penna högst uppe till höger) och sedan på plustecknet uppe till höger? Då skall du komma åt alla nummer som finns i Kontakt-appen.
Listan som syns direkt när du öppnar Meddelandeappen är bara din meddelandehistorik, precis som @frazze påpekar. I Telefonappen finns det en egen ikon för att komma åt kontakter (längst ner) men den finns inte i Meddelanden.

Ursprungligen av IngoX:

Bara för att förtydliga, vad menar du med kontakter i Meddelandeappen? Gör du så att du klickar på symbolen för Nytt meddelande (rutan med penna högst uppe till höger) och sedan på plustecknet uppe till höger? Då skall du komma åt alla nummer som finns i Kontakt-appen.
Listan som syns direkt när du öppnar Meddelandeappen är bara din meddelandehistorik, precis som @frazze påpekar. I Telefonappen finns det en egen ikon för att komma åt kontakter (längst ner) men den finns inte i Meddelanden.

Ja jag trycker på rutan med pennan och sedan på plustecknet och får då upp en lista med kontakter men alla mina kontakter finns inte med där tex min syster finns inte med där. För att kunna skicka sms:et till henne var jag tvungen att starta appen Kontakter, leta upp min syster som finns med där och trycka på henne och sedan trycka på den lilla blå knappen mobil. Då kastas jag över till appen Meddelanden och min syster står då som mottagare för sms:et och jag kan skicka till henne.

Nu har det hänt saker. Går jag in på Meddelanden, trycker på rutan med pennan och sedan på plustecknet finns min syster med men hon är gråmarkerad och går inte att välja som mottagare.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-02-19 23:07

Lite skärmdumpar som förtydligande hur det ser ut hos dig?

Så här ser det ut efter jag gått in i Meddelanden, tryckt på pennan och rutan uppe i högra hörnet och sedan på plustecknet för att välja kontakt. Elisabeth Nylander är min syster som jag inte kan välja att skicka till

Har du tre olika källor för kontakter? Skulle föreslå att du går över till en, städar upp lite och kollar hur det fungerar.

Ursprungligen av keptang:

Har du tre olika källor för kontakter? Skulle föreslå att du går över till en, städar upp lite och kollar hur det fungerar.

Jag har nu gått över till en men det hjälpte inte.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-02-20 22:05

Nu har jag provat på min mobil. Om du har en kontakt som saknar antingen telefonnummer eller epostadress så kommer den att komma upp som utgråad i listan över sökträffar. Om du däremot lägger till antingen ett telefonnummer eller epostadress så kommer samma sökträff att bli svart.

Ganska rimligt och logiskt när man tänker efter. Det finns ju ingen anledning att visa en sökträff som saknar förutsättningarna för att ta emot ett iMessage/SMS, eller hur?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-02-20 22:16
Ursprungligen av nyllet83:

Nu har det hänt saker. Går jag in på Meddelanden, trycker på rutan med pennan och sedan på plustecknet finns min syster med men hon är gråmarkerad och går inte att välja som mottagare.

Det skulle kunna bero på att din mobil har synkat kontakter med Gmail.

Ursprungligen av frazze:

Det skulle kunna bero på att din mobil har synkat kontakter med Gmail.

Ja jag vill synka med gmail eftersom det är där 99% av mina kontakter finns då jag för några år sedan använde Androidtelefoner.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-02-21 12:49
Ursprungligen av nyllet83:

Så här ser det ut efter jag gått in i Meddelanden, tryckt på pennan och rutan uppe i högra hörnet och sedan på plustecknet för att välja kontakt. Elisabeth Nylander är min syster som jag inte kan välja att skicka till

Kan du visa hur den kontakten ser ut? För enligt mitt labbande så betyder grå färg att kontakten saknar info om nummer eller e-post.

Ursprungligen av frazze:

Kan du visa hur den kontakten ser ut? För enligt mitt labbande så betyder grå färg att kontakten saknar info om nummer eller e-post.

Jag löste problemet genom att ta bort kontakten och sedan lägga till den igen med samma info, alltså telefonnummer och e-postadress.

1
Bevaka tråden