Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hipp hipp hurra för CD-skivan som fyller 35

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För 35 år sedan var CD-skivan här för att stanna. Det revolutionerande och nyskapande formatet fick många att överge sina vinylsamlingar.

Läs hela artikeln här

Känns som igår. Jag gjorde värsta grejen och sålde alla min LPs för CD. Snacka att man ångrar det nu. Har dock börjat om på ny kula. Pengar ska brännas!

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-02-18 09:42

Gillar att hon förutser chiplagrad musik i slutet. "at least until someone puts Beethovens Nine on a silicon chip"

Där fick hon rätt

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2017-02-18 10:33

Ett av kraven då dom tog fram CD standarden, var att det skulle gå att lagra 1 timmes musik på denna skiva.
Ett av problemen var dåtidens datakraft, vilket gjorde att dom inte helt fick till något bra sätt att komprimere musiken, det dom gjorde då var att kapa musiken i dom nedre och övre frekvenserna, vilket i sin tur gör att du förlorar en del av dynamiken i musiken.

Jag minns mycket väl när vi började sälja CD-spelare, och folk kom in i butiken för att lyssna på detta nya formetet, vi fick varje gång varna dom innan provlyssning om att det kanske kom att låta lite sterilt, då det inte fanns något knaster eller dylikt, som folk var vana med från vinyl.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-18 10:52
Ursprungligen av smurf:

Ett av kraven då dom tog fram CD standarden, var att det skulle gå att lagra 1 timmes musik på denna skiva.
Ett av problemen var dåtidens datakraft, vilket gjorde att dom inte helt fick till något bra sätt att komprimere musiken, det dom gjorde då var att kapa musiken i dom nedre och övre frekvenserna, vilket i sin tur gör att du förlorar en del av dynamiken i musiken.

Jag minns mycket väl när vi började sälja CD-spelare, och folk kom in i butiken för att lyssna på detta nya formetet, vi fick varje gång varna dom innan provlyssning om att det kanske kom att låta lite sterilt, då det inte fanns något knaster eller dylikt, som folk var vana med från vinyl.

Dock var många av de tidiga CD-skivorna mycket bättre då de digitaliserat ljudet rakt av utan att kapa för mycket. Exempel http://rateyourmusic.com/list/Crazyworldof/ou...

En sak som många inte förstod/förstår är att olika CD-spelare låter olika, ger annan dynamik (förutsatt att man använder en någorlunda dynamisk CD-skiva). Jag minns när jag köpte min första CD-spelare; Sony CDP228ES, jag har den kvar, låter bättre än allt annan jag har. i mitt tycke.

  • Medlem
  • 2017-02-18 14:20
Ursprungligen av Redaktionen:

För 35 år sedan var CD-skivan här för att stanna. Det revolutionerande och nyskapande formatet fick många att överge sina vinylsamlingar.

Läs hela artikeln här

Min första CD var Dire Straits Brothers in Arms
Den hade DDD ?

Min första CD vill jag minnas var en Ramones-skiva. Kommer dock inte ihåg vilken.

När jag sålde alla mina vinylskivor köpte jag min första gitarr och amp. Naturligtvis Marshall! Gitarren minns jag inte vad det var. Skit antar ja. Har sedan dess spelat gitarr. Så kan det vara.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-02-18 19:07
Ursprungligen av PaO:

Min första CD var Dire Straits Brothers in Arms
Den hade DDD ?

Den minns jag! Min första var någon med Michael Jackson. Och en singel med Leila K

Min första CD-skiva var (skäms lite) en samlingsskiva med Bryan Adams. Till mitt försvar var jag 13 år ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-18 20:55

Mr Music. Första skivan gratis + porto 19:50. Som hittat för en ung och fattig grabb!
Sista skivan var en julklapp som jag gav bort direkt. Jag hade ju redan Spotify i min Nokia.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-18 21:23

Min första CD-spelare var en Nakamitchi, inköpt i USA 1988, smuggla in den i Sverige i ryggsäcken som användes som handbagage.
Minns inte om jag hade den som handbagage hela resan eller packa ned den i ryggsäcken på Kastrup och slängde orginalförpakningen innan resan över sundet långt innan bron.

Hemma, 110 V, innan den kunde kopplas in i anläggningen var man tvungen att fixa en transformator 110->220 V (det var den beteckning på den tiden) ingen automatisk avkänning där inte och en Amerika till Sverige kontakt emellan i alla år.

Tror att det ingick ett par CD-skivor i köpet.
Michael Jackson, Bad och Midnight Oil plus någon till.

  • Medlem
  • 2017-02-19 08:22
Ursprungligen av JohannesKBA:

Den minns jag! Min första var någon med Michael Jackson. Och en singel med Leila K

Ja Thriller har nog sålts en del som CD ?

Jag har ju vändbara DVD typ Ben Hur men fanns det vändbara CD?

Edit: Menar A och B sida

Trots all streaming på både film och musik så är det något speciellt när mina barn 3 och 5 år håller en DVD / Blu-ray och CD. De verkar tycka att det blir med verkligt att titta på alla bilder

Första spelare en Dux 2002 (samma som Philips 202) 1984 och första skivor Love over Gold med Dire Straits, Oxygene med Jean Michel Jarre och Roxy Music Avalon. Lokala skivhandlaren hade typ 10-15 skivor i början (ändå en rätt stor butik). Tror jag gav runt 150 (kan ha varit 170) för de första skivorna det året. Spelaren lånade jag ut och den dog, men skivorna fungerar och låter mycket bra fortfarande.

Kul med fortsatt väldigt blandade och intressanta artiklar på 99mac!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2017-02-19 19:14
Ursprungligen av TureB:

Dock var många av de tidiga CD-skivorna mycket bättre då de digitaliserat ljudet rakt av utan att kapa för mycket. Exempel http://rateyourmusic.com/list/Crazyworldof/ou...

En sak som många inte förstod/förstår är att olika CD-spelare låter olika, ger annan dynamik (förutsatt att man använder en någorlunda dynamisk CD-skiva). Jag minns när jag köpte min första CD-spelare; Sony CDP228ES, jag har den kvar, låter bättre än allt annan jag har. i mitt tycke.

Nja, all musik på en CD är kapat i botten och i toppen, det ingår i red-book standarden.
Dock så är det som du säger, riktig stor skillnad på olika CD-spelare, och det är nog där det är mest att hämta med tanke på kvalitet.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-02-20 00:53

Min första skiva var "Morbid Visions / Bestial Devastation" av Sepultura. Föräldrarna trodde att de uppfostrade en satanist, men så var det icke!

Ursprungligen av ekloev:

Min första skiva var "Morbid Visions / Bestial Devastation" av Sepultura. Föräldrarna trodde att de uppfostrade en satanist, men så var det icke!

Det gick ju bra för dig ändå!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-02-20 15:48

Tror första skivan var Roxette - Joyride. Fick köpa den tillsammans med syrran i samma veva som farsan köpte sin första CD-spelare, var gissningsvis runt 13 år

Jag tror min första cd var Pink Floyd's "Dark side of the moon". Jag har kvar min första cd-spelare som tickat på som en klocka efter ett motorbyte några år efter inköpet. Det är en Pioneer PDT-303 med dubbla slädar.

Min skivsamling har växt med åren. Jag började med vinyl o byggde vidare med cd. Att byta det ena mot det andra var aldrig aktuellt, det kändes som kapitalförstöring. Jag köper inte så mycket skivor numer men det händer då o då i samband med konserter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-20 22:03
Ursprungligen av smurf:

Nja, all musik på en CD är kapat i botten och i toppen, det ingår i red-book standarden.
Dock så är det som du säger, riktig stor skillnad på olika CD-spelare, och det är nog där det är mest att hämta med tanke på kvalitet.

Fast det är också stor skillnad på olika CD masters, inte minst vad gäller loudness.

Ursprungligen av smurf:

Nja, all musik på en CD är kapat i botten och i toppen, det ingår i red-book standarden.
Dock så är det som du säger, riktig stor skillnad på olika CD-spelare, och det är nog där det är mest att hämta med tanke på kvalitet.

Vad exakt menar du med "kapat i botten och toppen"? Har du någon källa med mer info?

Jag antar att det handlar om frekvenser som Homo Sapiens inte hör; high- och lowpass-filter. Det är logiskt och sunt, ingen ide att bearbeta ljud som ändå inte går att höra.

Ursprungligen av Sperious:

Vad exakt menar du med "kapat i botten och toppen"? Har du någon källa med mer info?

Jag tycker det är förvånande att CD-skivor fortfarande finns...åtminstone i den utsträckning som är idag. Jag trodde för 5 år sedabn att dom skulle vara i princip borta, men det tar nog 5 år till.

Anekdot: Det finns en DVD-hyrfilmsbutik i mitt kvarter. Jag har sett dess förfall sedan 5 år...men av någon för mig okänd anledning finns den ännu kvar...trots att butikshyra är hög där jag bor. Idag gick jag förbi och det är uppenbart att dödsryckningen har satt in; i skyltfönstret låg högar av DVD's (svenska filmer och Hollywood) till försäljning för 10-20 kr. styck. Det konstiga är at det sett ut så i ett år nu. Jag börjar tro att dom inte betalar hyra alls...kanske är det fastighetsägarens grabb som har stället :-D. Det är i alla fall aldrig några kunder därinne. Skumt.
Nå - innan sommaren är det nog ett espressohak där...eller en second-hand-butik med dyra begagnade kläder.

CD och DVD försvann i mitt liv för minst 5 år sedan. Ingen jag känner - ingen - har köpt eller hyrt sådana på många år. It's over.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2017-03-04 21:55
Ursprungligen av Sperious:

Vad exakt menar du med "kapat i botten och toppen"? Har du någon källa med mer info?

Musiken är kapaat under 20 hz och över 20.000. Det sägs att människen inte hör toner över/under dessa frekvenser, därför kapades ljudet på detta vis, för att spara plats och datorkraft, och, för att behandlingen av frekvenser över 20.000 skapade problemer med dåtidens datorkraft.
Problemet är att vi kanske inte hör dessa toner, såkallade övertoner, men, vi regaerar på dom ändå, och dom är med på att ge musiken den dynamik som du upplever i analog ljud.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2017-03-04 21:58

Jag har övergett CD och gått tillbaka till vinylen. Otroligt mycket bättre ljud. Synd att urvalet inte är lika stort som i den digitala världen, men, det kommer mer och mer nye utgivningar på vinyl, så framtiden ser ljus ut ändå för oss vinylälskare

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag tycker det är förvånande att CD-skivor fortfarande finns...åtminstone i den utsträckning som är idag. Jag trodde för 5 år sedabn att dom skulle vara i princip borta, men det tar nog 5 år till.

Anekdot: Det finns en DVD-hyrfilmsbutik i mitt kvarter. Jag har sett dess förfall sedan 5 år...men av någon för mig okänd anledning finns den ännu kvar...trots att butikshyra är hög där jag bor. Idag gick jag förbi och det är uppenbart att dödsryckningen har satt in; i skyltfönstret låg högar av DVD's (svenska filmer och Hollywood) till försäljning för 10-20 kr. styck. Det konstiga är at det sett ut så i ett år nu. Jag börjar tro att dom inte betalar hyra alls...kanske är det fastighetsägarens grabb som har stället :-D. Det är i alla fall aldrig några kunder därinne. Skumt.
Nå - innan sommaren är det nog ett espressohak där...eller en second-hand-butik med dyra begagnade kläder.

CD och DVD försvann i mitt liv för minst 5 år sedan. Ingen jag känner - ingen - har köpt eller hyrt sådana på många år. It's over.

1
Bevaka tråden