Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte av iPhone 6 display

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-18 15:08

Sambons iPhone 6 har åkt i golvet många gånger. Men display rakt ner mot sten, från brösthöjd tål den inte.
Så jag kollade runt. Apple ville ha 1 462,63 kr för bytet inkl frakt om jag förstår prislistan rätt. Då enheten har 2,5 år på nacken tänkte jag vara "smart" och byta den hos någon som fixar bytet över lunchen.
Jagade priser på nätet och föll för Save som har sju popup stores i Sverige. 1290 skulle de ha för 20minuters arbete och ny display.

Låg på som en tjatgubbe. Funkar allt som vanligt, TouchID osv? Är det motsvarande original? Ja ja var svaren.

Jag blev varnad över att ibland, en gång på miljonen, kunde TouchID sluta fungera. Därefter tog han ett sportsligt grepp om mobilen och avslutade alla appar…

Halvtimme senare plockar jag upp enheten, och den fungerar som normalt.

Sambon däremot ser direkt att det skiljer sig på flera punkter:

  • displayen är tjockare(!)

  • den känns som vanligt glas, inte som Apples glidiga skärmar

  • hemknappen dubbelklickar, trögar lite

  • flera kanter av skärmen lider av "back bleeding", dvs att ljus sipprar in när skärmen är tänkt att vara svart. Inte som på en billig TV där det är en jämn vit toning, nej här påminner det om mönster som på en klämd LCD-display av monokrom typ.

Sambon skiter i vilket, hon vill behålla sin QuizKampen/FB-enhet i två år till, men själv kommer jag aldrig byta display hos någon annan än Apple.

Save är ett företag som inte går att ringa, har taskig översättning på sin hemsida. Sen att teknikern som fixade mobilen inte hade så mycket koll på iOS kändes nästan skrämmande.

Ni som bytt display, har ni liknande erfarenheter?

Det är sen gammalt, ingen har original förutom Apple-verkstäder.

Jag bytte precis själv på min 6:a, köpte en komplett skärm med knappar och allt monterat för 599:-.
Allt funkar utom touchid vilket jag ändå inte använder. Det hade ju varit möjligt att montera original
knappen om jag önskat. Vad jag ser är det inga problem med varken kanterna på skärmen eller tjockleken.

Ursprungligen av keptang:

Det är sen gammalt, ingen har original förutom Apple-verkstäder.

Teknikdelar har original skärmar som är "refurbished" om man nu törs att köpa detta.

Ursprungligen av RolexJocke:

Teknikdelar har original skärmar som är "refurbished" om man nu törs att köpa detta.

Javisst finns det några få som fått tag på begagnade originalskärmar.

När min dotters iPhone 5S föll i backen för en månad sedan så lagade vi den på en billig verkstad och kan väl säga så här efteråt... man får vad man betalar för. Skärmen är mycket sämre än original. Dålig respons på den numera och den bootar om ibland. Vet inte riktigt om allt kan härledas till skärmbytet men den fungerade perfekt innan bytet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-18 18:09
Ursprungligen av keptang:

Det är sen gammalt, ingen har original förutom Apple-verkstäder.

Det är självklart, men att kopiorna var såpass mycket sämre (i mitt fall) förvånade mig. Speciellt när det var 200kr under Apples pris.

Ursprungligen av reboot81:

Det är självklart, men att kopiorna var såpass mycket sämre (i mitt fall) förvånade mig. Speciellt när det var 200kr under Apples pris.

Jo, kopiorna är väl från hyfsade till riktigt dåliga.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-02-19 13:37
Ursprungligen av reboot81:

Det är självklart, men att kopiorna var såpass mycket sämre (i mitt fall) förvånade mig. Speciellt när det var 200kr under Apples pris.

När det skilde så lite i pris så förstår jag inte riktigt ditt val men du kanske hade bråttom

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-02-19 21:08
Ursprungligen av cubeis:

När det skilde så lite i pris så förstår jag inte riktigt ditt val men du kanske hade bråttom

Inte jag men sambon...
Själv ville jag se vad franska firman gick för.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2017-02-20 13:08

Har bytt massa skärmar och det är skillnad på kvalitén, helt klart. Värt att ta en liten dyrare skärm än de billigaste. Det jag alltid gör är att flytta över hemknappen från gamla skärmen, då har Touch-ID aldrig strulat.

1
Bevaka tråden