Intressant samtal med Apple om AppleCare

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2017-02-16 19:12

Det vi kan konstatera är att AppleCares personal inte kan skillnad på lagar, regler eller avtalsrätt.
Jag har köpt en dator hos MediaMarkt men köpte till AppleCare från Apples hemsida där det står följande i mitt avtal med Apple som jag fick med min AppleCare:

Citat:

Detta serviceavtal styr den maskinvaruservice och tekniska support som tillhandahålls till dig av Apple Distribution International eller dess efterträdare (”Apple”) enligt ovannämnda planer (var och en benämnd ”Planen”) för den Apple-märkta produkt, och de Apple-märkta tillbehör som ingår i dess originalförpackning, (”Omfattad Utrustning”) som står förtecknade i ditt täckningsbevis (”Planbekräftelse”).
"...."
Rätt till service-perioden börjar när du köper Planen och slutar det datum som specificeras i din Planbekräftelse (”Rätt till service-period”).
"...."
Planens rätt till maskinvaruservice och teknisk support är utöver den rätt till service som tillhandahålls av tillverkarens maskinvarugaranti och tekniska support.
"...."
3.1 Maskinvaruservice
Om du lämnar in ett skadeståndsanspråk under Rätt till service-perioden genom att meddela Apple att (i) ett fel i material och utförande uppstått i den Omfattade Utrustningen, eller (ii) kapaciteten hos ett omfattat batteri är mindre än åttio procent (80 %) jämfört med de ursprungliga specifikationerna, kommer Apple att antingen (a) laga felet utan kostnad genom att använda nya delar eller delar som är likvärdiga med nya med avseende på prestanda och tillförlitlighet eller (b) byta ut den Omfattade Utrustningen mot en ersättningsprodukt som är ny eller likvärdig med en ny med avseende på prestanda och tillförlitlighet och är åtminstone funktionsmässigt likvärdig med den ursprungliga produkten. Om Apple byter ut den Omfattade Utrustningen blir den ursprungliga produkten Apples egendom och ersättningsprodukten kundens egendom med rätt till service under resten av Planens Rätt till service-period.

Och jag fick prata med en senior "advisor" kring detta då enligt AASP så kommer det ta 2 månader att få in ett logic board till min MBP som är 3 veckor gammal.
Jag ifrågasatt detta och frågade advisor om jag kunde kunde få datorn utbytt enligt punkten i avtalet men det kunde jag inte.
Utom då hävdar han att dom inte kan göra något åt väntetiden och jag frågade då vad jag skulle med AppleCare till?
Han sa att dom reparerar produkten i en utökad garanti på 3år, jag frågar då om man då som konsument kan förvänta sig att det tar 2 månader att reparera en produkt? Men det kunde han inte göra något åt.
Jag lutade mig mot KKL och sa att då fyller inte AppleCare sin funktion som konsumenterna uppfattar det, då jag endast har den i mitt fall för reperation och att den skall gå smidigare m.m enligt deras avtal och jag förväntar mig inte att det ska ta 2 månader att reparera en produkt vilket även inte ARN anser.
Och som att advisors och avtalet säger att min garanti numera ligger hos Apple som att jag har en AppleCare så är det dom som är ansvarig att uppfylla reparationen enligt dom kriterier som finns gällande garanti och deras avtal som dom har ingått med mig.

DÅ säger advisors att KKL (konsumenköpslagen) bara gäller hos min ÅF?
Jag blir fundersam och säger att det inte är konsumentköpslagen som gäller där utom det han menar måste vara reklamationsrätten som är en del av KKL.
Men att även Apple omfattas av KKL när det gäller deras tjänst AppleCare och att jag numera har en avtalad garanti med Apple och inte min ÅF och att som att dom skriver i avtalet att dom har garantin med möjlighet till utbytesprodukt så undrar jag vilka kriterier det är för att uppfylla om, vilket han inte visste och hänvisade mig till min ÅF för att reklamera produkten.
Vilket jag inte vill göra som att jag har betalat för en AppleCare protection plan och i det avtalet står det att Apple skall hantera mina reperationer, och jag köpte den för att man ska få smidig service från Apple och inte behöver strula med ÅF som inte ens har en egen verkstad att reparera i sen är ju mitt ärende eller snarare MBP 2016 lite unikt som att det är brist på logicbords hos Apple.

Hänger ni med? Jag lutar mig mot det avtal som jag tecknade med Apple i och med att jag köpte en AppleCare protection plan men då försöker dessa "advisors" lägga över bördan på min ÅF, varför ska jag ens köpa en AppleCare protection plan om jag ändå lär gå igenom min ÅF?

Står för övrigt följande i mitt avtal också:

Citat:

De fördelar som följer av ovannämnda planer gäller utöver de rättigheter du har enligt konsumentlagstiftningen, däribland de som gäller icke-överensstämmande produkter. Inget av villkoren i dessa planer kommer att ha någon negativ inverkan på de rättigheter du har enligt konsumentlagstiftningen.

Vilket det inte gör nu, just nu så säger Advisorn hos Apple att konsumentlagstiftningen gäller utöver AppleCare, just nu så uppfyller inte Apple sin del av vårt avtal.

Ta dig ett andra samtal med dem och se om du får samma svar.

• Medlem
  • 2017-02-16 19:20
Ursprungligen av barbapappa_86:

Ta dig ett andra samtal med dem och se om du får samma svar.

Får göra det imorgon, uppdaterade texten lite vet inte om du hann läsa det.
Men just nu så är ju AppleCare meningslöst.
Och att bryta mot avtalet som finns och försöka slingra sig genom att säga "Utbyte av produkt gäller bara om vi slutat tillverkat produkten" duger inte enligt mig då det inte står så i avtalet och enligt Advisorn så är det så man menar, men då förklarade jag för han att i ett avtal så menar man inget utom där skrivs det ner i klartext och inget annat.
Men det tyckte inte han.

Kan du inte häva köpet?

• Medlem
  • 2017-02-16 20:17
Ursprungligen av keptang:

Kan du inte häva köpet?

Hur menar du? Jag kan såklart häva köpet eller snarare reklamera produkten hos min ÅF dock så lär den skickas iväg osv osv då och alla vet hur det går med stora kedjor och sånt.
Så jag köpte ju AppleCare för att slippa ha med ÅF att göra vilket jag inte ska behöva heller enligt AppleCare kontraktet.

Blir bara lite av en princip sak för mig

Ja, en jäkla soppa du hamnat i. Men du verkar ha gott om tid.

• Medlem
  • 2017-02-16 20:55

Ja, en jäkla soppa du hamnat i. Men du verkar ha gott om tid.

Ja då, kurserna som jag läser just nu kan jag redan och behöver bara få intyg på att jag kan dom dvs när jag gör tentamen så tid har jag.

Men jag HATAR när företag inte åtar sig det dom lovar eller avtalar om. Vi konsumenter är ju dom som företagen bokstavligen lever på så då ska dom inte "smita" heller.
Ska prata med AASP imorgon igen och se om dom kan göra något, annars får jag väll helt enkelt vänta tills i sommar med att laga den för några 2 månader tänker jag inte vänta iaf.

Men skulle vara intressant att prata med Apples juridiska avdelning kring avtalet, för jag tror nog inte dom kommer att säga som advisorn sa.
Visst dom kanske hittar något att "ducka" med men dom skulle nog inte avsäga sig ansvaret.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-02-17 13:07

Att häva köpet innebär att lämna tillbaka produkten och få igen pengarna. Så kan du gå till en annan ÅF och köpa en ny.

• Medlem
  • 2017-02-17 13:22
Ursprungligen av kenjon:

Att häva köpet innebär att lämna tillbaka produkten och få igen pengarna. Så kan du gå till en annan ÅF och köpa en ny.

Jo, men de är inte de jag vill de hade jag kunna gjort utan AppleCare.

Det står i mitt avtal med Apple gällande mitt AppleCare som jag betalat EXTRA pengar för att om dom inte kan laga produkten så byter dom ut den.
Och om dom inte klarar av att laga den på två månader så borde de räcka för att man ska kunna byta ut den.

Går jag till ÅF och reklamerar så ska dom i sin tur skicka iväg den osv och då tar de ju tid och absolut inte så smidigt som Apple påstår att AppleCare ska vara.

Förstår du / ni hur jag menar? Jag hat betalat för en tjänst och då den enligt dom själva gäller över den lagstadgad kkl så ska jag väll kunna nyttja den med eller?

Annars är ju AppleCare bluff och båg i Sverige.

Edit:
T.o.m deras reklam på deras sida säger att dom tar över garanti åtagandet osv från ÅF:
http://www.apple.com/se/shop/product/APPLECAR...

Står bl.a.:
AppleCare Protection Plan gäller utöver de rättigheter konsumenten redan har enligt konsumentköplagen gällande kostnadsfri reparation, byte, prisavdrag eller återbetalning för varor som inte stämmer överens med säljavtalet inom tre år från leveransdagen.

Sen har ni delat av avtalet i första posten där de framkommer bl.a. Div saker.

Om jag har fattat det rätt så antog du att apple care skulle vara någon slags gräddfil för reparationer och service? Det är ju som sagt bara att reklamera köpet hos återförsäljare. Apple sköter ju inte reklamationen utan det gör ju ÅF.

Ja, AppleCare är ganska ovärt i Sverige. Fördelarna är väldigt små med tanke på vad man betalar. I princip betalar du för telefonsupport och längre garanti.
Apple har sammanställt skillnaden väldigt bra: http://www.apple.com/se/legal/statutory-warra...

• Medlem
  • 2017-02-17 13:51
Ursprungligen av skrotnisse92:

Om jag har fattat det rätt så antog du att apple care skulle vara någon slags gräddfil för reparationer och service? Det är ju som sagt bara att reklamera köpet hos återförsäljare. Apple sköter ju inte reklamationen utan det gör ju ÅF.

Ja, AppleCare är ganska ovärt i Sverige. Fördelarna är väldigt små med tanke på vad man betalar. I princip betalar du för telefonsupport och längre garanti.
Apple har sammanställt skillnaden väldigt bra: http://www.apple.com/se/legal/statutory-warra...

Precis, jag trodde eller snarare antog pga Apples marknadsföring av AppleCare att dom "tog över" ansvaret från ÅF.

När jag kollat länken som du skrev så står det ju att Apple under AppleCare
"Omfattar reparations- eller ersättningsalternativ"

Dvs eller ersättningsalternativ och om reperationer är 2mån då borde väll de där med ersättningsalternativ "kicka in"?

Nåja, får vänta tills sommar med reperation då som att jag inte kan lämna iväg den nu pga studier och speciellt inte när de kan ta upp till 2månader hos aasp och hos ÅF upp till 30 dagar och med min erfarenhet av Anovo så kommer väll datorn tillbaka mer skadad än den va innan och så påstår dom att det inte bar något fel på den.

ÅF har inte heller logicbords såklart men klåparna på Anovo brukar oftast paja sakerna eller hitta på egna fel alt påstå att de inte är fel fast man kan visa felen klart och tydligt.

Men då ska man inte köpa AppleCare mer då för de är inte värt det för Mac iaf vi har ju reklamationsrätt i Sverige.

För iPhone är de smidigt dock leverans och häntning vid dörren och man får en enhet före den gamla är inskickad.

Ursprungligen av Calby:

Precis, jag trodde eller snarare antog pga Apples marknadsföring av AppleCare att dom "tog över" ansvaret från ÅF.

När jag kollat länken som du skrev så står det ju att Apple under AppleCare
"Omfattar reparations- eller ersättningsalternativ"

Dvs eller ersättningsalternativ och om reperationer är 2mån då borde väll de där med ersättningsalternativ "kicka in"?

Är väl en tolkningsfråga, står ju inget direkt i avtalet om tidsperioder. Jag kan tycka det, men du har ju fått tydligt svar på att du inte kan få en ersättningsenhet.

• Medlem
  • 2017-02-17 14:09

Är väl en tolkningsfråga, står ju inget direkt i avtalet om tidsperioder. Jag kan tycka det, men du har ju fått tydligt svar på att du inte kan få en ersättningsenhet.

Ja precis, är mer lite det där att det inte står något i avtalet konkret när de ska ske eller inte.

Om en dator är ca 3-4 veckor gammal och dom inte kan laga den på ca 2 månader pga brist på reperationsdelar från Apples sida då BORDE utbyte kicka in.
Annars vette sjutton när dom hade tänkt att använda det.

Jag vet vad han sa, men samtidigt så blandade han ihop div lagar och regler m.m.
Och han visste inte ens riktigt vad applecares avtal på ca 10 sidor sa.

Nåja, inge fara reperation får vänta men man känner sig lurad på AppleCare iaf.

Ursprungligen av Calby:

Ja precis, är mer lite det där att det inte står något i avtalet konkret när de ska ske eller inte.

Om en dator är ca 3-4 veckor gammal och dom inte kan laga den på ca 2 månader pga brist på reperationsdelar från Apples sida då BORDE utbyte kicka in.
Annars vette sjutton när dom hade tänkt att använda det.

Utbyte kickar oftast in efter flera reparationer, går inte att få tag i delar eller så pass allvarligt fel att lagning blir dyrare.

Vad har du för fel egentligen? Är ju skillnad på fel och fel.

• Medlem
  • 2017-02-17 18:24

Utbyte kickar oftast in efter flera reparationer, går inte att få tag i delar eller så pass allvarligt fel att lagning blir dyrare.

Vad har du för fel egentligen? Är ju skillnad på fel och fel.

Graphic fel som kommer och går enligt Console hänger sig GPU, enligt aasp lär logicboard bytas.
Även så har jag något som låter löst inne i datorn räcker att jag lutar den åt sidan så "klonkar det" enligt aasp så är de skärmen något "plast filter" som limmet till har lossnat så skärmen lär bytas.

Så logicboard ska bytas + skärm, på en dator som köptes för ca 3-4 veckor sedan.

Enligt aasp både digital inn + en annan jag glömt namnet på så kan dom beställa logic board igen beräknat den 27:de mars.
Och sen väntetid på logic board osv osv.

Enligt mig så är både väntetiden + det faktum att bokstavligen hela datorn lär bytas, alla vitala delar som att allt sitter fast i logicboard numera.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2017-02-17 19:57
Ursprungligen av Calby:

Så logicboard ska bytas + skärm, på en dator som köptes för ca 3-4 veckor sedan.

Det är ju hela datorn!

Arbetskostnaden borde vara mer än ett skal och batteri kostar dem.

• Medlem
  • 2017-02-17 20:16
Ursprungligen av Json_81:

Det är ju hela datorn!

Arbetskostnaden borde vara mer än ett skal och batteri kostar dem.

Jag är beroende av datorn i mina studier så enligt Konsumentköpslagen så kan jag kräva att Mediamarkt byter ut den utan försök till reperation då jag skulle hamna efter flertal veckor i min kurs och utan datorn så kan jag inte fullfölja mina studier, virtulasering i virtualbox är ett måste i mina distansstudier.

Här är en som fick rätt visserligen gammalt men hon fick omleverans dvs en ny produkt pga hon inte kunde betala sina räkningar utan modem.

https://lagen.nu/arn/2003-4268

Mediamarkt hänvisade till att dom endast har 2 veckors DOA men i mitt fall spelar det ingen roll då det är något mellan mediamarkt och Apple och inget som jag som konsument behöver bry mig om.

Lagen säger följande:
26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

• Medlem
  • 2017-02-17 21:56

Ni tycker säkert, shit vilken dryg människa men faktist inte eller ja, för näringsidkare är jag tämligen dryg men endast om något är fel och dom inte följer dom förordningar som finns.
Jag skickade detta e-post till MediaMarkt idag.

Citat:

Gävle 2017-02-17

Hej,
Det är som så att jag vill reklamera en produkt (Apple Macbook Pro 2016 13”) i enlighet med konsumentköplagen som jag har köpt av er.
Jag kräver att produkten skall omlevereras dvs att jag skall få produkten utbytt direkt i butiken mot en likadan i enlighet med 26§ i konsumentköplagen.
Citat från 26§:
“...”utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).”…”

Ibland så tror säljare att denna lag är att säljaren får välja hur en reklamation skall hanteras men det får dom faktist inte, utom en reklamation regleras av lagar - och faktum är att lagen är tämligen tydlig att om det är av väsentlig olägenhet för köparen att få produkten reparerad så är en omleverans av produkten som skall ske och det är inte upp till säljaren att bedöma om det är en olägenhet eller inte, men nedan så kan ni läsa om mina omständigheter vilket jag inte tror att någon skulle påstå INTE är en väsentlig olägenhet för min del då jag inte får gå kvar på min utbildning fall om jag inte har någon dator.
Jag länkar även till ett prejudikan som ARN har gjort där en kund fick rätt till omleverans av sitt modem pga. Annars kunde inte hon betala sina räkningar via internet - där ser vi vart ARN sätter “ribban” och i mitt fall så kan jag inte göra mina studier vilket leder till att jag blir utkastad från mina kurser läs mer om det nedan.

ARN har även gjort ett prejudikan gällande detta som ni kan finna här:
https://lagen.nu/arn/2003-4268

Anledningen att jag kräver omleverans är att om den ska skickas iväg på reperation vilket tar ca 1-4 veckor enligt er, då kommer mina studier bli drabbade då jag måste ha datorn för att kunna använda mig av virtualisering i VM box samt Parallels. Jag lär även koda i Xcode (finns endast till Mac). Då jag studerar på distans så har jag ingen möjlighet att på något sätt kunna låna någon dator för att utföra mina studier.
Och jag köpte denna dator pga. Jag skulle kunna använda den i mina studier samt att villkoren för att kunna få bli antagen till kursen var att man skulle ha en dator som skulle klara av dom hårdvarukrav som krävdes.
Om inte dom praktiska uppgifterna är gjorda senast varje fredag så får man inte längre medverka på kurserna - dvs jag blir utkastad från min utbildning. Och för att jag skall kunna utföra detta så krävs det att jag lär kunna använda mig av ovannämnda program vilket jag inte kan göra utan en dator.
Detta leder då till att om datorn skulle repareras istället för att omlevereras så skulle det bli en väsentlig olägenhet för mig som köpare - vilket det inte får bli enligt konsumentköpslagen.

Produkten inköptes 2017-01-19, problemet uppmärksammades 2017-02-12 och jag besökte er butik 2017-02-13 men då menade er personal på att er DOA period går ut efter 14 dagar.
Det kanske stämmer men DOA är absolut inget som har att göra med konsumentköplagen som ni säkerligen vet redan - det är trots allt inte jag som har avtal med er leverantör utom det har ni och DOA, garanti osv har inget med mina rättigheter enligt konsumentköpslagen att göra och garanti samt erat så kallade DOA avtal får INTE avtal bort konsumentköpslagen.

Jag har pratat med AppleCare och dom har konstaterat att det är hårdvarufel på min dator, dels så är grafikkortet trasigt (GPU) men även så är något löst i skärmen som man hör om du vickar datorn fram och tillbaka det hörs ganska kraftigt - detta upptäckte jag när jag skulle bära iväg min dator som man gör med en bärbardator när jag stängde igen locket och höll den under armen när jag gick.
Båda dessa problem kan jag enkelt återskapa för er personal i butiken om så önskas.
Jag har även pratat med en Autoriserad reperationsverkstad för Apple och dom har en så kallad “backorder” på Apples moderkort m.m och väntetiden är i runda svängar 1 månad för detta, detta är något centralt för Apple så samma backorder gäller alla deras moderkort aka. Logicboards.
Även så låter min dator ibland av sig ett mekaniskt “klickande” ljud kommer förmodligen en bieffekt från dom andra två separata felen vilket kommer sporadiskt så det kan jag inte framkalla på kommando.

Dels så kan jag inte vänta på en reperation pga. Väntetiden samt att endast en veckas väntetid skulle vara förödande för mig vilket det inte får vara enligt konsumentköpsslagen.
Men dom lär byta hela logicboard samt skärm på produkten detta är bokstavligen hela datorn då allt är fastlött på logicboardet. Detta är ju inget man förväntar sig att dom lär göra med en ny dator dvs byta ut hela datorn bokstavligen, att en Macbook Pro som anses vara en premium dator skall kunna användas vid köpet bör vi alla kunna enas om samt att man som konsument inte förväntar sig att behöva skicka iväg en dator på total reperation när man inte ens har ägt datorn i 30 dagar.

Som sagt jag kommer mer än gärna in till MediaMarkt i Gävle och återskapar felen för er då det inte är några helst problem att göra det.
Jag bifogar även en film på grafikfelet i detta e-post, det är en film från min dator:
https://youtu.be/qdD804XPcmk

Det poppande ljudet låter som ljudet i denna film, det är inte jag som har filmat den utom “lånar” den från en annan person:
https://youtu.be/umx5MVeeq_o

Jag förväntar mig att ni ger mig ett svar på detta inom 7 dagar från och med dagens datum (2017-02-17)

Gävle som ovan,
Robin Johansson

Senast redigerat 2017-02-17 22:16
Ursprungligen av Calby:

Ni tycker säkert, shit vilken dryg människa men faktist inte eller ja, för näringsidkare är jag tämligen dryg men endast om något är fel och dom inte följer dom förordningar som finns.
Jag skickade detta e-post till MediaMarkt idag.

Nej, jag tycker MediaMarkt/Apple är "jäkligt dryga" och har dålig service som inte kan tillhandahålla reservdelar och verktyg för att kunna utföra service på en helt nyinköpt produkt för massor av tusenlappar.

• Medlem
  • 2017-02-17 23:08

Nej, jag tycker MediaMarkt/Apple är "jäkligt dryga" och har dålig service som inte kan tillhandahålla reservdelar och verktyg för att kunna utföra service på en helt nyinköpt produkt för massor av tusenlappar.

Vi får hoppas att mediamarkt läser e-posten ordentligt och kollar på referatet från ARN om modemet.
Det skulle vara mer förödande för mig än vad det var för henne.

Skickade e-posten till mediamarkt centralt deras serviceavdelning, till mediamarkt i Gävle samt en kopia till media markts butikschef i Gävle. Så hoppas på ett bra svar tex att man ska komma in iaf och uppvisa felen, sist sa dom nej direkt i butiken bara för deras doa period va slut dom kollade inte ens på datorn eller lyssnade på felen, men då visste jag inte mina rättigheter vilket man vet nu.

Droppen är lixom nådd en dator med lösa delar i skärmen, fel på GPU samt att den har börjat låtit mekaniskt till och från ett "pop" ljud nu med.
Känns som att hela datorn är ett stort skämt!

• Medlem
  • 2017-02-18 16:35

Mediamarkt ringde upp mig nyligen och sa att om jag har kartong osv kvar och kan uppvisa felen för dom imorgon så byter dom ut datorn på öppetköp.
Sa att jag har alla saker kvar förutom plasten osv som satt runt laddaren.
Osäker på instruktionerna men om dom får dom väll isf flytta över från nya.
Kartongen finns iaf kvar.
Så ska in dit imorgon, får se vad dom säger imorgon uppdaterar tråden imorgon efteråt.

Ursprungligen av Calby:

Mediamarkt ringde upp mig nyligen och sa att om jag har kartong osv kvar och kan uppvisa felen för dom imorgon så byter dom ut datorn på öppetköp.
Sa att jag har alla saker kvar förutom plasten osv som satt runt laddaren.
Osäker på instruktionerna men om dom får dom väll isf flytta över från nya.
Kartongen finns iaf kvar.
Så ska in dit imorgon, får se vad dom säger imorgon uppdaterar tråden imorgon efteråt.

Låter lovande!

• Medlem
  • 2017-02-18 17:25

Låter lovande!

Japp, hoppas de löser sig imorgon.
Tror inte jah har den där superlilla instruktionsboken kvar men då får dom väll bara lägga över den från den nya.

• Medlem
  • 2017-02-19 11:59

Va in på Mediamarkt och dom bytte ut datorn.
Visade dom filmerna på grafiken + att dom hörde själv hur något var löst inne i den och dom blev nog förvånade.

Inget löst i den, targenternafungerar och den laddar.
Håller på att göra en clean install nu med USB till 10.12.3 ska pröva den lite ikväll så man ser att allt fungerar som den ska
Lär flytta över min AppleCare med till den nya, men får göra de imorgon.

Btwn, första gången man får en MBP med endast 10% batteri brukar vara lite mer inte för att de spelar roll utom märkte de bara

Så nu är man lycklig igen

Ursprungligen av Calby:

Va in på Mediamarkt och dom bytte ut datorn.
Visade dom filmerna på grafiken + att dom hörde själv hur något var löst inne i den och dom blev nog förvånade.

Inget löst i den, targenternafungerar och den laddar.
Håller på att göra en clean install nu med USB till 10.12.3 ska pröva den lite ikväll så man ser att allt fungerar som den ska
Lär flytta över min AppleCare med till den nya, men får göra de imorgon.

Btwn, första gången man får en MBP med endast 10% batteri brukar vara lite mer inte för att de spelar roll utom märkte de bara

Så nu är man lycklig igen

Fint! Hoppas att det inte blir några problem med den nya.

• Medlem
  • 2017-02-19 12:12

Då skulle man ha världens otur, men tror den förra var ett måndagsexemplar.
Alla fel som var på den:
• va något löst i den.
• wi-fi / bluetooth gjorde så den kraschade när den var i sleep.
• grafik problem.
• bara en iofs, men en Kernel Panic pga bluetooth

Allt detta inom loppet av 3 veckor så de känns som att jag hade extrem otur.

• Medlem
  • 2017-02-25 12:52

Jahap, det är problem med min nya den ger ifrån sig ljud lite titt som tätt och när man ansluter laddaren så ger den ifrån sig konstiga ljud med.
Ljudet den ger ifrån sig lite "random" låter som att det är elektroniska urladdning låter som en liten stöt / knäpp.

Lyssna på ljudet efter "laddaren är ansluten ljudet"

Jag kan inte höra något förutom att man skramlar med en kontakt.
Kan du spela in ljudet lite bättre?

• Medlem
  • 2017-02-25 14:15
Ursprungligen av hummel:

Jag kan inte höra något förutom att man skramlar med en kontakt.
Kan du spela in ljudet lite bättre?

Du hör det när det gått 6-8sec ca i filmen direkt efter ljudet som är normalt när den börjar ladda.
Även så låter det som att det laddas elektricitet när man startar upp den med låter som "knaster" lixom.
Och så tappade den laddning nyss med.

Suck.

Tror nästan jag ska byta denna mot en 2015 orkar inte försöka igen med 2016 jag har försökt 3ggr och alla har det varit fel på, jag ger upp. Har varken tid eller orken att hålla på så här.

• Medlem
  • 2017-02-25 16:17

Så, bytte den till en 15" mbp 2015 med 16GB ram och 4 kärnig CPU.
Kommer nog märka en bra skillnad på prestanda.
Va bara 8GB och 2 kärnor i min 2016

Denna får duga till 2021, sen får vi se. Sista gången jag köper första generationen av något nytt Apple gör. Rätt mycket som är nytt i 2016 nästan hela maskinen.
2015 har dom slipat på sedan 2012 så den är väll tämligen bug fri iaf.

Btwn trots att jag startade datorn på batteri så fick personalen på media Markt en stöt.

Dom berättade en konstig sak med alla datorer dom skickat iväg som var mina har dom fått tillbaka från verkstaden (mStore) där mStore inte har hittat felen.
Men personalen på media markt kan hitta och återskapa felen, så enligt mig borde mStore skaffa ny personal.

Bevaka tråden