Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmproblem på imac?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag startat min imac från 2012 blir skärmen först grå med äpplet och moaré sedan blir skärmen bara grå och inget händer.
Vid uppstart i felsäkert läge så blir skärmen som på bilden.

Några förslag på felsökning/åtgärder?

Exakt vilken modell av iMac är det?
Det är ett känt fel på en del modeller.

Ursprungligen av keptang:

Exakt vilken modell av iMac är det?
Det är ett känt fel på en del modeller.

21.5 tum, från mitten av 2010

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2017-02-11 18:20

Liknande, men lite värre hände mig för ganska exakt ett år sedan på en iMac "27 Late 2012. Jag lämnade in den och hävdade reklamationsrätt (3 år) och det som byttes var skärmen i datorn. Det fungerade att ansluta en extern skärm till datorn utan problem med grafiken.

Ursprungligen av joakimo:

Liknande, men lite värre hände mig för ganska exakt ett år sedan på en iMac "27 Late 2012. Jag lämnade in den och hävdade reklamationsrätt (3 år) och det som byttes var skärmen i datorn. Det fungerade att ansluta en extern skärm till datorn utan problem med grafiken.

Lite märkligt att hela skärmen är moaré i vanlig uppstart och men bara delvis i felsäkert läge.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-02-12 19:30
Ursprungligen av Brattbookpro:

Lite märkligt att hela skärmen är moaré i vanlig uppstart och men bara delvis i felsäkert läge.

Det talar för att det är grafikkortet som är skadat. I felsäkert läge är det mindre belastning, ett halvtrasigt grafikkort kan klara att behandla viss information innan det ballar ur helt.

Ursprungligen av Brattbookpro:

Några förslag på felsökning/åtgärder?

Testa att ansluta en extern skärm. Funkar det felfritt så är grafikkortet helt!

Ursprungligen av Brattbookpro:

21.5 tum, från mitten av 2010

Tror tyvärr inte att det fanns något utbytesprogram pga dåliga grafikkretsar till den modellen. Och tiden för reklamation enligt svensk konsumenträtt är tyvärr ute, även om den köptes först 2012.

Det är tyvärr sällan lönsamt att laga ett trasigt grafikkort i en så gammal iMac. Begagnad reservdel är oftast för dyr även om man gör jobbet själv.

1
Bevaka tråden