Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avsnitt #167: Amandas fulraseri

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Podden denna vecka handlar om nya kontakter, Microsoft Surface och den smarta klockans framtid.

Läs hela artikeln här

Strax efter 32 min säger någon "den behöver få en oled skärm" om apple watch, har inte redan Apple watch har redan Oled sedan version 1? Var tvungen att kolla upp det för blev förvånad och enligt Wikipedia har den det i alla fall.
Men skitsam okej avsnitt trots allt

Ursprungligen av Jonatatatan:

Strax efter 32 min säger någon "den behöver få en oled skärm" om apple watch, har inte redan Apple watch har redan Oled sedan version 1? Var tvungen att kolla upp det för blev förvånad och enligt Wikipedia har den det i alla fall.
Men skitsam okej avsnitt trots allt

Jo, det var jag som råkade säga det. Oklart varför - för precis som du säger har Apple Watch redan OLED.

  • Medlem
  • 2017-02-11 22:39

Måste ändå säga att Andreas har gjort det roligaste köpet denna vecka. Hade jag fått välja mellan att köpa hudkräm, blöjor eller objektiv så hade jag valt objektivet.

En fråga till @ekloev; Du sa i podden att du hade väntat länge på att priset skulle komma under 2000:- och att du nu slagit till. Men varför ville du ha just 50/1,8 och inte 35/1,8 till din D7000? Finns det någon speciell tanke bakom detta?

Ursprungligen av Dalle:

Måste ändå säga att Andreas har gjort det roligaste köpet denna vecka. Hade jag fått välja mellan att köpa hudkräm, blöjor eller objektiv så hade jag valt objektivet.

En fråga till @ekloev; Du sa i podden att du hade väntat länge på att priset skulle komma under 2000:- och att du nu slagit till. Men varför ville du ha just 50/1,8 och inte 35/1,8 till din D7000? Finns det någon speciell tanke bakom detta?

Kan inte svara åt Andreas men det är ett zoomobjektiv som det pratas om, 55-300 eller nått i den stilen. Och ifall du vill ha "normal" field of view så är inte 35mm samma grej. Mina 2 cent.

  • Medlem
  • 2017-02-12 10:10
Ursprungligen av D_Odell:

Kan inte svara åt Andreas men det är ett zoomobjektiv som det pratas om, 55-300 eller nått i den stilen. Och ifall du vill ha "normal" field of view så är inte 35mm samma grej. Mina 2 cent.

Förvirrande. Lyssnade på podden igen. Först säger Anderas att det är ett normalobjektiv, 50mm. Sedan frågar Amanda om det är ett zoomobjektiv och vilken brännvidd det har. Då minns inte Andreas.

Men mina 2 cent är att det rör sig om ett fast 50mm normalobjektiv, typ Nikkor 50/1,8. Vi får väl se om vi får något klargörande i frågan.

Ursprungligen av Dalle:

Förvirrande. Lyssnade på podden igen. Först säger Anderas att det är ett normalobjektiv, 50mm. Sedan frågar Amanda om det är ett zoomobjektiv och vilken brännvidd det har. Då minns inte Andreas.

Men mina 2 cent är att det rör sig om ett fast 50mm normalobjektiv, typ Nikkor 50/1,8. Vi får väl se om vi får något klargörande i frågan.

Haha.. Ja men han säger Ja på frågan om det är en zoom. Och då har inte Nikon 50 zoomar utan det är 55 eller upp eller ner. Japp, spännande. Möjligen: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=693841

Senast redigerat 2017-02-12 11:08
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-02-12 11:59
Ursprungligen av D_Odell:

Haha.. Ja men han säger Ja på frågan om det är en zoom. Och då har inte Nikon 50 zoomar utan det är 55 eller upp eller ner. Japp, spännande. Möjligen: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=693841

Haha, nu är det så att min egen förvirring har förvirrat er @D_Odell @Dalle, ber om ursäkt för detta! Jag lade en bevakning på objektivet för några år sedan efter en rekommendation från en kollega, och häromdagen när jag såg att den sjunkit under 2000 kr på Prisjakt slog jag till. Det var dock så pass länge sedan att jag inte mindes dess egenskaper. Men @D_Odell har mer koll på mig än jag själv har då det är just ett Nikkor AF-S 50 mm f/1.8 G och anledningen till att jag valde det över ett 35 mm är just det att det har en mer "normal" field of view som kan appliceras i fler situationer än mitt befintliga objektiv. Jag har stött på situationer där mitt befintliga gör det svårt att ta bra bilder i trånga utrymmen, och min tanke är att det kommer bli lite lättare att ta bra bilder i olika typer av situationer med ett normal-50 mm. Det ska också tilläggas att jag är långt ifrån någon mästerfotograf, så någon med färdigheter inom fotografi skulle säkerligen kunna ta riktigt bra bilder även med 35 mm och andra format. Kombinationen av mina bristande färdigheter och ett objektiv som inte lämpar sig lika bra för olika situationer har gjort att jag inte nyttjat kameran så mycket som jag tänkt, hittills har jag mest använt den och ett vidvinkelsobjektiv till att fotografera fjällvandringar och diverse utlandsresor, men det vill jag ändra på nu.

Ursprungligen av ekloev:

Haha, nu är det så att min egen förvirring har förvirrat er @D_Odell @Dalle, ber om ursäkt för detta! Jag lade en bevakning på objektivet för några år sedan efter en rekommendation från en kollega, och häromdagen när jag såg att den sjunkit under 2000 kr på Prisjakt slog jag till. Det var dock så pass länge sedan att jag inte mindes dess egenskaper. Men @D_Odell har mer koll på mig än jag själv har då det är just ett Nikkor AF-S 50 mm f/1.8 G

Men då är det Dalle som gissade rätt Jag började styra in på zoomar och annat jox. Fasta objektiv överglänser alla (förutom zoomar 2-300 000kr) zoomar så bra val!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-02-12 13:14
Ursprungligen av D_Odell:

Men då är det Dalle som gissade rätt Jag började styra in på zoomar och annat jox. Fasta objektiv överglänser alla (förutom zoomar 2-300 000kr) zoomar så bra val!

Absolut, ni hade båda rätt, du gissade på varför jag ville ha ett 50 mm (FoV-aspekten) medan Dalle gissade rätt på objektivet Ja det finns ju helt klart ruskigt bra zoom-objektiv, och det dyker upp situationer där det skulle vara användbart (mest på semesterresor eller fjällvandringar), men de riktigt bra är lite för dyra för att jag ska göra en privat investering. Jag kanske får sätta ett objektiv på bevakning och om tre-fyra år kanske jag gör er förvirrade igen genom att inte minnas vilka egenskaper jag valde

Nu är jag dagens besserwisser här @ekloev! "Normal" på APS-C är väl snarast 35 mm (~53 mm med 1,5 i cropfaktor), skulle säga att 50 mm ligger närmare "kort tele" (75 mm med 1,5 i cropfaktor). Begreppet "normal" bottar (om minnet inte sviker mig) i att det motsvarar ögats perspektiv, mellan tummen och pekfingret, på fullformat.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-02-12 18:40
Ursprungligen av emilakered:

Nu är jag dagens besserwisser här @ekloev! "Normal" på APS-C är väl snarast 35 mm (~53 mm med 1,5 i cropfaktor), skulle säga att 50 mm ligger närmare "kort tele" (75 mm med 1,5 i cropfaktor). Begreppet "normal" bottar (om minnet inte sviker mig) i att det motsvarar ögats perspektiv, mellan tummen och pekfingret, på fullformat.

Kan vara så att min begränsade kunskap inom fotografins värld gör att jag slänger mig med fel begrepp @emilakered, men Nikkor AF-S 50mm tillhör ju objektivklassificeringen "Normal", vilket även dess motsvarighet på 35mm gör. Vilket som mest motsvarar normal inom den klassificeringen har jag dock för begränsad kunskap för att yttra mig om, där litar jag på din överlägsna insikt

1
Bevaka tråden