Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: Apple är sig likt, även 2016

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har fått hård kritik under året, men är i mångt och mycket fortfarande samma företag som tidigare. På gott och ont.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-30 15:04

En välbalanserad artikel som jag håller för det mesta med.

Citat:

de kan inte vara allt för alla

Nej, ingen kan. Men jag tror att det de flesta invänder sig emot är att Apple har slutat bli något för dem som varit med Apple ett tag. Apple var något för dem men inte nu längre. Det är den gruppen som hörs mest nu.

Mac är toppen för hemanvändare idag. Har själv en iMac som speldator..

Ursprungligen av timofej:

En välbalanserad artikel som jag håller för det mesta med.

Nej, ingen kan. Men jag tror att det de flesta invänder sig emot är att Apple har slutat bli något för dem som varit med Apple ett tag. Apple var något för dem men inte nu längre. Det är den gruppen som hörs mest nu.

Ja, hörs mest här och i denna typ av forum. Jag har också åsikter men vet samtidigt att jag skulle inte klara av att leda ett företag av Apples storlek så ingen bör lyssna speciellt mycket på mig...

Fantastiskt bra artikel, tack Jakob och gott nytt år!

  • Medlem
  • International user
  • 2016-12-30 22:13
Ursprungligen av timofej:

En välbalanserad artikel som jag håller för det mesta med.

Nej, ingen kan. Men jag tror att det de flesta invänder sig emot är att Apple har slutat bli något för dem som varit med Apple ett tag. Apple var något för dem men inte nu längre. Det är den gruppen som hörs mest nu.

Vilken grupp?

När det gäller priser blev jag rätt förvånad i och med att jag gick tillbaka och tittade på vad jag betalade för min förra MacBookPro nu när jag uppdaterade till en ny.
Jag hade en MacBook Pro 15" med 2.2 GHz i7 processor från 2011 och den kostade 18000 när jag köpte den.
Jag köpte en ny förra månaden men från den förra produktlinjen (alltså inte den med Touchbar) på 15" med 2.6 GHz processor. Ganska jämförbar med den gamla, naturligtvis bättre prestandamässigt på alla punkter men inte någon revolutionerande prestandaförbättring från 2011. Det är ju hela 5 år sedan.

För den fick jag betala nästan 10 000 kr mer. Så att säga att Apple är dyra är för närvarande korrekt även i jämförelse med deras egna produkter för några år sedan.

För min del är det fortfarande väl investerade pengar om denna också håller i 5 år så blir det trots allt enbart 6000 kr per år för intensivt datoranvändande. Men priset har stigit rejält, inget snack om saken.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-01-03 23:38
Ursprungligen av torsig1967:

När det gäller priser blev jag rätt förvånad i och med att jag gick tillbaka och tittade på vad jag betalade för min förra MacBookPro nu när jag uppdaterade till en ny.
Jag hade en MacBook Pro 15" med 2.2 GHz i7 processor från 2011 och den kostade 18000 när jag köpte den.
Jag köpte en ny förra månaden men från den förra produktlinjen (alltså inte den med Touchbar) på 15" med 2.6 GHz processor. Ganska jämförbar med den gamla, naturligtvis bättre prestandamässigt på alla punkter men inte någon revolutionerande prestandaförbättring från 2011. Det är ju hela 5 år sedan.

För den fick jag betala nästan 10 000 kr mer. Så att säga att Apple är dyra är för närvarande korrekt även i jämförelse med deras egna produkter för några år sedan.

För min del är det fortfarande väl investerade pengar om denna också håller i 5 år så blir det trots allt enbart 6000 kr per år för intensivt datoranvändande. Men priset har stigit rejält, inget snack om saken.

Well well.
Om man kollar benchmarks så är det nästan en fördubbling i prestanda på 5 år.
När det gäller priset så har USD gått upp 35% också.

Så det är inte bara att de höjt priset.

Ursprungligen av zappee:

Well well.
Om man kollar benchmarks så är det nästan en fördubbling i prestanda på 5 år.
När det gäller priset så har USD gått upp 35% också.

Så det är inte bara att de höjt priset.

Mycket riktigt men skall man följa idén om Moores lag borde jag erhållit en fyrdubbling i prestanda på fyra år. USD-uppgången räcker inte för att förklara ökningen i pris, särskilt som den modell jag köpte förmodligen inte är nytillverkad.

Men som sagt, jag tyckte det var värt pengarna ändå.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-01-04 21:23
Ursprungligen av torsig1967:

Mycket riktigt men skall man följa idén om Moores lag borde jag erhållit en fyrdubbling i prestanda på fyra år. USD-uppgången räcker inte för att förklara ökningen i pris, särskilt som den modell jag köpte förmodligen inte är nytillverkad.

Men som sagt, jag tyckte det var värt pengarna ändå.

Moores lag har varit död länge.

Nej, därför jag skrev också

Ursprungligen av zappee:

Moores lag har varit död länge.

Nej, därför jag skrev också

Det beror ju lite på hur man ser på saken. Död är den inte men den är i avtagande och transistorstorleken börjar nu bli så liten att kvanteffekter gör sig gällande vilket sätter en absolut gräns för just den aspekten på Moorse lag.

I vilket fall är en prestandafördubbling på fem år mellan 2011-2016 med en samtidig prishöjning på åtskilliga tusen helt klart inte någon gynnsam prisutveckling. Här kan du läsa om en av orsakerna och som du ser är det även en prishöjning i USD räknat:
https://marco.org/2013/12/22/mac-pro-pricing-...

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-02-03 10:44

Personligen så gillade jag formgivningen av iP4/5 mycket bättre än dagens rundade och rätt anonyma (IMO intetsägande) telefoner. Tycker är iblande de snyggaste telefoner som gjort genom historien. Bortser man ifrån estetiken så tycker jag att de även var mer praktiska och hade en funktionellare formgivning. Är mycket lättare att (om man kör sina telefoner utan fodral som jag gör) hålla i ett lätt grepp med handen för att inte riskera att halka i handen. Nuvarande telefoner är mycket mer hala och kräver både mer uppmärksamhet/vaksamhet, men även högre statisk muskelkraft i handenlednusklerna, för att få en likartad greppnivå.

Ser bara nackdel att inte ha en 3,5mm-kontakt att använda om man så önskar. Har haft BT-lurar i 15 år, men inte alltid optimalt med att behöva ladda ytterligare pryl, samt att ljudkvaliteten i även sensate BT4 med aptx fortfarande inte är 100%. Har även sedan jag skaffade min iP5 med L-kontakt använt digital utgång för separat extern DAC (B-D), men även den skall hållas uppladdad, och ytterligare en pryl som man inte kanske vill ha i 100% av fallen. Då är det väldigt smidigt att det faktiskt finns en inbyggd DAC i telefonen med en standard 3,5-kontakt.

Visst blir det jobbigt (tex för min nämnda B-D DAC) om man byter ut L-kontakt till USB-C-kontakt, men tycker, och tror, att det borde komma förr eller senare då fördelarna skulle vara såpass stora. Dels att man kan använda samma kablar som till andra telefoner (det finns de av oss som har flera tillverkare, både själva, men även inom familjen och/eller jobbet), men även för att passa just Apples övriga produktutbud som deras datorer, som till 100% standardiserat på just USB-C. Då kan man enkelt dela tillbehör och kablar (tex för laddning, men även andra saker som USB-minnen, etc). Sedan har USB-C en tekniskt sätt mycket framtidssäkrare lösning med en både högre bandbredd och högre strömkapacitet.

Så att ha hörlurskontakt kvar är inte något alls negativt (som ledaren hävdar) då det inte på något sätt hindrar användandet av trådlösa (har precis köpt ett par nya Bose QuietComfort 35), men är en bra backup när batteriet tar slut i BT-lurarna, de trådlösa inte finns tillgängliga, när man sitter på plan med förbud för BT/trådlöst under flygning, eller om man är HiFi-nörd och vill ha max kvalitet (men utan att släpa på separat DAC).

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-02-03 11:03
Ursprungligen av torsig1967:

Det beror ju lite på hur man ser på saken. Död är den inte men den är i avtagande och transistorstorleken börjar nu bli så liten att kvanteffekter gör sig gällande vilket sätter en absolut gräns för just den aspekten på Moorse lag.

I vilket fall är en prestandafördubbling på fem år mellan 2011-2016 med en samtidig prishöjning på åtskilliga tusen helt klart inte någon gynnsam prisutveckling. Här kan du läsa om en av orsakerna och som du ser är det även en prishöjning i USD räknat:
https://marco.org/2013/12/22/mac-pro-pricing-...

Kan hålla med dig. Har just nu en 15" MBPr 2012 (den sista med dedikerat GeForce-grafik innan Apple bytte till AMD) som jobbdator på mitt konsultbolag.

Var dags att byta ut den i början på hösten, men jag ville avvakta till nya MBP-släppet. Blir ju som ni är inne på inga jättestora kliv prestandaökningar längre, men det blir alltid lite batterisnålare och annan bra ny teknik (grafikchip, WiFi, nya portar, etc). Klockren och självklar uppgradering för mig alltså.

Blev dock riktigt besviken på den nya modellen. Självklart så är prisökningen till en lite nyare nivå alltid problematisk (när man skall övertyga chefen om inköpet av den modellen man vill ha, helst maxad), men den största besvikelsen var dock försämringen att de tog bort funktionstangenterna och ersatte med touchbar (hopplös att skriva på som professionell, så man måste titta ner på tangentbordet för att se var man trycker, vilket jag normalt aldrig gör).

Sedan tangentbordet i sig; ifrån att ha varit ibland de absolut bästa på marknaden (tillsammans med bättre ThinkPads) så är de nu för mig helt oanvändbara och absolut sämst på marknaden (tom. de lösa tangentbordsfodralen till mina iPad och SurfacePro är milsvida bättre).

Just nu har jag avvaktat ett köp som var (nästa) 100% givet för mig. Är ganska villrådig vad jag skall skaffa nu (brukar inte vara det).

Funderar på vilka andra alternativ som finns. Allt ifrån att gå tillbaka till någon Windowsmaskin (Dell med tunn skärmkant, ThinkPad, Surface Pro, etc), eller faktiskt så överväger jag rent av att köpa en 2015-års MBP. Alternativt stå ut något år till (skärmen på min MBP är kass) och hoppas på bättre släpp i höst.

Priset kan jag leva med (och kan nog få med cheferna på det), och de bortplockade portarna kan jag köpa att de bytts ut till bättre och nyare USB-C (även om jag gillade SD-platsen och kommer sakna den), men för mig faller det helt på tangentbordet/touchbar.

Jag tycker Apple kan vara väldigt innovativa, men i detta fallet så önskar jag att de var lite mindre så (när det går ut över min användarupplevelse).

Hade hoppats på en MBP2016 som var som MBP2015, fast med senaste CPU, GPU och nya bättre bildskärmen.

*önskar konservativt Apple* (ibland).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-02-07 10:16

Köp en MBP 2015 skulle jag säga...

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-02-07 14:02
Ursprungligen av kenjon:

Köp en MBP 2015 skulle jag säga...

Jo, tror det faktiskt kan vara den bästa och enklaste lösningen. Kanske dessutom säljs ut till vettiga priser nu när de nya kommit.

Någon som vet var man får tag på en ny MBP15 med 4Q i7, diskret grafik, 16GB RAM, 512 GB SSD till ett bra pris?

1
Bevaka tråden