Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jmf MBP på Mediamarkt med "ny"?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2017-01-22 17:58

Hur står sig denna:
http://www.mediamarkt.se/sv/product/_apple-ma...
mot en ny MBP, den utan touchbar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-01-23 00:30

Gamla 15":aren är bra mycket snabbare än nya 13":aren utan touchbar. Fyrakärnors i7 istället för dubbelkärnig i5 (på högre klockfrekvens) och 16gb RAM.
Dessutom slipper du det nya tangentbordet (se till att testa det innan du bestämmer dig) och att köpa och ha med dig en massa donglar.

  • Medlem
  • 2017-01-23 10:43
Ursprungligen av C-mon:

Gamla 15":aren är bra mycket snabbare än nya 13":aren utan touchbar. Fyrakärnors i7 istället för dubbelkärnig i5 (på högre klockfrekvens) och 16gb RAM.
Dessutom slipper du det nya tangentbordet (se till att testa det innan du bestämmer dig) och att köpa och ha med dig en massa donglar.

Jag köpte den nya MBP 13" utan touchbar och jag är jätte nöjd med den.
Hade iofs inte mycket att välja på, men jag tänkte som dig först massa donglar m.m men det använder jag inte.
Man har ju det mesta trådlöst nu, musen min går över Bluetooth.

Jag köpte en USB-C till USB-A dongel fall om jag skulle behöva använda en USB dongel.
Hörlurarna kör jag trådlöst med, men det finns ett vanlig uttag för hörlurarna.

Ursprungligen av C-mon:

Gamla 15":aren är bra mycket snabbare än nya 13":aren utan touchbar. Fyrakärnors i7 istället för dubbelkärnig i5 (på högre klockfrekvens) och 16gb RAM.
Dessutom slipper du det nya tangentbordet (se till att testa det innan du bestämmer dig) och att köpa och ha med dig en massa donglar.

Vad är det som du upplever annorlunda/sämre med det nya tangentbordet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-01-24 09:02
Ursprungligen av calinou:

Vad är det som du upplever annorlunda/sämre med det nya tangentbordet?

Det har mycket kortare slaglängd än det gamla, vilket gör att det "känns mindre" i fingrarna när man trycker ner tangenterna. Effekten blir att i alla fall jag överkompenserar genom att trycka hårdare.
Men det är en smaksak, så testa det själv. Jag har en 15" med Touchbar på jobbet men saknar min gamla 15" retina varje dag.

Ursprungligen av C-mon:

Det har mycket kortare slaglängd än det gamla, vilket gör att det "känns mindre" i fingrarna när man trycker ner tangenterna. Effekten blir att i alla fall jag överkompenserar genom att trycka hårdare.
Men det är en smaksak, så testa det själv. Jag har en 15" med Touchbar på jobbet men saknar min gamla 15" retina varje dag.

Tack, det var en intressant synpunkt. Hur upplever du att det är med Touchbar(en) och trackpaden?

Bara jag som tycker att det nya tangentbordet är helt fantastiskt att skriva på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-01-24 13:13
Ursprungligen av calinou:

Tack, det var en intressant synpunkt. Hur upplever du att det är med Touchbar(en) och trackpaden?

?Se ovan, smaken är som baken

Trackpaden tycker jag är lite för stor, den är lätt att komma åt den när man letar sig fram till t.ex. cmd-c eller cmd-v. Storleken på trackpaden på gamla 15":aren var perfekt.
Touchbaren tycker jag inte heller tillför så mycket jämfört med de gamla funktionstangenterna. Även där är det lite för lätt att trycka av misstag, särskilt när man raderar text. Har konfat bort alla virtuella knappar på touchbaren nära backspace av den anledningen.
Överhuvudtaget tycker jag att den nya Macbook Pron verkar vara byggd för folk som tittar på tangenterna när de skriver, inte för "touch typers".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-01-24 22:58
Ursprungligen av Mjukisdjur:

Bara jag som tycker att det nya tangentbordet är helt fantastiskt att skriva på?

Jag trodde inte jag skulle ha problem med det nya men provade min tjejs nya MBP 2016 och slaglängden är jobbigt kort och tangentbordet låter väldigt mycket när man skriver jämfört med min äldre MBP Retina. Blev väldigt osugen på att uppgradera väldigt snabbt...

  • Medlem
  • 2017-01-25 16:55
Ursprungligen av C-mon:

Gamla 15":aren är bra mycket snabbare än nya 13":aren utan touchbar. Fyrakärnors i7 istället för dubbelkärnig i5 (på högre klockfrekvens) och 16gb RAM.
Dessutom slipper du det nya tangentbordet (se till att testa det innan du bestämmer dig) och att köpa och ha med dig en massa donglar.

Frågan gällde den i annonsen ovan mot snikversionen av 15" MBP som finns i Apple Store nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-01-25 17:02
Ursprungligen av Baron:

Frågan gällde den i annonsen ovan mot snikversionen av 15" MBP som finns i Apple Store nu.

Det finns ingen ny 15" MBP 2016 utan touchbar...
Du menar alltså mid 2015 15" MBP som finns att köpa på apple.se? Isf är de identiska.

  • Medlem
  • 2017-01-29 01:17
Ursprungligen av tooobe:

Det finns ingen ny 15" MBP 2016 utan touchbar...
Du menar alltså mid 2015 15" MBP som finns att köpa på apple.se? Isf är de identiska.

Mja, de har olika specar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-01-29 01:20
Ursprungligen av Baron:

Mja, de har olika specar.

Kan inte se att de skiljer alls? Båda är 2015 års modell, har 2,2Ghz i7, 16GB RAM och 256GB SSD? Ingen av dem har diskret grafik?

1
Bevaka tråden