Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blockerar mitt VPN på mobilen andra mobiler på samma wi-fi?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Sitter utomlands i ett hyrt hus. För oss 3 som har iPhone och andra Apple-produkter, funkar wi-fi prickfritt. För dom andra 2 med Samsungprodukter, varierar det - ibland kommer den ena inte alls in på wi-fi. (Även en tjej med Sonymobil, som nu har åkt hem, hade samma problem.) På skoj har jag sagt att jag kan slå av mitt wi-fi, och då kommer han oftast in. Därefter kan jag slå på mitt igen. Jag har appen Freedome VPN på min iPhone, men jag har inte alltid det inloggat. Han med problem påstår nu, att det är min mobil med VPN - oavsett om det ej är påslaget - som blockerar hans mobil till wi-fi. Alternativt påstår han att routern är föråldrad.
Någon av er tekniskt kunniga, som har ngn vetskap om detta? Vore jättetacksam...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2017-01-24 02:45

Jag har flera mobiler med VPN påslaget och jag har inte märkt att några andra enheter inte skulle kunna använda mitt WiFi. Jag kör dessutom med VPN på en av mina Macar och det verkar inte heller påverka åtkomsten för andra enheter.

Att du är uppkopplad med VPN påverkar ingen annan på samma nätverk.

Låter snarare som att IP-adresserna tar slut.

Det är bara den ena med Samsungmobil som inte kommer in, och detta oavsett om jag har VPN på eller inte. Vi var dessutom 10 pers förut, men nu bara 5, så IP-adresser borde det finnas tillräckligt. Så fort jag stänger av mitt wi-fi kommer han in. Stänger han av sin tablet, kommer han inte in ändå.
Jag vill mest veta om det är tekniskt möjligt att min mobil på ngt sätt kan blockera för honom, bara för att jag har VPN installerat, och även om det står som "av" och inte "på". Från att ha varit på skoj, är han nu mer anklagande och menar att det ÄR min mobil (och inte någon av dom andra med Apple-produkter), som blockerar hans mobil. Jag är nu frustrerad/irriterad, för jag tror det är b******t.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-01-24 09:23

Om huset befinner sig i Kuba, Kina eller Nordkorea så kan det bergis bero på att du kör VPN.

Annars, nej.

Om jag slår av wi-fi, kommer han in. Om jag sedan slår på mitt igen, slänger jag ut honom, men inte alltid. Är min mobil på ngt sätt starkare än hans, eftersom jag kan stjäla en adress, men hans inte kan det?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-01-24 09:30
Ursprungligen av Surfergirl:

Om jag slår av wi-fi, kommer han in. Om jag sedan slår på mitt igen, slänger jag ut honom, men inte alltid. Är min mobil på ngt sätt starkare än hans, eftersom jag kan stjäla en adress, men hans inte kan det?

Låter dom inlägg #4... Som inte har något med signalstyrka att göra. Se över inställningarna på er trådlösa router varför den inte delar ut fler IP-adresser (än uppenbarligen 5...)

Problem solved:
Det fanns olika lösenord för 2,4gHz och 5gHz... Samsung, Sony, Eriksson mobiler klarar inte av att själv koppla upp sig - men Appleprodukter gör! Alltså hade det inget med mitt VPN att göra, bra att jag stod på mig. Tack för förslag! Sist men inte minst säger jag bara "STARKAST VINNER, heja Apple" ???

1
Bevaka tråden