Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Illa stravat

Tråden skapades och har fått 433 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad är en nörd?
Ifall jag säger att jag är datornörd, så vet ingen vad jag egentligen menar.

Senast redigerat 2015-12-12 11:21
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-13 09:06

Jag vet

Ursprungligen av kenjon:

Jag vet

Alla vi är datornördar på ett eller annat sätt

Senast redigerat 2015-12-13 10:10
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2015-12-13 23:16

Något jag retar mig på är en slarvig användning av ju och desto. Så här tycker jag att det ska vara:
"Ju mer det regnar, desto blötare blir gräsmattan."

Nu ser och hör man ofta:
"Ju mer det regnar, ju blötare blir gräsmattan." (En vardaglig variant, enligt Sveriges Radios språkråd.)
Eller: "Desto mer det regnar, desto blötare blir gräsmattan." (Det är väl direkt fel – språkligt, inte att gräsmattan blir blöt!)

  • Medlem
  • International user
  • 2015-12-14 11:22
Ursprungligen av marta:

Något jag retar mig på är en slarvig användning av ju och desto. Så här tycker jag att det ska vara:
"Ju mer det regnar, desto blötare blir gräsmattan."

Nu ser och hör man ofta:
"Ju mer det regnar, ju blötare blir gräsmattan." (En vardaglig variant, enligt Sveriges Radios språkråd.)
Eller: "Desto mer det regnar, desto blötare blir gräsmattan." (Det är väl direkt fel – språkligt, inte att gräsmattan blir blöt!)

Desto mer det regnar, ju blötare blir gräsmattan.

Eller?

Från appen Svensk ordbok...

Desto-desto är fel
Desto-ju känns fel men resten är jag mer osäker kring

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2015-12-14 12:15
Ursprungligen av juanito:

Desto mer det regnar, ju blötare blir gräsmattan.

Eller?

Jag tycker inte att det är rätt. "Ju mer…, desto…" ska det vara. Men det är enligt min språkkänsla. Korrigera mig gärna om jag har fel.

Efter än/en, ända/enda, sträck/streck, gått/gott, osv – och inte att förglömma de engelska your/you're, there/their/they're – så har jag nu hittat en ny variant: stjäl/skäl.

"...som skäl värdefullt utrymme..."

http://teknikensvarld.se/volvo-v90-avslojad-i...

Inte för att Teknikens Värld är sämre på att stava än andra tidningar, men nu råkar det bli så att jag använder dem som exempel igen...

"...på de europeiska tävlingsbanorna mellan åren 1975 till 1979..."

Varför är det så många som blandar ihop uttrycken och skriver "mellan X till Y"?

Det heter "mellan X och Y".
Och det heter "från X till Y".

Det är en viss skillnad på felstavningar och förkortningar!

Ursprungligen av ledin:

Jag är född 90 och är språkpolis
Jag skiljer dock på sms/online-språk och "officiellt" språk. I sms och på nätet blir det mkt förkortningar å så...

När jag skriver exempelvis en artikel, antingen till tidning eller webb, så är jag således mycket mer noggrann. Jag älskar att skriva "målande" med, ibland kanske konstiga, liknelser och en gnutta ironi emellanåt.

Nåja, ni fattar

Ursprungligen av Skatmorsan:

.
.
.
(Om man citerar så blir det tomt, eftersom inlägget är skrivet i rubrikfältet)

Tips: Skriv dina inlägg i meddelandefältet, inte i rubrikfältet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-15 19:52

Hade faktiskt aldrig hört uttrycket "Slå vantarna i bordet" som nämndes här. Associerade spontant till uttrycket slå nävarna i bordet, men att man då säger ifrån på ett väldigt försynt sätt. Men det passade ju inte i sammanhanget, och det betyder det inte alls. Man lär så länge man lever...
Vantarnas betydelse i det svenska språket

Ursprungligen av pmarriott:

Ett virus på en byte som terrar ett system?

Ursprungligen av CekariYH:

Ett virus på en byte som terrar ett system?

Jag tänkte kanske ett finare namn på att schakta jord. Terra=jord, alltså byte av jord. Skulle behöva ett nytt lager matjord på tomten faktiskt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-01-11 19:31

"Varje passagerare som loggar in på nätverket ombord har alltid tillgång till minst 1 Mbit."
SJ.

Gött, alla är garanterade en åttondels MB!

Att SJ inte kan bestämma sig om klockslag ska skrivas med . eller : förbryllar mig.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-01-12 19:28
Ursprungligen av reboot81:

"Varje passagerare som loggar in på nätverket ombord har alltid tillgång till minst 1 Mbit."
SJ.

Gött, alla är garanterade en åttondels MB!

Att SJ inte kan bestämma sig om klockslag ska skrivas med . eller : förbryllar mig.

Sedan när har SJ brytt sig om klockan?

  • Medlem
  • 2017-01-13 15:25

– Har ni sett bananen?
– Vilken banan?

Ursprungligen av Baron:

– Har ni sett bananen?
– Vilken banan?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1184479/Trelleborgs%20banan.jpg

Måste vara något i hästväg...

Ursprungligen av pmarriott:

Strängt taget är väl "siren" den delen av bilens uppmärksamhetspåkallande anordningar som alstrar ljud och inte ljus.

Alstrar? Snarare ”åstadkommer” eller ”skapar” väl?

Ursprungligen av ledin:

Jag är född 90 och är språkpolis
Jag skiljer dock på sms/online-språk och "officiellt" språk. I sms och på nätet blir det mkt förkortningar å så...

När jag skriver exempelvis en artikel, antingen till tidning eller webb, är jag således mycket mer noggrann. Jag älskar att skriva "målande" med, ibland kanske konstiga, liknelser och en gnutta ironi emellanåt.

Nåja, ni fattar

Om du verkligen vill fortsätta att kalla dig själv för spåkpolis borde du sluta skriva ”så”, det är tyspiskt talspråk. Ser rusktigt illa ut i skrift.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-01-21 12:16
Ursprungligen av reboot81:

Vad sägs om ordet "närvaro" istället?

+1 på den.

För övrigt levde jag i tron att en siren var den ljudet som bilen kan ge ifrån sig kom ifrån. Inte ljusbågen.

Ursprungligen av Nyteknik:

Om du verkligen vill fortsätta att kalla dig själv för spåkpolis borde du sluta skriva ”så”, det är tyspiskt talspråk. Ser rusktigt illa ut i skrift.

Hoppas att du inte väntar på svar, inlägget du svarar på är skrivet 2010.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-01-24 06:16

Jag stör mig på vad jag hörde på TV för ett par dagar sedan. Personen i fråga hade varit på Sri Lanka där hon tyckte det var fruktansvärt vackert. Otroligt vackert eller fantastiskt vackert tycker jag låter mycket bättre.
Gillar ej heller då något beskrivs som jättelitet.

  • Medlem
  • 2017-01-25 16:58

Android 5.1:

  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-01-25 22:09
Ursprungligen av Baron:

Android 5.1:

<program-varuupp.JPG>

Hahaha! ?

Cykelställ

Ställ cykeln i stället, istället för att ställa den på stället.
Jag tror det var mer rättstavning och skrivövningar i skolan förr och inte så stor påverkan av engelskan. Se bara på hur man skriver Å, Ä och Ö på internet. Det kan bli hur tokigt som helst då man frångår gammal praxis med å = aa, ä = ae samt ö = oe.
På grund av min stavning med ett ö i efternamnet fick jag inte ut min flygbiljett utan hjälp från kunddisken. Beställaren hade helt enkelt tagit bort prickarna över Öet och min alternativstavning är enligt passet oe.
Vi får nog leva med många både irriterande felstavningar samt nya förkortningar som ingen begriper och en del som förgyller livet med ett gott skratt. Syftningsfel var populärt att citera förr.
Kul sida att följa.
Lev väl.

Ät och må bra

Kom att tänka på konstiga meningar.
Hellre äter jag själv än jag ser mina barn svälta.
Det finns ett namn på dylika meningar som jag inte kommer på för tillfället.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-01-27 17:15

Bättre att vara rik och frisk, än fattig och sjuk.

SM4TFE

Senast redigerat 2017-01-28 09:44

En bild säger mer än tusen ord o här är två bilder...

Dålig kontroll på avstavningar, oavsett skärmorientering ?

Bevaka tråden