Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laddare gör iPhone strömförande?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-01-21 00:46

Jag köpte en sådan här: http://www.apple.com/se/shop/product/HKJD2VC/...

Saken är at mina(våra) telefoner blir mycket varma och det även efter att de nått 100%. Sedan känns det som telefonerna(6S och 7) blir strömförande. Om man drar fingrarna på baksidan av telefonen så uppstår ett litet pirr eller hur man ska beskriva det. Fingrarna hackar lite när man drar den. Eller som att en viss hackig friktion uppstår.

Några olika frågor.
1. Hur illa är detta? Själv känner jag mig klart obekväm.
2. Är det ett känt fenomen när det är nogot fel på en laddare.
3. Är det något annat (känt eller inte) fel tror ni?

Jag skulle inte ha använt den laddaren. Returnera och få pengarna tillbaka om det är möjligt.

Svårt att säga. Telefonerna blir varma under laddning och den där känslan när du tar på telefonen upplever jag ibland också. Så sent som igår när en kollega laddade sin helt nya MBP så det är inte begränsat till telefonerna

Laddaren du pratar om är enbart ett kraftaggregat som lämnar 5 V. Det finns igen intelligens i det utan är enbart ett "USB-uttag". Sedan att du upplever telefonen spm strömförande beror troligtvis på dålig design av det primär switchade aggregatet. Gå till baka till butiken med den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-01-21 13:55
Ursprungligen av hummel:

Laddaren du pratar om är enbart ett kraftaggregat som lämnar 5 V. Det finns igen intelligens i det utan är enbart ett "USB-uttag". Sedan att du upplever telefonen spm strömförande beror troligtvis på dålig design av det primär switchade aggregatet. Gå till baka till butiken med den.

Jag är inte särskilt tekniskt bevandrad och kanske spelar det heller ingen roll. Men så här står det i produktbeskrivningen: tack vare ett intelligent smartchip som automatiskt känner av vilken enhet som ansluts. Det innebär att din iPad laddas med den optimala strömstyrkan på 2,4 A.

Smart och smart. USB-specifikationen specificerat att en laddare/uttag skall lämna minst 0.5 A. Sedan kan den anslutna telefonen begära högre effekt, exempelvis 2.4 A och då kan laddaren erbjuda att leverera högre effekt.
Det är alltså telefonen som kommunicerar till laddaren, inte laddaren som "känner av".

Pirr känner jag också av, men då laddar jag ofta med den större laddaren (12 W). Händer med datorn också.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-01-21 22:18

Att en mobil är varm, även med 100% batteri låter helt rimligt. Det är kanske först då den har laddning nog att göra backup, synka ditten och datten, samt gå igenom alla bilder för att tagga och sortera.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-01-21 23:46

Pirret beror på störningsfilter som är inbyggda i laddarna, helt ofarligt. Har man en som är jordad (hela vägen till utrustningen) ska det inte kännas något.

1
Bevaka tråden