Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

raderade mejl - ej i papperskorg?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har råkat nyligen radera 1 st mejl som jag vill återta. Det var från Netflix. Hittar inte den i mail-appen på datorn. Hittar inte heller i papperskorgen (den som finns på docken) . Går det inte att hämta tillbaka den?

Ursprungligen av calinou:

...Hittar inte heller i papperskorgen (den som finns på docken)...

Raderade mail hamnar aldrig i Finders papperskorg. De hamnar i mailprogrammets eller mailkontots papperskorg - beroende på hur mailkontot är inställt.

Vilket mailprogram?
Hur är kontot inställt - POP eller IMAP?

Senast redigerat 2017-01-21 08:08
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Raderade mail hamnar aldrig i Finders papperskorg. De hamnar i mailprogrammets eller mailkontots papperskorg - beroende på hur mailkontot är inställt.

Vilket mailprogram?
Hur är kontot inställt - POP eller IMAP?

Det är en IMAP. Dock har jag hittat mejlet nu genom att söka i själva mail-appen vilket jag borde har gjort från början men eftersom det vara tomt i dess papperskorgen tog jag för givet att meljet var borta. Var hamnade den när den inte var i dess papperskorg kan man fråga sig? ? Inte i den huvud-papperskorgen i alla fall. Blir aldrig klok på deras logik. ?

Ursprungligen av calinou:

...Var hamnade den när den inte var i dess papperskorg kan man fråga sig?...

Men du gjorde ju en sökning, och hittade mejlet. Då såg du väl var det låg?

Ursprungligen av calinou:

...Blir aldrig klok på deras logik. ?

"Deras" logik? Vems logik menar du?

Det finns ingen annan än du själv som styr var mejlen ska hamna. Det styr du när du ställer in dina mejlkonton och ditt mejlprogram.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men du gjorde ju en sökning, och hittade mejlet. Då såg du väl var det låg?

"Deras" logik? Vems logik menar du?

Det finns ingen annan än du själv som styr var mejlen ska hamna. Det styr du när du ställer in dina mejlkonton och ditt mejlprogram.

Jag har nämligen 2 st pappers/skräpkorgar i mail-appen. Ena heter "skräp" och andra "papperskorg" (Varför 2 olika? ska det vara skillnad på vilken sorts skräp som hamnar i resp. kan man fråga sig?). Inte är det jag som har skapat dem.
Skräpmejlen hamnar i "skräp" medans det är jämt tomt i "papperskorg"
Dess värre - enligt min sökning så har denna netflix melj hamnat i (enligt vad som står överst) "papperskorg - [email protected]" - men den är ju tom!
Det finns bock i inställningar på "spara skräppost på servern" samt "flytta borttagna brev till papperskorgen".
Lite förvirring med olika sorteringsbegrepp.....
Nåväl, huvudsaken är att jag hittat mejlet.
Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-01-21 23:42

I Skräpmappen hamnar mail som datorerna (din eller din mailoperatörs) tror är skräp. I Papperskorgen hamnar det du själv har slängt.
Allt detta kan du konfigurera i ditt mailprogram, men det finns förstås vissa förinställningar. Därför har du en Skräpmapp även om du inte själv har skapat den.
Skräpmappen är ingen papperskorg. Där kan ligga olästa mail som tros vara skräp (reklam bl a). Kastar du något från skräpmappen hamnar det i papperskorgen.
Papperskorgen i Finder är något helt annat, där hamnar saker som du kastar i Finder (t ex dokument och program). Även t ex bildprogram kan ha sin egen papperskorg.

Ursprungligen av kenjon:

I Skräpmappen hamnar mail som datorerna (din eller din mailoperatörs) tror är skräp. I Papperskorgen hamnar det du själv har slängt.
Allt detta kan du konfigurera i ditt mailprogram, men det finns förstås vissa förinställningar. Därför har du en Skräpmapp även om du inte själv har skapat den.
Skräpmappen är ingen papperskorg. Där kan ligga olästa mail som tros vara skräp (reklam bl a). Kastar du något från skräpmappen hamnar det i papperskorgen.
Papperskorgen i Finder är något helt annat, där hamnar saker som du kastar i Finder (t ex dokument och program). Även t ex bildprogram kan ha sin egen papperskorg.

Tack för svaret! inte visste jag att det sorterades på så vis mellan olika papperskorgar. Jag måste ha konfigurerat fel eftersom mejlen jag raderar hamnar inte i dess tänkta papperskorg.
Trodde väl också att allting hamnar så småningom i Finders papperskorgen.

1
Bevaka tråden