Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra Bluetooth mus, som man inte behöver adapter till?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2017-01-19 13:58

Hej,
Jag letar efter en mus som man kan koppla till sin MBP via bluetooth utan adapter.
Dvs precis som Magic Mouse (2) men inte Magick Mouse

Någon som har några förslag?

Har en MBP 2016 så det är inte så roligt att ha en USB adapter hängandes för att kunna ha en mus.

Så länge det är just en bluetooth-mus är det inga problem (generellt sett). De möss som behöver "svans" i usb-uttaget är ju inte bluetooth utan något annat egenpåhittat radiotjofräs. Kör just nu en Logitech M557 till en MBA utan någon som helst dongel. Nemas problemas. Fast just den musen har ju scrollhjul och inte touch som du antagligen är ute efter.

Har ingen aning om hur dessa touchmöss funkar handhavande- och komfortmässigt, men denna har äkta blåtand, medan denna endast har "radioöverföring" och därmed säkert en dongle. Båda från Logitech men priserna diffar rejält till blåtandens nackdel.

  • Medlem
  • 2017-01-19 15:44
Ursprungligen av johan_tanying:

Så länge det är just en bluetooth-mus är det inga problem (generellt sett). De möss som behöver "svans" i usb-uttaget är ju inte bluetooth utan något annat egenpåhittat radiotjofräs. Kör just nu en Logitech M557 till en MBA utan någon som helst dongel. Nemas problemas. Fast just den musen har ju scrollhjul och inte touch som du antagligen är ute efter.

Har ingen aning om hur dessa touchmöss funkar handhavande- och komfortmässigt, men denna har äkta blåtand, medan denna endast har "radioöverföring" och därmed säkert en dongle. Båda från Logitech men priserna diffar rejält till blåtandens nackdel.

Är faktist ute efter en mus med scrollhjul och billigare än Magic mouse - jag betalar inte 800kr för en mus.

Vår Logitech köptes på Kjell eller Classe för något år sedan eller så. Var väl inte snorbillig, men har funkat bra. Till skillnad från en blåtandsmus från Microsoft som fick bytas tre gånger (alla måndagsex med dålig uppkoppling och fysiskt kärvande knappar).

Tillägg: Ser att Kjelle har en "Logilink" (dafuq?) blåtandsmus för facila 200 pistoler.

Jag kan rekommendera Razer Orochi. Den kan användas både som bt mus och som usb (via löstagbar sladd).

  • Medlem
  • 2017-01-19 17:23
Ursprungligen av matssoderstrom:

Jag kan rekommendera Razer Orochi. Den kan användas både som bt mus och som usb (via löstagbar sladd).

Har dessvärre ingen USB utom endast USB-c

Men jag har tittat på en:
Logitech MX Anywhere 2
https://m.prisjakt.nu/product/3238276

Ursprungligen av Calby:

Har dessvärre ingen USB utom endast USB-c

Men jag har tittat på en:
Logitech MX Anywhere 2
https://m.prisjakt.nu/product/3238276

USB är optional...

Ursprungligen av Calby:

Har dessvärre ingen USB utom endast USB-c

Vad spelar det för roll? Han skrev ju att den har både Bluetooth och USB. Du väljer själv.

Ursprungligen av Calby:

Men jag har tittat på en:
Logitech MX Anywhere 2

Om nu bristen på vanliga USB-portar är ett argument i sammanhanget, så kan du ju inte ladda Logitech-musen heller, för det görs ju via en USB-kabel.

<-- OBS!

  • Medlem
  • 2017-01-20 14:19
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad spelar det för roll? Han skrev ju att den har både Bluetooth och USB. Du väljer själv.

Om nu bristen på vanliga USB-portar är ett argument i sammanhanget, så kan du ju inte ladda Logitech-musen heller, för det görs ju via en USB-kabel.

<-- OBS!

hmm okej, trodde det var utbytbara batterier på den - om inte annat så är det enklare att ladda den med en adapter i kopplad än som det är nu när jag har adaptern i hela tiden och en usb adapter i den. Ser bedrövligt ut och är inte portabelt för 5 öre.

  • Medlem
  • 2017-01-22 17:55

Det blev en Logitech MX Anywhere 2.
Jag är faktist riktigt nöjd med den, men går det att göra så att knapparna på sidan börjar fungera?
Just nu fungerar dom inte alls.

Ursprungligen av Calby:

Det blev en Logitech MX Anywhere 2.
Jag är faktist riktigt nöjd med den, men går det att göra så att knapparna på sidan börjar fungera?
Just nu fungerar dom inte alls.

Kolla på deras support-site: http://support.logitech.com/sv_se/product/mx-...

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-01-22 18:15
Ursprungligen av Calby:

Det blev en Logitech MX Anywhere 2.
Jag är faktist riktigt nöjd med den, men går det att göra så att knapparna på sidan börjar fungera?
Just nu fungerar dom inte alls.

Jag skaffade den när den kom och det är en fin kompanjon till min MBA. Bästa trådlösa musen jag ägt. Ladda ner Logitech Options så kan du programmera knapparna hur du vill.

  • Medlem
  • 2017-01-22 18:25
Ursprungligen av barbapappa_86:

Kolla på deras support-site: http://support.logitech.com/sv_se/product/mx-...

Tack, Nu är det bara att köpa ett par AirPods när dom kommer in i lager igen så är man helt trådlös.
USB-C har mer eller mindre tvingat mig till att bli trådlös, inget jag klagar över egentligen allt är smidigare trådlöst.

Har iofs köpt en Lightning - USB-C kabel så att jag skall kunna ladda iPhone:n eller köra min iPad igenom Macbooken.

Ursprungligen av Calby:

...men går det att göra så att knapparna på sidan börjar fungera...

Min rekommendation är att strunta i Logitechs egen programvara. Uppdateras nästan aldrig, och är inte speciellt bra (varken i macOS eller Windows).

Kör med SteerMouse i stället. Kostar några kronor, men det är värt det.

http://plentycom.jp/en/steermouse/

Senast redigerat 2017-01-23 15:35
  • Medlem
  • 2017-01-23 15:40
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Min rekommendation är att strunta i Logitechs egen programvara. Uppdateras nästan aldrig, och är inte speciellt bra (varken i macOS eller Windows).

Kör med SteerMouse i stället. Kostar några kronor, men det är värt det.

http://plentycom.jp/en/steermouse/

Ska ta och kolla upp den där, har köpt licenser för tämligen mycket pengar just nu.
Men är den värd det så är den.

Ursprungligen av Calby:

Hej,
Jag letar efter en mus som man kan koppla till sin MBP via bluetooth utan adapter.
Dvs precis som Magic Mouse (2) men inte Magick Mouse

Någon som har några förslag?

Har en MBP 2016 så det är inte så roligt att ha en USB adapter hängandes för att kunna ha en mus.

Varför vill du ha mus? Är det inte bättre att använda sig av den sk "magic trackpad"?

  • Medlem
  • 2017-01-24 09:42
Ursprungligen av calinou:

Varför vill du ha mus? Är det inte bättre att använda sig av den sk "magic trackpad"?

Trackpaden använder jag tämligen ofta, men när man har 4st VM's uppe samtidigt så är de skönt med mus.
Man får bättre kontroll.

  • Medlem
  • 2017-01-25 14:44
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Min rekommendation är att strunta i Logitechs egen programvara. Uppdateras nästan aldrig, och är inte speciellt bra (varken i macOS eller Windows).

Kör med SteerMouse i stället. Kostar några kronor, men det är värt det.

http://plentycom.jp/en/steermouse/

Den fungerar inte i macOS 12.2.3 =/

Ursprungligen av Calby:

Den fungerar inte i macOS 12.2.3 =/

Om det är ett generellt fel, så kommer det säkert en uppdatering snart.

Men beskriv gärna lite mer i detalj vad du menar med "fungerar inte" - så kanske någon kan komma med tips och råd.

  • Medlem
  • 2017-01-30 21:28
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om det är ett generellt fel, så kommer det säkert en uppdatering snart.

Men beskriv gärna lite mer i detalj vad du menar med "fungerar inte" - så kanske någon kan komma med tips och råd.

Har en fråga om programmet, hur ställer jag in så att den går framåt och bakåt i Safari?
Jag hittar inte keyshort cut för just det i safari =/

Ursprungligen av Calby:

...hur ställer jag in så att den går framåt och bakåt i Safari?...

Det borde vara Cmd-vänsterpil och Cmd-högerpil.

1
Bevaka tråden