Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdatering 2016-003 en katastrof

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2017-01-19 23:25

Uppdaterade senaste säk.uppdatering för El Capitan från App store.
Slutade med en katastrof. Helt oregerlig dator, programmapp tömd på det mesta, låsningar mm mm.
Till slut fick jag ominstallera El C från Time Machine. Efter fyra kallsvettiga timmar är allt OK.
Någon som har liknande erfarenheter?

Torgny J.

Den hade ovanligt många exter för sig under installation igår (flera omstarter, svart skärm några ögonblick, ett dovt "systemtut" (av samma typ som när exvis RAM saknas/har fel . men då kommer i stötar om tre), osv. Men inga program borta eller andra problem efteråt (hoppas jag).

El Capitan 10.11.6 (15G1217)
MBP 15" early 2011.

Kan detta vara relaterat?

Innan jul beställde jag 2x8 GB Crucial-RAM men hade inte tid att göra speciellt mycket med burken förrän nu efter trettondagshelgen. Upptäckte låsningar (minutlånga, typ) när man öppnade ett lite större antal bilder i Photoshop (kanske 10-20 st 16-megapixelbilder, inget extremt på något sätt). Plockade ut minnena och satte i de gamla 2x4 GB igen och allt verkade flyta på som vanligt igen. Och strax efter det kom den famösa uppdateringen igår.

Uppdateringen påstås ju fixa låsningar... Hmm, kanske att man skulle prova med de nya minnena igen istället för att skicka tillbaka dom?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2017-01-20 09:50
Ursprungligen av johan_tanying:

Kan detta vara relaterat?

Innan jul beställde jag 2x8 GB Crucial-RAM men hade inte tid att göra speciellt mycket med burken förrän nu efter trettondagshelgen. Upptäckte låsningar (minutlånga, typ) när man öppnade ett lite större antal bilder i Photoshop (kanske 10-20 st 16-megapixelbilder, inget extremt på något sätt). Plockade ut minnena och satte i de gamla 2x4 GB igen och allt verkade flyta på som vanligt igen. Och strax efter det kom den famösa uppdateringen igår.

Uppdateringen påstås ju fixa låsningar... Hmm, kanske att man skulle prova med de nya minnena igen istället för att skicka tillbaka dom?

Tack för svar, men..
...I mitt fall var det inte fråga om problem med byten av minnen, har haft mina ram-minnen ett bra tag.
Den uppdatering det gäller är ett tillägg (10.11.6) och hanterar "kärnproblem som kunde leda till att din mac ibland inte svarade" vilket har varit ett problem på min iMac som är lika svårväckt som jag själv brukar vara
Jag lutar åt att det helt enkelt var ett överföringsfel. Men det har gjort mig misstänksam mot Appstore, där uppkopplingar, generellt sett, varit ett problem sen en tid tillbaka.
Är det inte så att om man inte hämtar hem uppgraderingar från Appstore så blir man påmind om att en uppdatering och kan installera den utan omvägen över appstore? Och det brukar fungera felfritt.

hälsningar
Torgny J.

Ursprungligen av torjo:

...om man inte hämtar hem uppgraderingar från Appstore så blir man påmind om att en uppdatering och kan installera den utan omvägen över appstore?...

Påminnelserna går alltid via App Store.

Men det står dig alltid fritt att själv ladda ner uppdateringar från Apples hemsida i stället. Och detta gäller både före och efter eventuella påminnelser.

https://support.apple.com/kb/DL1907?locale=en...

(Men det är ju samma fil som laddas ner, så eventuella fördelar med att ladda ner manuellt är nog "placeboeffekt")

Senast redigerat 2017-01-20 10:41
  • Medlem
  • Östersund
  • 2017-01-20 11:21
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Påminnelserna går alltid via App Store.

Men det står dig alltid fritt att själv ladda ner uppdateringar från Apples hemsida i stället. Och detta gäller både före och efter eventuella påminnelser.

https://support.apple.com/kb/DL1907?locale=en...

(Men det är ju samma fil som laddas ner, så eventuella fördelar med att ladda ner manuellt är nog "placeboeffekt")

Alldeles oavsett... Man undrar ju om det är skäl att plocka fram den gamla cat-kabeln när det är dags att uppgradera. Var det trots allt säkrare?

TJ

Varför? Om filen inte laddas hem korrekt (="korrupt") så kan den ju inte köras öht. Och kan den köras så är den inte korrupt...

Blev segt och konstig på min dator efter den updaten….
Men det har redan kommit en ComboUpdate till Sierra med den säkerhets uppdateringen inkluderad.
Det fixade till allt, så nu är datorn rapp och fin igen

Trodde jag…det är fortfarande lite badbollar som dyker upp i mindre program, menyraden, som jag inte sett tidigare…hmm
Men mycket bättre än innan comboupdt.

Senast redigerat 2017-01-25 12:19
1
Bevaka tråden