Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppsvullet batteri i 11" Air - någon med samma erfarenhet?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tog fram min 11-tums MacBook Air som hade legat oanvänd och ej ansluten till någonting i en dryg vecka. En mycket märklig erfarenhet när den inte ligger platt/stilla på bordet...utan snurrar runt som om undersidan var rund. Vilket den är! Helt uppsvullen! Tar bort undersidan och ser detta. Två av cellerna är uppsvullna som små svarta påsar med micro-popcorn. Så mycket för ”Designed by Apple in California"...

Vad tusan beror det på och finns det någon chans att få gratis hjälp av Apple utan AppleCare?

Hur länge har du haft den? Du har ett års garantitid och tre års reklamationsrätt.

Ursprungligen av Nyteknik:

Tog fram min 11-tums MacBook Air som hade legat oanvänd och ej ansluten till någonting i en dryg vecka. En mycket märklig erfarenhet när den inte ligger platt/stilla på bordet...utan snurrar runt som om undersidan var rund. Vilket den är! Helt uppsvullen! Tar bort undersidan och ser detta. Två av cellerna är uppsvullna som små svarta påsar med micro-popcorn. Så mycket för ”Designed by Apple in California"...

Vad tusan beror det på och finns det någon chans att få gratis hjälp av Apple utan AppleCare?

Detta är normalt och att de har möjlighet att svälla upp är en skyddsfunktion för att batterierna inte ska spricka.
Det är helt enkelt uttjänt och behöver bytas. Hur gammal är datorn?

Jo

Ursprungligen av pushloop:

Detta är normalt och att de har möjlighet att svälla upp är en skyddsfunktion för att batterierna inte ska spricka.
Det är helt enkelt uttjänt och behöver bytas. Hur gammal är datorn?

Hände på min MB pro. Till slut dör batteriet. Troligen enklaste utbyte man kan göra. (DIY)
Men din var väääldigt stooor

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-01-18 21:40

Normalt??
Det tycker jag verkligen inte, kolla med Apple om de vill köpa bilden, eller kanske byta batteriet utan kostnad..

Min IBM Thinkpad 760ED från 1994 kan fortfarande start på sitt batteri.
Utan att explodera.

Ursprungligen av mattiL:

Normalt??
Det tycker jag verkligen inte, kolla med Apple om de vill köpa bilden, eller kanske byta batteriet utan kostnad..

Min IBM Thinkpad 760ED från 1994 kan fortfarande start på sitt batteri.
Utan att explodera.

Eller hur? Det är en ”late 2010” så den är långt ifrån ny, men att en top of the line-dator har ett batteri som beter sig såhär, det är uselt. Ska ta med batteriet till Apple i Täby imorgon, men räknar med att de rycker på axlarna och säger ”tyvärr” med spelad empati.

Det är något med Apples batterier och att expandera. Har aldrig varit med om det på några andra datorer någonsin och då har jag ändå kört med bärbara datorer kontinuerligt sen 1992. Ingen jag känner har varit med om det heller på annat än Apple-maskiner.

Att batterier inte lever hur länge som helst förstår nog alla, men inte att det ska expandera såpass och faktiskt förstöra datorer på köpet.

Ursprungligen av keptang:

Att batterier inte lever hur länge som helst förstår nog alla, men inte att det ska expandera såpass och faktiskt förstöra datorer på köpet.

Exakt. Att batteriet har en begränsad livslängd accepterar alla, men inte fan ska det deformera så att det riskerar att förstöra datorn!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-01-19 22:24
Ursprungligen av mattiL:

…Min IBM Thinkpad 760ED från 1994 kan fortfarande start på sitt batteri.
Utan att explodera.

Men inte är det ett li-ion batteri?

Ursprungligen av reboot81:

Men inte är det ett li-ion batteri?

Jo, det är det faktiskt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-01-19 22:49
Ursprungligen av keptang:

Jo, det är det faktiskt.

Där ser man. Men jag tror valet av kemi i batteriet till stor del är ett affärsbeslut. IBM och Apple har tagit olika beslut i frågan.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2017-01-20 15:39
Ursprungligen av Nyteknik:

Eller hur? Det är en ”late 2010” så den är långt ifrån ny, men att en top of the line-dator har ett batteri som beter sig såhär, det är uselt. Ska ta med batteriet till Apple i Täby imorgon, men räknar med att de rycker på axlarna och säger ”tyvärr” med spelad empati.

Då är datorn "vintage", dvs. Apple har inte längre kvar några reservdelar till den, och tillhandahåller ej heller någon service/support för den.
Jag har då svårt att tro att dom kommer att ta på sig att byta ditt batteri på någon form utav garanti el. liknande.
Dock så är det samma batteri som sitter i alla 11" MacBook Air, så om du knallar in till närmaste Apple verkstad, så kan dom säkert hjälpa dig med ett nytt batteri, dock så lär det kosta en slant.

Ursprungligen av smurf:

Då är datorn "vintage", dvs. Apple har inte längre kvar några reservdelar till den, och tillhandahåller ej heller någon service/support för den.

Riktigt. I Apples fina affär i Täby betedde sig personalen först hjälpsamt och man skulle boka in en tid med ”en tekniker” åt mig. Men när utseendet på laddaren blev känt kallades min dator för ”vintage” (den är sex år gammal) och den hjälpande handen drogs snabbt tillbaka. Skrattretande dåligt.

Mannen som arbetade för Apple berömde snarast batteriet. Det är ”en säkerhetsåtgärd” menade han, att batteriet hade betett sig såhär. För det var ju mycket säkrare än att det exploderade, menade han och väntade på mitt medhåll.

Ursprungligen av Nyteknik:

Riktigt. I Apples fina affär i Täby betedde sig personalen först hjälpsamt och man skulle boka in en tid med ”en tekniker” åt mig. Men när utseendet på laddaren blev känt kallades min dator för ”vintage” (den är sex år gammal) och den hjälpande handen drogs snabbt tillbaka. Skrattretande dåligt.

Mannen som arbetade för Apple berömde snarast batteriet. Det är ”en säkerhetsåtgärd” menade han, att batteriet hade betett sig såhär. För det var ju mycket säkrare än att det exploderade, menade han och väntade på mitt medhåll.

Det är dock säkrare än att det exploderar. Man brukar föredra det före en explosionsrisk i hemmet.

Dock så kommer det här problemet från att vi ska ha mindre lättare tunnare datorer med bättre batteritid.

Ursprungligen av skrotnisse92:

Man brukar föredra det före en explosionsrisk i hemmet.

Man får välja mellan deformerad eller exploderad om man väljer Apple?

Ursprungligen av Nyteknik:

Man får välja mellan deformerad eller exploderad om man väljer Apple?

Nej?

Ursprungligen av Nyteknik:

Man får välja mellan deformerad eller exploderad om man väljer Apple?

Nja. Apple väljer att deformera batteriet. Samsung valde vid senaste note att priotera explosionsrisken.

Ursprungligen av skrotnisse92:

Nja. Apple väljer att deformera batteriet. Samsung valde vid senaste note att priotera explosionsrisken.

Du missar poängen...

Återigen, detta är normalt och är en form av skyddsfunktion för att förhindra brand/explosion när batteriet förbukats/överladdats/fallerar.
Det drabbar inte alla, men många. I de flesta fall jag sett eller varit med och hanterat, går det bra att byta batteriet och MacBookens chassi brukar normalt återgå till sin ursprungliga form.

Hittade en bra artikel på ämnet som är värd att läsa:

www.howtogeek.com/244846/what-to-do-when-your...

Ursprungligen av Nyteknik:

Riktigt. I Apples fina affär i Täby betedde sig personalen först hjälpsamt och man skulle boka in en tid med ”en tekniker” åt mig. Men när utseendet på laddaren blev känt kallades min dator för ”vintage” (den är sex år gammal) och den hjälpande handen drogs snabbt tillbaka. Skrattretande dåligt.

Mannen som arbetade för Apple berömde snarast batteriet. Det är ”en säkerhetsåtgärd” menade han, att batteriet hade betett sig såhär. För det var ju mycket säkrare än att det exploderade, menade han och väntade på mitt medhåll.

Låter som att du blev bemött på ett helt korrekt sätt och att du fick en bra förklaring till varför batteriet svällt upp.

Ursprungligen av pushloop:

Återigen, detta är normalt...

Ursprungligen av pushloop:

Låter som att du blev bemött på ett helt korrekt sätt....

Anar resistens mot Apple-kritik på det där välbekant fyrkantiga viset.

Ursprungligen av Nyteknik:

Anar resistens mot Apple-kritik på det där välbekant fyrkantiga viset.

Eller bara en åsikt baserat på det du har berättat. Du kan alltid utveckla hur du upplevde att de var dåliga.

Har du hemförsäkring och drulle så kan du alltid undersöka om ditt försäkringsbolag kan hjälpa dig på något sätt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-01-22 13:18
Ursprungligen av Nyteknik:

Anar resistens mot Apple-kritik på det där välbekant fyrkantiga viset.

Nej inget fel att kritisera och håller med om att batteriet ska ju inte svälla så datorn blir förstörd på nått sätt när det är förbrukat. Där måste Apple se över sina rutiner nu sent om sider. Har pågått i många år det är min erfarenhet.

Man kan dock inte efter 6 år förvänta sig att få ett nytt batteri monterat gratis. Det faller på dig att inse att batterier är förbrukningsvaror.
Sex år är ju bra nytta för pengarna mer kan man nog inte begära. Lätt att köpa ett nytt batteri på eBay och byta själv inte mycket mer att bråka om.

Lycka till med batteri bytet

Jag tycker att Apple Store kunde erbjuda byte av batteri mot kostnad för batteri (tredje part) + arbete. Eller hänvisa kunden till ett ställe där de kan utföra detta arbete.
Min far hade problem svällande batteri på sin Mac Book Pro. MacForum "kunde" inte hjälpa honom alls…???? Min far och jag tog kontakt med Apple Store per telefon och teknikern sa att han hade gärna velat hjälpa honom, men Apple's policy tillåter honom inte göra det – men han tipsade oss var vi kunde få tag i batteriet och vilket typ av batteri (tredje part) vi skulle ha. Min far beställde batteriet och jag bytte ut batteriet åt honom – nu fungerar datorn klanderfritt.
Storartat av Apple Store teknikern som tipsade!!!

Något att notera är att konsumentköplag inte nämner något alls om förbrukningsvaror.

Men nu är datorn över 3 år gammal i detta fall. Så hjälper ändå inte.

  • Medlem
  • 2017-01-22 18:19

Precis som @Borttaget skriver så är batteri en förbrukningsvara. Ungefär som bensin, däck och batteri till en bil. Vad skulle en bilhandlare säga om man kom in efter 6 år och klagade på att däcken är nedslitna?

Senast redigerat 2018-07-23 15:40

@Dalle Nu missade du min poäng.

Jag hävdar att batteri jag inte kan byta själv för det inte är tänkt att kunna öppna dator/mobil/surfplatta bör täckas av konsumentköplag i 3 år.

Som jag nämnt i annan tråd också fick jag mitt batteri utbytt på en iPhone 6 (inte 6s) för att det inte kan hålla laddning.

  • Medlem
  • 2017-01-22 18:25

@Borttaget Ok. Men faktum kvarstår att batterier räknas som förbrukningsvara och inte omfattas av garantin. Sen kan man tycka vad man vill om det.
Men kontentan är ju trots allt att Apple inte gjorde något fel när de inte ville byta batteriet åt TS på garantin.

Senast redigerat 2018-07-23 15:41

@Dalle

Jag har inte nämt garanti. Jag nämnde konsumentköplagen som är på 3 år för alla privata köp.

Och i samma veva sade jag i inlägget att den inte var applicerbar den heller för trådskaparen.

På min dotters MacBook (vita plastsaken) så svällde batterierna upp och spräckte topcaset. (startade en tråd om detta men kan inte hitta den). Tog kontakt med Apples support, dom bad mig skicka in bilder och återkom inom ett par dagar så återkom dom och sa att jag kunde lämna in den hos en reparatör. De bytte batterier, topcase och tangentbord helt gratis. Datorn var då över fem år gammal.

Tycker du ska chansa i alla fall. Lycka till.

1
Bevaka tråden