Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro 2016 blir varm, är det normalt?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2017-01-19 09:11

Hej,
Det är så att jag har en spritt ny MBP 2016 utan toutchbar och den blir tämligen varm ibland.
I mitten på undersidan uppe vid skärmen så blir den varm så det blir obehagligt att ta där.
Samma sak vid tangentbordet, kring tangenten 6 och i en cirkel runt där.
Men på tangentbordet blir det inte obehagligt utom om man håller handen där så känner man att det är varmt, det gör inte ont när man skriver.

Just nu så är det så, fläkten går inte och jag använder ca 50% av CPU & 6,66GB ram.

Är det normalt att en MBP blir så här varm?

Lika så blir datorn extremt varm uppe i höger hörn när man lägger fingret där.

Jag har inget i vägen för datorn utom den står plant på ett skrivbord med laddaren i.

Skulle vara bra att veta hur varm den är. Finns ett par program som kollar tex CPU temp om du googlar.
Då den är så pass ny så skulle jag ha kollat med Apple direkt.

  • Medlem
  • 2017-01-19 09:27
Ursprungligen av barbapappa_86:

Skulle vara bra att veta hur varm den är. Finns ett par program som kollar tex CPU temp om du googlar.
Då den är så pass ny så skulle jag ha kollat med Apple direkt.

Köpte den på MediaMarkt ska ringa dom och se om man kan byta ut datorn, köpte den igår så borde ju inte vara några problem iofs.
Ska kolla temp.

Edit:
Har du någon länk till ett Temp program?

  • Medlem
  • 2017-01-19 09:40
Ursprungligen av barbapappa_86:

Skulle vara bra att veta hur varm den är. Finns ett par program som kollar tex CPU temp om du googlar.
Då den är så pass ny så skulle jag ha kollat med Apple direkt.

hmm, CPU ligger på 76c och då ser användning ut så här:
CPU: 45%
Memory: 88%

Den verkar vara riktigt varm, jag installerade Intel's egna CPU Application.

Senast redigerat 2017-01-19 10:06
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-01-19 11:17
Ursprungligen av Calby:

hmm, CPU ligger på 76c och då ser användning ut så här:
CPU: 45%
Memory: 88%

Den verkar vara riktigt varm, jag installerade Intel's egna CPU Application.

Skulle snarare säga att frågan är varför cpu jobbar med 45%. Om du inte gör något särskilt med datorn borde den inte vara mer än ett par procent.

Ursprungligen av Json_81:

Skulle snarare säga att frågan är varför cpu jobbar med 45%. Om du inte gör något särskilt med datorn borde den inte vara mer än ett par procent.

@Calby och det kan du ta reda på om du kollar i Aktivitetshanteraren.

  • Medlem
  • 2017-01-19 11:57
Ursprungligen av barbapappa_86:

@Calby och det kan du ta reda på om du kollar i Aktivitetshanteraren.

Den va lika varm fast den va på 5% dvs mellan 60-70c jag fick upp den till 92c när den arbetade på 75%

Bytte den iaf hos mediamarkt inga konstigheter så nu ska man hem och installera den.

Borde nog skaffa en time capsule nu när man tänkter på de.
Tror jag har den funktionen i min router.

Indexering av disk m.m. drar alltid CPU de första timmarna/dagarna.

Ursprungligen av Calby:

Den va lika varm fast den va på 5% dvs mellan 60-70c jag fick upp den till 92c när den arbetade på 75%

Bytte den iaf hos mediamarkt inga konstigheter så nu ska man hem och installera den.

Borde nog skaffa en time capsule nu när man tänkter på de.
Tror jag har den funktionen i min router.

Time Capsule är "end of life", så skaffa en NAS, eller i värsta fall så kopplar du en extern hårddisk till din router.

Ursprungligen av Calby:

...Borde nog skaffa en time capsule nu när man tänkter på de.
Tror jag har den funktionen i min router.

Varför ska du ha en Time Capsule (dvs ytterligare en router), om du redan har funktionen i din nuvarande router?

Eller det saknas kanske ett "inte" i den sista meningen.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Time Capsule är "end of life", så skaffa en NAS, eller i värsta fall så kopplar du en extern hårddisk till din router.

Det är väl bara rykten?

Den finns kvar hos Apple än så länge: http://www.apple.com/se/shop/product/ME182Z/A...

Jag tycker snarare det är värt att köpa den, medan det fortfarande går!

  • Medlem
  • 2017-01-19 12:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför ska du ha en Time Capsule (dvs ytterligare en router), om du redan har funktionen i din nuvarande router?

Eller det saknas kanske ett "inte" i den sista meningen.

Jag menade såklart att jag kopplar in en hdd i min router.

Den nya datorn blir inte alls lika varm!
Så jag är nöjd

Ursprungligen av carlsson:

Det är väl bara rykten?

Den finns kvar hos Apple än så länge: http://www.apple.com/se/shop/product/ME182Z/A...

Jag tycker snarare det är värt att köpa den, medan det fortfarande går!

Senaste versionen har väl åtminstone tre år på nacken, vilket ger mig ett tydligt intryck om att de inte längre prioriterar de produkterna. Vill man ha en bra router i dag så väljer man inte en av Apples produkter.

Ursprungligen av Calby:

Jag menade såklart att jag kopplar in en hdd i min router...

Nej, inte "såklart". Inte så lätt för oss att veta att du menar något helt annat än vad du skrev.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-01-19 14:49
Ursprungligen av barbapappa_86:

Senaste versionen har väl åtminstone tre år på nacken, vilket ger mig ett tydligt intryck om att de inte längre prioriterar de produkterna. Vill man ha en bra router i dag så väljer man inte en av Apples produkter.

Fast, finns det så mycket att uppdatera just nu? Bortsätt från kanske en snabbare disk så har den redan AC-WiFi och iaf enl. mig bra räckvidd.
Okej, den är 3 år, men det är fortfarande en bra och aktuell produkt tycker jag.

Till TS.
Håller med tidigare talare. Varför jobbar din processor så?
Finns det möjlighet för dig att ladda upp lite screenshots från Aktivitetskontroll över processor och minnesrutorna?

  • Medlem
  • 2017-01-19 15:01
Ursprungligen av kladda:

Fast, finns det så mycket att uppdatera just nu? Bortsätt från kanske en snabbare disk så har den redan AC-WiFi och iaf enl. mig bra räckvidd.
Okej, den är 3 år, men det är fortfarande en bra och aktuell produkt tycker jag.

Till TS.
Håller med tidigare talare. Varför jobbar din processor så?
Finns det möjlighet för dig att ladda upp lite screenshots från Aktivitetskontroll över processor och minnesrutorna?

Jag har inte kvar datorn då jag fick byta ut den direkt.
Den nya blir inte ens så där varm om CPU arbetar kring 80% m.m.

Är riktigt nöjd med den nya datorn iaf Allt fungerar som det ska

  • Medlem
  • 2017-01-19 15:03
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, inte "såklart". Inte så lätt för oss att veta att du menar något helt annat än vad du skrev.

Precis, det var så jag menade typ "såklart" dvs att jag var tvungen att specificera mer.
Ber om ursäkt om det lät snävt i kommentaren menade det inte så.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-01-19 15:15
Ursprungligen av Calby:

Jag har inte kvar datorn då jag fick byta ut den direkt.
Den nya blir inte ens så där varm om CPU arbetar kring 80% m.m.

Är riktigt nöjd med den nya datorn iaf Allt fungerar som det ska

De va som fan, snyggt Media Markt!
El-Giganten måste alltid skicka alla Apple-prylar till verkstad. Trodde MM gjorde samma.
Poäng MM.

Ursprungligen av kladda:

Fast, finns det så mycket att uppdatera just nu? Bortsätt från kanske en snabbare disk så har den redan AC-WiFi och iaf enl. mig bra räckvidd.
Okej, den är 3 år, men det är fortfarande en bra och aktuell produkt tycker jag.

Till TS.
Håller med tidigare talare. Varför jobbar din processor så?
Finns det möjlighet för dig att ladda upp lite screenshots från Aktivitetskontroll över processor och minnesrutorna?

Den är OK, men inte så mycket mer än så. Jag bytte tex nyligen till ComHems nya router med 7x7 antenner från Time Capsule och fick mycket bättre WIFI hemma och då är det en produkt från en ISP, vilket brukar ligga i högre mellanskiktet.

  • Medlem
  • 2017-01-19 15:43
Ursprungligen av kladda:

De va som fan, snyggt Media Markt!
El-Giganten måste alltid skicka alla Apple-prylar till verkstad. Trodde MM gjorde samma.
Poäng MM.

Va inga problem alls, jag sa att jag kunde simulera problemet m.m men det behövdes inte utom bara alla saker var med m.m så var det inga problem alls.
Dom skulle skicka tillbaka den till leverantören så får dom reklamera datorn.

Så från och med nu blir Mediamarkt min favoritbutik om man ska handla "offline" dvs

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-01-19 20:26
Ursprungligen av barbapappa_86:

Den är OK, men inte så mycket mer än så. Jag bytte tex nyligen till ComHems nya router med 7x7 antenner från Time Capsule och fick mycket bättre WIFI hemma och då är det en produkt från en ISP, vilket brukar ligga i högre mellanskiktet.

7x7 antenner, en hel skog med andra ord..

1
Bevaka tråden