Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Scanna in dokument till riktiga PDF:er/papperslös

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har som mål att inom något år bli papperslös och jag har massa dokument, kvitton och liknande som jag skulle vilja scanna in till en PDF. Jag har googlat en del och det verkar finnas rätt smidiga appar för detta ändamål men problemet är att de flesta appar tar fotot och hittar texten och gör den sökbar, vilket är bra. Men jag vill att fotot blir riktig text så man inte ser att det från början är ett foto. Är detta möjligt att göra? Jag kan även tänka mig att köpa en scanner eller något liknande om det inte finns någon app som klarar det.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Senast redigerat 2016-10-07 12:38

Jag har haft detta i bakhuvudet många år, men inte hittat något som är perfekt.

Du behöver ett vasst OCR-program. Det bästa som jag har hittat är Abbyy. Problemet är att Mac-versionen inte är lika bra som Windows-versionen (senast jag kollade i alla fall).
https://www.abbyy.com/en-eu/finereader/pro-fo...

Det är konstigt, för 10+ år sen så fanns programmet OmniPage till Macen, som gjorde detta perfekt (dvs identifierade typsnitt och bilder och skapade ett dokument som vekligen var likvärdigt med originalet). Sen efter en uppdatering så blev det sämre. Och nu finns det inte längre.

Jag har faktiskt gett upp mitt sökande och accepterat "PDF-overlay" som ett godtagbart alternativ. Men hittar du något så får du gärna säga till!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-07 13:35

PDFpenPro fixar bl.a. svenska för OCR.

Här är en scannad faktura:

Sedan går jag in i OCR-vyn och finner att den inte kunde läsa den minimala texten korrekt:

Jag klickar på den:

och korrigerar:

Det blå är alltså det som filen innehåller, inte det som syns när man öppnar filen i vanliga fall.

Jag kan alltså sedan söka på datorn efter "överinbetalning" och Finder hittar filen.
Programmet kostar en slant men gör ett bra jobb.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-07 13:53

För kvitton kör jag ett annat system: Evernote. Det jag gillar med Evernote är att den har en ikon i notiscentret, fotar och rätar ut bilden samt OCR:ar direkt. Sen när jag ska byta eller reklamera något, så söker jag bara efter produktens namn, klickar på dokumentet och visar upp telefonen till kassörskan.
Kvittot scannar jag helst på plats innan det hinner knyckla till sig, det funkar fint även om det är ett meter långt kvitto! Bilden hamnar inte i kamerarullen. Evernote är gratis för två enheter, jag kör dator och mobil.

Jag har själv massor av magasin, papper och kvitton som jag skulle vilja få scannat gärna med OCR, så man kan lättare söka. Sett appar som man kan genom kameran på telefonen scanna det man vill. Problemet är att upplösningen blir väl inte lika bra jämfört med vanlig scanner.

Någon som har någon uppfattning hur den här scannern är?

IRIScan Anywhere 3 Handheld Scanner

http://store.apple.com/xc/product/HA005ZM/A

Prova OneNote med appen Office Lens.
Funkar bra för mig och det jag "fotar/skannar" blir sökbart i OneNote.

Så som @reboot81 använder Evernote ungefär låter det som.

Ursprungligen av keptang:

Prova OneNote med appen Office Lens.
Funkar bra för mig och det jag "fotar/skannar" blir sökbart i OneNote.

Så som @reboot81 använder Evernote ungefär låter det som.

Perfekt tråd att hitta så här i juletider när det är dags att ta tag i allt som fått ligga under året.

En fundering:
Om man som jag precis ska ta tag i att konvertera alla liggande papperskvitton, går det på något enkelt sätt att dela upp den fil som man skickar från Office Lens (som kommer att innehålla massor med kvitton) eller måste man fota/skicka/fota/skicka o.s.v.?

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Perfekt tråd att hitta så här i juletider när det är dags att ta tag i allt som fått ligga under året.

En fundering:
Om man som jag precis ska ta tag i att konvertera alla liggande papperskvitton, går det på något enkelt sätt att dela upp den fil som man skickar från Office Lens (som kommer att innehålla massor med kvitton) eller måste man fota/skicka/fota/skicka o.s.v.?

Jag körde med fota/skicka/fota/skicka, men det är ju bara en gång, så bra terapiarbete.
Också för att jag lagt det i olika sektioner, en för räkningar/kvitton, en annan för andra dokument osv..

Har inte kollat om det går att göra på något annat sätt. Men bara att testa.

Ursprungligen av keptang:

Jag körde med fota/skicka/fota/skicka, men det är ju bara en gång, så bra terapiarbete.
Också för att jag lagt det i olika sektioner, en för räkningar/kvitton, en annan för andra dokument osv..

Har inte kollat om det går att göra på något annat sätt. Men bara att testa.

Hittade inget, därför jag frågade. Har massor att sortera, så jag använder en note "Osorterat" i OneNote och sedan taggar jag upp respektive note och flyttar till rätt sorterad bok i datorn.

Passade på att ge ett sådant förslag till utvecklarna däremot. Tills vidare: terapi är ordet

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Hittade inget, därför jag frågade. Har massor att sortera, så jag använder en note "Osorterat" i OneNote och sedan taggar jag upp respektive note och flyttar till rätt sorterad bok i datorn.

Passade på att ge ett sådant förslag till utvecklarna däremot. Tills vidare: terapi är ordet

Det funkar ju det med, kanske enklare och snabbare att göra på datorn faktiskt, sen synkas allt ändå.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-01-13 10:43

Nån som har tips på en app som klarar text blandat med bilder?

Ursprungligen av Json_81:

Nån som har tips på en app som klarar text blandat med bilder?

Typ alla OCR-program....?

Fast jag förstår nog inte frågan.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-01-19 11:13
Ursprungligen av carlsson:

Typ alla OCR-program....?

Fast jag förstår nog inte frågan.

Sidorna jag vill läsa in har både bilder och text. Jag vill ha texten som text och bilden som bild, helst som pdf.
Men det kanske funkar med alla? Jag har inte testat än.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-01-19 13:24
Ursprungligen av Json_81:

Sidorna jag vill läsa in har både bilder och text. Jag vill ha texten som text och bilden som bild, helst som pdf.
Men det kanske funkar med alla? Jag har inte testat än.

Kika på PDFPenPro.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-01-19 18:19
Ursprungligen av reboot81:

Kika på PDFPenPro.

Hittar ingen som heter exakt så, närmaste träffen verkar vara PDFpen Scan+ ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-01-19 19:21
Ursprungligen av Json_81:

Hittar ingen som heter exakt så, närmaste träffen verkar vara PDFpen Scan+ ?

https://smilesoftware.com/pdfpen/entry/versio...

Av Smile - de som gör Textexpander.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-01-19 19:52
Ursprungligen av reboot81:

https://smilesoftware.com/pdfpen/entry/versio...

Av Smile - de som gör Textexpander.

Ok, förstår felet. Jag är ute efter något till iOS.

  • Medlem
  • 2017-01-23 18:19

Jag kör med Scanbot och det funkar skit bra för mig. iCloud sync m.m

https://scanbot.io/en/index.html

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-01-24 11:05
Ursprungligen av reboot81:

För kvitton kör jag ett annat system: Evernote. Det jag gillar med Evernote är att den har en ikon i notiscentret, fotar och rätar ut bilden samt OCR:ar direkt. Sen när jag ska byta eller reklamera något, så söker jag bara efter produktens namn, klickar på dokumentet och visar upp telefonen till kassörskan.
Kvittot scannar jag helst på plats innan det hinner knyckla till sig, det funkar fint även om det är ett meter långt kvitto! Bilden hamnar inte i kamerarullen. Evernote är gratis för två enheter, jag kör dator och mobil.

Var lagras de scannade dokumenten? Bara på Evernotes servrar eller kan man specificera plats själv?

1
Bevaka tråden