Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

lösenord för att låsa upp säkerhetskopian

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag har ett problem min Iphone blev raderad och jag ska nu återställa den med säkerhetskopian. Den vill då ha ett lösenord för låsa upp iphone-säkerhetskopia. Jag minns inte lösenordet.. Ngn som vet vad man kan göra?
tacksam för svar..

MVH
Joakim

  • Medlem
  • Växjö
  • 2017-01-19 13:08
Ursprungligen av keptang:

Gäller det här fortfarande? Jag gjorde min backup för bara några dagar sedan och jag valde inget lösenord i samband med det. Det är ju helt sjukt om det inte går. Jag har typ 5 års data sparat där...

Ursprungligen av Hallon:

Gäller det här fortfarande? Jag gjorde min backup för bara några dagar sedan och jag valde inget lösenord i samband med det. Det är ju helt sjukt om det inte går. Jag har typ 5 års data sparat där...

Citat:

iTunes krypterar inte säkerhetskopiorna som standard. När du vill kryptera en säkerhetskopia i iTunes första gången måste du aktivera det lösenordsskyddade alternativet Kryptera säkerhetskopian. iTunes kommer sedan att automatiskt skapa krypterade säkerhetskopior för den enheten.

Citat:

Det finns inget sätt att återskapa din information eller slå av Kryptera säkerhetskopian om du tappar bort eller glömmer lösenordet.

Svaret är nej. Apple värnar om din personliga integritet så detta är inte möjligt att låsa upp.
Dessutom är det ett separat lösenord inte kopplat till iCloud.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2017-01-19 13:33
Ursprungligen av Borttaget:

Svaret är nej. Apple värnar om din personliga integritet så detta är inte möjligt att låsa upp.
Dessutom är det ett separat lösenord inte kopplat till iCloud.

Jag förstår bara inte hur det kan ha blivit ett lösenordsskydd på den. Jag är helt säker på att jag inte valt något. 5 år ner i papperskorgen för att Apple vill skydda min personliga integritet..

Senast redigerat 2018-07-23 15:40

@Hallon du har ingen iCloud backup då denna inte berörs av din lokala backup?

EDIT: Finns ju ett sätt!

Om du valt att lagra lösen i nyckelhanteraren så kan du ta reda på lösen.
Kallas i för iPhone backup.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2017-01-19 14:15
Ursprungligen av Borttaget:

@Hallon du har ingen iCloud backup då denna inte berörs av din lokala backup?

EDIT: Finns ju ett sätt!

Om du valt att lagra lösen i nyckelhanteraren så kan du ta reda på lösen.
Kallas i för iPhone backup.

Jag har kommit på vad som kan vara grejen. Det är första gången jag använde min jobbdator för att göra iPhone backup. Kan ju vara så att vår IT-nisse en gång i tiden valt lösenord för kryptering - och att det då ligger kvar..

Senast redigerat 2018-07-23 15:40
  • Medlem
  • Växjö
  • 2017-01-19 14:33
Ursprungligen av Borttaget:

@Hallon du har ingen iCloud backup då denna inte berörs av din lokala backup?

EDIT: Finns ju ett sätt!

Om du valt att lagra lösen i nyckelhanteraren så kan du ta reda på lösen.
Kallas i för iPhone backup.

Nu har jag pratat med IT-nissen. Han kan inte minnas något om det. Han har även testat med något admin-lösenord, vilket inte fungerade. Och i nyckelringen finns det inte heller. Verkar helt omöjligt att lösa. Så tråkigt..

Senast redigerat 2018-07-23 15:40
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-01-19 14:44
Ursprungligen av Hallon:

Nu har jag pratat med IT-nissen. Han kan inte minnas något om det. Han har även testat med något admin-lösenord, vilket inte fungerade. Och i nyckelringen finns det inte heller. Verkar helt omöjligt att lösa. Så tråkigt..

Är datorn ny eller fick du ärva den?
Om du ärvt den kanske det är förra ägaren som valt ett lösenord där?

Testar alla dina klassiska lösenord? Testat datorns lösenord?
Att du skulle hitta på ett helt nytt lösen bara för detta, när du inte ens verkat gjort ett aktivt val, känns mindre troligt.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2017-01-19 15:24
Ursprungligen av kladda:

Är datorn ny eller fick du ärva den?
Om du ärvt den kanske det är förra ägaren som valt ett lösenord där?

Testar alla dina klassiska lösenord? Testat datorns lösenord?
Att du skulle hitta på ett helt nytt lösen bara för detta, när du inte ens verkat gjort ett aktivt val, känns mindre troligt.

Datorn var helt ny när jag fick den. Jag har haft den i drygt 2 år. Men jag har aldrig gjort en iPhonebackup (eller någon annan backup) på den tidigare. Den jag gjorde i förra veckan var första gången. Och jag är helt säker på att jag inte valde något lösenord. Jag tänker att när vår IT-nisse "fixade i ordning" datorn till mig första gången så kanske han gjort något - valt att iTunes ska kryptera grejer? Han minns dock inte det..
Jag har testat precis alla lösenord jag har haft och kan tänkas ha valt.. Som du säger så skulle jag ju inte hitta på ett helt nytt.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2017-01-19 16:25

Hittade en skum grej nu - i listan över gamla backuper i iTunes så ligger det ett gäng. Några som inte är mina (döpta till t.ex. "Amanda" osv). Och som är äldre än vad datorn är. Hur tusan kan det hänga ihop? Datorn beställdes ny till mig och det är bara jag som har använt den sedan dess. Det är en mid 2014. Ändå ligger det backuper från 2010 och 2011 i iTunes. Apple ID:t jag använder till datorn är privat.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-01-19 19:30

Låter som om IT speglat en äldre disk till din, eller återställt en äldre säkerhetskopia till din dator.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2017-01-20 08:56
Ursprungligen av reboot81:

Låter som om IT speglat en äldre disk till din, eller återställt en äldre säkerhetskopia till din dator.

Så var det. Han hade lagt över "användaren" från min gamla dator. Men det var ju ändå min användare. Yeye.
Kan dock säga att jag hade jädrigt tur igår. Anledningen till att jag gjorde backupen med min jobbdator var för att jag fick massa felmeddelanden när jag försökte göra det med min privata. Den gick igenom hela men fick info i slutet att backupen inte lyckats. Hur som helst så låg det en backup där från rätt datum - som fungerade! Och utan lösenord

1
Bevaka tråden