Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Icc-profil vid exportering

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-13 11:39

Hej. Jag brukar alltid cmyka alla bilder innan jag monterar dem i indesign och exporterar till pdf. Men nu undrar jag, kan jag ha två olika färgprofiler (alltså nån bilden i en icc och en i en annan) i samma pdf och exportera den så båda behålls olika? Hur exporterar jag då?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-12-13 23:16

En bild kan väl bara ha en profil tilldelad?

Ursprungligen av LenaH:

Hej. Jag brukar alltid cmyka alla bilder innan jag monterar dem i indesign och exporterar till pdf. Men nu undrar jag, kan jag ha två olika färgprofiler (alltså nån bilden i en icc och en i en annan) i samma pdf och exportera den så båda behålls olika? Hur exporterar jag då?

Lägg på profilen i PSD och sen gör du PDFen i indesign. När du exporterar så väljer du <ingen färgkonvertering> och <inkludera alla profiler>. Då får du en PDF där varje bild kan ha en unik profil. Inte för jag vet vad det är bra för men ändå

Inte svar på frågan men ett bättre flöde skulle vara att behålla bilderna i RGB med en profil och montera in dem i Indesign så.
Sedan välja önskad CMYK-profil i Indesigns profilhantering och låta den CMYKA bilderna vid export till PDF. På så sätt kan man tex lätt göra en pdf med ett visst tryckeris ICC och slipper CMYKa om alla bilder varje gång.

Om du vill ha olika profiler, varför man nu vill det, ska du som nämnts tidigare stänga av Indesigns hantering.

1
Bevaka tråden