Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alla detaljer om Nintendo Switch

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nintendos hybridkonsol har till slut presenterats och vi vet nu vad den kostar, när den släpps och vilka spel som är på väg.

Läs hela artikeln här

Du bör nog ändra lite i slutet av artikeln.. 299,99 USD = 2 673,84 SEK just nu (enligt XE.com valutakonverterare). Jag skulle väl gissa på att det svenska priset hamnar precis under 3 lakan.

Annars, bra sammanfattning!

Ursprungligen av solemn:

Du bör nog ändra lite i slutet av artikeln.. 299,99 USD = 2 673,84 SEK just nu (enligt XE.com valutakonverterare). Jag skulle väl gissa på att det svenska priset hamnar precis under 3 lakan.

Annars, bra sammanfattning!

Lägg på 25% moms så har du ca 3300

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-01-13 13:35
Ursprungligen av solemn:

Du bör nog ändra lite i slutet av artikeln.. 299,99 USD = 2 673,84 SEK just nu (enligt XE.com valutakonverterare). Jag skulle väl gissa på att det svenska priset hamnar precis under 3 lakan.

Annars, bra sammanfattning!

Precis som @mendezzz skriver så räknar det priset med 25% skatt för att hamna på det svenska priset. Men i praktiken blir det nog närmare 3500 kronor ser det ut som.

Tack!

Jag kommer att köpa! Men det var riktigt dyrt med 899:- för handkontrollerna! ??

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Jag kommer att köpa! Men det var riktigt dyrt med 899:- för handkontrollerna! ??

Jo de var dyra även till Wii och wii u om man skulle ha "rörelse kontrollerna" men på ebay kunde man köpa kopior för typ 250kr och jag märkte inte någon större skillnad mot original. (gäller att kika lite för det fanns de som var riktigt dåliga också)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-01-14 00:48

Och hur ser man det? Utan att köpa....

Ursprungligen av Jonatatatan:

Jo de var dyra även till Wii och wii u om man skulle ha "rörelse kontrollerna" men på ebay kunde man köpa kopior för typ 250kr och jag märkte inte någon större skillnad mot original. (gäller att kika lite för det fanns de som var riktigt dåliga också)

Ja det blir till att utforska marknaden, vi behöver fyra i familjen. ? Ska bli grymt roligt att spela Zelda/Mario Kart mm.

Hoppas Nintendo lyckas med onlineläget och menyupplägg.

Ursprungligen av kenjon:

Och hur ser man det? Utan att köpa....

Svårt att säga, men när jag köpte mina fick jag tips av en som köpt och jag köpte av samma säljare.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Ja det blir till att utforska marknaden, vi behöver fyra i familjen. ? Ska bli grymt roligt att spela Zelda/Mario Kart mm.

Hoppas Nintendo lyckas med onlineläget och menyupplägg.

Tydligen kan man utöka minnet med ett SD-kort, men vilket format ligger spelen på?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-01-16 13:56
Ursprungligen av Chaosstar:

Tydligen kan man utöka minnet med ett SD-kort, men vilket format ligger spelen på?

Spelen ligger också på SD-kort, 32 GB är standardstorleken på spelkassetterna, däremot kan jag tänka mig att speltillverkare kan välja att köra på minneskort med större lagringsutrymme om det krävs. Oklart hur det blir med priserna då, Nintendo pratade inte så mycket om just kassetterna under presentationen. Informationen om 32 GB-kapaciteten har framkommit i efterhand.

Ursprungligen av ekloev:

Spelen ligger också på SD-kort, 32 GB är standardstorleken på spelkassetterna, däremot kan jag tänka mig att speltillverkare kan välja att köra på minneskort med större lagringsutrymme om det krävs. Oklart hur det blir med priserna då, Nintendo pratade inte så mycket om just kassetterna under presentationen. Informationen om 32 GB-kapaciteten har framkommit i efterhand.

Okej, så ryktena om att Nintendo skulle gå tillbaks till nån form av cartridge stämde inte alls då.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-01-16 16:17
Ursprungligen av Chaosstar:

Okej, så ryktena om att Nintendo skulle gå tillbaks till nån form av cartridge stämde inte alls då.

Jo det stämmer ju, de gamla kassetterna på NES- och SNES-tiden var ju dåtidens motsvarighet till minneskort, annan lagringsteknik men dåtidens motsvarighet. Ett SD-minneskort idag är en form av kassett, bara betydligt mindre än dåtidens kassetter Det återstår att se hur pass snabba SD-minneskort som kommer användas för Switch-spelen, men det kommer hur som helst bli betydligt snabbare lästider än på optisk media som blu-ray, inget oljud genereras och en obetydlig påverkan på batteritid. Enda problemet med att förlita sig på minneskort är att digitalt nedladdade spel inte kan vara lika stora som de är på PS4 och Xbox One. Eller, de kan vara lika stora, men då får man inte plats med särskilt många innan ett SD-kort på 256 GB är fyllt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-01-17 11:55

Jag tycker det är skillnad om de säger att de ska använda cartridge/kassett eller SD-kort.
Cartridge/kassett tycker jag är en fysiskt förpackad minnesenhet (kan vara SD eller annat) med ett skal och en egen kontaktstandard.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-01-17 12:39
Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker det är skillnad om de säger att de ska använda cartridge/kassett eller SD-kort.
Cartridge/kassett tycker jag är en fysiskt förpackad minnesenhet (kan vara SD eller annat) med ett skal och en egen kontaktstandard.

Ja man kan ha sina egna definitioner på vad som definierar en kassett, men ursprunget till valet mellan kassetter och optisk media var just om spelen skulle lagras på minneskretsar eller optiska skivor, och enligt den definitionen är SD-kort kassetter

Ursprungligen av ekloev:

Spelen ligger också på SD-kort, 32 GB är standardstorleken på spelkassetterna, däremot kan jag tänka mig att speltillverkare kan välja att köra på minneskort med större lagringsutrymme om det krävs. Oklart hur det blir med priserna då, Nintendo pratade inte så mycket om just kassetterna under presentationen. Informationen om 32 GB-kapaciteten har framkommit i efterhand.

Är det verkligen SD-kort de ligger på? Som jag förstår det så är det ett eget format?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-01-17 14:01
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Är det verkligen SD-kort de ligger på? Som jag förstår det så är det ett eget format?

Formatet är eget, men det är SD-kortsteknik som de paketerat om i ett format med lite annorlunda dimensioner. På så sätt kan de hålla tillverkningskostnaderna nere, hade de tagit fram ett eget lagringsformat hade det blivit mycket dyrare att tillverka. Sony gjorde samma sak med PS Vita och minneskorten där som i princip var micro-SD-teknik med säkerhetsmekanismer för att förhindra piratkopiering.

Ursprungligen av ekloev:

Formatet är eget, men det är SD-kortsteknik som de paketerat om i ett format med lite annorlunda dimensioner. På så sätt kan de hålla tillverkningskostnaderna nere, hade de tagit fram ett eget lagringsformat hade det blivit mycket dyrare att tillverka. Sony gjorde samma sak med PS Vita och minneskorten där som i princip var micro-SD-teknik med säkerhetsmekanismer för att förhindra piratkopiering.

Check! ??

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Jag kommer att köpa! Men det var riktigt dyrt med 899:- för handkontrollerna! ??

Samma här, jag vet redan att jag inte gillar Joycon, vill ha riktig handkontroll så man får köpa det iaf men det är sjukt lågt av Nintendo att ta dessa priser.

Sen tycker jag titeln är riktigt missvisande, vadå "Alla detaljer". Det finns en hel del vi inte vem, som ex vad är det för hårdvara?
Kan man installera appar eller se på youtube tex? Har den inbyggd browser? Vilka filformat supporteras, frågorna är många men vi lär inte få svaren till vi får enheten.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-01-19 10:03
Ursprungligen av reza666:

Samma här, jag vet redan att jag inte gillar Joycon, vill ha riktig handkontroll så man får köpa det iaf men det är sjukt lågt av Nintendo att ta dessa priser.

Sen tycker jag titeln är riktigt missvisande, vadå "Alla detaljer". Det finns en hel del vi inte vem, som ex vad är det för hårdvara?
Kan man installera appar eller se på youtube tex? Har den inbyggd browser? Vilka filformat supporteras, frågorna är många men vi lär inte få svaren till vi får enheten.

Det är alla detaljer som vi visste när den artikeln publicerades, Nintendo berättade väldigt lite om hårdvaran och de faktiska specifikationerna. Vissa detaljer har dock framkommit i efterhand i intervjuer med pressen. Jag jobbar på en artikel om just detta, vad som framkommit i efterhand och vad vi fortfarande inte vet om konsolen, den kommer sannolikt publiceras någon gång den här veckan.

Ursprungligen av ekloev:

Det är alla detaljer som vi visste när den artikeln publicerades, Nintendo berättade väldigt lite om hårdvaran och de faktiska specifikationerna. Vissa detaljer har dock framkommit i efterhand i intervjuer med pressen. Jag jobbar på en artikel om just detta, vad som framkommit i efterhand och vad vi fortfarande inte vet om konsolen, den kommer sannolikt publiceras någon gång den här veckan.

Låter bra , såg en video igår med interfacen, ser ganska ren ut jämfört med WiiU. I videon var det flera spel man kunde välja mellan så frågan är om det var installerat genom cloud på SD kort eller om Switch kommer ihåg spel man har och lägger en shortcut på desktopen.
https://www.youtube.com/watch?v=P8tfSj8Zs90

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-01-19 20:28

Det första jag tänkte om priset på kontrollerna, samma pris som Apple TV4's kontroll!
(fast får man två med Nintendo?)

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-01-20 21:29
Ursprungligen av reza666:

Låter bra , såg en video igår med interfacen, ser ganska ren ut jämfört med WiiU. I videon var det flera spel man kunde välja mellan så frågan är om det var installerat genom cloud på SD kort eller om Switch kommer ihåg spel man har och lägger en shortcut på desktopen.
https://www.youtube.com/watch?v=P8tfSj8Zs90

Ja det ser ut som det i det korta videomaterialet som visats av gränssnittet. Jag har sammanfattat ett gäng detaljer som Nintendo varit otydliga med, och information de inte har presenterat, borta hos FZ:

http://www.fz.se/artiklar/artikel/20170121/va...

1
Bevaka tråden