Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk - kan inte hitta i finder

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Har en extern hårddisk som jag aldrig tidigare haft problem med i min Mac pro. Nu när jag kopplade in den i datorns usb så dyker inte ikonen upp i finder som alltid tidigare. Den fanns inte heller i skivverktyg.
Efter ca 20 min dyker ett meddelande upp på skärmen där det står:
" macOS kan inte reparera skivan "SAMSUNG", du kan fortfarande öppna och kopiera filerna på skivan, men du kommer inte kunna spara några ändringar på den. Säkerhetskopiera skivan och formatera om den så snart som möjligt."

Sedan fungerar hårddisken som den ska och jag har tillgång till allt igen. Är detta något allvarligt? Är väldigt dålig på sådant här, och det har som sagt inte varit några problem tidigare.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-01-17 14:47

Allt kan gå "sönder", även filsystem. Gör som felmeddelandet säger, kopiera över allt och formatera om den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-01-17 14:49

@julia557

Ursprungligen av kenjon:

Allt kan gå "sönder", även filsystem. Gör som felmeddelandet säger, kopiera över allt och formatera om den.

+1 på den.

Ursprungligen av kenjon:

Allt kan gå "sönder", även filsystem. Gör som felmeddelandet säger, kopiera över allt och formatera om den.

Hur gör man det? Är som sagt väldigt dålig på sånt här.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-01-17 15:17

Ingen i din närhet som kan hjälpa dej?
Kopiera över allt till en annan hårddisk (eller har du redan en backup?).
I Skivverktyg väljer du rätt hårddisk (Viktigt!), och Radera. Sedan kopierar du tillbaka alla filerna.

Ursprungligen av kenjon:

Ingen i din närhet som kan hjälpa dej?
Kopiera över allt till en annan hårddisk (eller har du redan en backup?).
I Skivverktyg väljer du rätt hårddisk (Viktigt!), och Radera. Sedan kopierar du tillbaka alla filerna.

Hårddisken finns inte i skivverktyg, den hittas inte nånstans just nu. Har även prövat koppla in hårddisken i andra datorer men de hittar den inte heller. Vet inte hur jag nu ska få tag i materialet alls på den?

Sån’t brukar TechToolPro och DiskWarrior fixa, nu kostar de ju en del….
Men kolla DriveDX som det pratas om i den här tråden, det programmet kanske klarar att reparera/bygga om disken så den syns. Har personligen ingen erfarenhet av DriveDx, men eftersom du kan ladda ner och testa gratis, så kolla.
http://www.99mac.se/forum/p/2300962

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-01-17 15:57

Om du har FAT eller exFAT som filsystem på den så kan du ju testa att koppla in den i en Windows-maskin och se om den kan läsa från den.

Ursprungligen av zinned:

Om du har FAT eller exFAT som filsystem på den så kan du ju testa att koppla in den i en Windows-maskin och se om den kan läsa från den.

Testat, och det fungerade inte heller. Någon som skulle kunna gissa vad felet kan vara?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-01-17 16:17
Ursprungligen av julia557:

Testat, och det fungerade inte heller. Någon som skulle kunna gissa vad felet kan vara?

Trasig filallokeringstabell.

Ursprungligen av julia557:

...gissa vad felet kan vara?

Gissningar ger nog inte så mycket...

- Antingen är det själva disken som gått sönder, och då kan du nog inte göra så mycket.
- Eller så är själva disken ok, men något annat i "lådan" har gått sönder. Då kan man ta ut disken ur lådan, och prova att koppla in den på annat sätt.

Men prova först med en annan USB-kabel, om du inte redan har provat det. Det skulle kunna vara så enkelt.

Ursprungligen av julia557:

Testat, och det fungerade inte heller. Någon som skulle kunna gissa vad felet kan vara?

Filsystemet på disken är förmodligen korrupt.
Det behöver inte alls vara något fysiskt fel på disken.

Läs lite mer lite längre ner på sidan: Lösning L5: Laga hårddisken http://macworld.idg.se/2.1038/1.299724/losnin...

Och till det används med fördel något av de program som jag listade i tidigare inlägg om det inte fungerar med Skivverktyg.

Ursprungligen av panther:

Filsystemet på disken är förmodligen korrupt.
Det behöver inte alls vara något fysiskt fel på disken...

Men om den inte ens dyker upp i Skivverktyg, så är det nog något mer än filsystemet.

Den borde dyka upp som en oformaterad disk i så fall. Den borde åtminstone synas där.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men om den inte ens dyker upp i Skivverktyg, så är det nog något mer än filsystemet.

Den borde dyka upp som en oformaterad disk i så fall. Den borde åtminstone synas där.

Nej, så är det inte alltid.
Skivverktyg är helt enkelt inte så bra som en del andra program

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-01-17 18:58
Ursprungligen av panther:

Sån’t brukar TechToolPro och DiskWarrior fixa, nu kostar de ju en del….
Men kolla DriveDX som det pratas om i den här tråden, det programmet kanske klarar att reparera/bygga om disken så den syns. Har personligen ingen erfarenhet av DriveDx, men eftersom du kan ladda ner och testa gratis, så kolla.
http://www.99mac.se/forum/p/2300962

DriveDx ser ut att vara ett verktyg som endast arbetar med SMART-data. Vilket egentligen är rätt värdelöst, SMART är till ingen nytta när nåt här gått snett. SMART "kanske" kan ge indikationer på en disk som närmar sig slutet, men inte till nån räddning i efterhand.

Skall man laga diskar - fixa partitionstabeller etc så är det verktyg såsom MHDD som gäller.
http://hddguru.com/software/2005.10.02-MHDD/

EDIT: DriveDx är precis vad de påstår: "…drive health diagnostic & monitoring tool".
Det är en sak att diagnostisera ett fel, och ett helt annat att rätta till det.
Och med diskar som strular, ja då vill man inte att sista gången den fungerade var en körning med ett verktyg som diagnostiserade att disken var döende. Sista körningen vill man läsa och rädda data.

Senast redigerat 2017-01-17 19:38
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2017-01-17 21:23

Lustigt!!
Höll i helgen på med att gå igenom diverse externa hårddiskar för att köra dem lite och kopiera över lite från 2016. Har alltid backat alla bilder från min iMac, 5 år gammal, sierra, och då hände på två av diskarna precis det som TS beskriver. Finder eller skivverktyg hittade dem inte. Däremot så fungerade de i en lika gammal MB air, också den med senaste Sierra.
Skumt tycker jag.
//a

Hej!

Har liknande fel här:
Har en extern HD som jag partitionerat i tre delar och kört två olika TM backuper på samt en slask del. Nu när jag kopplar in den till mina två Macbook 13" och en Macbook 15" (en late 08 (El Capitan), en mid 12 (Sierra) late 16 (Sierra)), så kommer den endast upp i Finder i den gamla Macbooken med El Capitan. Där funkar den fint med TM.
Har provat att radera disken och partitionera om den i denna mac, men ingen skillnad.
Vad kan det vara?

1
Bevaka tråden