Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låsa ip till en enhet

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har glömt bort vad det heter. Men hur låser man ett ip nummer till en viss enhet? Jag har problem med att min nas får ett nytt ip nummer så när jag ska logga in på den så hittar inte safari inlogg sidan. och detta beror på att den fått ny ip. Har en netgear router.

Det ställer du in i routerns inställningar. Om du vill ha mer detaljerade instruktioner så får du nog berätta vilken Netgear-router det handlar om.

Den heter R6220

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det ställer du in i routerns inställningar. Om du vill ha mer detaljerade instruktioner så får du nog berätta vilken Netgear-router det handlar om.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-01-14 00:41

Öh, näh.... (vissa routrar kan reservera ett visst IPnummer, men bättre att sätta ett fast i enheten ifall man byter router någon gång).
I routern kan du reservera IPnumret, men att din NAS ska ha ett fast IPnummer måste du ställa i din NAS. Under nätverksinställningar någonstans ändrar du från DHCP till Manual. Dock är det lite "svårare" eftersom du bör välja ett nummer som ligger utanför det som routern delar ut (DHCP-scoop). Även nätmasken (vanligen 255.255.255.0) och gateway (din routers IPnummer) måste anges. Kan vara bra att ange DNS också.

Som @kenjon skriver, lås det på din NAS bara. Vilken NAS har du?

Ursprungligen av kenjon:

...måste du ställa i din NAS...

Måste? Det går väl precis lika bra att sätta det i routern? Att man skulle undvika detta för att man kanske byter router någon gång känns väl lite överdrivet. Så ofta byter man inte router.

Om jag minns rätt ställde jag bara in detta på min netgear router, var alltså inte inne och ändrade något på nas

Ursprungligen av kenjon:

Öh, näh.... (vissa routrar kan reservera ett visst IPnummer, men bättre att sätta ett fast i enheten ifall man byter router någon gång).
I routern kan du reservera IPnumret, men att din NAS ska ha ett fast IPnummer måste du ställa i din NAS. Under nätverksinställningar någonstans ändrar du från DHCP till Manual. Dock är det lite "svårare" eftersom du bör välja ett nummer som ligger utanför det som routern delar ut (DHCP-scoop). Även nätmasken (vanligen 255.255.255.0) och gateway (din routers IPnummer) måste anges. Kan vara bra att ange DNS också.

Ursprungligen av keptang:

Som @kenjon skriver, lås det på din NAS bara. Vilken NAS har du?

Det är synology

Ursprungligen av Mac Jonson:

Om jag minns rätt ställde jag bara in detta på min netgear router, var alltså inte inne och ändrade något på nas

Ursprungligen av Mac Jonson:

Om jag minns rätt ställde jag bara in detta på min netgear router, var alltså inte inne och ändrade något på nas

Du kan göra det på vilket som, NAS eller router.

Vill du göra det på din NAS så gå in under Control Panel -> Network -> Network Interface, välj ditt nätverk och klicka på Edit.
Sätt till Use manual configuration.

Vill du göra det på din router så låser du NASens MAC-adress mot ett IP. Borde se ut som något sånt här;

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-01-14 11:28

Båda lösningarna funkar; i det ena fallet ställer du NAS till ett manuellt IP, i det andra kör du fortfarande DHCP men routern delar alltid ut samma nummer till NASen, vilket inte funkar med alla routrar (till ex Apples...?).

Jag är så fruktansvärt kass när det kommer till nätverk önskar jag kunde mer. DHCP har väl med multimedia att göra? vet att min ps4 gnällde om det en gång. Bifogar en bild på hur det ser ut i nätverks inställningar på min nas är det där jag ska ändra för att DHCP ska fungera?

Ursprungligen av kenjon:

Båda lösningarna funkar; i det ena fallet ställer du NAS till ett manuellt IP, i det andra kör du fortfarande DHCP men routern delar alltid ut samma nummer till NASen, vilket inte funkar med alla routrar (till ex Apples...?).

Nätverksgränssnitt ska du titta på.
Nej, DHCP-server tilldelar IP-adresser.

Ska jag byta från hämta automatiskt DHCP till
Manuella inställningar där?

Ursprungligen av keptang:

Nätverksgränssnitt ska du titta på.
Nej, DHCP-server tilldelar IP-adresser.

Ursprungligen av Mac Jonson:

Ska jag byta från hämta automatiskt DHCP till
Manuella inställningar där?

Ja om du önskar sätta en fast IP-adress på NASen så ändrar du till manuellt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-01-14 14:34

Enklast sätter du ett högt IP eftersom du troligen inte vet din routers DHCPscoop.
IP 192.168.1.250
Nätmask 255.255.255.0
Gateway 192.168.1.1
DNS 192,168,1,1 och 8.8.8.8

Dessa kanske finns under Avancerade inställningar?

Edit: @keptang har nog rätt om var de ligger.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-01-14 15:09

För övrigt, det du tänker på avseende multimedia kallas tyvärr HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection), ett kopieringsskydd inbyggt i hårdvara.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-01-17 01:15

Eller DLNA...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-01-17 09:23

Oj oj oj vad jag tycker ni snurrar till det.

Ursprungligen av kenjon:

Öh, näh.... (vissa routrar kan reservera ett visst IPnummer, men bättre att sätta ett fast i enheten ifall man byter router någon gång).

Först och främst är min absoluta rekommendation att man reserverar ett IP i sin router och sedan låter enheten (i detta fallet NAS:en) vara inställd på att få sitt IP via DHCP. Detta eftersom ifall man byter router någon gång framöver är det inte säkert att default-inställningen i denna för vilket lokalt nät som används är samma som man har sitt annars fasta IP i sin enhet. I ett sådant fall kan du då inte längre nå din enhet, i detta fallet NAS:en. Då har den ett IP i ett annat nät som routern inte kan nå.

Ursprungligen av kenjon:

Båda lösningarna funkar; i det ena fallet ställer du NAS till ett manuellt IP, i det andra kör du fortfarande DHCP men routern delar alltid ut samma nummer till NASen, vilket inte funkar med alla routrar (till ex Apples...?).

Fungerar utmärkt med DHCP även i Apples routrar.

Ursprungligen av Mac Jonson:

Ska jag byta från hämta automatiskt DHCP till
Manuella inställningar där?

Min rekommendation ser du ovan.

Ursprungligen av kenjon:

Enklast sätter du ett högt IP eftersom du troligen inte vet din routers DHCPscoop.

Tvärt om. Ska man chansa så skulle jag säga att man bör sätta ett IP i den lägre delen av serien, t ex mellan 2-50. Oftast brukar DHCP-scopen ha ett default-spann från 50 eller 100 och uppåt.

EDIT: Stavfel.

Senast redigerat 2017-01-17 09:45
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-01-17 09:42
Ursprungligen av kenjon:

DHCPscoop.

Ursprungligen av zinned:

DHCP-scoopen

Scoop = slev
Scope = omfattning, utrymme

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-01-17 09:44
Ursprungligen av IngoX:

Scoop = slev
Scope = omfattning, utrymme

Helt korrekt, @kenjon förvirrade ner mig i träsket.

Scope - singularis.
Scopen - försvenskad pluralis av ovanstående

Ursprungligen av zinned:

...Först och främst är min absoluta rekommendation att man reserverar ett IP i sin router och sedan låter enheten (i detta fallet NAS:en) vara inställd på att få sitt IP via DHCP...

Håller med. Bättre i routern.

Vill göra denna inställning i min Netgear router men glömt hur man gör. Kan man få en walk through:)

Ursprungligen av Mac Jonson:

Jag har glömt bort vad det heter. Men hur låser man ett ip nummer till en viss enhet? Jag har problem med att min nas får ett nytt ip nummer så när jag ska logga in på den så hittar inte safari inlogg sidan. och detta beror på att den fått ny ip. Har en netgear router.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-01-17 22:11
Ursprungligen av Mac Jonson:

Vill göra denna inställning i min Netgear router men glömt hur man gör. Kan man få en walk through:)

Manualen finns här:
http://www.downloads.netgear.com/files/GDC/R6...

Läs steg för steg instruktion från sidan 115, "Manage Reserved LAN IP Addresses".

Ursprungligen av Mac Jonson:

Vill göra denna inställning i min Netgear router men glömt hur man gör. Kan man få en walk through:)

Ursprungligen av IngoX:

Manualen finns här:
http://www.downloads.netgear.com/files/GDC/R6...

Läs steg för steg instruktion från sidan 115, "Manage Reserved LAN IP Addresses".

Eller videon i inlägg #9.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-01-18 13:44

Jag brukar alltid sätta en fast IP på enheten och sedan reservera den IPn i routern. Dvs. jag sätter det i båda.
Varför gör ni andra inte det? :S

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-01-19 16:11
Ursprungligen av kladda:

Jag brukar alltid sätta en fast IP på enheten och sedan reservera den IPn i routern. Dvs. jag sätter det i båda.
Varför gör ni andra inte det? :S

Varför skulle vi?

Helt pointless, kaka på kaka.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-01-20 17:42
Ursprungligen av kladda:

Jag brukar alltid sätta en fast IP på enheten och sedan reservera den IPn i routern. Dvs. jag sätter det i båda.
Varför gör ni andra inte det? :S

Jag sätter DHCP range på 192.168.x.100-200. Då har jag allt under .100 och över .200 ledigt till fasta adresser. Routern behöver inte veta något alls då.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-01-20 20:40
Ursprungligen av kenjon:

Jag sätter DHCP range på 192.168.x.100-200. Då har jag allt under .100 och över .200 ledigt till fasta adresser. Routern behöver inte veta något alls då.

Jag tycker det är enklare att vid behov reservera fasta IP till olika enheter i routern och låta alla enheter vara inställda på automatiskt DHCP. Då behöver man inte hålla reda på olika IP-intervall för routern håller reda på allt och vet allt om nätverket! Det är väl det en router är till för?

Ett enda ställe att ställa in sitt nätverk. De flesta routrar har väl även möjlighet till backup av inställningar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-01-21 10:02
Ursprungligen av kenjon:

Jag sätter DHCP range på 192.168.x.100-200. Då har jag allt under .100 och över .200 ledigt till fasta adresser. Routern behöver inte veta något alls då.

Och sedan köper du en ny router som adresserar i ett helt annat nät by default. Då kanske du inte når dina produkter då de sitter med fasta IP:n i ett annat nät. Base line i detta är att man vill ha en centraliserad administration. Mycket enklare att sköta.

Ursprungligen av IngoX:

Jag tycker det är enklare att vid behov reservera fasta IP till olika enheter i routern och låta alla enheter vara inställda på automatiskt DHCP. Då behöver man inte hålla reda på olika IP-intervall för routern håller reda på allt och vet allt om nätverket! Det är väl det en router är till för?

Ett enda ställe att ställa in sitt nätverk. De flesta routrar har väl även möjlighet till backup av inställningar.

Nackdelen är att när DCHP slutar att fungera, fungerar nätverksapparaterna (datorer, NAS, skrivare etc.) inte när tiden gått ut om de använder sig av DHCP. Nätverksapparater som har fast IP funkar fint när DCHP inte längre funkar. Detta är speciellt viktigt på router, switchar, NAS, accesspunkter (och i viss mån skrivare). Jag brukar låta alla fasta nätverksapparater (stationära datorer, router, NAS, switchar [smarta switchar], accesspunkter, AppleTV, TV, Bluray spelare, HiFi Receiver etc) ha fast IP, medan bärbara (t.ex. bärbara datorer, iPhone, iPad etc) får sin IP via DHCP. – Visst är det lite mer pill, men mycket stabilare nätverk. Har en förteckning över vilka apparater som har fast IP och vilka som kör DHCP i en pärm.

Bevaka tråden