Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra A3-scanner?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej är det någon som kan rekommendera en riktigt bra A3-scanner utan att den blir tokdyr?
Bra = kan scanna tunna fina blyertslinjer, bleka akvarelltoner och liknande.
Det gör inget om den har några år på nacken, för det kommer väl inte ut nya modeller allt för ofta...

Vad innebär "tokdyr"? Vilket prisläge skulle du önska?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad innebär "tokdyr"? Vilket prisläge skulle du önska?

I min värld absolut inte över 10 000 (men priserna är kanske inte så galna längre som de var förr).
Och kan den kosta (långt) under 5 000 samtidigt som den klarar det jag vill så blir det köp!

PS Priser kan jag kolla upp relativt lätt, det jag undrar är om någon faktiskt använt en A3 till det jag vill göra och kan rekommendera att det fungerar bra!

  • Medlem
  • 2017-01-16 17:52

Finns ingen möjlighet att skanna det i två alt tre etapper på en bra A4-scanner istället?

Ursprungligen av Lovan:

Finns ingen möjlighet att skanna det i två alt tre etapper på en bra A4-scanner istället?

Jo, det är det jag har gjort i sådär femton år, tänk vad mycket tid det har gått åt till att sen sätta ihop alla dessa delar till en skarvfri helhet! Tänkte att jag ska slippa det framöver.

  • Medlem
  • 2017-01-16 18:02
Ursprungligen av southside:

Jo, det är det jag har gjort i sådär femton år, tänk vad mycket tid det har gått åt till att sen sätta ihop alla dessa delar till en skarvfri helhet! Tänkte att jag ska slippa det framöver.

Ah jag har full förståelse för tanken på en större scanner då. Jag förstod inte att det var alternativet som användes idag
Tyvärr kan jag inte hjälpa till med input om scanner

Det finns väl bara en och det är samma sen 10-20 år tillbaka: Epson GT-15000. Har använt flera olika av denna modell genom åren på olika arbetsplatser, just för det du efterfrågar (bl a arkitektskisser, målningar/illustrationer och teckningar av alla de slag). Tror att jag stött på en GT-20000(?) också. Kommer inte ihåg om det är någons skillnad i slutresultatet. Någon av dem körde fortfarande SCSI, så det har nog inte hänt så där fasligt mycket de senaste 20 åren vad gäller stationära A3-scannrar.

Hemma har jag A4-modellen med arkmatare: Epson GT-1500. Helt ok den också samt _betydligt_ billigare. Vill man scanna A3 funkar det till nöds att ta det i två omgångar och sedan halvautomagiskt pussla ihop i Photoshop (Photomerge -> Reposition).

Ursprungligen av johan_tanying:

Det finns väl bara en och det är samma sen 10-20 år tillbaka: Epson GT-15000. Har använt flera olika av denna modell genom åren på olika arbetsplatser, just för det du efterfrågar (bl a arkitektskisser, målningar/illustrationer och teckningar av alla de slag). Tror att jag stött på en GT-20000(?) också.

Tack för tipset, Epson verkar utmärkta, men vilka priser, då blir det till att leta efter nån begagnad... Eller kanske snarare fortsätta pussla i Photoshop.

Rejäla (och snuskigt dyra) kombinationsmaskiner för utskrift/kopiering/scanning finns ju numera ute på kommuner, myndigheter och företag. Kanske att du känner någon som jobbar på ett dylikt ställe, och kan ta med sig det som behöver scannas? Hade en del A3-material som lämpade sig för arkmatning, och hej vad det rasslade till! Nackdelen är att man oftast scannar in till någons sorts nätverksmapp och att man inte ser resultatet förrän i efterhand. Inte så känsligt för streckteckningar/text, men värre för mer finstämda original.

Ursprungligen av johan_tanying:

Inte så känsligt för streckteckningar/text, men värre för mer finstämda original.

Såklart! Hur kan jag inte ha tänkt på det! Ska göra ett test, men som sagt det blir svårt med finliret när man inte ser riktigt vad man gör förrän efter scanning. Men till vissa bilder kan det funka.

Jag hade kassvis med pärmar med fotostatkopior på kompendier och tidskriftsartiklar mm från 80 – 90-talet. Där var ju originalen typ redan "förstörda" då det inte bevarades särskilt mångal gråskalor i den tidens kopieringsmaskiner ens i första generationens kopia. Därför funkar det oftast bra med 600 dpi bitmap, och gärna lägre tröskelvärde än default för att kompensera för ljusa och grådassiga original.

Sedan lite handpåläggning och OCR i Acrobat Pro för att få tillgång till en rejäl – och sökbar! – "kompendiesamling" med litet avtryck på hårddisken. Visserligen kanske man aldrig läser möget igen, men det tar ändå emot att kasta en massa visserligen halvgammalt men ändå fullt användbart och tidlöst källmaterial som sällan finns på nätet då det tillkom före Pagemaker och pdf.

En proffsmaskin erbjuder dessutom dubbelsidig scanning så att man slipper kollationera dokumenten. Den funktionen finns ju inte inbyggd i Acrobat, men jag hittade ett gratis script. Jag tror att det var detta från http://www.planetpdf.com/developer/article.as...:

Citat:

// Complements: Planet PDF (http://www.planetpdf.com/)
// Modified by Jeff Baitis for Acrobat 9 and Acrobat X compatibility
// Improved Collate function with status bar.

// Add a menu item to reverse all pages in the active document
app.addMenuItem({ cName: "Reverse", cParent: "Edit", cExec: "trustedReversePages();", cEnable: "event.rc = (event.target != null);", nPos: 0 });
// Add a menu item to collate with another document on the filesystem
app.addMenuItem({ cName: "Collate", cParent: "Edit", cExec: "trustedCollatePages();", cEnable: "event.rc = (event.target != null);", nPos: 0 });

trustedReversePages = app.trustedFunction(function()
{
app.beginPriv(); // Explicitly raise privileges
var t = app.thermometer;
t.duration = this.numPages;
t.begin();
for (i = this.numPages - 1; i >= 0; i--)
{
t.value = (i-this.numPages)*-1;
this.movePage(i);
t.text = 'Moving page ' + (i + 1);
}
t.end();
app.endPriv();
})

// Collating pages
/*
Title: Collate Document
Purpose: User is prompted to select document to insert/collate.
Author: Sean Stewart, ARTS PDF, www.artspdf.com
*/

trustedCollatePages = app.trustedFunction(function()
{
app.beginPriv(); // Explicitly raise privileges
// create an array to use as the rect parameter in the browse for field

var arRect = new Array();
arRect[0] = 0;
arRect[1] = 0;
arRect[2] = 0;
arRect[3] = 0;

// create a non-visible form field to use as a browse for field

var f = this.addField("txtFilename", "text", this.numPages - 1, arRect);

f.delay = true;
f.fileSelect = true;
f.delay = false;

// user prompted to select file to collate the open document with

app.alert("Select the PDF file to merge with")

// open the browse for dialog

f.browseForFileToSubmit();
var evenDocPath = f.value;

var q = this.numPages;

var t = app.thermometer;
t.duration = q;
t.begin();

// insert pages from selected document into open document

for (var i = 0; i < q; i++) {
var j = i*2;
this.insertPages(j, evenDocPath, i);
t.value = i;
t.text = 'Inserting page ' + (i+1);
}
t.end();

// remove unused field

this.removeField("txtFilename");
app.endPriv();
})

Jag är jättekass på programmering, men på något sätt fick jag det hela att funka. Be mig dock inte att göra det igen...

Ursprungligen av johan_tanying:

Jag hade kassvis med pärmar med fotostatkopior på kompendier och tidskriftsartiklar mm från 80 – 90-talet.
Visserligen kanske man aldrig läser möget igen, men det tar ändå emot att kasta en massa visserligen halvgammalt men ändå fullt användbart och tidlöst källmaterial som sällan finns på nätet då det tillkom före Pagemaker och pdf.

Ha ha jag vet precis vad du menar, här sparas det också gamla artiklar mm som det känns svårt att slänga... Nån dag kan de ju vara bra och ku att ha!

Tänk utanför lådan. Bra digitalkamera, stativ och två fotolampor från Kjell. Så kan du reprofotografera vad du vill. Med ny systemkamera från Olympus E1 MkII får du 40 Mb filer (med autostitching). Scanna med 1/30 sek per bild!

Bra tips! Bättre möjlighet att fota av prylar är ju nåt jag klurat på länge... jag kan slå två flugor i en smäll

Köpte ett Olympus OMD E-5 kamerahus på ebay för 2500:- Duger åt mig. Gammal teknik från 2012
Perfekt om man vill ha in enkla skisser i datorn. Man får ju stitcha ihop bilderna för hand om det är större ark.
Dom där gamla diabilderna kan man också läsa in.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-02-03 17:02

Visst Epson är väl dagens referens för skannrar. Ex gamla Epson GT-15000 nämnd ovan. Eller aktuella Epson Expression serien. Men när man går högre än A4 så blir det dyrt så har det alltid varit. Och i dagens allt mer digitala värld så finns det inte så många skanner-tillverkare kvar.

Men Microtek gör några modeller som är billigare. Jag har använt deras A3 skanner. Helt ok för tiden då jag använde den. De fick även bra omdömen i tester då det begav sig. Vet ej hur de står sig idag.

Då det finns allt färre skannertillverkare kvar och de som finns är mycket dyra så är trenden att många går över till avfotografering. Dagens prosumer och även vissa billigare digitalkameror levererar ju fantastiska resultat. Fast det är mer skrymmande, kräver mer plats och lampor och är även lite mer tekniskt krävande än att trycka på en knapp.

Observera att marknaden för skannrar inte rör sig så fort idag. Mycket mogna produkter. De flesta modellerna har flera år på nacken och det borde gå utmärkt att leta begagnat.

Och som sagt - kolla om din (lite större) arbetsplats nätverksanslutna multifunktionsskrivare också har en scannerfunktion. Kvaliteten är helt ok för det mesta utom kanske konstoriginal för dyra fotoböcker. Och snabbt som f-n går det också iom dokumentmatning.

Att reprofotografera textdokument för OCR och streckteckningar är ju ohyggligt tidsödande och arbetsintensivt jämfört med att scanna i bitmap/600 dpi. Sen blir ju exempelvis måttriktiga ritningar inte raka eller skalenliga i repro vilket det faktiskt blir med flatbädsscanning.

1
Bevaka tråden