Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone med USB-C i framtiden?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-01-16 11:47

Jag har har som så många(dock långt ifrån alla) haft svårt att förlika mig med den senaste MBP. Inte minst anslutningarna har stört mig mycket. Och dessutom bara en sådan sak som att iPhone och MBP inte går att koppla ihop med de medföljande kablarna retar mig till max.

I helgen började jag fundera på varför inte köra racet fullt ut? USB-C på iPhone/iPad? Då skulle saker börja trilla på sin plats igen. Men går det? Till att börja med vet inte jag hur volym ser ut på USB-C jämfört med Lightning? Är USB-C betydligt större? Alltså tekniken inne i prylen, i detta fall tex iPhone. Det andra är att Apple tog bort 3,5 mm kontakten, Hade USB-C legat inom närtid för iPhone hade man väl väntat ett år på att kunna få till dessa förändringar samtidigt? Så min egen analys är nej, det kommer ingen USB-C i närtid på iPhone. Men kommer det på medellång sikt? Typ 2-3 år?

Kanske att iPhone 8 (eller vad den nu kommer heta) också kommer få TB3. Du kanske behöver se över en docka eller annan typ av lösning för att koppla in dina prylar till datorn. Tex: https://www.kickstarter.com/projects/hypersho...

Bara att googla så finner du ett gäng alternativ. Tror även det ska finnas en tråd på detta forum som diskuterar saken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-01-16 13:42

Shit vad alla gillar att koppla sina telefoner till datorn. Gör nog inte det mer än kanske 2 gånger per år.
Varför kopplar ni dom till datorn för?

Ursprungligen av kladda:

Shit vad alla gillar att koppla sina telefoner till datorn. Gör nog inte det mer än kanske 2 gånger per år.
Varför kopplar ni dom till datorn för?

Jag är böjd att hålla med dig. Jag har två skäl när jag gör det...

Ladda telefonen för att jag inte har en USB-laddare tillgänlig (numera är behovet av detta sällsynt) och för att (ibland) göra en lokal backup av telefonen till min dator när jag ska göra en återställning av telefonen (dvs: inte speciellt ofta)

BTW: Jag tror att det snart kommer en lightningkabel med USB-C anslutning istället för en typ-A anslutning

Ursprungligen av BlackSmp:

BTW: Jag tror att det snart kommer en lightningkabel med USB-C anslutning istället för en typ-A anslutning

Den finns redan men när det kommer med en sådan vid köp av en iPhone är en annan fråga.

Jag tror och hoppas att det blir USB-C till iPhone 8.

Ursprungligen av CekariYH:

Den finns redan men när det kommer med en sådan vid köp av en iPhone är en annan fråga.

Aha, givetvis...

Det kan dröja pga EU-kravet kring micro-USB som laddare. Jag har för mig att den kräver att om det inte är en fast monterad sladd så ska det vara typ A i anslutningssladden som leverereras med telefonen men jag minns inte riktigt hur kravet formulerades.

Ursprungligen av barbapappa_86:

...också kommer få TB3...

Tvivlar på att iPhone får Thunderbolt. Det blir nog fortfarande USB som används.

Men att det blir USB 3.1 och en USB-C-kontakt - i stället för Lightning - är väl ganska troligt.

(Thunderbolt 3 använder en USB-C-kontakt, men det betyder inte att TB3 och USB-C är samma sak).

Snart har "allt" USB-C-kontakter - även iPhone & Androidlurar. Jag tror att vi närmaste åren får se - för första gången sedan IT-revolutionen satte fart - en "standardisering" av pluggar. Vilka protokoll man skyfflar genom kontakten är en annan sak; det skiljer från produkt till produkt, plattform till pattform. (Intels "Thunderbolt" (Apples namn på protolkollet tror jag) t.ex. kommer nog bara att skyfflas mellan datorer, inte telefoner & plattor - det är overkill).
I 10-15 år har stand-up-komiker skämtat om vad dom skulle göra om dom blev kung/president: "Jag skulle inför EN plugg för ALLT!".
För första gången så tror jag att det är på gång - USB-C.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-01-16 14:52

Jag vet inte skillnaden mellan de olika teknikerna som använder USB-C-kontakt... Jag är bara ute efter EN PLUGG! ? Det vore ju fantastiskt om det skedde i en inte allt för avlägsen framtid.

Ursprungligen av Demiurgen:

Snart har "allt" USB-C-kontakter - även iPhone & Androidlurar. Jag tror att vi närmaste åren får se - för första gången sedan IT-revolutionen satte fart - en "standardisering" av pluggar. Vilka protokoll man skyfflar genom kontakten är en annan sak; det skiljer från produkt till produkt, plattform till pattform. (Intels "Thunderbolt" (Apples namn på protolkollet tror jag) t.ex. kommer nog bara att skyfflas mellan datorer, inte telefoner & plattor - det är overkill).
I 10-15 år har stand-up-komiker skämtat om vad dom skulle göra om dom blev kung/president: "Jag skulle inför EN plugg för ALLT!".
För första gången så tror jag att det är på gång - USB-C.

Tror och hoppas också på USB-C då den även kan infatta annat som tex TB3 men ser en liten oroväckande sak då man söker kablar med USB-C, verkar redan finnas "Fem" typer av dem:

1. USB-C - USB-C, laddning och data med TB3.
2. USB-C - USB-C, laddning och data utan TB(3).
3. USB-C - USB-C, endast laddning (Den som följer med de nya MBPrL16 tex).
4. USB-C - annat, data (och laddning?)
5. USB-C - annat, endast laddning.

Det gäller att läsa rätt för att välja rätt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tvivlar på att iPhone får Thunderbolt. Det blir nog fortfarande USB som används.

Men att det blir USB 3.1 och en USB-C-kontakt - i stället för Lightning - är väl ganska troligt.

(Thunderbolt 3 använder en USB-C-kontakt, men det betyder inte att TB3 och USB-C är samma sak).

Ja, exakt. Samma som MBP, eller nyare variant givetvis

USB-C måste vara det bästa sedan skivat bröd så vi får innerligt hoppas de kör på det från 8:an och frammåt

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ja, exakt. Samma som MBP, eller nyare variant givetvis

Nej, inte samma som MBP. Att båda kommer att ha USB-C-kontakt innebär inte att det är samma sak. Själva kontakten är en sak. Vilka protokoll den överför är en annan sak. Men du menade kanske bara "samma kontakt".

USB-C-kontakterna i MBP överför både Thunderbolt, USB, Displayport, m.m.
Det tror jag inte att USB-C-kontakten i iPhone kommer att göra. Där blir det nog bara USB.

Senast redigerat 2017-01-16 16:42
  • Medlem
  • 2017-01-16 18:00

Med tanke på vilka problem det skulle skapa för användarna när de förväntar sig att kunna sätta en sladd mellan iphonen och skärmen/skrivaren/digitalkameran/grabbens robot/etc och inget fungerar så...
Jag tror Apple aktivt kommer avvakta att gå över från lightning till usb-c. Det finns ingen "fördel" för gemene man och ingen teknik som saknas i lightning kontakten.

Däremot att införa usb-C istället för USB-A på kabeln som medföljer är mera troligt. De kanske slutar skicka med nätadaptern och bara en sladd snart?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men du menade kanske bara "samma kontakt".

Precis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-01-16 19:59
Ursprungligen av Lovan:

Med tanke på vilka problem det skulle skapa för användarna när de förväntar sig att kunna sätta en sladd mellan iphonen och skärmen/skrivaren/digitalkameran/grabbens robot/etc och inget fungerar så...
Jag tror Apple aktivt kommer avvakta att gå över från lightning till usb-c. Det finns ingen "fördel" för gemene man och ingen teknik som saknas i lightning kontakten.

Däremot att införa usb-C istället för USB-A på kabeln som medföljer är mera troligt. De kanske slutar skicka med nätadaptern och bara en sladd snart?

Här vill jag resa en invändning. För gemene man finns enorma fördelar. En kontakt... Gemene man kommer att bli mycket glad över det. Att det sedan kan bli lite rörigt med vad jag förstår olika funktioner i sladden. Men man kommer snabbt fatta(inte alla, det finns säkert de som stämmer en brödrosttillverkare för att den inte fungerade i vattnet) att allt inte går att göra.

  • Medlem
  • 2017-01-16 21:44
Ursprungligen av Demiurgen:

Snart har "allt" USB-C-kontakter - även iPhone & Androidlurar. Jag tror att vi närmaste åren får se - för första gången sedan IT-revolutionen satte fart - en "standardisering" av pluggar. Vilka protokoll man skyfflar genom kontakten är en annan sak; det skiljer från produkt till produkt, plattform till pattform. (Intels "Thunderbolt" (Apples namn på protolkollet tror jag) t.ex. kommer nog bara att skyfflas mellan datorer, inte telefoner & plattor - det är overkill).
I 10-15 år har stand-up-komiker skämtat om vad dom skulle göra om dom blev kung/president: "Jag skulle inför EN plugg för ALLT!".
För första gången så tror jag att det är på gång - USB-C.

Vi får väl se om Apple vill ha licenspengar eller mer nöjda kunder ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-01-16 22:49
Ursprungligen av xms67:

Så min egen analys är nej, det kommer ingen USB-C i närtid på iPhone. Men kommer det på medellång sikt? Typ 2-3 år?

Tror inte heller - tyvärr - att iphone får USB-C i en nära framtid, utan Apple kramar sin egen lightningkontakt. De synade sitt kort i år när de tog bort hörlurskontakten, det skulle varit rätt tillfälle för byte. Tänk er ramaskriet från alla som skaffat dyra hörlurar med lightningkontakt till sin 7:a, om de byter till USB-C nu i höst. Men å andra sidan skiter Apple i det och erbjuder en adapter för 395 kr

1
Bevaka tråden