Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var hitta Classic?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2017-01-11 16:23

Jag har nu framgångsrikt installerat 10.4.11 + alla uppdateringar från nätet.
Nu vill jag installera bl.a. Pagemaker7,0 som jag har licens för. Men det fattas en Classick mapp. Var hittar jag den? Har ju en hel del gamla system skivor där den kanske finns, men jag vill ju ha det rätt.
Kan jag ex. ta mappen från system 9.1 eller 9.2 ?

Ja, du ska kunna plocka en Systemmapp från en annan OS 9-dator.

Men exakt vilka mappar man ska ta, och var de ska ligga för att funka i Classicläget - det kommer jag tyvärr inte ihåg. Det är mer än 10 år sedan jag senast körde Classic.

Du ska kanske följa rådet som står i rutan: "Klicka på hjälpknappen..."

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-01-11 19:51
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, du ska kunna plocka en Systemmapp från en annan OS 9-dator.

Men en Systemmapp för OS9 är väl beroende av vilken modell (hårdvara) som den är installerad på? Alltså kan du bara plocka den från en identisk dator.

Ursprungligen av frazze:

Men en Systemmapp för OS9 är väl beroende av vilken modell (hårdvara) som den är installerad på? Alltså kan du bara plocka den från en identisk dator.

Nej, modellen ska inte spela någon roll.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-01-11 20:01
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, modellen ska inte spela någon roll.

Trots att det både fanns modell-specifika och generella (sk. retail) CD-skivor med OS9 på?

Ursprungligen av frazze:

Trots att det både fanns modell-specifika och generella (sk. retail) CD-skivor med OS9 på?

Ja, Classic är inte det samma som en "riktig" installation. Den bootar ju inte på riktigt från OS 9.

Jag vill minnas att när jag använde Classic, för 10-15 år sedan, så har jag flyttat OS 9-installationer mellan datorer av olika modeller.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-01-11 20:22
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, Classic är inte det samma som en "riktig" installation. Den bootar ju inte på riktigt från OS 9.

Jag vill minnas att när jag använde Classic, för 10-15 år sedan, så har jag flyttat OS 9-installationer mellan datorer av olika modeller.

Fattar.

1
Bevaka tråden