Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sync bilder, meddelanden och kontakter mellan iOS och MacOS utan iCloud

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
först av allt hoppas jag att detta är rätt forum
Jag ogillar molntjänster, men vill att meddelanden, kontakter och bilder synkas direkt mellan min iPhone, iPad och MacBook Air. Samtliga enheter har senaste operativsystem installerat.
Går detta utan iCloud och isåfall hur?

Tack på förhand
Peter

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-01-10 17:57

"synkas direkt" kräver ju någon typ av trådlös kommunikation, så då är det iCloud som gäller.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-01-10 18:16

Jag antar att du ogillar molntjänster pga något av följande skäl: sekretesssynpunkt (din data existerar hos någon annan), tillförlitlighet (du måste lita på att någon annan har sina servrar igång 24/7), säkerhet (du måste lita på att någon annan har säkra system).

Med macOS Server kan du köra egen meddelande- och kontaktertjänster. Bildsynk kan du få med Resilio Sync.

Frågan är om du själv har kunskapen att drifta något själv som är säkrare och tillförlitligare än Apple/Google.

tack för era svar!
Försöker undvika molntjänster med tanke på "storebror ser dig"

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-01-10 22:13
Ursprungligen av peterlelkes:

tack för era svar!
Försöker undvika molntjänster med tanke på "storebror ser dig"

Fullgott argument, kritisk ska man vara.

För bilder kan du synka krypterat med Resilio Sync.
Meddelanden, de skickar du krypterat med iMessage. Med brasklappen att Apple sitter på krypteringsnycklarna. Att Apple inte lämnar ut meddelanden till myndigheter hur som helst vet vi efter San Bernadino-fallet.

Vill du kommunicera utan att någon annan än du och mottagaren kan läsa innehållet så kanske du borde kika på Signal.

Jag tror du kanske vill vända på din ide, inte att storebror ser dig, utan att du visar dig för storebror.
Många tjänster vi använder matar vi med information. Loggar man in på sida A med sin mail, för att sedan använda mailen för en köpbekräftelse på sida B, ja då är det inte oväntat om sida C vet vem du är.

Många använder gratis wifi - utan att veta vem som egentligen står bakom tjänsten. "SJ-Internet" kan lika gärna vara en resenär som satt upp en wifi-hotspot, där denne sedan läser allt de som sänds i klartext. Dvs det som inte är krypterat. Kolla efter sidor med hänglås, tex din bank. Kommunikationen dit är krypterat. Jämför med 99mac, här skickas allt i klartext.

En sida med mycket info om detta är https://www.privacytools.io/

1
Bevaka tråden