Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem vill ha nya MacBook PRO?

Tråden skapades och har fått 300 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av CekariYH:

Fråga: Har för mig att P3 färgrymd skulle vara standard för denna dator men måste man ställa in det manuellt, eller beror det på vilket grafikkort som körs?

Du behöver inte göra nåt. Kolla i Display > Colors, så ska den stå på Color LCD som är samma som P3.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Du behöver inte göra nåt. Kolla i Display > Colors, så ska den stå på Color LCD som är samma som P3.

Hm, ok tack.
Hmmar då den står på Färg-LCD, men strax under finns en som heter Display P3, därför jag undrade.

Ursprungligen av CekariYH:

Hm, ok tack.
Hmmar då den står på Färg-LCD, men strax under finns en som heter Display P3, därför jag undrade.

Jo, men jag läste något här om att de är identiska.
https://larryjordan.com/articles/configure-th...

Ursprungligen av kladda:

Oavsett vem som går in och köper datorn i USA, kommer köpa den för runt 3300 kr billigare än vad samma person kan köpa den för i Sverige.

Datorns faktiska kostnad, när man dragit sitt kort i kassan, är därmed 3300 kr billigare än vad datorn är i Sverige. Är vi inte överrens här?

Vad personen sen väljer att göra med den, importera den till Sverige eller kasta frisbe med den, spelar ingen roll.

Tänkte jag skulle gå och sno en, det måste ju bli billigast! Anskaffning 0:-

Kass bilder från sängen med iPhone på min MBPrL16 och docka samt kortläsare:

Har nu testat SD-kortläsarna, både den som köptes lös, Sandisk, (andra bilden i inlägget ovan) och den i Dockan på bild 1 ovan.

24 RAW filer på sammanlagt ca 2GB på ett Sandisk Extreme PRO 256GB kort:
Sandisk: ca 12s
Dockans: ca 15s

Extremt snabbt av båda men Sandisk vinner, spec då man kommer hem med 1000+ bilder.

Köpte en 13" med touch bar hör och häpna. Har öppet köp så ska utvärdera den ett tag innan jag bestämmer mig. Min data/IT park består just nu av 5k iMac, Macbook och en 15 MBPr, men om denna levererar så kanske jag byter ut 2 bärbara mot en. Men mycket hänger på batteriet. Ska ha ut 6-7 solida timmar av batteriet annars får det vara. Och detta med Chrome!!

Mitt första intryck av touch bar är att den ser förjävlig ut!

Senast redigerat 2017-01-09 18:19
  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2017-01-11 20:51

Blir så förbannat grinig. har fortfarande inte fått min burk från Techdata... Vad sysslar de med??

Citat:

Demand is currently exceeding supply on the Macbook Pro TouchBar resulting in tight supply - in particular on 15”.
This is expected to remain tight over the coming weeks.
We are also seeing some shortages on iMac

We are beginning to build MacBook Pro CTO units so please let me know of any urgent order requests.

Ursprungligen av Dreadl0ck:

Blir så förbannat grinig. har fortfarande inte fått min burk från Techdata... Vad sysslar de med??

Verkligen dåligt av Tech Data att Apple inte kan leverera.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2017-01-12 10:49
Ursprungligen av Anderlind:

Verkligen dåligt av Tech Data att Apple inte kan leverera.

Well, det var kanske inte helt rätt formulerat av mig - det är inte Tech Data jag är grinig på - det är Apple... förstår dock inte hur prioriteringen mellan olika distributörer ser ut.

Ursprungligen av paulreedsmith:

Köpte en 13" med touch bar hör och häpna. Har öppet köp så ska utvärdera den ett tag innan jag bestämmer mig. Min data/IT park består just nu av 5k iMac, Macbook och en 15 MBPr, men om denna levererar så kanske jag byter ut 2 bärbara mot en. Men mycket hänger på batteriet. Ska ha ut 6-7 solida timmar av batteriet annars får det vara. Och detta med Chrome!!

Mitt första intryck av touch bar är att den ser förjävlig ut!

Vad menar du med ser "förjävlig ut"? Hur är det med funktionaliteten?

Ursprungligen av calinou:

Vad menar du med ser "förjävlig ut"? Hur är det med funktionaliteten?

Att det är lite fattigt/tomt. Använder Chrome och det är bara en esc-knapp, som sitter lite "off" och 3 knappar och en pil/meny som öppnar mer knappar. Ser inte estetiskt ut. Knapparna är bleka och pixliga. Satt med pages och word igår och då jag vilar vänster fingrar uppe på tangentbordet så kommer jag åt massa funktioner i pages som gjorde att helt plötsligt ändrades delar av texten till helt andra format. Ibland när jag surfar runt vilar fingrarna på esc vilket gör att muspekaren försvinner vilket förvirrar mig. Har använt den så att jag har Spotify i touchbaren när jag jobbar i Chrome vilket är bra då jag har alla musikprogram på ett annat skrivbord. Men direkt jag går tillbaka till det skrivbordet och tillbaka till Chrome eller annat program måste jag "trycka ut" spotify till touchbaren igen, och den verkar förvirra sig med iTunes och öppna det först, så får jag klicka på Spotify för att välja det istället. Var inställd på den utan touchbar och kommer lämna tillbaka denna och ta en silverfärgat 13" utan touchbar. Det tillför inte mig något. Tvärt emot så stör det. Men hade de kostat lika mycket hade jag nog ändå tagit Touchbar-modellen och försökt lära mig att undvika den. Känns lite häftigt ändå, men hade försökt fixa så att den ändå bara visade de gamla hederliga knapparna som standard. Dock tror jag inte så mycket på att det finns potential då du måste ta bort ögonen från displayen, vilket borde vara solklart för Apple att det är en väldigt dålig ide.

Batteritiden har varit sådär. Hade velat ha en timme till. Tror jag kan få det i den billigare modellen.

Under alla mina år med Mac har datorerna alltid rapporterar Chrome som "program med hög strömförbrukning". Denna gör inte det.

Senast redigerat 2017-01-12 16:37
Ursprungligen av paulreedsmith:

Att det är lite fattigt/tomt. Använder Chrome och det är bara en esc-knapp, som sitter lite "off" och 3 knappar och en pil/meny som öppnar mer knappar. Ser inte estetiskt ut. Knapparna är bleka och pixliga. Satt med pages och word igår och då jag vilar vänster fingrar uppe på tangentbordet så kommer jag åt massa funktioner i pages som gjorde att helt plötsligt ändrades delar av texten till helt andra format. Ibland när jag surfar runt vilar fingrarna på esc vilket gör att muspekaren försvinner vilket förvirrar mig. Har använt den så att jag har Spotify i touchbaren när jag jobbar i Chrome vilket är bra då jag har alla musikprogram på ett annat skrivbord. Men direkt jag går tillbaka till det skrivbordet och tillbaka till Chrome eller annat program måste jag "trycka ut" spotify till touchbaren igen, och den verkar förvirra sig med iTunes och öppna det först, så får jag klicka på Spotify för att välja det istället. Var inställd på den utan touchbar och kommer lämna tillbaka denna och ta en silverfärgat 13" utan touchbar. Det tillför inte mig något. Tvärt emot så stör det. Men hade de kostat lika mycket hade jag nog ändå tagit Touchbar-modellen och försökt lära mig att undvika den. Känns lite häftigt ändå, men hade försökt fixa så att den ändå bara visade de gamla hederliga knapparna som standard. Dock tror jag inte så mycket på att det finns potential då du måste ta bort ögonen från displayen, vilket borde vara solklart för Apple att det är en väldigt dålig ide.

Batteritiden har varit sådär. Hade velat ha en timme till. Tror jag kan få det i den billigare modellen.

Under alla mina år med Mac har datorerna alltid rapporterar Chrome som "program med hög strömförbrukning". Denna gör inte det.

Du kan ju ställa in i vissa program vad som ska visas ju som tex i Finder.

hoppas på att chrome börjar stödja touch bar snart....

Jag tvekar lite mellan 3.1 i5 eller 3.3 i7. Det är cirka 2000 extra. Någon som vet/tycker i7 är mkt bättre? Har hört att i7 i princip är en överklockad i5?

  • Medlem
  • 2017-01-28 19:41
Ursprungligen av el gringo:

Jag tvekar lite mellan 3.1 i5 eller 3.3 i7. Det är cirka 2000 extra. Någon som vet/tycker i7 är mkt bättre? Har hört att i7 i princip är en överklockad i5?

Vad ska du ha den till i5 är två kärnor och i7 är 4 beroende på modell.
I7 drar mer batteri.

  • Medlem
  • 2017-01-28 22:11
Ursprungligen av el gringo:

Jag tvekar lite mellan 3.1 i5 eller 3.3 i7. Det är cirka 2000 extra. Någon som vet/tycker i7 är mkt bättre? Har hört att i7 i princip är en överklockad i5?

De är lika frånsett klockfrekvensen. Om sedan den högre frekvensen är värd det priset beror ju på vad man använder maskinen till, men jag skulle inte betala 2000 kronor extra för det.

http://www.cpu-world.com/Compare/882/Intel_Co...

tack! jag valde större SSD. och 3.1 i5. Jag kör ändå inga tyngre saker på min laptop. det är väl mest skillnad på i5 och i7 i stationära cpu'er vad jag har förstått.

Ursprungligen av Ljung:

De är lika frånsett klockfrekvensen. Om sedan den högre frekvensen är värd det priset beror ju på vad man använder maskinen till, men jag skulle inte betala 2000 kronor extra för det.

http://www.cpu-world.com/Compare/882/Intel_Co...

  • Medlem
  • 2017-02-12 15:00

Är rätt sugen på att slå till på en Macbook Pro utan touch bar nu när Elgiganten kränger den för 13990kr. Men det tar emot lite. Mest för att min trotjänare från mitten av 2010 fortfarande pallar det jag faktiskt använder datorn till. Kan liksom inte riktigt motivera det. Dessutom kanske (kanske!) en prissänkning av lilla Macbook är att vänta i vår, och den skulle duga gott åt mig. Samtidigt tänker jag alltid att det är skönt att köpa något med lite bättre prestanda än vad man egentligen behöver för tillfället, för att framtidssäkra.

Får ta mig en rejäl funderare innan deras helgerbjudande löper ut.

  • Medlem
  • 2017-02-12 16:02
Ursprungligen av rKID:

Är rätt sugen på att slå till på en Macbook Pro utan touch bar nu när Elgiganten kränger den för 13990kr. Men det tar emot lite. Mest för att min trotjänare från mitten av 2010 fortfarande pallar det jag faktiskt använder datorn till. Kan liksom inte riktigt motivera det. Dessutom kanske (kanske!) en prissänkning av lilla Macbook är att vänta i vår, och den skulle duga gott åt mig. Samtidigt tänker jag alltid att det är skönt att köpa något med lite bättre prestanda än vad man egentligen behöver för tillfället, för att framtidssäkra.

Får ta mig en rejäl funderare innan deras helgerbjudande löper ut.

Slå till! Jag har precis den och jag använder den toll studier i ca 9-10h batteriet är grymt om man jämför mot den med touchbar.
Sen är den snabbare än den du har idag med
7år gammal dator behöver nog dammas av

  • Medlem
  • 2017-02-12 16:47
Ursprungligen av Calby:

Slå till! Jag har precis den och jag använder den toll studier i ca 9-10h batteriet är grymt om man jämför mot den med touchbar.
Sen är den snabbare än den du har idag med
7år gammal dator behöver nog dammas av

Så du får ut så många timmar, alltså? Trodde även denna modell drogs med något sämre batteritid än utlovat. Min klarar iofs bara tre timmar, så det hade ju blivit ett uppsving oavsett. Till vilken typ av studier använder du den till? Skriver du mycket?

Mina främsta användningsområden är just att skriva och surfa. Då och då gör jag musik i Garageband också (önskar det skedde oftare). Reser sällan, så den är portabel nog för att palla bära med sig vid de få tillfällena det sker.

Hehe. Den drog ett par tunga andetag i höstas då jag trodde den hade gått över till andra sidan, men jag lyckades väcka den till liv. Så nog sjunger den på sista versen alltid. Köpte faktiskt den lilla Macbooken då, men lämnade tillbaka den eftersom min återuppstod från de döda.

Trots rabatten är det ändå en saftig summa. Aldrig lagt så mycket på en dator (köpte min nuvarande billigt genom skolan).

Ursprungligen av rKID:

Så du får ut så många timmar, alltså? Trodde även denna modell drogs med något sämre batteritid än utlovat. Min klarar iofs bara tre timmar, så det hade ju blivit ett uppsving oavsett. Till vilken typ av studier använder du den till? Skriver du mycket?

Mina främsta användningsområden är just att skriva och surfa. Då och då gör jag musik i Garageband också (önskar det skedde oftare). Reser sällan, så den är portabel nog för att palla bära med sig vid de få tillfällena det sker.

Hehe. Den drog ett par tunga andetag i höstas då jag trodde den hade gått över till andra sidan, men jag lyckades väcka den till liv. Så nog sjunger den på sista versen alltid. Köpte faktiskt den lilla Macbooken då, men lämnade tillbaka den eftersom min återuppstod från de döda.

Trots rabatten är det ändå en saftig summa. Aldrig lagt så mycket på en dator (köpte min nuvarande billigt genom skolan).

Bytte min Touchbar 13" mot den utan och batteritiden är betydligt bättre. Använder min i skolan med och får runt 8h batteritid. Fått runt 5-6 på alla mina andra Macbooks så detta är den bästa batteritiden jag haft på en laptop. Dock aldrig haft Air pga skärmen. Men om jag var du skulle jag ta en titt på Macbook med. Svagare och lite sämre batteri. Men designen är mil framför och den är portabel på ett helt annat sätt. Kolla även förra generationen 13" pro om du vill komma ner i pris ordentligt. Det finns ett stort utbud på begagnatmarknaden och skillnaden på dom och den nya är väldigt små tycker jag.

  • Medlem
  • 2017-02-12 19:13
Ursprungligen av paulreedsmith:

Bytte min Touchbar 13" mot den utan och batteritiden är betydligt bättre. Använder min i skolan med och får runt 8h batteritid. Fått runt 5-6 på alla mina andra Macbooks så detta är den bästa batteritiden jag haft på en laptop. Dock aldrig haft Air pga skärmen. Men om jag var du skulle jag ta en titt på Macbook med. Svagare och lite sämre batteri. Men designen är mil framför och den är portabel på ett helt annat sätt. Kolla även förra generationen 13" pro om du vill komma ner i pris ordentligt. Det finns ett stort utbud på begagnatmarknaden och skillnaden på dom och den nya är väldigt små tycker jag.

Tack för din input. Har som sagt funderat (och även testat) på minstingen Macbook och den är absolut ett alternativ. Det vore dock korkat att köpa en sådan nu när Macbook Pro säljs för bara en femhundring mer. Bara tillfälligt helgpris, visserligen.

Har kikat på mTorget efter begagnade Macbooks, men drar mig för att köpa begagnat. Mest på grund av batteriets hälsa. Så köper hellre nytt, och då skjuter priset upp i nivå med den senaste Macbook Pro om man ska ha 256 GB lagring.

Är det någon som vet om det finns eller tror det kommer en motsvarande denna:

https://www.netonnet.se/art/dator/kopplaanslu...

fast mellan magsafe och usb-c?

jag har ju så många laddare med magsafe och synd att inte kunna använda dem :-/

  • Medlem
  • 2017-02-13 17:46
Ursprungligen av el gringo:

Är det någon som vet om det finns eller tror det kommer en motsvarande denna:

https://www.netonnet.se/art/dator/kopplaanslu...

fast mellan magsafe och usb-c?

jag har ju så många laddare med magsafe och synd att inte kunna använda dem :-/

Måste den passa din nuvarande original-magsafe blir det nog svårt. Bara sett denna från Griffin: https://www.macforum.se/griffin-breaksafe-mag...

Så, 13" Macbook Pro med 16GB minne. En port går till skärm och den andra för laddning. Mus och tangentbord trådlöst. Bu eller bä för kontorsarbete? Hur har ni andra ställt er inför detta?

Nej nej, one port to rule them all - köp en bra dock så har du laddning, bild, usb, nätverk och ljud i en sladd

Ursprungligen av Mjukisdjur:

Nej nej, one port to rule them all - köp en bra dock så har du laddning, bild, usb, nätverk och ljud i en sladd

Ursprungligen av zlaatar:

Åh vad sugen jag är på att köpa min första Mac nu! Blir ju endera "gamla" 13" instegsmodellen för runt 12000 eller nya 13"utan touchbaren för runt 15000 med mecenat rabatt.. men skit vilket svårt beslut

Nyfiken...vilken blev det?

Min dator tvärhängde sig nyss... En macbook PRO från 2015. Det löste jag enkelt genom att hålla ner på/av tangenten i sju sekunder. Kom att fundera på hur man löser detta på den nya modellen utan denna tangent. Rycker man sladden...?
Hur gör man om batteriet tar slut, startar datorn själv när det är tillräckligt laddat?
Och sist men inte minst - en dator som inte går att stänga av... Hur tänka de där?
Jag är osäker på om jag kommer köpa en ny innan de återinfört av/på-knappen.

Bevaka tråden