Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mic fungerar inte i headset till macbook pro

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2016-12-29 17:42

Jag har testat lite olika headset till min macbook pro (2016). Ljudet fungerar, men däremot använder den datorns mic. Hur ändrar jag detta? Eller behöver man ha en mic via USB?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-12-29 17:48

Alt-klicka på högtalaren uppe i menylisten, där kan du välja input.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2016-12-29 17:54
Ursprungligen av genki:

Jag har testat lite olika headset till min macbook pro (2016). Ljudet fungerar, men däremot använder den datorns mic. Hur ändrar jag detta? Eller behöver man ha en mic via USB?

Jag använder mig av mina BeatsSolo2 Wireless (trådlösa hörlurar, med mic) och har ibland liknande problem med t.ex. FaceTime.
Lösningen brukar vara att gå in i Systeminställningar > Ljud > Ljud In och där välja mikrofonen i hörlurarna.

I FaceTime kan jag välja att gå in i menyraden Video

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2017-01-02 17:54

Fick det aldrig att fungera, men köpte ett headset med USB istället och då var det inga problem.

Tack för svaren

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-01-02 23:58
Ursprungligen av genki:

Jag har testat lite olika headset till min macbook pro (2016). Ljudet fungerar, men däremot använder den datorns mic. Hur ändrar jag detta? Eller behöver man ha en mic via USB?

För dokumentationens skull skriver jag detta svar ändå. Det handlar om hur ordningen på TRRS är för ditt headset. Det finns i huvudsak två olika varianter som beskrivs här. Det pratas om OMTP och CTIA(AJH) där den senare är numera branch-standard. Det är den som Apple använder sig av.

1
Bevaka tråden