Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ominstallera PPCG5

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2017-01-01 16:35

Jag har haft lite otur. Min ena PPCG5 fick kortslutning i samband med åska. Den har jag nu helt kasserat.
Min ådra PPCG5 Har lagt av. Motorn går men den visar ingen bild på skärmen.
Som tur är har jag fått en liten MacMini som gör att jag kan se på Youtube och DVD-filmer, även om den är långsam.

Gick därför in på Tradera och busade på en PPCG5 och köpte den för strax under 500:-Dåck är den behäftad med lite fel.
Jag har tänkt att via Firewire radera hårddiskarna och sedan installera 10.4.11
Datorn jag skall använda till detta är en G4 som funkar bra, har ju tidigare gjort på detta sätt.

Säljarens uppgifter: CITAT:
Det är en PowerMac G5. Apples super arbetsstation när den kom i bruk och var länge deras värsting. Länk för att kika på grunden till datorn: http://www.everymac.com/systems/apple/powerma...
Mer om det som sitter i:
4GB ram
Sitter en 256SSD HD samt en 500GB HDD i den just nu.
Jag tror att grafikkortet var 128mb ATI Radeon

Just nu har jag installerat Ubuntu i den, d.v.s det finns inget Mac operativsystem i datorn utan enbart Ubuntu som är ett Linuxbaserat os.
Mer man bör veta är att det behövs ett nytt grafikkort, som ni kan se på bilden blir det diverse streck och detta beror INTE på skärmen.
I övrigt flyter datorn på utan problem, dock saknas två stycken bakplåtar. Även detta ser man på bilderna, medföljer gör självklart en DVI - VGA adapter.

Skärmen är en skön LG flatron 2453tq. Vilket innebär 24" TFT skärm. Denne fungerar utan problem! Den ansluts med DVI.

Som sagt fullt fungerande dator med skärm men man bör tänka på det jag har skrivit. Det saknas bakplåtar, endast Ubuntu OS, nytt grafikkort är att rekommendera samt att jag inte vet exakt vilka specifikationer datorn har.
Men den som vill söka så är serienumret: CK3380YMNVB
SLUT CITAT.

Om allt fungerar så skall jag ha Word och FoxForUs i den. Samt Photoshop.
Behöver jag köpa ett grafikkort? Vad kostar det i så fall och var hittar jag det?
Anslöt datorn men jag kan inte läsa på skärmen, texten är så liten. Nu spelar det ingen roll eftersom jag ju skall radera allt på den.

Skriver detta på min nyaste dator PB, Siri installerat. Tänkte lägga in ett par bilder men Mac99 accepterar ej storleken 3,6 mb. Vet inte om det går att minska storleken på bilderna med något program på Siri

Senast redigerat 2017-01-08 22:39
Ursprungligen av torin:

Behöver jag köpa ett grafikkort?...

Ja, enligt säljaren så behövs det tydligen ett nytt grafikkort.

Svårt för oss att svara på, åtminstone nu innan vi har sett bilderna.

Ursprungligen av torin:

...Vad kostar det i så fall och var hittar jag det?

Om det finns några att få tag på, så är det nog eBay i USA som gäller.

Men du kan kanske använda grafikkortet från din gamla Power Mac G5 (det heter inte PPCG5).

Ursprungligen av torin:

Skriver detta på min nyaste dator PB, Siri installerat...

Nej, inte PB. Det är en MacBook Pro Retina, även kallad MBPr.

Nej, operativsystemet heter Sierra. Siri är något annat.

Ursprungligen av torin:

...minska storleken på bilderna med något program...

"Förhandsvisning", kanske. Eller "Bilder".

Börja med att visa bilderna, så kan vi gå närmare in på grafikkortsfrågan sen.

Ursprungligen av torin:

Säljarens uppgifter:...
4GB ram
Sitter en 256SSD HD samt en 500GB HDD i den just nu.
LG flatron 2453tq

Om det verkligen stämmer att du har fått datorn - med 4 GB minne, en SSD och en 23-tums skärm - för under 500 kr så har du gjort ett klipp. Bara SSD:n är ju värd de pengarna.

Senast redigerat 2017-01-01 18:07
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2017-01-02 15:58
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, enligt säljaren så behövs det tydligen ett nytt grafikkort.

Svårt för oss att svara på, åtminstone nu innan vi har sett bilderna.

Om det finns några att få tag på, så är det nog eBay i USA som gäller.

Men du kan kanske använda grafikkortet från din gamla Power Mac G5 (det heter inte PPCG5).

Nej, inte PB. Det är en MacBook Pro Retina, även kallad MBPr.

Nej, operativsystemet heter Sierra. Siri är något annat.

"Förhandsvisning", kanske. Eller "Bilder".

Börja med att visa bilderna, så kan vi gå närmare in på grafikkortsfrågan sen.

Om det verkligen stämmer att du har fått datorn - med 4 GB minne, en SSD och en 23-tums skärm - för under 500 kr så har du gjort ett klipp. Bara SSD:n är ju värd de pengarna.

Då hat jag ändrat storlek via Förhandsvisning.
Den ena visar maskinens baksida, där är två tomma hål.
Den andra Hur det ser ut på skärmen när jag startat datorn i Ubutu. Massa prickade linjer täcker ytan och text är omöjlig att läsa.
Nu kommer jag att koppla upp via Firewire och radera diskarna.

Fråga Var hittar jag grafikkortet i min nuvarande Powermac G5? Behöver ju veta det så att jag lyfter över rätt pryl.

  • Medlem
  • 2017-01-02 16:11
Ursprungligen av torin:

Fråga Var hittar jag grafikkortet i min nuvarande Powermac G5? Behöver ju veta det så att jag lyfter över rätt pryl.

Jag gissar att det är det kort som du ansluter bildskärmen till.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2017-01-02 18:56
Ursprungligen av Ljung:

Jag gissar att det är det kort som du ansluter bildskärmen till.

Kan du förklara lite närmare?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-01-02 23:45

Sista steget (7) med att komma ihåg att lyfta på spaken bakom kort-kontakten är viktigt att komma ihåg.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2017-01-06 16:51
Ursprungligen av frazze:

Sista steget (7) med att komma ihåg att lyfta på spaken bakom kort-kontakten är viktigt att komma ihåg.

Blir lite konfunderad för det ser inte ut så som anvisat. Sitter ju ett kort alla överst. Kan det vara det?

Det nedre.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2017-01-06 16:59
Ursprungligen av keptang:

Det nedre.

Tack!

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2017-01-06 17:53

Då var det drags att radera diskarna och få bort Unbuto.
Har kopplat upp Firewire till G4:an
Men när jag startar G5:an och håller ner äpple+T så startar Unbuto.
Jag har en Diskwarrior skiva men den är ju för mac.
Hur skall jag göra?

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2017-01-08 11:36

Fixat och klart

Ursprungligen av torin:

Då var det drags att radera diskarna och få bort Unbuto.
Har kopplat upp Firewire till G4:an
Men när jag startar G5:an och håller ner äpple+T så startar Unbuto.
Jag har en Diskwarrior skiva men den är ju för mac.
Hur skall jag göra?

Fick hjälp av en vän med att byta grafikkortet. Han som har mer erfarenhet av PC kunde efter lite muckande greja så att jag fick in OS10.4.11 i DVD-spelaren och då var det bara att först via verktygsprogrammet radera diskarna och sedan installera .
Nu är det bara att köra alla uppdateringar, vilket brukar ta en himla tid.
Tack för alla synpunkter och hjälp. Räknar med att ärendet är avslutat.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2017-01-08 21:58
Ursprungligen av torin:

Fick hjälp av en vän med att byta grafikkortet. Han som har mer erfarenhet av PC kunde efter lite muckande greja så att jag fick in OS10.4.11 i DVD-spelaren och då var det bara att först via verktygsprogrammet radera diskarna och sedan installera .
Nu är det bara att köra alla uppdateringar, vilket brukar ta en himla tid.
Tack för alla synpunkter och hjälp. Räknar med att ärendet är avslutat.

Nja, så lätt var det inte.
Varför blir det så här, jag har ju bytt grafikkortet.
Ser ut som om skärmen var delad och dessutom finns det lite mönster.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-01-08 22:07

Ser ut som en bakgrundsbild i flera färger, provat byta bild?

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2017-01-10 14:50

Problemet löst

Ursprungligen av mattiL:

Ser ut som en bakgrundsbild i flera färger, provat byta bild?

Ptoblemt löst. LG-skärmen funkar tydligen inte mot G5. Jag bytte till Apple Cinema-skärm och nu är allt ok.
Tack för alla svar.!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-01-10 15:36
Ursprungligen av torin:

Ptoblemt löst. LG-skärmen funkar tydligen inte mot G5. Jag bytte till Apple Cinema-skärm och nu är allt ok.

Det var underligt. Enligt manualen har den både DVI-D och D-SUB (VGA) utan förbehåll för någon dator.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2017-01-10 16:21
Ursprungligen av frazze:

Det var underligt. Enligt manualen har den både DVI-D och D-SUB (VGA) utan förbehåll för någon dator.

Nu har jag prövat skärmen mot min PPCG4 Skärmbilden visade även nu att det fanns ett fint streck mitt i bilden liksom tidigare. Måste väl vara något fel på skärmen.
Vet inte var du hittade uppgifter om skärmen Frazze, men för säkerhets skull har jag plåtat baksidan samt etiketten där.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-01-10 22:52
Ursprungligen av torin:

Nu har jag prövat skärmen mot min PPCG4 Skärmbilden visade även nu att det fanns ett fint streck mitt i bilden liksom tidigare. Måste väl vara något fel på skärmen.

Många bildskärmar har inställning. I ditt fall kan din skärm ha kvar för en tidigare dator/grafikkort som inte passar just nu. Därför måste du återställa den till fabriksinställningarna innan du kan bedöma den. Det kan också behövas utföra en automatisk inställning mot den nya förutsättningen. Prova gärna detta.

Ett annat tips är att välja hela färger i skrivbordsbilden istf bilder. Då är du garanterad att inte luras av streck i bilden som kan misstas för fel i grafikkort och/eller bildskärm. Även detta är värt ett försök.

Ursprungligen av torin:

Vet inte var du hittade uppgifter om skärmen Frazze, men för säkerhets skull har jag plåtat baksidan samt etiketten där.

Hur ska jag tolka detta? Betyder det att du anser att jag länkade till fel manual? Modellen stod beskriven i ditt citat i första inlägget i tråden.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2017-01-11 10:12
Ursprungligen av frazze:

Många bildskärmar har inställning. I ditt fall kan din skärm ha kvar för en tidigare dator/grafikkort som inte passar just nu. Därför måste du återställa den till fabriksinställningarna innan du kan bedöma den. Det kan också behövas utföra en automatisk inställning mot den nya förutsättningen. Prova gärna detta.

Ett annat tips är att välja hela färger i skrivbordsbilden istf bilder. Då är du garanterad att inte luras av streck i bilden som kan misstas för fel i grafikkort och/eller bildskärm. Även detta är värt ett försök.
Hur ska jag tolka detta? Betyder det att du anser att jag länkade till fel manual? Modellen stod beskriven i ditt citat i första inlägget i tråden.

Jag hittade inget på den sida du länkade till. Där handlade det ju bara om Windows.
Visst finns det inställningar på skärmen, men de är låsta och går inte att ändra på.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-01-11 19:41
Ursprungligen av torin:

Jag hittade inget på den sida du länkade till. Där handlade det ju bara om Windows.

Länken som jag gav dig i inlägget pekar på sådan med manualen. Läser du om Windows har du kommit för långt ned på sidan. Backa och gå tillbaka! Där hittar du länken till både den svenska och engelska manualen.

Ursprungligen av torin:

Visst finns det inställningar på skärmen, men de är låsta och går inte att ändra på.

Hur ser du att inställningarna på bildskärmen är låsta så att dom inte går att ändra? Ett nytt foto som bekräftar det?

Jag föreslår sidan 16 i den svenska manualen som beskriver inställningar (setup). Det finns även en kommentar om att den lönar sig att återställa till fabriksinställningar om bilden inte är bra.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2017-12-12 17:34

Delad skärm

Min PPCG5 som jag kör med 10.4.11 har fått en LG-skärm.
På den Apple Cinema som jag kört med tidigare har plexieglasstödet gått av. Därför har jag anslutit LG. Men det är några svårigheter. Det blir alldeles för starkt ljus, trots att jag kalibrerat skärmen. Är faktiskt svårt att göra det.
Dessutom verkar det som om skärmen är delad. Det går ett sträck rakt över skärmen. Hur får jag bort det?

Testa om det blir så med en annan dator. Är det det, då vet du att det är skärmen som beter sig konstigt.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-12-12 18:24

Provade du allt, som du fick förslag på förra gången du frågade?. https://www.99.se/forum/p/2301030

Två trådar sammanfogade.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2017-12-13 10:58
Ursprungligen av keptang:

Två trådar sammanfogade.

Jag ber om ursäkt för att jag inte mindes att jag frågat om detta tidigare.
Beror kanske på min ålder. Tack för att ni är tålmodiga!

Kan du prova med den andra ingången (VGA - blå kontakt på skärmen)?

Annars tänker jag mig att det antingen kan vara signalprocessen i skärmen som översätter bilden som skickas från din dator till det som visas på LCDn som inte fungerar som det ska, alternativt kablaget invändigt i skärmen som går mellan signalkort och panel. Det finns videos på Youtube (som denna) som visar hur de olika delarna hänger ihop i en LG TV. Jag tänker mig att det är ungefär samma i din monitor eftersom de kommer från samma företag.

I den gamla tråden skrev du "LG-skärmen funkar tydligen inte mot G5".

Hur kom du fram till den slutsatsen då?

Om nu den slutsatsen var riktig, så lär ju inte resultatet bli annorlunda nu, 11 månader senare.

Men börja gärna med att besvara Mijas fråga (huruvida du har provat tipsen från den gamla tråden).

1
Bevaka tråden